sebart wind S 50E

Ik denk dat dit te maken heeft met het zwaartepunt en de instellingen van de hoogte roeren. Als de hoogteroeren niet een precies gelijke stand en uitslag hebben reageert dit kistje er heftig op. ook het zwaartepunt verder naar voren brengen helpt hierbij.
Ook vind ik de uitslag die sebart opgeeft altijd erg groot. ik heb dit kistje een keer afgesteld en ben terug gegaan naar ongeveer 70% van de opgegeven F3A uitslagen.

De WindS 50 is relatief zwaar voor die kleine vleugel. Met te veel hoogtroeruitslag doet hij dan dat wat er te zien is op het filmpje.

Ik heb een probleem met mijn wind S 50E. Ik ga proberen om het probleem goed te beschrijven en morgen of over morgen zal ik ook een filmpje plaatsen.

Het probleem is dit : Het toiestel vliegt mooi en strak tegen een matige snelheid. als ik dan ful up geef( uitslag is +- 16mm ) dan kapt het toestel ALTIJD agressief rechts weg. dus van horizontale vlucht naar meskant.

High-speed stall, niks bijzonders aan, ieder toestel heeft dat, de een uiteraard erger dan de ander.....

Halle,

Voor een week geleden heb ik een sebart wind 50e gekocht op het forum en ik zat me af te vragen na wat zoekwerk of er ook een 3d hoogte/richting roer te koop was. Bij de 110e versie is dat namelijk wel zo en dan zit er ook een soort mini vleugel boven op de romp. Ik weet niet of het mogelijk is voor de kist om 3d aan te kunnen maar het leek me wel leuk dat het zou kunnen.

Gr nick

Halle,

Voor een week geleden heb ik een sebart wind 50e gekocht op het forum en ik zat me af te vragen na wat zoekwerk of er ook een 3d hoogte/richting roer te koop was. Bij de 110e versie is dat namelijk wel zo en dan zit er ook een soort mini vleugel boven op de romp. Ik weet niet of het mogelijk is voor de kist om 3d aan te kunnen maar het leek me wel leuk dat het zou kunnen.

Gr nick

Stikbangen kan altijd maar gekontroleerd 3D vliegen gaat niet echt met dit toestel dan moet je de Yac 54 hebben.

Ik blijf een probleempje hebben met mijn wind s. Hij vliegt in een bocht naar rechts steeds omhoog hij klimt zonder dat er er input gegeven wordt. het zwaarte punt ligt op dit moment iets te ver naar voor om dat uit te sluiten. ik zie geen verschil in uitslag op het hoogteroer of andere roeren en heb geen idee waar ik verder naar moet zoeken.

De instelhoek van de motor is volgens fabrikant.

Bochten naar links hebben dit probleem niet.

heeft er iemand een idee ?

groeten Steven

Dus je hebt 2 problemen:
Bij full up valt hij over de rechtervleugel naar beneden én bij een bocht naar rechts gaat de neus omhoog...

Zit er misschien torsie op de romp? Of torsie op 1 van beide vleugels?
Hoek richtingsroer en hoogteroer perfect 90°?
hoogteroer en vleugel volledig horizontaal?
afstand wingtips vleugel en hoogteroer perfect gelijk aan beide zijden?

Volgens mij zou speed stall of tip stall (in de veronderstelling dat alles kaarsrecht is) betekenen dat ie linksom rolt en niet naar rechts: rolroeren hebben geen invloed meer, enkel het koppel van de motor heeft nog invloed om de langsas (en die rolt je toestel naar links en nooit naar rechts)

Staat je rudder goed recht?

Als je te veel side-trust hebt, wil je kist naar rechts, als je dat met links rudder corrigeert, dan geeft dat rudder in de bocht ahw 'up'

Speed stall of tip stall kun je bij die kist rustig vergeten dat is niet aan de orde.

Je zegt 'bij een bocht naar rechts'. Wat bedoel je daarmee? Bedoel je dat je naar rechts rolt en dan met up een bocht trekt, of maak je een vlakke bocht op het rudder, of doe je er iets tussenin?

Voordat je bochten gaat vliegen etc.. eerst al je roeren echt neutraal stellen, dan gaan vliegen en NIET trimmen.

Dan verticaal trekken, dus recht omhoog. Eventueel rechtleggen, rudderen, etc, tot hij echt goed recht ligt.. en dan alles loslaten. Als de kist dan recht omhoog gaat, is je sidethrust goed. Gaat hij dan naar links of naar rechts afwijken, pas je je sidetrust aan tot hij het goed doet.

De instelhoek kun je aan die kistjes niet echt veranderen, dus verticaal naar beneden heb je als test verder niets aan.

Het zwaartepunt leggen zoals in handleiding staat en dan kijken wat de kist meskant doet en of hij 'lekker voelt', bv of je op de kop niet teveel down hoeft te geven.

Als je het zwaartepunt een beetje hebt zoals je prettig vind, dan meskant gaan kijken, hij zou zuiver op rudder meskant rechtdoor moeten gaan. Eventuele rolneigingen of trekken naar buik/cockpit kun je met resp. een rudder -> roll of rudder->elevator mixer oplossen.

Als je dat allemaal gedaan hebt, zul je zien dat ie ook gewoon goed bochten vliegt.

PetrolHead hierboven beschrijft een aantal goede testen. Helaas mis ik iets in de volgorde. Recht omhoog vliegen om de sidethrust te controleren kan pas als je zeker weet dat je rudder "recht" staat en er geen grote fout in je zwaartepunt zit.

Zwaartepunt:
Een zwaartepunt is een 3 dimensionaal punt in je toestel. Door velen wordt er niet verder gekeken dan voor \ achter. In jouw geval zou er een verschil in links \ rechts kunnen zitten. Dit kan dan jouw probleem veroorzaken.

Testmethode:
Vlieg hozrizontaal met normale snelheid, trim de kist (rolroeren) tot hij niet meer wegdraaid. Ga nu in dezelfde richting met dezelfde snelheid aleen nu op de kop. Rolt je toestel weg? dan heb de ligging van het zwaartepunt links \ rechts niet goed. Die vleugel die het toestel laat zakken is te zwaar.

Kijk eens goed naar de diverse verhalen op internet over afstellen van een kunstvlucht toestel. Bedenk je bij iedere test goed welke aanname dat je eigenlijk doet!

Voorbeeld:
F3A-X Nederland

Succes, ik denk dat goed aandacht besteden aan trimmen en alle stappen uit bovenstaand verhaal in die volgorde doorlopen je probleem al voor een groot stuk oplost.

Mark

Er zit een storende fout in het F3A-X verhaaltje, en wel in het stukje over Zero "G" trimming.

Zoals het er nu staat heb je een zeer staartlastig model nodig om dat voor elkaar te krijgen en bovendien zul je al snel ontdekken dat het drukmiddelpunt wat verschuift bij verschillende vliegsnelheden, waardoor het model voor kunstvlucht volkomen ongeschikt is geworden.

Met Zero "G" trimming wordt aangegeven dat het model is afgetrimt als of er geen zwaartekracht is. D.w.z. het model duikt "hands off" met een sierlijke boog de grond in, rechtop en inverted met de zelfde, ruime, radius. Het gevolg is dat je dus een trimming hebt gevonden welke onafhankelijk is van de stand van het model t.o.v. de horizon. Hierdoor zijn een hele hoop lastige figuren makkelijker te vliegen, met als keerzijde dat rechtop vliegen ietsje moelijker is geworden, je moet n.l. bij rechtop vliegen altijd ietsjes up houden.

Dat is wat Rhett Miller voor ogen had met Zero "G" trimming.

E.e.a. staat los van het probleem van de topic starter maar verklaart wel waarom haast niemand het Zero "G" trim verhaal heeft begrepen. (Behalve onze Nationale Kampioen die al 18 titels heeft verzameld in de klassen F3A, F3P en F3P-AM allen met Zero "G" trimming.)

@Mark: de eerste voorwaarde voor het recht omhoog vliegen was dat de roeren echt neutraal stonden het het zwaartepunt lag op de plek uit de handleiding ;) Overigens was de instructie ook om de roeren neutraal te zetten en niet vliegend te gaan trimmen, en dan doet het zwaartepunt er niet toe bij een verticale lijn. Afwijkingen naar links of rechts zullen dan altijd door de side-thrust komen.

@Bert: dat kampioenschap heeft niets met zero-g te maken. De tigvoudig wereldkampioen vliegt niet zero-g. Dat zijn gewoon individuele capaciteiten.

Er zit een storende fout in het F3A-X verhaaltje, en wel in het stukje over Zero "G" trimming.

Zoals het er nu staat heb je een zeer staartlastig model nodig om dat voor elkaar te krijgen en bovendien zul je al snel ontdekken dat het drukmiddelpunt wat verschuift bij verschillende vliegsnelheden, waardoor het model voor kunstvlucht volkomen ongeschikt is geworden.

Met Zero "G" trimming wordt aangegeven dat het model is afgetrimt als of er geen zwaartekracht is. D.w.z. het model duikt "hands off" met een sierlijke boog de grond in, rechtop en inverted met de zelfde, ruime, radius. Het gevolg is dat je dus een trimming hebt gevonden welke onafhankelijk is van de stand van het model t.o.v. de horizon. Hierdoor zijn een hele hoop lastige figuren makkelijker te vliegen, met als keerzijde dat rechtop vliegen ietsje moelijker is geworden, je moet n.l. bij rechtop vliegen altijd ietsjes up houden.

Dat is wat Rhett Miller voor ogen had met Zero "G" trimming.

Hier heeft Bert volgens mij inderdaad een punt. Je kan nooit een combinatie positie zwaartepunt / trim hoogteroer vinden waarbij je zonder input normaal én inverted horizontaal kan vliegen.

De zwaartekracht werkt maar in 1 richting, alles wat je voor inverted horizontaal vliegen aanpast zal altijd tegenwerken (of het tegengestelde effect hebben) bij normaal horizontaal vliegen (en omgekeerd)
Bij die ruime boog trim heb je de gulden middenweg gevonden.

@Bert

Even ter verduideliking. Wat is de fout?

Dat je dus altijd een boogje vliegt en nooit horizontaal? Dan begrijp ik het wel maar staat het verkeerd geschreven in het stuk. Ik zal eens kijken of ik het kan laten corrigeren.

Is er nog een fout dan hoor ik dat graag. Corrigeren is beter dan iets fouts of doms laten staan.

Grz

Mark

Een wind 50e heeft toch 2 servo's op elevator?

nog wat dingen om te testen/na te kijken:
- verschillende expo rates op beide servo's? (indien beide servo's digitaal gemixt)
- de max. uitslagen zijn op de grond (dus onbelast) zijn mss even groot, maar zijn ze dat ook onder belasting?

Al vast bedankt allemaal

ik kan weer een paar maand verder met proberen en trimmen.

ik moet eerlijk zeggen dat ik de staart servo's al een gruime tijd verdenk maar hoe test ik dat.

@PetrolHead:
Ik bedoel rol naar rechts al dan niet bijna meskant en hem er dan doortrekken. met het hoogteroer Ondertussen gebruik ik het richtingsroer om hem toch een beetje onder controle( hem naar beneden sturen ) te houden maar ook dat lijkt niet echt te werken.

Wat betreft de speedstall ondertussen zijn de uitslagen op het hoogteroer zo klein dat ik echt niets over heb voor als het eens warm wordt.

Ik heb vandaag ook gemerkt dat ik hem niet mooi door een looping krijg de wind (als die er al was) stond mooi in de pist.

Ik ga aan de slag! testen testen en nog eens testen.

De makkelijkste methode die ik hiervoor ken, is door 2 lange latjes op dezelfde plek op elk hoogteroer te bevestigen, en dan te kijken of ze gelijk zijn blijven, ook tijdens het sturen uiteraard.

Je kunt het ook in de lucht zien. Van je af vliegen de wind in, en dan een lus trekken.. onderaan de lus het toestel naar rugvlucht rollen en dan weer een lus vliegen (nu dus duwend).

Als het toestel dit gewoon doet, is het goed.

Als het toestel in beide testen dezelfde kant op rolt, dan staan de elevatorhelften niet gelijk, dus staat bv. de linker elevator iets lager dan de rechter, of andersom.

Als het toestel in tegengestelde richting rolt, dan heeft de elevator aan de kant die het toestel oprolt, een grotere uitslag dan de andere.

Back