Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Hier heb ik een opzet gemaakt voor de reddingsboei/ophanging aan de reling.
Maar wat mij opvalt is het volgende.

Ik heb deze boeien gemaakt op basis van "goedgekeurde" norm afmetingen zoals die tegenwoordig gelden. > D =75 cm en d = 45 cm.
Maar op de foto van bijv. (zie eerste posten) lijkt het ofdat de boeien toen een kleinere diameter hadden.

Mijn vraag is : Waren de boeien rond 1960 inderdaad kleiner dan tegenwoordig?.
Zo ja, Kan de diameter bijv. toen 60 -65 cm geweest zijn

IMG_1696.JPG

.

Laatst bewerkt:
Jan, Zou daar niet zomaar een antwoord op durven geven. Door de jaren heen is een en ander wel gereguleerd, maar hoe en wanneer? Kan alleen terugvallen op eigen ervaringen. Bijgaand een plaatje van het schip waar we in 1955 op terecht kwamen. Gebouwd in 1952 en de reddingsboeien lijken me vrij groot. Hele schip was 7,33 m breed. Schat de brug op 5 meter breed en het Esso bord 1 meter. Toen ik later een zeilboot had heb ik ook wel reddingsboeien gekocht met gevarieerde diameter, maar daar zat geen officiële keur op. De maat die jij opgeeft 75/45 is met Solas keur. Gr. Klaas.

1953%20IMG_20150528_0023_zpsxt35mcbm.jpg

Klaas,
Volgens mij dateren de eerste Solas voorschriften van rond 1960. Die zijn in de jaren daarna ingevoerd en intussen verschillende keren aangepast. Inderdaad heb ik mijn maatgegevens gebaseerd op de huidige Solas maten, maar van voor 1960 kan ik het niet vinden.
Misschien waren er toen nog geen voorschriften over de maten (ze waren er wel over het aantal reddingsmiddelen dat aan boord moest zijn).
Intussen het visserijmuseum aangeschreven ofdat zij misschien iets weten.
En als ik het helemaal niet kan uitvinden dan zal ik eerst maar een iets kleinere boei maken om te zien hoe"dat staat".

Op de oude foto's is misschien wel iets te vinden Jan om de maat bij benadering te bepalen. Meestal valt het niet zo op. Op mijn Smit Finland heb ik ze op de gok gemaakt. Ze lijken net echt en laten die nou Solas maatvoering hebben! Soms heb je ook wel eens geluk. Gr. Klaas.

Maar besloten om een paar nieuwe boeien en houders te maken. Uiteindelijk bleek dat ik mijn eerste boeien gewoon toch net 2 mm te groot had gemaakt.
Met de nieuwe klopt het nu weer...
Ook de lampen en de steunen gemaakt en geplaatst op de reling naar de stuurhut. Nergens kunnen vinden waar de stroomdraden van de lampen naar toe gingen (op het musemschip is dit ook allemaal weg..), dus daar heb ik maar een eigen oplossing voor gevonden.
Nog even wat verf en wat verwering, en dan ziet het er aan SB nu zo uit.

IMG_1710.JPG

Laatst bewerkt:
Goed dat je ook kritisch bent op je eigen werk, dat tilt alles weer naar een hoger plan.
Mooi gemaakt weer:thumbsup:

Erwin.
Nee, die verlichting brandt niet. Technisch zou het allemaal best kunnen. Zoals ik al eerder heb geschreven zie mezelf niet in de schemer of in het donker aan de waterkant zitten. Dus voor mij voegt dat niet zo veel toe.
Wel heb ik 3 mm lampjes in de navigatieverlichting zitten. De kan ik dan wel aansluiten en ook het radar is voorbereid om te kunnen draaien, maar ik vind bouwen nu eenmaal leuker dan varen...

De reling achter is ook geschilderd en ik heb de stuurhut wat verder bewerkt.
D.w.z. dat ik er wat vergeelde witte verf over heb gespoten, op sommige plaatsen wat roest plekken afgezwakt of toegevoegd...Zo blijft je bezig om een redelijke realistische "balans" te vinden.

IMG_1733.JPG
IMG_1730.JPG
IMG_1732.JPG

Wat ook nog ontbreekt is de naam van het schip.
Die komt tegen de voorkant onder de ramen. Daar zal ik zelf een decal voor moeten gaan maken. Dit is voor mij ook iets nieuws....
De gaatjes aan de onderkant worden straks gebruikt voor ogen. Daaraan komen sluitingen en draden. Ik heb o.a. daarvoor al en serie nieuwe kleine uitneembare sluitingen gemaakt.

Intussen begonnen met de ramen die gaan komen in de opbouw bovenin de machine kamer.
In totaal moeten dat gelijke ramen gaan worden met traliewerk.
Ik heb nog niet helemaal uitgewerkt hoe ik dat het beste kan doen.

Dus, wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan erg mooi werk weer het wordt een prachtschip.
wat het tralie werk betreft het (kozijn) wat in het gat van het raam komt, 2 zijde's op elkaar dan boren en messing draad erdoorheen 0,5 .of een maat die in jouw schaal past.
daarna in elkaar solderen.

De tralies zitten erop.
Verschillende manieren geprobeerd. .
Uiteindelijk is het toch een messing "kozijn", gebogen van 0,5 x 3 mm, met daarop de tralies gesoldeerd. Daaromheen dun plastic strip met daarin stukjes draad als imitatie bouten..
En met een paar stukje rond erbij lijkt het toch redelijk op een "scharnierend" raam.

IMG_1752.JPG

Wat verwering erbij en met het logo van de rederij "Pierre Nicot" (bestaat niet meer) op de schoorsteen aangebracht komt het steeds meer tot leven....

IMG_1754.JPG

Laatst bewerkt:
prachtig verzonnen en uitgevoerd Jan.
Natuurlijk zijn we het stilaan gewend van u, en we kunnen wel steeds in stilte met open mond naar je werk zitten te staren.
Maar af en toe mag dit toch nog wel eens geschreven en naar voor gebracht worden.
Als jij blijft bouwen blijf ik alvast volgen en genieten
vgr Marc

Inde afgelopen weken wat minder tijd gehad en het tempo is er dan ook gelijk een beetje uit.
En zoals ik eerder al eens heb geschreven doe ik zomers toch al niet veel aan modelbouw, dus de grotere klussen zoals bijv. de verbouwing van de scheg en het roer staan even 'on hold".

Toch in de afgelopen weken nog de twee ontbrekende redding boeien gemonteerd. Nu zitten er aan beide kanten netjes twee boeien zoal het hoort...

IMG_1763.JPG

Daarna een begin gemaakt van de ramen in de stuurhut. Zulk werk is ideaal vulwerk.
Een stuk stevige blisterverpakking dient als donor, Gelukkig is het wel minder vaal als het hier op de foto lijkt. Maar omdat het materiaal zeker niet glashelder is past het wel weer in het beeld van een wat verwaarloosd werkschip..

.
IMG_1761.JPG
.

Wel nog een vraag voor het forum:

Op de tekeningen van het museum staan op het achterdek twee liferafts getekend.
Maar dit schip stamt uit 1957-1958 en is gebouwd in een serie van 8 stuks op basis van een plan dat al ouder is.
Ik heb geen foto's kunnen vinden van het oorspronkelijke achterdek, maar op foto's van vergelijkbare vissersschepen uit diezelfde tijd zie ik alleen reddingboten/werkboten en helemaal geen rafts.
Bovendien had dit schip al helemaal geen ultramoderne uitrusting en waarom zouden ze dan toch rafts hebben gekozen.
Dus vraag ik me af of dat er oorspronkelijk wel van zulke rafts opgezet zijn. Misschien hebben deze later de reddingboot wel vervangen.
Misschien zoek ik veel te diep, maar ik heb deze vraag intussen bij het museum in Frankrijk neergelegd. Hopelijk weten ze meer en hopelijk krijg ik antwoord...
Als het historisch klopt dan komen er natuurlijk rafts op, maar stilletjes hoop ik dat er oorspronkelijk een boot op heeft gestaan. Dat vind ik nl. gewoon mooier...(wel weer veel meer werk...).
En als er dan toch een boot op hoort, dan moet ik ook nog uitzoeken hoe deze gehesen werd, maar ik denk dat dit gebeurde met de zware giek van de achtermast...
Kortom nog genoeg uit zoeken...

Laatst bewerkt:
Mooie natuurgetrouwe ramen Jan! Denk dat jouw filosofie m.b.t. reddingsvlotten aardig klopt. Meestal werden de reddingboten na een aantal jaren wrakkig en ook het hijsmateriaal werd er niet beter op. Om toch aan de voorschriften te voldoen werd er dan gekozen voor een of meerdere reddingsvlotten. Op coasters en sleepboten zie je hetzelfde patroon. Wanneer het reddingsvlot een beetje inburgerde zou ik niet weten. Hieronder een link naar een stukje geschiedenis. Gr. Klaas.

http://www.safeeurope.co.uk/media/1014/d-stelling-inflatable-life-rafts-5-decades-on-whats-next.pdf

Laatst bewerkt:
Dank je Klaas.
Ik ben ook wel tevreden over de ramen..
Voor de volgers die op details letten.
Het middelste raam is een vast raam. De ramen ernaast kunnen op het schip helemaal open. Zo zitten ze om-en-om.
Ik heb ook een foto gevonden waarop de schipper uit het raam hangt.
De ramen die open kunnen zijn hier herkenbaar aan het "vensterbankje".

Ben blij dat je mijn twijfel bij de historische juistheid van de rafts deelt.
Als ik wat hoor van het museum laat ik het direct weten.

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Ik ben voor mijn hobby veel bezig met trawlers van tussen 1945 en 1965 en ik ben er eerlijk gezegd nog nooit iets op tegen gekomen wat op een opblaasbaar vlot leek. Die rafts zijn echt van latere datum. Wat je wel heel vaak tegen komt zijn een soort houten kisten op het achterdek waarin reddingsvesten lagen en (mogelijk) een opblaasbaar bootje. Van zo'n bootje heb ik wel een foto gevonden maar deze moest echt met een pompje worden opgepompt voor je er iets aan had. (had dus weinig nut want de meeste trawlers vergingen door een vastloper, dan trokken ze zichzelf om en was het hele schip binnen een paar minuten weg.) Wat je ook vaak tegenkomt is een houten sloep op het achterdek maar dit verschilde per rederij. Ik denk dat je zowel met de kisten als met een sloep historisch correct zit gezien je verder geen informatie hebt. Die witte dingy's op het museumschip horen er in ieder geval zeker niet op.

Succes met bouwen en ik vind het erg mooi wat je maakt

Back