C
Coralfreak
Guest
Sebart Shark
Heb deze Sebart Hawk S30E gekocht en vlieg hem sinds enkele maanden. Ik heb daarnaast een Sebart Katana S30, het verschil mag duidelijk zijn. De Katana vliegt strak en snel, de Hawk doet dit ook, maar dan op een "Boeing 747 met flaps uit" snelheid. Het is maar net wat je wil op de vrijdagavond...;-)
Onder 1/2 gas is het een trainer, waar je zeer goed de gevolgen ziet van het "knuppelen" op de zender. Hierop reageert de Hawk vrij gevoelig, maar niet kritisch. Dankzij de langzame snelheid is er tijd genoeg om te corrigeren. Overtrekken is erg lastig, maar zet je hem "op zijn staart" bijna stil, dan valt hij over links weg, maar corrigeert zoichzelf door weer snelheid te maken en is dan makkelijk op te vangen. Om mooie bochten te vliegen, moet je bij dit model zowel rolroer en richtingroer sturen (vanwege de relatief lange romp). Voor de luie avonden kun je dit ook mixen uiteraard.
Voor iemand zonder vliegervaring is het erg simpel te vliegen en ook te leren vliegen. De uitslagen zijn goed zichtbaar, zodat het leereffect groot is. Bij een snellere Calmato zie je dit niet altijd. Het landen is eenvoudig; recht voor de baan brengen en het gas minderen (niet dicht, dan kun je ver lopen). Boven het veld brengen en dan gas dicht. De daalhoek kan vrij steil zijn, bij langzame snelheid. Ik heb in deze setup 20% Expo op de rolroeren staan en 40% op het hoogteroer, omdat anders de Hawk op het hoogteroer te kietelig is.
Boven 1/2 gas geeft de standaard setup (Hacker A30, Hacker 40A regelaar, LiPo 2250 mAh) een ander beeld te zien. Het model kan recht omhoog, maar vind dit niet leuk (probeert weg te draaien over de langsas). Het is wel mogelijk om de beginselen van het hooveren aan te leren en ook rollen en loopings gaan gemakkelijk af. Het is wel lastig om de "snelle" figuren te vliegen, omdat het model snel stil zal vallen. Met "Electric Power" erop, vliegt het erg leuk, maar niet zo strak als de Katana of de Angel. Instellingen zijn hier 100%, hoewel op het hoogteroer hier ook wat Expo zit, vliegt iets fijner en strakker..
Een en ander aan vliegstijl is uiteraard ook te "tunen" door het zwaartepunt te verleggen.
De kist is vrij robuust (beter dan de Katana) en kan wel een stootje hebben. Ik heb er wel een grotere maat wielen ondergezet, de meegeleverde exemplaren waren wat te klein naar mijn zin. Het afwerkingsniveau van de folie is lager in vergelijking met de Katana, dit moet nabewerkt worden om het strak te krijgen.
Groet,
Coralfreak
Heb deze Sebart Hawk S30E gekocht en vlieg hem sinds enkele maanden. Ik heb daarnaast een Sebart Katana S30, het verschil mag duidelijk zijn. De Katana vliegt strak en snel, de Hawk doet dit ook, maar dan op een "Boeing 747 met flaps uit" snelheid. Het is maar net wat je wil op de vrijdagavond...;-)
Onder 1/2 gas is het een trainer, waar je zeer goed de gevolgen ziet van het "knuppelen" op de zender. Hierop reageert de Hawk vrij gevoelig, maar niet kritisch. Dankzij de langzame snelheid is er tijd genoeg om te corrigeren. Overtrekken is erg lastig, maar zet je hem "op zijn staart" bijna stil, dan valt hij over links weg, maar corrigeert zoichzelf door weer snelheid te maken en is dan makkelijk op te vangen. Om mooie bochten te vliegen, moet je bij dit model zowel rolroer en richtingroer sturen (vanwege de relatief lange romp). Voor de luie avonden kun je dit ook mixen uiteraard.
Voor iemand zonder vliegervaring is het erg simpel te vliegen en ook te leren vliegen. De uitslagen zijn goed zichtbaar, zodat het leereffect groot is. Bij een snellere Calmato zie je dit niet altijd. Het landen is eenvoudig; recht voor de baan brengen en het gas minderen (niet dicht, dan kun je ver lopen). Boven het veld brengen en dan gas dicht. De daalhoek kan vrij steil zijn, bij langzame snelheid. Ik heb in deze setup 20% Expo op de rolroeren staan en 40% op het hoogteroer, omdat anders de Hawk op het hoogteroer te kietelig is.
Boven 1/2 gas geeft de standaard setup (Hacker A30, Hacker 40A regelaar, LiPo 2250 mAh) een ander beeld te zien. Het model kan recht omhoog, maar vind dit niet leuk (probeert weg te draaien over de langsas). Het is wel mogelijk om de beginselen van het hooveren aan te leren en ook rollen en loopings gaan gemakkelijk af. Het is wel lastig om de "snelle" figuren te vliegen, omdat het model snel stil zal vallen. Met "Electric Power" erop, vliegt het erg leuk, maar niet zo strak als de Katana of de Angel. Instellingen zijn hier 100%, hoewel op het hoogteroer hier ook wat Expo zit, vliegt iets fijner en strakker..
Een en ander aan vliegstijl is uiteraard ook te "tunen" door het zwaartepunt te verleggen.
De kist is vrij robuust (beter dan de Katana) en kan wel een stootje hebben. Ik heb er wel een grotere maat wielen ondergezet, de meegeleverde exemplaren waren wat te klein naar mijn zin. Het afwerkingsniveau van de folie is lager in vergelijking met de Katana, dit moet nabewerkt worden om het strak te krijgen.
Groet,
Coralfreak