Laatste details aan de zijwanden van de opbouw zijn af, en verder gewerkt aan de achtermast.
Toch de constructie van de giek toch nog wat aangepast. Die oogde m.i. toch wel wat "zwaar".
Verder zijn de nodige ogen en de antenne aangebracht. De antenne is van 1 mm lasdraad.
Hier de mast-top te zien in ruwbouw, en voor de afwerking.
Nu alleen nog de ladder / traptreden. Maar daarvoor heb ik nog wat uit zoeken. De info daarover is nl. niet eenduidig.
Op het museum schip zitten losse treden, zowel op de voormast als op de achtermast.
Maar ik heb ook een oude foto van de voormast waarop een ladder te zien. Dus wat het precies is (geweest) moet ik eerst proberen uit te zoeken.
Ook begonnen met een klusje waar ik aanvankelijk ook toch wel tegenop zag en misschien daarom wel zo lang voor me uit geschoven heb ; nl. het maken van het "hekwerk" op de stuurhut rondom de schoorsteen.
Dit omdat het alleen pasgemaakt kan worden op een reeds afgewerkt dak en er weinig ruimte is om onzichtbaar te corrigeren ...
Op schilderstape de vorm en de positie van de scepters eerst maar afgetekend en als maat gebruikt voor het buigen van de ronding van de bovenste reling.
De scepters zijn gemaakt van 1,5 /1 mm messing buis.
Aan de onderkant is een stukje staaf rond 1mm ingestoken en daarmee kunnen de scepters in het dak gepositioneerd en vastgezet worden.
Een bijkomend voordeeltje is dat een eventueel te veel aan soldeer in de scepters wegzakt. Het afwerken is daardoor wat makkelijker. Want dit zijn en blijven "op schaal" toch kwetsbare onderdelen.
Het vervolg. Door de bovenste reling uit één staaf te maken ontstaat na solderen genoeg maat-stabiliteit om de andere relingdelen spanningvrij passend te maken.