Seawolf van Robbe

Hey Raf,
Ben wel mee met je uitleg en heb dit ook bekeken, doch dan zou het batterijpack moeten wijken of hoger komen te liggen.
Ook door het vergroten van de diameter zou dan weer de tank hoger in het techrek komen te liggen.
Begrijp nu waarom ik meer info vind over de Seawolf met zo'n rubberzak ofzo dan met een tank.
Het is beetje de beste oplossing zoeken tussen alle minder goede oplossingen.

..... namelijk deze derde sensor ook als lek detektor gaan gebruiken ??????

Die optie zit er al vanaf het begin in ... :rolleyes:

@Eddy,

Kun je niet de accu opbreken in kleinere secties? Dan kan de tank dikker worden. Die losse cellen / secties dan verdelen in de nog overgebleven (schaarse) ruimte ?

hallo lex

zat die optie er in of is die ook als sensor gaan dienen naderhand
het is wel een goeie oplossing die sensor dubbel te gebruiken
wat er niet inzit kan niet defect geraken tripple S uitstekend zoals het moet zijn
eenvoudig en toch degelijk werkend

het opbreken van die accu heeft voor en na delen
voordeel de tank kan dikker
nadeel je kan ze dan haast niet meer wisselen als ze leeg gevaren zijn
het is jaren geleden dat ik nog zo een boot echt goed heb bekeken en wat de mogelijkheden met die boot zijn
mischien over stappen op die nieuwe penlicht formaat die ik nu aan het gebruiken ben
2.1 amp en je kan er evenveel amperes uittrekken als sub C cellen
alleen pakken ze minder plaats in
het zijn nikkel sulfide van varta

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Hey Lex,

Die optie heb ik ook bekeken, niet zoveel winst te boeken als ik dat gewicht ook zo laag mogelijk wil houden.
En een dikkere tank zou ook betekenen dat de H profielen voor de versteviging van het techrek in de weg gaan zitten.
Heb dus ook al zitten denken om een heel nieuw techrek te maken in alu ofzo, maar dit spreekt me meer aan als ik zin krijg om een volgende duiker te bouwen.
Al bij al doet ze al wel veel meer dan ik verwacht had van een eerste duikbootje en zeker om dan ook ineens de radicale veranderingen uit te voeren.

Ben ondertussen toch weer aan het rekenen gegaan :
Nu = diameter 50mm ~ lengte 100mm ongeveer 190cc en zoals ze nu gevuld wordt 170gr
Mogelijke opties : lengte 140mm = ongeveer 270cc, lengte 150mm = ongeveer 290cc
Diameter : 60mm / 100mm = 280cc, 60mm / 140mm = 390cc, 60mm / 150mm = 420cc

@Raf, wat denk je van 60mm / 140mm, iets dikkere tank die tevens wat langer wordt om toch maximaal balast te kunnen pompen ?
Ze zal dan wel ietsje hoger komen te liggen zonder grote wijzigingen aan de H profielen en/of batterijpack.
Dit is dan ook echt wel op de milimeter na wat er in de WTC past :mrgreen:

Laatst bewerkt:
hallo eddy

maar kan je dan de sensoren nog plaatsen ????
want die zitten bij het tripple S systeem boven aan
neem wel een 3 mm dikke pvc buis want hier komt de volledige buiten druk op te staan
valliant heeft in mol zijn tank eens laten inploderen
spectakel dat wel maar dat wil je liever niet hebben dat het gebeurt

groetjes raf

Hey Raf,

Zojuist andere duiktank gevonden, wel slechts 2mm wanddikte maar wreed sterk. Risico te overwegen ?
Als ik de H profielen die bij mij in I staan beetje een C vorm geef spaar ik weer enkele milimeters, net genoeg om de sensoren nog te kunnen plaatsen.
Ik heb deze namelijk ook bovenaan in een hoek geplooid en maak verbinding door van die vergulde labostekkertjes van 2mm.

En in de plaats van de normale servo's gebruik ik nu de mini uitvoering zodat ook in de lengte vooraan wat plaats vrij komt.
Want dat was ook nog een klein detail dat ik merkte bij het testen :
- bij vullen ging eerst voorkant naar beneden gevolgd door achterkant
- bij leegmaken kwam echter eerst achterkant gevolgd door voorkant
Als de tank nu beetje meer naar voor geplaatst wordt vermoed ik dat ze beide hetzelfde beeld zullen geven.

hallo eddy

2 mm pvc kan nog maar dan moet je zien dat je deksels eens tukje in de duiktank steken
zo krijg je een groter lijm oppervlak

wt het vullen en legen betreft
het verlengen gaat geen oplossing bieden

tijdens het vullen stuwt de pomp eerst water naar voor dus je boeg duikt onder
dit is normaal en kan je niet wijzigen ook met een piston tank krijg je dit principe

bij het legen trekt de pomp eerst aan de achterkant het water weg dus je hek komt eerst naar boven
ook met een piston tank blijf je dit hebben
een kleine oplossing is om schotten in je tank te zetten met kleine gaatjes er in
zoek eens op het forum want ik heb dit reeds een paar keer gepost
het is geen 100% oplossing maar het gaat met deze schotten wel een stuk beter

groetjes raf

Hey Raf,

Ok, dat is gebeurd zoals je beschrijft en de manier om duiktank te bouwen had ik reeds gevonden op B.MSA.
De inhoud is nu meer dan dubbel van de voorgaande, wel met de nodige ingrepen om het passend te krijgen.
Servo's en batterijpack er nog wel zien in te krijgen en dan kunnen we weer een testje draaien.

hallo eddy

zo zal hij mooi aan de oppervlakte drijven op zijn waterlijn
en perfect werkend met het tripple S systeem in zijn binnenste hahaha
wat kan een mens nog meer verlangen

groetjes raf

Hallo allemaal

Mag ik mij even voorstellen
Mijn naam is RENE HERMANS uit LICHTAART en ik ben 59 jaar en heb mij ook ingelogd op deze WEBSIDE
Een paar maanden geleden was ik aan het zilvermeer in Mol en zag jullie
daar bezig met de duikboten op afstand bestuurd
Dat interreseerde mij zodanig dat ik ook met deze hobby begonnen ben
Ik ben dan op zoek gegaan naar de webside van ROBBE en heb ondertussen
in Antwerpen ook een SEAWOLF V2 gekocht
Wel heb ik wat problemen met de aansluiting van de electriciteit aangezien de stekkers niet allemaal kloppen
Ook voor het waterdicht maken van de boot ( wanneer weet men dat alles perfect dicht is ???? )
Het is voor mij de eerste boot die ik bouw en ik denk dat alle begin moeilijk is ;)
Kan iemand mij helpen?

Alvast groeten van RENE

hallo rene

als organisator van het evenement in mol welkom op dit forum

hier kan je met al je problemen zeker terecht

je hebt een V2 gekocht dus de meest recente versie van de robbe boot

de site vind je hier
robbe Modellsport Deutschland
dus een duitse site want robbe is duits
zoals je zult zien zijn er een heel deel van de boten omgebouwd met een duiktank
zie eddy zijn boot en voorgaande

hier vind je de data reeds voor 2010
Belgium Model Submarines
of hier ook op het forum 2010-vaardagen
dat we in mol varen
er komen nog data bij als onze nederlandse vrienden hun kalender klaar hebben
het tweede vaarwater is nabij breda in de galderse meren en richting eindhoven in vucht
dan hebben we in 2010 ook keulen nog maar dat is ook aldaar wachten op de datum die de stad keulen moet vrij geven

het lucht dicht zijn van je boot daar zijn een paar manieren voor

een fietsventiel in de wtc einddop monteren met een slangetje naar buiten is een oplossing
met een fietspomp pomp je dan wat druk op je wtc (de buis waar alles in zit)
bij het onder dompelen in het water mag er geen lucht ontsnappen

bij een duiksysteem zet dit er zelf druk op en hoef je niet extra bij te pompen

er zijn verschillende systemen maar het tripple S is een uitstekend beginners systeem wat goed werkt al zit het wel in al mijn eigen boten hahahaha

als je hier op het forum de zoek funktie gebruikt zal je over de v2 heel veel info vinden
en het aansluiten van de elektro daar zullen we je hier met de kennis die al deze mensen hebben je er wel door slaan

groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
B.MSA

Hallo RAF

Bedankt voor het goede onthaal en het voorstel om te helpen bij de electriciteit
Ik heb ondertussen geprobeerd in te loggen bij B.MSA maar dit lukt niet
met mijn wachtwoord en paswoord
Wat doe ik verkeerd ?
Kunt U mij ook vertellen wat een TRIPPLE S is want voor mij is dat latijn
Ik hoop om vlug kennis te maken zodat we wat kunnen discuteren over
van alles en nog wat

GROETEN RENE

Laatst bewerkt:
hallo rene

tripple S is een duiksysteem dat door lex verkuil hier aanwezig op het forum verkocht word

het is door een paar mensen ontwikkeld en door lex op de markt gebracht en het is een degelijk goed werkend systeem

hier de link naar de pagina

Tripple-S Seabottom Submarine Systems

dit systeem heeft nu eddy hier in dit topic in zijn V2 gebouwd maar er zijn nog meerdere systemen die in dit type en andere boten gebouwd zijn
en daar zeer voortreffelijk in werken
het is een goedkoop degelijk werkend systeem dat je haast nooit in de steek laat
bekijk de site eens wat tripple S tebieden heeft

nu ga ik tussen twee onweers buien door eventjes om fritten

groetjes raf

Hoi Rene

Welkom bij dit forum van duikboot bouwers
Ik ben zelf ook nog niet zo gek lang lid.
Met vragen en problemen kan je hier goed terecht je krijgt altijn een antwoord of uitleg
mvg Fred

Hey Rene,

Welkom mede Seawolf bouwer, ben zelf ook net in deze tak van de modelbouw gedoken.
Na de ervaring op wielen, in de lucht en op het water leek dit me weer eens een uitdaging.
Daarbij lag hij al een tijdje stof te eten ergens op een vergeten plekje.

Je bent hier wel op de juiste plek om informatie, raad en tips te vinden.

Enne ik heb jouw doos enkele weken geleden nog in handen gehad te Antwerpen :D

@Raf ne goe gevulde bruine....:xmas:

Laatst bewerkt:
zo dan ga ik weer verder.
iemand tips voor het bouwen van de achterkant van de sea wolf ??

zoals misschien wel bekend kan ik absoluut niet overweg met de handleiding dus probeer ik het zo maar.
het zou namelijk niet echt tof zijn als het fout zou gaan en ik een kromme boot zou hebben

Hallo roedel Seawolfs,

Zijn we weer na weekje passen, meten, afbreken, opbouwen, sh*t past niet...
Opnieuw.... en nog keertje... en nog keertje... zie volgend resultaat :

full

Upgrade naar de grotere duiktank.
full

Zoek de verschillen...
full

Gevuld tech-rekje
full

Mini servo's & duiktank
full

TripleS systeem met pomp
full

Pfffff.... dat is nauw...
full

Geen millimeter teveel
full

Gaat net...
full

Yeaaaahhh gelukt !
full

Toegangsluikje vooraan gemaakt
full

Filtertje op aanvoer/afvoer van de pomp

@Marc2 :
Alles goed opmeten alvorens je begint te kleven, hou ook rekening met het feit dat de voorste roeren in lijn liggen met de achterste.
Eerst fixeren met een beetje CA lijm, keertje nameten en dan lijmen.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo eddy

je had nog (op het zicht) plaats kunnen winnen
de twee mini servo's dwars monteren was nog een optie geweest en dat had weer een cm extra duiktank opgelevert zonder dat je die lipjes had moeten afzagen
door 1 servo een paar mm hoger dan de andere te zetten en de bevestigings lippen overelkaar te laten komen had je ze vast kunnen zetten met 3 schroefjes wat ook nog weer een gewichts besparing had opgeleverd.
de oplossing met het pompje is ook niet slecht bedacht want als je ze gebruikt in de houden krijg je ellende
de bijgeleverde koppeling had bij mij de kondensator van het sturings printje weg geslagen
duiken ging nog maar boven komen niet meer

prachtig gedaan om alles zo compact te krijgen

groetjes raf

Hey Raf, Lex,

Die optie met de servo's heb ik ook bekeken, maar heb je uitleg beetje in m'n achterhoofd gehouden dat lengte niet echt de voorkeur had.

Dus middenweg, wat dikker en wat langer zonder echt alles erin te persen.
Heb nu een inhoud van ongeveer 350cc, straks maar keertje bekijken wat ze nu in't bad gaat doen.

Pomp was gewoon even geluk dat de houder er gewoon niet in paste :rolleyes:

Back