Sebas' HPI Baja 5B SS

Hallo allemaal,

Ik ben Sebas en nu ruim 2 jaar semi-actief op het brandstof auto-forum.
Sinds gisteren heb ik een Baja 5B SS en nu kom ik jullie dus ook hier lastig vallen :mrgreen:

Ik heb het volgende splinternieuw voor 720 euro meegekregen van een hele aardige verkoper uit Almere:

Foto0045.jpg

Foto0046.jpg

Hij heeft me gelijk wat upgrades aangeraden die ik zo ga bestellen, mijn verlanglijstje ziet er tot nu toe zo uit:

• Outerwear hoes voor trekstarter = besteld
  • Shock socks = besteld
  • Driehoek motorsteun = duuuuur (28 euro) :(
  • Motor/trekstarter steun (hoe heten die? heb er nog geen gevonden)
  • Eventueel raampjes = besteld
  • killswitch
  • Verbeterde koppelingsdeksel = besteld
Als iemand hier nog een mogelijke aanvulling voor dit lijstje heeft hoor ik het graag, wel graag praktische upgrades.

Het viel me op dat er geen stickies zijn over bijvoorbeeld het inrijden en afstellen, heeft iemand daar nog tips voor?

En als er nog rijders in (omgeving) Breda zijn hoor ik het graag in de pm ;)

Aan het begin niet vol gas rijden en niet kort stottend gas geven. In rijden doe je ongeveer +- 1,5 liter benzine op de mengverhouding 1:25

Hallo allemaal,

Ik ben Sebas en nu ruim 2 jaar semi-actief op het brandstof auto-forum.
Sinds gisteren heb ik een Baja 5B SS en nu kom ik jullie dus ook hier lastig vallen :mrgreen:

Ik heb het volgende splinternieuw voor 720 euro meegekregen van een hele aardige verkoper uit Almere:

Foto0045.jpg

Foto0046.jpg

Hij heeft me gelijk wat upgrades aangeraden die ik zo ga bestellen, mijn verlanglijstje ziet er tot nu toe zo uit:

[*]Outerwear hoes voor trekstarter = besteld
[*]Shock socks = besteld
[*]Driehoek motorsteun = duuuuur (28 euro) :(
[*]Motor/trekstarter steun (hoe heten die? heb er nog geen gevonden)
[*]Eventueel raampjes = besteld
[*]killswitch
[*]Verbeterde koppelingsdeksel = besteld
Als iemand hier nog een mogelijke aanvulling voor dit lijstje heeft hoor ik het graag, wel graag praktische upgrades.

Het viel me op dat er geen stickies zijn over bijvoorbeeld het inrijden en afstellen, heeft iemand daar nog tips voor?

En als er nog rijders in (omgeving) Breda zijn hoor ik het graag in de pm ;)

Aan het begin niet vol gas rijden en niet kort stottend gas geven. In rijden doe je ongeveer +- 1,5 liter benzine op de mengverhouding 1:25

Bedankt voor je reactie en welkom op pagina 13 ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je reactie en welkom op pagina 13 ;)
Haha, trouwens, ik was net ff op t skatebaante bij jou in de buurt rijden met mn rustler ;D ik wouw nog op msn vrage of dat jij ook wouw komen, maarja, je was niet online :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, trouwens, ik was net ff op t skatebaante bij jou in de buurt rijden met mn rustler ;D ik wouw nog op msn vrage of dat jij ook wouw komen, maarja, je was niet online :P

Ik had net rijles, en ik denk niet dat het een goed idee was geweest om met de Fiesta het skatebaantje op te rijden ;)
Maar dat skatebaantje in de grote houw bedoel je? Reed ik wel eens met savage toen ik die nog had..

Ik had net rijles, en ik denk niet dat het een goed idee was geweest om met de Fiesta het skatebaantje op te rijden ;)
Maar dat skatebaantje in de grote houw bedoel je? Reed ik wel eens met savage toen ik die nog had..
Hahaha, nee dat is niet zo'n goed idee nee :P
En hoe bedoel je in de grote houw? Dat skate baantje naast de geluidswal daar was ik, er is volgens mij geen andere skatebaan in heusdenhout, wel jammer dat er maar 2 ramps zijn maarja, goed genoeg om met mn rustler over mijn vriend zijn hoofd heen te vliegen :P ( wat ik niet meer ga doen! :O , harde impact op de grond.. )

Edit : Oow, de grote houw is de straat, sorry, ik wist niet wat je bedoelde.. :P

Laatst bewerkt:
Het probleem zit 'm in de ontsteking, eerst gaf die nog een vonk maar nu niet meer dus.
De bougie heb ik al verwisseld, daar ligt het niet aan.
De stop knop blijft ook niet hangen.

Ik heb de kap er even af gehaald om te kijken of ik daar iets kon zien.
Geen flauw idee of het er zo uit hoort te zien of niet, heb daarom maar even wat foto'tjes gemaakt:

DSC00488.jpg

DSC00489.jpg

DSC00490.jpg

Nu las ik ergens dat tussen de magneten een plastic fg zakje moet passen.
Aangezien ik deze niet heb, heb ik er een gewoon plastic zakje tussen gedaan en alles weer vastgedraaid. Het vliegwiel leek goed vrij te lopen, maar toen ik alles weer in elkaar had gezet en het met de trekstarter probeerde kwam er een schurend geluid uit.

Ik heb toen geprobeerd de ontsteking opnieuw af te stellen door er een stukje karton tussen te steken en alles weer aan te draaien, volgens diverse fora zou dit ongeveer de goede afstand moeten zijn. Nu zitten de magneten echter nog steeds zo dicht op elkaar dat de krukas moeilijk rond te krijgen is.

DSC00492.jpg

Hoe groot moet de afstand tussen de magneten nou eigenlijk zijn (graag in mm)?

Weet iemand waar het verder nog aan kan liggen?

Alvast bedankt.

Hoor je de magneten ook schrapen?
Anders is het gewoon de compressie van de motor waar je doorheen moet drukken.

Nu niet meer nee, maar de krukas is wel een stuk moeilijker rond te krijgen..

De juiste afstand bereik je d.m.v een creditcard of soort gelijke pas.
:p

OK bedankt, zal ik doen ;)

Volgens mij stond de ontsteking zo ook ongeveer afgesteld voordat ik er aan ging prutsten, dus dat zal het wel niet oplossen :(

afstand zou ong 0,3 mm moeten zijn is ong de dikte van het karton. het klopt wel dat het vliegwiel iets moeilijker rond draait omdat de magneten bij de ontsteking weerstand hebben. als je de afstand niet vertrouwd kun je je karton er dubbel tussen doen is ong 0,6 mm ( bij mij liep ie daar ook op.)

als je de ontsteking afstelling doet aan de andere zijde van het vliegwiel ( tegenover de magneten) wordt de ontsteking niet zo vast op het karton getrokken waardoor de speling ook ietsje groter blijft.

succes.

De juiste afstand bereik je d.m.v een creditcard of soort gelijke pas.
:p

Een creditcard lijkt me trouwens niet verstandig, daar kun je de pas mee beschadigen als je aan de kant van de magneten afstelt.

afstand zou ong 0,3 mm moeten zijn is ong de dikte van het karton. het klopt wel dat het vliegwiel iets moeilijker rond draait omdat de magneten bij de ontsteking weerstand hebben. als je de afstand niet vertrouwd kun je je karton er dubbel tussen doen is ong 0,6 mm ( bij mij liep ie daar ook op.)

als je de ontsteking afstelling doet aan de andere zijde van het vliegwiel ( tegenover de magneten) wordt de ontsteking niet zo vast op het karton getrokken waardoor de speling ook ietsje groter blijft.

succes.

Ok dankje, aan de andere kant afstellen had ik ook aan gedacht maar uiteindelijk wil je de afstand tot de magneten goed hebben. Zal vast ongeveer op hetzelfde neer komen.

Zo te horen ziet het er verder normaal uit, dan zal ik het probleem dus elders moeten zoeken..:rolleyes:

Het is ook de bedoeling om een oude card die je niet meer gebruikt te misbruiken om het uiteindelijke doel te bereiken. :)

Ik doe het altijd met een stuk karton van FG of HPI werk perfect bij mij.
Maar nu heb ik gelijk nog een vraag is er een vliegwielspie met voorontsteking voor Baja?

ik dacht dat ik laatst wel ergens een ontsteking systeem gezien had waarbij de voorontsteking te verstellen was zelfs zonder dat de kap eraf moest volgens mij kwam er een ander montage plaatje tussen.
ook is er een volledig ander ontstekingsysteem op de markt waarbij vliegwiel vervangen wordt en er een losse opnemer achter het vliegwiel op de as komt en een losse bobine dacht dit bij pitstop gezien te hebben.

gr. paul

Ja ik ken hem dat is de Tps red race Ignition ’10 binnen rotor ontsteking met hoog voltage spoel, echt leuk spul.die zo ik er ook graag op willen hebben maar nu nog ff niet hij kost 170 euro
Maar die heeft ook een vaste timing.Ik ga nog wel ff met spie exp…. Ik maak wel iets of zo.

Ik heb de ontsteking afgesteld met de methode van Kostenko, nu staat deze dus op ongeveer 0,8mm.
Heb alles weer in elkaar gezet maar het geeft nog steeds geen vonk.. :(

Laatst bewerkt:
En een nieuwe bougie heb je ook al geprobeerd?
Btw je moet de bougie wel op de cilinder leggen he.
De plug moet contact maken met de cilinder(op het metaal dus) zodat ie een gesloten kring heeft.

Back