Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Hallo allemaal,
    Ik ben nieuw op dit forum. Dus een kleine introductie:

    Intussen al meer dan 60 jaar op deze aarde en al vanaf mijn jeugd actief in de modelbouw. Ooit aangestoken door mijn vader met een Märklin treintafel. Intussen is mijn belangstelling meer ontwikkeld naar de scheepsbouw.
    Door de vele jaren denk ik dat ik een redelijk ervaren modelbouwer ben geworden, alhoewel mijn kennis van electronica ver te kort schiet om alle mogelijkheden die er zijn te kunnen benutten. Verder vind ik bouwen vele malen leuker dan bijv. varen.
    Zoals de meeste onder ons, ben ik ook ooit begonnen met bouwpakketten. Tegenwoordig bouw ik van tekeningen en foto's en alle info die ik maar kan vinden. Internet is daarbij tegenwoordig een fantastisch medium.

    Enkele jaren terug al heb ik in het visserijmuseum in Concarneau in Frankrijk een set tekeningen gekocht van de trawler "Hemerica".
    Dit is een klassieke zijtrawler van 34,80 mtr. , gebouwd in 1957 als "Pactole" en later, voor een andere rederij, omgedoopt tot "Hemerica ".
    Dit schip ligt nu ook bij het museum en kan worden bezichtigd. Jammer genoeg is het voor ons modelbouwers eigenlijk al te ver ontmanteld.
    De tekeningen, schaal 1:33, zijn wel redelijk volledig voor de hoofdafmetingen en de rompvormen, maar ik mis informatie over de nodige details om het schip te maken zoals dat rond 1960-1970 heeft gevaren. Ik wil het bouwen in schaal 1:25. Het schip krijgt daarmee een lengte van bijna 140 cm.
    In Frankrijk heb ik wel wat modellen gevonden, maar in Nederland heb ik dit schip nog niet gezien.
    Daarom kom ik met een vraag:
    Zijn er op dit forum misschien meer (ex)bouwers van dit model om gegevens uit te wisselen?
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2024
    eoosie344 vindt dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ja , baggeraar. Dit is ze, en deze foto's heb ik ook wel gevonden. Ook zijn er oude zwart-wit foto's gevonden die ooit eens gemaakt zijn tijdens het vissen.

    Ik heb de ruwbouw van de romp en de opbouw grotendeels klaar, en wil beginnen met de masten.Ben daarvoor met name op zoek naar de diameters van de verschillende delen. Ook voor de aandrijving moet ik nog wat meer uitzoeken.
    Misschien toch nog maar weer een keer naar Frankrijk...
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
  4. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    Hallo Jan,
    Er staan wel een paar foto's op internet maar daar ga ik eigenlijk vanuit dat u die al heeft. Maar misschien is het een idee om te kijken of het schip zusterschepen heeft waar meer detailfoto's van zijn te verkrijgen. Er zit dan natuurlijk wel verschil tussen de schepen maar misschien dat u zo de diameter van de mast kunt achterhalen.

    Gaat u trouwens foto's plaatsen van u model, dat vinden de meeste hier wel leuk. Ik vind het overigens wel een leuke kotter om te zien, veel modellen zult u hier inderdaad niet van tegen gaan komen denk ik zo, maar dan heeft u wel een uniek model
     
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    hallo teso fan,

    Ik ben geen fotograaf, maar hierbij wat beelden van de ruwbouw. Maar zo staat ze er op dit moment bij.

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2015
    Dim L vindt dit leuk.
  6. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    ziet er goed uit, strak gebouwd!
     
  7. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo,

    Ik ga straks na mijn huidige project (ook een vissersschip) ook een zijtrawler maken en weet hoe moeilijk het is om aan goede foto's te komen. Inmiddels heb ik al heel veel onderzoek gedaan en ik heb ook een serie foto's gemaakt van de zijtrawler Amandine uit '61. Ik ga deze foto's gebruiken voor de details. Misschien kun je er iets mee dan hoor ik het wel.

    Heel gaaf dat u dit schip aan het bouwen ben en ik hoop echt dat u veel foto's plaatst want dat wordt zeer gewaardeerd.

    Groeten, Kees
     
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Kees,
    De schepen uit die tijd hebben mooie vloeiende lijnen. Niets is recht. Een uitdaging voor modelbouwers.
    Ik zal onthouden dat je foto's hebt van een schip uit dezelfde periode.
    Misschien komt dat inderdaad ooit van pas.

    Mijn romp is traditionele bouw op spanten en latjes.
    De latjes heb ik gezaagd van houten Ikea lamellen.
    Dit materiaal is ideaal hiervoor. Ik heb geen idee welk hout dit is, maar het is goedkoop, heeft een fijne nerf, en is flexibel.
    Het is dun, iets meer dan 2 mm, en ik heb daarom vooraf al bepaald om twee lagen aan te brengen. De romp is daarmee sterker, en je kunt met een tweede laag strakker afwerken.

    teso fan.
    Er waren inderdaad een 8-tal zusterschepen. Allen gebaseerd op dezelfde romp. Wel verschillend opgebouwd en aangepast aan de wensen van eigenaars. Van die zusterschepen is ook nauwelijks nog materiaal te vinden.
    De meeste zijn rond 1980 gesloopt nadat de hektrawlers waren gekomen.
    Volgens het museum zou dit het enige overgebleven schip zijn.
    Maar ook de werf en de oorspronkelijke rederijen zijn er niet meer of zijn overgenomen. Daar is dus ook geen info meer te halen

    Toch maar begonnen met de hoofdmast. Tussendoor nog even het stokanker gemaakt dat straks onder de luifel komt.


    IMG_0796.JPG





    IMG_0096.JPG




    Jan Blonk
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2015
    Dim L vindt dit leuk.
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Poosje stil geweest en veel andere dingen gedaan. Wat verbouwd in huis en daarbij ook een nieuwe hobbyruimte ingericht. Nu bijna klaar, en dus de draad maar weer opgepakt. Straks wordt het weer zomer en dan doe ik meestal minder aan modelbouw....

    Voor de volgers, wat foto's van de vorderingen

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2015
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ik ben nog niet helemaal uit de details van de aandrijving en besturing. Meestal komt dat bij mij wel als het werk vordert.
    Een kleine stap kan dan leiden tot een idee en de oplossing van een probleem waar ik lang tegenaan had gekeken.
    In dit geval bij het roerconstructie. Met name met de uitlijning van de twee scharnieren op het roer zelf, de roerkoning en de onderste lagering. Voorwaarde daarbij is dat het demontabel moet blijven om ook de schroef te kunnen monteren/vervangen. Daarom maar begonnen met maken van het roer vanaf de originele maten....

    [​IMG]

    [​IMG]




    Nu kunnen de ideeën komen...

    Een oude modelbouw-wet zegt dat je niet meer moet doen dan op dat moment nodig is. Daarmee voorkom je heel veel onnodig reparatiewerk,
    Dus maar begonnen met wat details....,
    Bijv. de stuurinrichting. Bij dit schip is dit nog volledig mechanisch waarbij de aandrijving vanaf de brug via de machine kamer over het dak van de opbouw naar de de roeras gaat.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2015
  11. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    http://www.vaartips.nl/images/schroefas.jpg/IMG]

    Is dit een oplossing?
     
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ja Mike, Dank je voor het meedenken.
    Technisch gezien is dit zeker een oplossing voor de schroef/schroefas, maar optisch wijkt dit af van de werkelijkheid. Bovendien is dan de lagering van het roer daarmee nog niet opgelost.
    Maar misschien heb ik toch al een eenvoudige oplossing gevonden.
    Ik maak het roer met daarin een schacht om daarin van onder vandaan een as te steken tot aan bovenkant roer. Die as kan ik dan passend verjongen bij de kleinere lagering aan de bovenkant en aan de onderkant in de onderste uithouder met schroefdraad vast zetten.
    De bediening van het roer wordt toch apart aan bovenkant opgebouwd en is geen onderdeel van de roerscharniering. Zoals ook bij het origineel met zo'n 'hockey-stick" vormige constructie. Die zal ik dan wel uitneembaar moeten maken. Maar daar heb ik wel de ruimte voor.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2020
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jan ik zorg er voor dat de as zelf terug naar binnen kan getrokken worden na verwijdering van de cardankoppeling, zo moet het roer er niet af om de schroef te kunnen vervangen
    Vgr Marc
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Marc.
    Dat is natuurlijk een hele praktische oplossing. Maar het is een schip met 1 schroef. Die schroefas ligt laag en door de vorm van het onderwaterschip wordt deze ook redelijke lang i.v.m. de ruimte die ik nodig heb voor de aandrijving met de vertraging.
    Omdat ik op spanten heb gebouwd heeft die oplossing veel gevolgen voor alles dat binnenin zit/komt. Er is geen ruimte om de as naar binnen eruit te trekken.
    En omdat ik toch de ophanging van het roer moet bedenken probeer ik daar een mooie oplossing te vinden.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2020
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Een weekend vrij. Dus even mooi de gelegenheid om een lastig klusje aan te pakken. Het stuursysteem dat over het dak loopt en wat ontluichtingspijpen
    Veel kleine onderdelen

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2015
    Dim L en Jan Walpot vinden dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat ziet er fijn vijl en soldeer werk uit.
    moet het nog eens herhaald worden aan de andere zijde ?
    vgr Marc
     
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Marc.
    Dit zit alleen aan bakboord kant.
    Vanuit de stuurhut loopt er eerst een systeem binnendoor ter hoogte van het dek naar de overkapping van de machinekamer. Daar komt het aan bakboordzijde naar buiten door een tandwielkast.
    Van daaruit loopt de zichtbare stang over het dak naar achter, naar een groot lagerblok. En achter het grote lagerblok zit een draadeind vast aan een hefboom aan de roeras. Die trekt en duwt en daarmee wordt het roer bediend.
    Bovenop de roeras zit een extra arm die gebruikt kan worden als noodvoorziening . Daarvoor zitten er op het dak nog bevestigingspunten voor katrollen.
    Maar zo'n noodsysteem heb ik nergens functioneel gezien. Dus die ga ik verder ook niet uitwerken.

    Was inderdaad een tijdrovend klusje. Maar ik werk graag met messing. En solderen van dat kleine spul blijft een uitdaging.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2015
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    vandaar dus die 2de hefboom, merci voor de uitleg.
    succes met de verdere bouw.
    vgr Marc
     
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    . .

    Op deze foto is de bediening van het roer met de "noodvoorziening" in detail beter te zien.
    Hierop zijn ook de stutten te zien die de uitslag van de roerarm begrenzen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2018
    Dim L, vGenLheftruck_Maarten en Jan Walpot vinden dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    In detail nog prachtiger dan op de eerdere overzicht foto.
    vgr Marc
     

Deel Deze Pagina