Scratchbuild van een kunstvluchtzwever

Opsturen 1 plaat in 3 stukken kost naar Belgie 24 Eur + BTW , opgerold versturen alleen naar Nederland

Totaal kost 93 eur

Een fineer handel heb ik wel in de buurt, ga daar eens kijken welke houtsoort en afmetingen ze kunnen leveren
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom ik er nou bij dat je in Borne woont??
En zelf kom ik bijna nooit meer in regio Antwerpen.

Maar het triplex dat je zegt is vliegtuigtriplex denk ik en dat is loodzwaar.
Als je in de buurt geen abachi kan vinden dan zou ik toch eens die Zembrod sperrholz contacten, verzenden is niet zo duur en het zijn vellen van 4 meter.
Opgerold verstuurd hij het overal naartoe.

GJ
 
Ja Groenlo is voor mij nog verder dan Arnhem :-)
Okoume fineer van 3 mm heb ik 25 j geleden mijn zeiljacht mee gebouwd, daar heb ik nog 1/2 palet van liggen ruw stukken van 10/30 X 160 cm

0.8 = 700 gr/m²

PRIJSLIJST




DIKTE AFMETING OPBOUW GEWICHT** PRIJS PER M2 PRIJS PER PLAAT



0,4 mm * 155x155 cm 3 laagjes 1,0 kg** € 48,30 / m2 ex btw € 116,00 exclusief btw
0,6 mm * 155x155 cm 3 laagjes 1,2 kg € 52,05 / m2 ex btw € 125,00 exclusief btw
0,8 mm 155x155 cm 3 laagjes 1,6 kg € 19,55 / m2 ex btw € 47,00 exclusief btw

1,0 mm 155x155 cm 3 laagjes 2,0 kg € 20,80 / m2 ex btw € 50,00 exclusief btw
1,5 mm 155x155 cm 3 laagjes 3,0 kg € 22,90 / m2 ex btw € 55,00 exclusief btw
2,0 mm 155x155 cm 5 laagjes 4,0 kg € 27,80 / m2 ex btw € 67,00 exclusief btw

3,0 mm 155x155 cm 6 laagjes 6,0 kg € 41,20 / m2 ex btw € 99,00 exclusief btw
4,0 mm 155x155 cm 8 laagjes 8,0 kg € 48,70 / m2 ex btw € 117,00 exclusief btw

5,0 mm 155x155 cm 10 laagjes 10,0 kg € 58,30 / m2 ex btw € 140,00 exclusief btw
6,0 mm 155x155 cm 12 laagjes 12,0 kg € 68,25 / m2 ex btw € 164,00 exclusief btw
 
Dan is de arnhemse een stuk goedkoper dan hier de Amsterdamse Fijnhout.

Berken vliegtuigtriplex 155x155 cm 0.4 mm € 145,04 € 175,50
Berken vliegtuigtriplex 155x155 cm 0.6 mm € 150,88 € 182,56
Berken vliegtuigtriplex 155x155 cm 0.8 mm € 57,12 € 69,12
Berken vliegtuigtriplex 155x155 cm 1 mm € 72,08 € 87,22
Berken vliegtuigtriplex 155x155 cm 1.5 mm € 69,50 € 84,10
Berken vliegtuigtriplex 155x155 cm 2 mm € 79,62 € 96,34
Berken vliegtuigtriplex 155x155 cm 2.5 mm € 99,44 € 120,32
Berken vliegtuigtriplex 155x155 cm 3 mm € 99,63 € 120,55

Bijna de moeite waard om daar even naartoe te rijden.
Ik zal ze eens bellen wat dat okoume 1,5mm daar kost.
En aangezien ik ook een runabout wil gaan bouwen in de toekomst kan dat misschien wel interessant zijn.

Maar ik ben inmiddels wel weer aan het bouwen aan de linker vleugel.
Nog even een foto van hoe strak en recht de achterlijst is van de rechtervleugel.
CIMG3387.JPG


Gaat je niet makkelijk lukken met balsa of abachi.
En.. er zit sterkte in, dus je buigt het niet zomaar even.

De linkervleugel dus.
Ik ga voor een andere methode dan de rechtervleugel.
Ik heb de 2 beplankingen aan de achterlijst aan elkaar geplakt met schilderstape.
Dus eigenlijk een soort boekwerkje.
Dat ligt nu opengeklapt in de schaal, die ook opengeklapt is.
Het eerste deel, de wortelkant, ligt al op het hout om te passen.
CIMG3384.JPG


CIMG3386.JPG


Zo ziet het eruit aan de zijkant.
Je ziet de schaal die op de plank ligt en het schilderstape op de beplanking.
CIMG3385.JPG


Nu is het zometeen alles uitlijnen, alle schuimdelen met elkaar verbinden (beetje 5min epoxy) en dan alles insmeren met de textiellijm en inklemmen.
Ik ben erachter dat de textiellijm het beste aangebracht kan worden met een vochtig sponsje, dat werkt het lekkerst.
Nadeel is dat het hout nat word en dan uit gaat zetten.
Dus.. eerst de buitenkant, die niet gelijmd wordt, wat benatten met een sponsje of plantenspuit en dan de lijm aanbrengen met een sponsje.
Dan trekt het niet meer krom.
Ik ga verder.

GJ
 
Bert, heb je de maten gezien?
10x100 cm.
En de prijs... 3,50 per plaatje.
Heb jij als timmerman nog een tip om fineer goedkoop te kopen?
Ga je het weekend naar Roden om Jan weer met zijn ASK te helpen?

GJ
 
Gert Jan.
Helaas ik heb geen idee waar ik dat zou moeten vragen.

Ik zou Jan graag willen helpen maar ben de komende tijd op mijn manier druk.
 
Ik heb nu 2 vleugels liggen die vrijwel gelijk in gewicht zijn maar helaas maakt dat in dit geval helemaal niets uit omdat deze nooit zullen vliegen.
Morgen eens kijken wat ik erop ga zetten als neuslijst, ik denk een vurenhouten lat van de Gamma.
En dan nog een mooie naar achteren gebogen tip bedenken.
Nadeel.. vanmiddag een speedkist gegooid en zien vliegen, dat begint toch ook weer te kriebelen.
Dus daar moet ik nu ook de vleugel van bedenken en een moedermal van maken.

GJ
 
Gewoon doorbuffelen GJ... focus!
Straks een prachtig model voor op de helling.
Vuren? Als het maar niet te hard is om in model te schaven.
Ze hebben bij de bouwmarkt ook nog van die donkerbruine latjes. Of dat zachter is?
En mdf latjes?
 
Ik heb ooit al eens een model met alleen maar van die vuren latjes gebouwd.
Dat was goed te schaven.
Hier ligt 280cm aan vleugel.
De voorlijst aan de bovenkant en je ziet ook al een beetje de buiging in de voorlijst, zoals ik het bedacht had.
Als ik echt van tip tot tip wil fotograferen moet ik op een trappetje gaan staan dus dit is hem bijna helemaal.
vleugel.jpg


GJ
 
Nee, hellingvliegen in Nederland is niet leuk, dan moet je gaan dynamic soaren en dat kan niet met een gedeelde vleugel, dus in Nederlande echt omhoog sleuren en dan zo snel mogelijk weer beneden zijn.

GJ
 
Wat doet zo'n wingtip met tipstall, verbeteren of verslechteren?

Geen flauw idee, het ziet er gewoon mooi uit en als het er goed uitziet vliegt het ook goed.
Zo worden de meeste modelvliegtuigen ontworpen.
Een afgeronde tip zou de stroming tussen onder en bovenkant van de vleugel iets vloeiender moeten laten verlopen maar aangezien ik geen bal verstand heb van aerodynamica kan ik er geen goed antwoord op geven.

GJ
 
Wat doet zo'n wingtip met tipstall, verbeteren of verslechteren?
@GJVO
Zo'n kleine tipkoorde zal het overtrek alleen maar gemakkelijker maken.
Normaal is dit niet gewenst, maar bij kunstvlucht zwevers wordt vaker een tipprofiel gekozen met een eerdere overtrek dan het hoofdprofiel.
Daardoor zal je snellere snaprols kunnen maken.

Het is dus maar wat je wilt.
 
Dan moet ik zelf de schuimsnijder maar weer opstoken.
Het zou fijn zijn als iemand me kan leren vacuumbaggen, dat is makkelijker bij die vliegende plank, dan is ie meteen glad.

GJ
Wat is het probleem GJ ?? je kan toch vacuumbaggen ?? zo niet kan je t bij mij doen/zien.

Ciao

Fred
 
Hoi Fred,
Ik heb ooit 1 keer gebagged.
Ik kreeg de voorlijst niet mooi, ik zie allemaal maniertjes en sommige gebruiken de negatiefschalen en anderen weer niet.
Nadeel van youtuup is dat iedereen maar alles kan beweren maar je nooit het resultaat echt ziet.
Ik zie je later deze maand wel.

GJ
 
Knap staaltje bouwen.
Maar hij staat bij mij even op hold, even wat kleinere projectjes zodat ik in ieder geval dit jaar weer vliegen kan.

GJ
 
Back
Top