Een jaar of 3 geleden heb ik een kunstvluchtzwever besteld, de Stingray.
Door mijn ziekte heb ik die af moeten zeggen en nu vind ik hem te duur geworden.
Optie: zelf bouwen.
Het word een voor mij, langdurig project, ik denk dat het een maand of 3-4 duurt voordat de eerste zal vliegen.
Dit word het oermodel en dat mal ik af zodat het een volgfk model word.
Hoe begin ik:
De Stingray, maar bijna alle van dat soort snelle kunstvlucht zwevers zijn afgeleid van de Swift S1.
Een oproep op dit forum voor een Swift romp heeft niets opgeleverd dus ik heb een 3-view genomen, die op pdf gezet en vergroot tot ie de juiste lengte had.
Ik wil naar ongeveer 3 meter span, dat is nog goed te transporteren en dan word de romp ongeveer 165 lang.
Dus met dat pdf je naar de printshop en een kwartiertje later had ik een rol papier.
Alles uitgeknipt en op 3mm triplex gelijmd en toen onder de figuurzaagmachine.
Na een avondje zagen en plakken had ik iets dat opgevuld kon worden met xps schuim.
Maar dan het probleem, welk profiel en welke vorm van de vleugel.
De echte Swift heeft een vleugel die taps loopt met een rechte voor- en achterlijst.
Dat vind ik te gewoontjes.
Uit 1 plaat schuim haal ik 1 vleugelhelft dus even wat geexperimenteerd.
Als het er goed uitziet vliegt het ook goed.
Het uiteindelijke resultaat is op aanraden van wat duitse kennissen een BEX1809.
Dat is een aangepast RG15.
Schijnt snel te zijn en het ook goed in de thermiek te doen.
Ik heb een rechte achterlijst aangehouden en een geknikte voorlijst.
De koorde loopt van 300 naar 120mm in 3 delen.
En de snijder doet het nu geweldig, echt op de halve mm gelijk.
Waar de plank ligt is de achterlijst.
Bovenstaand is de rechtervleugel.
Terwijl de linkervleugel gesneden word ben ik maar xps voor de romp gaan snijden.
Eerst komen er blokken in en die snij ik daarna met een hete draad in vorm.
Terwijl dat weer ligt te drogen is de linkervleugel ook klaar, dus hier het setje.
Ook meteen een uitsparing voor de ligger, maar die gaat van schaal naar schaal dus als de bovenschaal beplankt is dan wordt de rest van het schuim weggesneden.
En hier ligt alles grofweg neergelegd.
Van de zijkant in de huiskamer.
Vanavond nog even een stabilo bedenken.
En morgen, na Kampen, het schuim van de romp grof wegsnijden en dan het volgende stuk schuim erop lijmen.
Het wachten is ook op een bericht uit Duitsland, kijken of ze een plaat abachi op kunnen sturen.
Anders moet ik echt experimenteel aan de gang, met 1,5mm buigtriplex beplanken.
Gewicht maakt niet zoveel uit, alles word toch afgemald.
GJ
Door mijn ziekte heb ik die af moeten zeggen en nu vind ik hem te duur geworden.
Optie: zelf bouwen.
Het word een voor mij, langdurig project, ik denk dat het een maand of 3-4 duurt voordat de eerste zal vliegen.
Dit word het oermodel en dat mal ik af zodat het een volgfk model word.
Hoe begin ik:
De Stingray, maar bijna alle van dat soort snelle kunstvlucht zwevers zijn afgeleid van de Swift S1.
Een oproep op dit forum voor een Swift romp heeft niets opgeleverd dus ik heb een 3-view genomen, die op pdf gezet en vergroot tot ie de juiste lengte had.
Ik wil naar ongeveer 3 meter span, dat is nog goed te transporteren en dan word de romp ongeveer 165 lang.
Dus met dat pdf je naar de printshop en een kwartiertje later had ik een rol papier.
Alles uitgeknipt en op 3mm triplex gelijmd en toen onder de figuurzaagmachine.
Na een avondje zagen en plakken had ik iets dat opgevuld kon worden met xps schuim.
Maar dan het probleem, welk profiel en welke vorm van de vleugel.
De echte Swift heeft een vleugel die taps loopt met een rechte voor- en achterlijst.
Dat vind ik te gewoontjes.
Uit 1 plaat schuim haal ik 1 vleugelhelft dus even wat geexperimenteerd.
Als het er goed uitziet vliegt het ook goed.
Het uiteindelijke resultaat is op aanraden van wat duitse kennissen een BEX1809.
Dat is een aangepast RG15.
Schijnt snel te zijn en het ook goed in de thermiek te doen.
Ik heb een rechte achterlijst aangehouden en een geknikte voorlijst.
De koorde loopt van 300 naar 120mm in 3 delen.
En de snijder doet het nu geweldig, echt op de halve mm gelijk.
Waar de plank ligt is de achterlijst.
Bovenstaand is de rechtervleugel.
Terwijl de linkervleugel gesneden word ben ik maar xps voor de romp gaan snijden.
Eerst komen er blokken in en die snij ik daarna met een hete draad in vorm.
Terwijl dat weer ligt te drogen is de linkervleugel ook klaar, dus hier het setje.
Ook meteen een uitsparing voor de ligger, maar die gaat van schaal naar schaal dus als de bovenschaal beplankt is dan wordt de rest van het schuim weggesneden.
En hier ligt alles grofweg neergelegd.
Van de zijkant in de huiskamer.
Vanavond nog even een stabilo bedenken.
En morgen, na Kampen, het schuim van de romp grof wegsnijden en dan het volgende stuk schuim erop lijmen.
Het wachten is ook op een bericht uit Duitsland, kijken of ze een plaat abachi op kunnen sturen.
Anders moet ik echt experimenteel aan de gang, met 1,5mm buigtriplex beplanken.
Gewicht maakt niet zoveel uit, alles word toch afgemald.
GJ