Sebart Katana S30

• Topicstarter Topicstarter Cpt. Ed
  • Startdatum Startdatum
Voor de maiden nog ff de schroefjes van het landingsgestel met loctite vast zetten..................deze willen na een vlucht of 3 wel los trillen :lol:. Evenals de wielkapjes 8)

Update

Na pakweg 100 vluchten is gisteravond bij de laatste vlucht mijn cockpitkap van de katana gevlogen. Het gebeurde tijdens een slow rol op ongeveer 70m hoogte, boven een kanaal dat in de lengte langs aan ons veld grenst 8O .
Na de landing (circa 30 sec na het verliezen van de kap) ben ik gelijk naar de dichstbijzijnde brug gelopen om te kijken of de inmiddels gelande kap op het water dreef (of dat er misschien nog wat belletjes van een zinkende kap te zien waren): niets te zien.
Na een kwartiertje zoeken op de dijk (de begroeing stond ongeveer 1m hoog) niets gevonden. In een laatste verwoede poging zag ik iets wits hangen in de rietkraag aan het water: het was de kap! :lol:

Uiteindelijke het hele zwikkie dus weer compleet. Bij nadere inspectie bleek dat één van de achterste maneetjes uit kap had losgelaten. Het was mij al vaker opgevallen dat sommige maneetjes los zaten (sommigen zelfs bij opening van de bouwdoos). Het gros had ik al eens opnieuw gelijmt, maar deze dus niet.

:arrow: Een tip voor de sebart vliegers: let op de magneetsluitingen van de cockpit. Peuter ze er desnoods uit en lijm ze na :!:

Ik beraad mij nog op een mechaniek(je) waardoor de cockpit tijdens het vliegen niet meer los kan laten (elastiekje, parashute, cockpitsluiting).
Ik heb geen flauw idee wat het na-bestellen van een cockpitkap incl verzending kost, maar ik geloof dat ik dat ook helemaal niet wil weten!

Mazzel

@Eddy,

Wat je noemt is mij ook al opgevallen er zat bij mijn kap ook een magneetje los.
Ik ga ook de magneten ook nakijken als er nog meer los zitten.

Mvg vanuit het zonnige Mallorca 8)

Cpt. Ed zei:
Hi Demarnix,

....

Ondertussen heb ik nog enige aanpassingen gedaan. Het viel mij op de de katana de neus omhoog steekt zodra gas wordt verminderd. Vooral bij de landing is dit behoorlijk irritant. Mijn accu lag inmiddels al zo ver mogelijk naar voren. Ik ga nu de motordomp veranderen: een nieuwe gefreesde motorophanging met enkele graden meer motordomp. ...

M vr gr

Ik hoop dat je MINDER domp bedoeld, anders zal het alleen maar erger geworden zijn.

Motordomp is nodig om een ongewenst moment omhoog tegen te gaan (bv omdat de lijn van de trekkracht vd motor onder het zwaartepunt ligt), echter bij teveel domp is dit tegenmoment (duiken) te groot en zal dat worden tegegngegaan door meer up te trimmen op het hoogteroer. Gaat het gas er af, dan valt het teveel aan downmoment van de motor weg en wipt je vliegtuig omhoog, door het teveel up op het hoogteroer. Dit is inderdaad heel vervelend vliegen.

Ik heb de filmpjes/foto's op de hacker site bekeken, maar een mooi kistje hoor!

Marco

@ Marco,

ik vlieg niet up-getrimt, alles staat neutraal. Ik vlieg inmiddels al een tijdje met een extra ringetje achter één van de schroeven die de motor vasthouden. Ik heb nu dus (minimaal hooguit 1 /1,5 graad) meer motordomp en nu gaat het prima :roll: . De neus heeft minder neiging om omhoog te gaan in de landing.

Greets

Hoi,

Vandaag lekker gevlogen met mijn S30! Helaas was de pret van korte duur,... toen ik uit een waterval het toestel weer recht zette op 10 meter hoogte en een beetje gas gaf vloog de kockpit eraf en de stukken motorsteun en motorkap vlogen in het rond! Na een noodlanding gemaakt te hebben (alles nog wel heel gehouden met deze landing gelukkig!) maar even de schade opnemen. Blijkt de hele motor aan gort te zijn! De zwarte plaat waar de 4 bevestegings schroefen in gaan is bij en rond het lager compleet afgebroken! Nu zie ik ook dat dit eigenlijk maar een beetje fragil geheel is omdat het alu op deze plek erg dun is en hier de meeste kracht op komt te staan met 3D vliegen (meskant, waterval, ect,ect).
Het is eigenlijk gewoon een ontwerpfout van de A30 serie,s, of de andere serie,s dit ook vertonen weet ik nog niet.

Nu ik dit gezien en meegemaakt heb voor mijn geen Hacker motoren meer, hoop dat mijn A50-14S in mijn S50 dit niet gaat vertonen!!

Heb Hacker al een mailtje gestuurd hierover en zal deze week nog wel een reactie krijgen.

Wil niemand bang maken maar zal dit toch na elke vlucht even goed in de gaten houden!!

Mvg, Benjamin Wassink

Back