Inde afgelopen weken wat minder tijd gehad en het tempo is er dan ook gelijk een beetje uit.
En zoals ik eerder al eens heb geschreven doe ik zomers toch al niet veel aan modelbouw, dus de grotere klussen zoals bijv. de verbouwing van de scheg en het roer staan even 'on hold".
Toch in de afgelopen weken nog de twee ontbrekende redding boeien gemonteerd. Nu zitten er aan beide kanten netjes twee boeien zoal het hoort...
Daarna een begin gemaakt van de ramen in de stuurhut. Zulk werk is ideaal vulwerk.
Een stuk stevige blisterverpakking dient als donor, Gelukkig is het wel minder vaal als het hier op de foto lijkt. Maar omdat het materiaal zeker niet glashelder is past het wel weer in het beeld van een wat verwaarloosd werkschip..
.
.
Wel nog een vraag voor het forum:
Op de tekeningen van het museum staan op het achterdek twee liferafts getekend.
Maar dit schip stamt uit 1957-1958 en is gebouwd in een serie van 8 stuks op basis van een plan dat al ouder is.
Ik heb geen foto's kunnen vinden van het oorspronkelijke achterdek, maar op foto's van vergelijkbare vissersschepen uit diezelfde tijd zie ik alleen reddingboten/werkboten en helemaal geen rafts.
Bovendien had dit schip al helemaal geen ultramoderne uitrusting en waarom zouden ze dan toch rafts hebben gekozen.
Dus vraag ik me af of dat er oorspronkelijk wel van zulke rafts opgezet zijn. Misschien hebben deze later de reddingboot wel vervangen.
Misschien zoek ik veel te diep, maar ik heb deze vraag intussen bij het museum in Frankrijk neergelegd. Hopelijk weten ze meer en hopelijk krijg ik antwoord...
Als het historisch klopt dan komen er natuurlijk rafts op, maar stilletjes hoop ik dat er oorspronkelijk een boot op heeft gestaan. Dat vind ik nl. gewoon mooier...(wel weer veel meer werk...).
En als er dan toch een boot op hoort, dan moet ik ook nog uitzoeken hoe deze gehesen werd, maar ik denk dat dit gebeurde met de zware giek van de achtermast...
Kortom nog genoeg uit zoeken...