Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zo komt het dak er dan uit na wat eerste verwerings pogingen.
    Na de basis laklaag, (zie Post 38) verwering gecreerd met wat dunne spuitlaagjes matte lak in wit en zwart. Daarover wat accenten aangebracht in roestkleuren met (zo min mogelijk) olieverf en dan tenslotte daarover een mix gestrooid van 3 roestkleurige poeders gemaakt van goede kwaliteit pastelkrijt. Die poeder hecht zich goed aan de olieverf, en door die matte, ongelijke structuur geeft dit net nog wat meer effect.
    Nu nog proberen om iets meer diepte te krijgen op de "belopen"delen. (bijv. bij de trapopgang aan stuurboordkant en in de loopruimte van de nog te plaatsen reling/hekwerk).
    Intussen is het proberen steeds meer "gewoon maar doen" geworden....

    IMG_1037.JPG
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2015
    vGenLheftruck_Maarten en Jan Walpot vinden dit leuk.
  2. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo Jan,
    Al geruime tijd volg ik je verslag met heel veel plezier.
    Af en toe lijkt het wel of de gemaakte fotos van het echte schip zijn! Ook je kunstige verouderingsmethode maakt het schip helemaal "nostalgisch" af. Ik vind het een plaatje worden.
    Doorgaan zo, ik blijf je volgen.

    Groet Dennis
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi werk.
    tip voor de afgelopen gangpaden, eerst plaats je een laagje metaal kleur dat je na drogen overschilderd met vernis.
    Na droging schilder je hier de dek kleur over en haal je met een oordstokje gedregd in wat thinner het teveel aan verf weg op de plaatsen waar je geen verf meer wil zien. door het gebruik van de uitgehard vernis als tussenlaag haal je enkel de laatst geverfde laag weg.
    probeer het eerst op een proefstukje maar eigenlijk kan je niks verkeerd doen, heb je teveel verf weggehaald doe je er gewoon weer wat bij.
    een nog beter resultaat bekom je door 3 lagen te gebruiken , metaal, grondverf en lakverf. je hebt er geduld voor nodig maar her resultaat is er.
    vgr Marc
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dennis, leuk om te lezen dat je mijn verslag volgt. Zulke reacties geven mij ook weer reden om de lat zo hoog mogelijk te leggen .
    Intussen ben ik wel een beetje slachtoffer geworden van mijn eigen enthousiasme want ik ben eigenlijk te vroeg in het bouwstadium al bezig met teveel details..
    Enerzijds zie ik hoe zulke details en met name de veroudering het resultaat mooier maken, Dat werkt absoluut zelf-motiverend. Maar anderzijds loop ik nu wel tegen problemen aan die ik zelf heb veroorzaakt door een onlogische werkvolgorde.
    Want Marc heeft natuurlijk helemaal gelijk dat ik de onderlaag beter eerst in metaalachtige kleuren had kunnen opzetten. Nu moet ik de onderlaag bovenop gaan leggen en dat is niet logisch.
    Ik heb wel een idee hoe ik dat alsnog kan realiseren, maar later moet op het achterdek deze veroudering ook komen en daar zal ik deze ervaringen gebruiken en zeker af gaan werken in de volgorde die Marc ook al terecht aangaf.

    Nu werk ik wel met waterverdunbare verf, niets speciaals maar gewoon van de schilder, die ik met kraanwater verdun om met de airbrush te kunnen spuiten. Ik weet niet ofdat ik met thinner een teveel aan waterbasis verf kan of wil weghalen.
    Maar.... wat er niet opzit hoeft er ook niet af......Dus wil ik op het achterdek, zoals Marc aangeeft, eerst de onderlaag maken met een mix van metaalachtige kleuren. Daarop kan ik dan de dekkleur aanbrengen, waarbij ik dan met de laagdikte kan spelen om het effect te krijgen.
    Zodra dit speelt zal ik dit melden..., maar in mijn warrige werkvolgorde komt dit voorlopig nog niet aan de orde.

    Eigenlijk concludeer ik nu dat ik helemaal geen werkvolgorde heb. Ik doe telkens waar ik op dat moment het meeste zin in heb.... en dat bevalt mij best...maar is dat ook niet de essentie van een hobby...

    Ben nu aan het spelen met de positionering van de dekplanken. Met name ook de manier om de dekplanken af te werken.
    Bij de restauratie van het museum schip in Frankrijk is het dek vorig jaar helemaal vernieuwd en de foto's die ik daarvan gevonden heb zijn nu erg nuttig.
    Op verschilllende plaatsen moeten deze, zoals het hoort, aansluiten op de luiken en alle andere dekuitrusting (bijv. bij de funderingen van de galgen en de winch, en bij de bolders).
    Maar ik kan er nu onder de luifel nog goed bij.. en daar wil ik die planken erin hebben zodat ik dan weer verder kan met de positionering van de luifel. Want dat hangt weer samen met de constructie van de stagen van de mast....


    IMG_1091.JPG
    Hier de eerste planken tegen het voorschot waarover straks de luifel komt.
    Om de dekrondte te kunnen volgen worden de plankjes aan de onderkant wat ingezaagd. Dan worden ze wat buigzamer en sluit het mooier aan. Bij het plankje onder de deur is dit te zien.
    Het plankje rechts van het luik is hier alleen nog op lengte passend gemaakt.
    Dit moet hier nog worden voorzien van de proppen en worden ingezaagd.


    Hieronder uitgeprobeerd hoe dat eruit zou zien op het bakboord gangpad naar de stuurhut. Hier zijn dekplanken wel iets dunner, maar de methode is gelijk.
    De ronde "stoppen" zijn nagemaakt door in de planken 2 mm gaten te boren en daarin een stukje rondhout van kaasprikkers te zetten.
    Alhoewel dit eigenlijk voor de schaal net iets te groot is, is het wel een simpele, goedkope en voor mij aanvaardbare methode.
    Ik heb hier voor de duidelijkheid 1 plank ge-olied zodat de kopsekant van de prikkers er wat meer uitspringt. Maar over de afwerking van de naden en het verouderen van de dekplanken zelf heb ik nog niet nagedacht.


    IMG_1094.JPG
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2015
    RenéH en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Jan,

    Wat dacht je ervan om zelf eens even met een paar klompen over het dek heen te stampen? ;). Tjonge wat een kunstwerk!!

    Je kunt, om je dekplanken wat te verouderen er "moeten" indrukken. Doe dit met verschillende hardere objecten. Hierdoor woorden beschadigingen in het dek wellicht net zo echt als de rest. Let wel op je volgorde, doe dit als je dek compleet is gelegd. Een uitglijer van een pijp ijzer of krat glijd dan door naar de volgende dekplank.......als je begrijpt wat ik bedoel.

    Succes,
    Dennis
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
  7. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    380
    Locatie:
    Maassluis
    Ze wordt erg mooi Jan! Je ziet aan je verweringen dat je er steeds beter in wordt!
    Persoonlijk vind ik de gaten met stoppen in de dekplanken te groot en jammer dat je ze zo laat.
    Je besteedt zoveel aandacht aan het schilderwerk e.d. en nu ga je met de dekplanken met minder (en dit geval meer) genoegen nemen?
     
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Maurice,
    Ik vind het nu (nog) niet echt storen. Maar eigenlijk verwacht ik dat de stoppen straks nauwelijks nog zicbtbaar zullen zijn als het dek eenmaal is verweerd.
    Alleen voor de presentatie in MBF heb ik die ene plank in de olie gezet. En daar valt het natuurlijk wel op.
    Maar ik begrijp jouw opmerking wel. En in dit stadium kan ik alles nog aanpassen.
    Nu zit ik nog in een soort testfase en ik heb de planken nu vooraf met de stoppen erin gemaakt.
    Later denk ik dat ik de planken op de plaatsen waar ik er goed bij kan, eerst op het dek lijm en daarna pas de stoppen erin maak. Ik denk dat dat sneller gaat en ik verwacht dat ik de posities van de stoppen t.o.v. elkaar dan mooier kan uitlijnen.

    Helaas weet ik niet wat de originele diameter is. Ook op internet heb ik daarvan niets kunnen vinden. Grof berekend vanaf de beschikbare foto's die ik heb, zouden ze echt ongeveer 25-30 mm zijn. Op deze schaal 1:25 zou rond 1 mm wel beter zijn.
    Ik zal de komende dagen nog eens wat experimenteren om te zien ofdat ik redelijk stevig/taai rondhout van 1 mm kan maken. Dat moet niet te ingewikkeld worden en een redelijk productie geven, want ik heb er straks best wel veel nodig.
    Tips zijn welkom.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2015
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  9. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Voor de naden zou je er zwart garen tussen kunnen leggen. Ik weet niet meer waar maar ik heb dat iemand hier op het forum zien doen en dat zag er goed uit. Het zwarte garen komt redelijk overeen met de kit naad. En anders met echt die zwarte boten kit het dek leggen. Ik meen dat @Lex Verkuijl dat had gedaan met een speedboot.

    Edit: het topic gevonden: Klik
    Deel van de foto's is wel weg maar het stond ergens in dat verslag meen ik
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2015
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Om dun rondhout te maken gebruik je een trekijzer. Die kun je zelf maken van een stuk plaatijzer van ongeveer 2 mm dik. Daarin boor je met een 4 mm boor een aantal gaten net niet door de plaat. Met een kleiner boortje 3,5 3 2,5 2 1,5 1 mm boor je de gaten geheel door. Van een bamboe stok steek je met een beitel dunne repen en trek die dan door de gaten totdat je de gewenste dikte hebt bereikt. Hiertoe zet je het trekijzer in de bankschroef. Misschien kun je er ook satépennen dunner mee maken. Heb de methode opgediept uit het boekje Scheepsmodellen zelf maken. Google maar even op: trekijzer en dan zie je verschillende variaties.
    Met de houten proppen werden de schroeven waarmee de teakhouten delen op het stalen dek waren bevestigd afgedopt. In de pleziervaart heb ik ze gezien van 8, 10 mm en 1/2 duims.
    In de beroepsvaart zal het duims zijn geweest, dus 25 mm. Je zou ook cocktailprikkers kunnen gebruiken. Op de juiste lengte/dikte afsnijden, even in een beetje lijm dopen en dan in het gat steken. Als de lijm droog is afsteken met een scherpe bijtel of lancet en dan gladschuren.
    Succes ermee! Groeten, klaas.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2015
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Prachtig toch zo'n forum.
    Op moment dat je wat ervaringen opschrijft heb je geen idee ofdat wel gelezen wordt. Dan is het leuk te merken dat er zulke reacties komen. Onbewust ga je hogere eisen stellen want je wilt ook op de foto's het best van jezelf laten zien.
    En als ik dan even wat losser word, word ik onmiddelijk wakker gemaakt door Maurice. En hij heeft helemaal gelijk. Ik moet niet te veel concessies doen. Deze doppen moeten 1 mm zijn.
    Mooi om te zien dat collega bouwers dan ook meedenken om mijn probleem te helpen op lossen.
    Iedereen daarvoor alvast bedankt.

    Klaas, Ik heb nu ook al coctailprikkers gebruikt, maar ik heb niet dunner dan 2 mm kunnen vinden. Op de foto's in post 44 zijn deze van 2 mm ook gebruikt. Inderdaad kleine stukkjes ingelijmd en glad geschuurd.
    Maar ze zijn eigenlijk te grof, en zou rond 1 mm beter passen.
    Ik had ook al gedacht in de richtingvan zo'n trekijzer. Ik heb ook een draaibankje en misschien kan ik van een buisje een holle boor maken. Zal ook wel afhangen van het soort hout.
    Maar misschien maak ik het probleem wel groter dan het is. Dus ga ik eerst maar eens wat gaatjes boren en opvullen en schuren. ...en ik laat dan weten hoe het afloopt.
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2015
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, In het conische gedeelte van een cocktailprikker zit toch wel een bruikbaar gedeelte? Er zijn prikkers met 2 "scherpe" kanten. Uiteraard duurder dan het rechte deel van een prikker in stukjes snijden en te gebruiken. Maar je schip is het waard om daar wat extra aandacht aan te besteden. Met al die moeite die je je getroost zou het jammer zijn dat de proppen qua afmeting buiten proporties zijn en storend gaan werken. Maar je vindt denk ik wel iets om er in te voorzien. Zomaar een gek idee; gaatjes vullen met een mengsel van houtlijm en schuurstof. Zou dat werken? Gr. Klaas.
     
  13. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    haha houtlijm en schuurstof :) gebruikten wij vroeger bij houtbewerking om ons werkstuk er mooier uit te laten zien aan de leraar (je verbergt er groefjes mee). Die had dat soort "verbeteringen" wel door natuurlijk en trok meestal een punt af van het totale cijfer.

    Het moet wel echt fijn stof zijn anders ga je dat gaatje van 1mm niet mooi gevuld krijgen. Is wel een idee inderdaad, het lijkt net echt hout en je kan het makkelijk schuren. Scheelt je een hoop gehannes.
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas en Mike, dat is ook een optie. Net zoals kneedbaar hout.
    Maar ik vrees dat ik niet kan voorkomen dat het ook in de voegen tussen de planken terecht zal komen.
    De latjes zijn tenslotte nog geen 5 mm breed.
    Een bijkomend voordeel van rondhout is dat ik door de planken en het onderdek kan boren. Dan worden de stompjes ineens paspennetjes waarmee ik de planken kan fixeren. Ik denk dat ik dan sneller en vooral strakker kan beplanken. Het schuift niet meer ....
    Dus mijn voorkeur is wel om met echt houten stompjes op te vullen.
    En als dat niet lukt kan ik zeker jouw optie proberen.
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2015
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Heb even wat proefstukjes gemaakt met 1 mm ronde stoppen D.w.z. gaatje boren > lijm > puntje van prikker erin > afschuren.
    Ik daarbij aantal puntjes gesneden. Ook goed te doen. Met een beetje aandrukken vormt het zacht hout van de prikker zich perfect in de gaatjes.
    Wat mij betreft is het technische probleem wel opgelost.
    De vraag komt wel op ofdat het nog zinvol is op deze 1 mm maat? Voegt het nog wat toe?

    Zie het verschil ( 2 mm en 1 mm naast elkaar)

    IMG_1095.JPG


    IMG_1096.JPG
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2015
  16. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    ze vallen minder op als de 2mm, maar je ziet ze nog steeds en ze zijn beter op schaal dus als het niet te veel moeite is zou ik het denk ik doen. het voegt toch wel weer extra detail toe aan het model.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Naast de grote vallen ze in het niet, maar de kleine zijn veel realistischer. Probeer de einden van de buitenste rij planken in de hoeken op 45 graden aan te schuinen. Vaak zag je aan de rand tegen de verschansing een waterloop van 10 a 15 cm breed. Naast de buitenste rand planken was er een verticale stalen strip op het dek gelast. Op die manier liep het water beter weg en kroop minder gauw onder het hout. Een houten dek was lekker stroef, maar wel bewerkelijk. Met de huidige houtprijzen loont een houten dek niet meer en zie je steeds meer antislipverf. Gr. Klaas.
     
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dennis, Klaas
    Tot nu toe alleen maar ge-experimenteerd. Dus ook bij de hoeken niet naar het patroon gekeken.
    Maar ik ga wel verder met de 1 mm stompjes.
    Dat van de afschuiningen weet ik en zal ik ook doen. En op twee plaatsen zitten inderdaad zulke strippen op een zichtbare plaats aan de randen
    Intussen redelijk veel fotomateriaal verzameld waarop het patroon te zien is.
    Dat patroon zal ik toch zoveel mogelijk proberen te gaan volgen.

    De waterloop lijkt bij dit schip deels te zijn volgestort met cement. Opgevuld tot de dikte van de dekplanken.
    Ook op oude foto's is dat te zien. Dus misschien al vanaf het begin. Ook bij de foto's van de restauratie van het museumschip is dit duidelijk te zien.
    Begrijp de technische funktie daarvan niet helemaal .
    Maar ik kan me wel voorstellen dat de bemanning bij het werk aan dek van de minder enkels zullen verzwikken......
    Wie het weet mag het zeggen...
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2019
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Volstorten met cement heeft een tweeledig doel. Een egaler loopvlak en voorkomen dat er water blijft staan. Zelf ben ik wel aan het experimenteren geweest met een mengsel van teer en portland cement. Gaf een soort asfalt wat ik gebruikte om diepere roestputten op te vullen. Je probeerde van alles uit om het roestspook te beteugelen. Op een schip vind je altijd hoekjes waar water blijft staan. Het is een hele kunst om in het ontwerp de spuigaten op de goede plaats te projecteren. Gr. Klaas.
     
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, bedankt voor de toelichting.
    Dit cement in de waterloop staat ook niet op de tekeningen, maar hoort er dus wel bij...

    Intussen het houten dek naar de stuurhut aan bakboord wat verder uitgewerkt. Stoppen zijn 1 mm en de naden van zwart karton. (de naadbreedte wat verloopt wat door de lijm en de werkmethode. Kwestie van oefening....)

    Het hout wat "gebleekt" en op de hoeken wat roest laten doorlopen. Ik vind het wel geslaagd.
    Ook de verticale strip die Klaas eerder noemde bij de overgang naar het achterdek aangebracht (onder bij de regen waterafvoer).

    IMG_1106.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina