Scratchbuild van een kunstvluchtzwever

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Een jaar of 3 geleden heb ik een kunstvluchtzwever besteld, de Stingray.
Door mijn ziekte heb ik die af moeten zeggen en nu vind ik hem te duur geworden.
Optie: zelf bouwen.
Het word een voor mij, langdurig project, ik denk dat het een maand of 3-4 duurt voordat de eerste zal vliegen.
Dit word het oermodel en dat mal ik af zodat het een volgfk model word.

Hoe begin ik:
De Stingray, maar bijna alle van dat soort snelle kunstvlucht zwevers zijn afgeleid van de Swift S1.
Een oproep op dit forum voor een Swift romp heeft niets opgeleverd dus ik heb een 3-view genomen, die op pdf gezet en vergroot tot ie de juiste lengte had.
Ik wil naar ongeveer 3 meter span, dat is nog goed te transporteren en dan word de romp ongeveer 165 lang.
Dus met dat pdf je naar de printshop en een kwartiertje later had ik een rol papier.
swift.JPG


Alles uitgeknipt en op 3mm triplex gelijmd en toen onder de figuurzaagmachine.
Na een avondje zagen en plakken had ik iets dat opgevuld kon worden met xps schuim.
Maar dan het probleem, welk profiel en welke vorm van de vleugel.
De echte Swift heeft een vleugel die taps loopt met een rechte voor- en achterlijst.
Dat vind ik te gewoontjes.
Uit 1 plaat schuim haal ik 1 vleugelhelft dus even wat geexperimenteerd.
Als het er goed uitziet vliegt het ook goed.
Het uiteindelijke resultaat is op aanraden van wat duitse kennissen een BEX1809.
Dat is een aangepast RG15.
Schijnt snel te zijn en het ook goed in de thermiek te doen.
Ik heb een rechte achterlijst aangehouden en een geknikte voorlijst.
De koorde loopt van 300 naar 120mm in 3 delen.
En de snijder doet het nu geweldig, echt op de halve mm gelijk.
Waar de plank ligt is de achterlijst.
CIMG3302.JPG


CIMG3303.JPG


Bovenstaand is de rechtervleugel.
Terwijl de linkervleugel gesneden word ben ik maar xps voor de romp gaan snijden.
Eerst komen er blokken in en die snij ik daarna met een hete draad in vorm.
CIMG3304.JPG


Terwijl dat weer ligt te drogen is de linkervleugel ook klaar, dus hier het setje.
CIMG3305.JPG


Ook meteen een uitsparing voor de ligger, maar die gaat van schaal naar schaal dus als de bovenschaal beplankt is dan wordt de rest van het schuim weggesneden.
CIMG3306.JPG


En hier ligt alles grofweg neergelegd.
CIMG3307.JPG


Van de zijkant in de huiskamer.
CIMG3308.JPG


CIMG3309.JPG


Vanavond nog even een stabilo bedenken.
En morgen, na Kampen, het schuim van de romp grof wegsnijden en dan het volgende stuk schuim erop lijmen.
Het wachten is ook op een bericht uit Duitsland, kijken of ze een plaat abachi op kunnen sturen.
Anders moet ik echt experimenteel aan de gang, met 1,5mm buigtriplex beplanken.

Gewicht maakt niet zoveel uit, alles word toch afgemald.

GJ
 
Ik heb net even het overtollig schuim weg zitten snijden met een snijdraad en daarna (buiten) wat staan schuren.
De achterkant van de romp krijgt al een beetje model.
Het stuk dat jullie zien is 45cm lang.

Vanaf de bovenkant.
CIMG3310.JPG


Voorkant boven
CIMG3311.JPG


Achterkant boven.
Bij die inkeping komt het stabilo.
CIMG3312.JPG


Morgen weer verder.

GJ
 
Vandaag niet veel kunnen doen.
Net, na het avondeten het mini snijboogje weer gepakt en de achterkant van de romp op maat gesneden.
En dan met korreltje 80 schuren.
Er valt af en toe wel eens een blokje schuim uit maar dat vul ik na het schuren op met lichtgewichtplamuur.
Door een oude creditcard (in mijn geval een oude airmiles pas van KLM) te gebruiken kan je ook mooi rond plamuren.
Het pasje buigt heel mooi om de ronding van de romp.
Het echt mooie afwerken gebeurt pas later als alles ingeschuimd is dan neem ik een lange schuurlat zodat alles mooi strookt.

De foto's van vanavond.
Het deel dat nu in het schuim zit, dus grofweg het model heeft, is 72cm.
De onderkant:
CIMG3313.JPG


De rechterkant:
CIMG3314.JPG


De linkerkant:
CIMG3315.JPG


GJ
 
Raymon, ik heb 4 vellen van 30x150cm nodig.
Maar als ik uitreken wat dat kost incl verzenden dan kan ik voor hetzelfde geld ook 1,5mm okoume buigtriplex halen.
Dat ga ik vandaag even bekijken, of dat een beetje dezelfde oppervlakte structuur heeft.

Mijn lading weefsels en harsen is ook binnen dus afmallen en daaruit weer een romp maken is ook geen probleem.

GJ
 
De bouw van de romp gaat gewoon door, ook zonder abachi.
Omdat de romp vooraan bol wordt kan ik niet met een snijdraad aan de gang.
Ik ga dus het volgende doen, ik zet tussen de hulpspanten wat latjes, zoals je ook bij ribbenbouw zou doen.
Daar omheen doe ik huishoudfolie.
Dus eigenlijk wordt de romp ingeseald in folie.
En dat spuit ik vol met pur schuim.
Als dat uitgehard is kan je dat grofweg wegsnijden met een mes en daarna schuren met schuurpapier,
Zo kan je de bolle vorm behouden.
Om mijn huis te beschermen heb ik alles naar beneden verplaatst, vooral het schuren zal een hoop rotzooi opleveren.
En mocht er iets fout gaan met pur spuiten dan heb ik dat ook liever gewoon op kaal beton dan op laminaat of vloerbedekking.

Nog even een fotootje van de epoxy en weefsels die binnen zijn gekomen.
Genoeg voor het maken van de mallen (romp en vleugels) en een romp.
15 meter weefsel, 3 kilo lamineerhars, 1 kilo vormenhars, abreissgewebe, roving, thixotropeermiddel en vulstoffen.
Totaal net even over de 100 euro.
Dat red je niet bij de nederlandse webshops...
CIMG3323.JPG



GJ
 
Laatst bewerkt:
Mooi project!

Ik hoop voor jou dat het gaat lukken en dat je geen last van die epoxy weer krijgt!

:beer:

Norbert





.
 
Nee, ik heb een nieuwe lever dus die epoxyallergie is er niet meer.
Alleen zijn mijn leverwaarden nu weer vreselijk hoog dus nu nog maar even niet met die zooi aan de gang

M'n fretje vind het in ieder geval weer geweldig die kartonnen kokers.
CIMG3330.JPG
 
Vandaag tussen alles door even naar Fijnhout in Amsterdam geweest.
Gisteren al wezen kijken en op hun zolder naar abachi met normale afmetingen gezocht.
Dat hadden ze niet dus toen gekeken of okoume buigtriplex wat was.
Een nachtje over geslapen en net de plaat opgehaald.
Ze hebben hem in stukken gezaagd voor me.
Erg mooi spul en het gewicht ligt niet heel veel hoger dan abachi.
Abachi is zo'n 400-450 kilo per kuub.
Ik heb deze plaat gewogen en als ik dat doorreken kom ik op ongeveer 550 kilo per kuub.
Het voordeel ten opzichte van abachi is dat het niet breekt en de structuur is veel gladder.
Ik denk dat als je er een laag lak opzet en opschuurt dat het glad is.
Straks alles aftekenen en dan nog 2 kastplanken halen om de vleugel tussen te persen.
Ik ga het weer lijmen met die geweldige textiellijm van de Action.
De foto's.

1,5mm dikte en het buigt schitterend.
CIMG3331.JPG


Mooi oppervlak
CIMG3332.JPG


CIMG3334.JPG


En niet heel erg duur.
CIMG3333.JPG
 
Na gisteren een dagje F5B kijken in Dalfsen nu weer tijd om wat te doen aan het project.
Het huisdier zit weer in haar hok dus de kust is veilig.
Even alle maten van de laptop van de vleugel overgenomen zodat ik weet dat alles klopt.
Het geheel afgetekend op het hout.
Ook wel handig om erop te zetten wat onder en boven en links en rechts is.
CIMG3345.JPG


Zoals al eerder beschreven, de achterlijst is recht en de voorlijst (onderop de foto) heeft 2 knikjes.
CIMG3346.JPG


Het schuim er even opgelegd om te kijken of dat ook echt klopt met wat ik uitgemeten heb.
CIMG3344.JPG


Ik zaag / snij het hout aan de achterkant met 5mm overschot af.
Het profiel loopt natuurlijk bol dus heb je een langere weg, vandaar die 5mm extra.
CIMG3343.JPG


Als plank om alles tussen te klemmen zat ik aan de Lack van Ikea te denken maar ik zie dat die maar 26cm diep is en 110 of 190cm lang.
Plus dat de 190cm uitvoering nogal prijzig is, 17,95.
Dus dat word een bezoekje aan de Multimate hier in het dorp, ik wil eigenlijk MDF 25mm maar de prijs is het dubbele van 18mm.
Het zal wel 18mm worden.
En dan tegen elkaar klemmen met lijmklemmen of lange slotbouten en vleugelmoeren tegen elkaar aan trekken.
Nu eerst even kijken of het okoume 1,5mm te snijden is.

GJ
 
Nu eerst even kijken of het okoume 1,5mm te snijden is.

Vast wel, maar het is niet één haal en het is door . . .

Succes!

(Een type modelbouw / techniek waar ik totaal onbekend mee ben . . . )


jan.
 
Jan, het is een hele snelle en simpele manier van bouwen.
Als je je kwaad maakt en de spullen in huis hebt bouw je in 2 dagen een set strakke vleugels, inclusief droogtijd.
Voor sommige modellen prima geschikt maar sommige modellen, zoals je ASK en oudere modellen als de K-8 niet geschikt, dat moet ribbenbouw zijn.
Er zijn wel bouwdozen op de markt van een K8 of Minimoa die een piep vleugel hebben maar dat is echt vloeken in de kerk wat mij betreft, dat moet je niet willen.

En het snijden van de okoume buigtriplex.
Echt geweldig.
Eerst de achterlijst.
Langs een stalen lineaal en uit ervaring weet ik dat het mes vaak de nerf wil volgen, dus de eerste haal niet te hard gedrukt zodat je een kleine kerf krijgt.
En bij het verplaatsen van de lineaal het mes in het hout laten zitten zodat je de lineaal weer tegen het mes aan kunt leggen en een strakke snee krijgt.
De eerste haal dus heel lichtjes, de tweede en derde haal met normale druk.
Na de 2e haal hoor je het geluid veranderen, dan zit je al op de 2e haakse laag van het triplex.
En de derde laag voel je dat het mes weer in de lengterichting van de nerf snijd.
Je snijdt hem niet helemaal door maar als je de plaat iets buigt knikt ie op de snijsnede.
En dan scheurt ie los.
Superstrak, eigenlijk strakker dan met abachi en ook makkelijker.
Met korreltje 120 langs de rand en hij is helemaal glad, geen splinters in mijn vingers.

De gewichten:
De vleugel is 145cm, van 30 naar 24cm in het eerste deel van 50cm, dan van 24 naar 17cm en van 17 naar 11 cm
1 plaat beplanking weegt 235 gram
Het schuim weegt 45 gram.
Er zal een gram of 50 lijm op gaan (na verdamping).
Dus zo'n 570 gram per vleugelhelft (zonder ligger)
Ik denk dat dat niet eens zoveel scheelt met abachi.
Gewicht maakt in mijn geval niet uit want dit wordt niet een vliegende vleugel maar de mal.
En dan nog de foto's:
CIMG3348.JPG


CIMG3347.JPG
 
In de tussentijd nog even het wandje in de walk-in closet gemaakt en aangezien ik toch met een schuurpapiertje in mijn handen stond heb ik de beplanking ook maar deels geschuurd.
Voor het schuren is de achterlijst 1,6 mm, OK, als ik echt hard druk is ie 1.5
CIMG3349 - Copy.JPG


Maar ik wil de achterlijst zo dun mogelijk hebben om meer snelheid te krijgen.
Dus met korrel 80 en daarna korrel 240 aan de gang gegaan.
En het was al zo warm in de zon.
Je ziet duidelijk de lichtere kleur van de geschuurde achterlijst (boven op de foto) en ik heb ook maar even de voorlijst licht geschuurd.
CIMG3351.JPG


Het resultaat en dat is niet hard gedrukt (en als je wilt kan je nog veel meer eraf schuren)
CIMG3353.JPG


Dus de volledige achterlijst (2x beplanking) is i.p.v. 3.2mm nu maar 2mm.

Ook nog de Multimate bezocht, 2 planken van 150x35cm laten zagen.
Om de een of andere reden schijnt dat moeilijk te zijn.
1 plaat is 351mm breed en de andere 353.
Nu is het maar voor een plank voor modelbouw maar het is lastig als je een kast aan het bouwen bent.
Maar OK... weekendhulpje.
Ook meteen wat slotbouten meegenomen, M8 x 120mm.
Niet over nagedacht, er zit niet volledig schroefdraad op, maar dat los ik wel op.
CIMG3354.JPG


Vanavond de schalen op de plank leggen, dan het hout erin, lijm erop, kernen erin en klemmen.
Ik doe eerst de bovenschaal, de onderschaal plak ik in een 2e ronde erop.
Dan kan ik als de bovenschaal aan de kern zit een stuk piepschuim aan de voorlijst met een soldeerbout wegbranden en daar een stuk hout inlijmen om een mooie ronding te krijgen voor de voorlijst.

GJ
 
Prachtig bouwverslag! Echter ben ik er nog niet helemaal achter hoe je alles gaat doen.

Als je nog centreerpennen voor de mallen zoekt, die kun je hier bijvoorbeeld vinden. Ik vind ze perfect werken en stukken goedkoper dan wanneer je ze in de epoxy-winkel koopt...

Succes!



.
 
Waar ben je nog niet achter?
Dan kan ik dat misschien alvast toelichten?
En die pennen, ik gebruikte altijd 3 delige sets, dus 2 vrouwtjes (die lamineerde ik in) en dan een stift die er pas bij het koppelen in ging.
Je hebt dan geen opstaande dingen op de mal, dat is fijner met bewerking van het weefsel.
Je kan dan makkelijker het weefsel afsteken met een beitel of mesje want anders staan die spikes in de weg.

GJ
 
Back
Top