Seizoen 2012 gaat richting F5J

Hoe een model ook gebouwd is. Glasbakken , ribbenvleugel , styropor.
Voor 95 % is het diegene die met het model vliegt de bepalende factor.
Wat je goed zag bij de proefwedstrijd is dat de meer onervaren piloten veel te veel aan het sturen waren. Dat zag je vooral bij rondes zonder thermiek. En sturen kost veel hoogte. Het voordeel met een zwever met flaps is dat je het model in de thermiek stand kan zetten waardoor het profiel nog holler wordt.
Je snelheid neemt dan af. Als je de zwever langzaam naar voren laat kruipen duurt het ook langer voordat je moet gaan corigeren. Des te minder je stuurt des te beter blijf je op hoogte.

Trouwens , een mooi voorbeeld is Philip Kolb.
Tijdens Hollandglide heb ik Philip Kolb 9 jaar lang zijn vliegkunsten mogen bewonderen. In de eerste jaren dat ik daar aan mee deed (2000) vloog Philip met de soarmaster van Graupner. Hij haalde met deze kist wel altijd de fly-of.
En dat voor een kist met styropor vleugels;)

Wat is nu eigenlijk jullie bedoelling, om mensen die lekker met hun hobby bezig willen zijn, en een nieuwe uitdaging aan willen gaan, de grond in te drukken?

Dat lukt ondertussen aardig moet ik jullie zeggen.

Ik begint er zo langzamerhand een beetje doodziek van te worden. (en achter de schermen meer merk ik)
Als je een goeie zwever wil kopen brande ze je hier af.
Ben je met een low butget zwevertje bezig is het ook weer niet goed.

Is het hier net als op veel plekken, als je wat anders wil dat de gemiddelde kudde dat je wordt afgebrand?

Laatst bewerkt:
Bertus....Koop een mooie kist en vlieg ermee!
Je vlieg toch voor jezelf en niet voor een ander! Ik vind dat, als jij een mooie zwever wil kopen, die voor een specifiek doel (=f5j) is ontworpen, je dat lekker moet doen.

Ik vind het klasse dat er meteen met zoveel enthousiasme ontworpen en gebouwd gaat worden.

Ik kan je helemaal volgen als je zegt met een kist te willen vliegen waarvan je, puur voor jezelf, het gevoel van wil hebben dat het behaalde resultaat uit jouw vingers komt.
Want aan de kist kan het niet liggen.....die kan het!!

Op een wedstrijd 3de 4de of 5de worden en meteen zeggen "met een goede kist had ik......." vind ik veel triester dan zeggen "mijn kist kan het dus ik moet veel beter leren vliegen!" (ps...ik heb jouw talon gesleept zien loopen...ik denk dat jij al wel aardig kan vliegen haha!)

Niets van aantrekken Bertus!...gewoon die mooie kist kopen en vliegen!!!

Justys

Opmerkelijk is het wel dat de discussie F5J hier ook weer voor de nodige spanning zorgt. Ik hoop van ganse harte dat dát niet gebeurt op het veld. Jammer genoeg vind deze discussie plaats hier op het forum, en ik had het liever op het veld of in de kroeg gezien. (het gemis van spraak, en uitdrukking). Ik denk dat je dan een heel ander en meer begripvol gesprek zou krijgen.

Ik waardeer dat Arno (en daar zouden jullie wel wat meer respect voor mogen hebben) het iniatief neemt om een relatief dure kist (voor mij in iedergeval wel) aan te kunnen kopen voor minder. Zeker nu omdat de F5J een populaire klasse gaat worden. (of is het dat al?)

We gaan er toch geen ruzie om maken? Kom op zeg, doe ff normaal met z'n allen. We zijn tenslotte met onze hobby bezig. Voor iedere portemonai is er wel een vliegtuig, voor ieder wat wils. Of je nu een dure kist hebt of niet, vliegen doen we allemaal.

Ik rij geen Ferari of Porsche, Lambo of ander exoot. Maar ik rij wel! Wel anders, maar ik kom er ook......

Neemt niet weg dat ook ik stiekem een beetje loer naar een volwaardig F5J toestel. Alleen weet ik niet of ik er aan toe ben om er het maximale uit te halen. Het aanbod om via GJ een Cumulus te kopen word zo wel heel verleidelijk. Mijn portemonai leent zich niet om een 800€ + te kunnen aanschaffen... (en hoe leg ik het thuis uit? Oh ik weet het antwoord al... :murder:)

Ik krijg her en der korting en voor mensen die actief mee gaan vliegen met F5J wedstrijden kan ik de bovenstaande modellen voor die prijs krijgen.
Zie het als een promotie-aanbieding voor de F5J klasse.
Zoals ik vorig jaar gedaan heb voor F5B.

GJ

Ook dit gebaar is hetzelfde dan die van Arno, alleen is deze wat vriendelijker voor mij geldbuideltje.

Laatst bewerkt:
Bertus....Koop een mooie kist en vlieg ermee!
Je vlieg toch voor jezelf en niet voor een ander! Ik vind dat, als jij een mooie zwever wil kopen, die voor een specifiek doel (=f5j) is ontworpen, je dat lekker moet doen.

Ik vind het klasse dat er meteen met zoveel enthousiasme ontworpen en gebouwd gaat worden.

Ik kan je helemaal volgen als je zegt met een kist te willen vliegen waarvan je, puur voor jezelf, het gevoel van wil hebben dat het behaalde resultaat uit jouw vingers komt.
Want aan de kist kan het niet liggen.....die kan het!!

Op een wedstrijd 3de 4de of 5de worden en meteen zeggen "met een goede kist had ik......." vind ik veel triester dan zeggen "mijn kist kan het dus ik moet veel beter leren vliegen!" (ps...ik heb jouw talon gesleept zien loopen...ik denk dat jij al wel aardig kan vliegen haha!)

Niets van aantrekken Bertus!...gewoon die mooie kist kopen en vliegen!!!

Justys

Zo zie ik het ook maar door het gedoe hier zou Arno bijna stoppen om met elkaar een zwever te kopen.
Dat bereiken straks een paar nono's
Voor mezelf weet ik erg goed waar mijn zwakke kanten liggen met vliegen.
Ook weet ik wat mijn vliegtuigen wel en niet kunnen.
Misschien is het daarom dat ik de laatste 15 jaar op mijn dlg na geen kist in puin heb gevlogen.
Vandaar ook dat ik het thuis kan verantwoorden en dat zelfs mijn vrouw er voor werkt. (dat mag ook wel eens gezegd worden)

Maar goed, laat ook maar. Arno is hier (in dit draadje)in iedergeval weg en dat vind ik jammer, maar ik snap hem wel.

Ik denk niet dat Arno weg is. Hij heeft wat dingen weggehaald, misschien om die anders te formuleren. Beetje wat Douglas ook al zei, op een forum krijg je snel misverstanden als je niet weet hoe dingen gezegd worden.

Je moet het zelf leuk maken, en laagdrempelig is het zeker omdat je met van alles mee kunt doen. Daar verandert niks aan als mensen er mooie/dure kisten voor aanschaffen. Prachtig toch dat die er ook zijn! Als iedereen dat nou een beetje in z'n achterhoofd houdt komt alles goed :-)

Winnen kan ik toch niet, maar daar gaat het mij ook helemaal niet om. En als je wel per sé wilt winnen moet je gaan investeren, in materiaal en training. Waarbij ik blijf volhouden dat training bij deze klasse belangrijker zal zijn dan geld.

Ik denk niet dat Arno weg is. Hij heeft wat dingen weggehaald, misschien om die anders te formuleren. Beetje wat Douglas ook al zei, op een forum krijg je snel misverstanden als je niet weet hoe dingen gezegd worden.

Je moet het zelf leuk maken, en laagdrempelig is het zeker omdat je met van alles mee kunt doen. Daar verandert niks aan als mensen er mooie/dure kisten voor aanschaffen. Prachtig toch dat die er ook zijn! Als iedereen dat nou een beetje in z'n achterhoofd houdt komt alles goed :-)

Winnen kan ik toch niet, maar daar gaat het mij ook helemaal niet om. En als je wel per sé wilt winnen moet je gaan investeren, in materiaal en training. Waarbij ik blijf volhouden dat training bij deze klasse belangrijker zal zijn dan geld.

Ben ik met je eens.
Als ik straks een kist heb om te trainen kan ik ook gaan beginnen.
Ten minste met mijn maat samen want wedstrijden trekken mij niet.

Nu eerst weer met mijn laptop aan de slag want ik kan om een duistere reden geen pdf bestand meer openen.
Erg irritant.

Laatst bewerkt:
Huh? Wat een felle discussie ineens? Er heeft toch niemand jullie de grond in geboord? Integendeel! Ik kwijl van dat soort kisten zoals ik al zei! Fantastisch! En meerderen met mij! Niets mis mee! Alleen wordt er 100 keer gezegd dat f5j ook met een schuimpje te doen is, wat volgens mij absoluut kansloos is...

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Mag ik opmerken dat Arno achter de schermen heel veel gemaild heeft dat de klasse door glasbakken kapot gemaakt wordt?

En wie is er nu ineens glasbakken aan het promoten?

GJ

Mag ik opmerken dat Arno achter de schermen heel veel gemaild heeft dat de klasse door glasbakken kapot gemaakt wordt?

En wie is er nu ineens glasbakken aan het promoten?

GJ

Ik lees nog altijd mee en ik kan er zeer zeker niet tegen wanneer mijn woorden verdraaid worden. Tegen jouw en Peter Keim heb ik enkele weken geleden al gezegd dat het verstandig zou zijn een onderscheid te maken tussen vooral schalenkisten en de andere toestellen. Dit om de nu enthoesiaste groep met noem het voor mijn part de wat eenvoudigere toestellen ook een kans te geven en deze mensen zeker niet te ontmoedigen.
Ditzelfde scenario is al eens gedraaid tijdens de start van F3J waar ook relatief snel de simpele houten zwevertjes opgeborgn konden worden.

Jouw kommentaar in deze en het op deze manier verdraaien van mijn woorden geeft duidelijk aan op welk nivo jij je beweegt. Niet het mijne in elk geval want dit is mij veel te min ! Einde discussie
Wie interesse heeft de briefwissel in te zien waarin ik duidelijk gevraagd heb aktie te ondernemen om het niet GFK gebeuren in elk geval binnen boord te houden stuurt mij maar een PB'tje. Op verzoek van de Peter, KNVvL, Keim en GJVO heb ik dat stuk namenlijk niet geplaats.

Laatst bewerkt:
Ik begin er zo langzamerhand steeds minder van te begrijpen.
Waar gaat het eigenlijk nu over?
We beginnen hier over een mooie zwever.
Ik zou juist aannemen dat het toegejuicht zou worden om het niveau op te krikken.
Nu wordt er achter de schermen juist gezegd dat er met oude zooi moet worden gevlogen.
Begrijp ik het zo goed?

Kunnen we niet gewoon open kaart spelen?
Je kan met een bepaalde formule de "dure" kisten toch extra strafpunten geven tijdens een wedstrijd?
Of gewoon wel door elkaar vliegen mar 2 classes hebben een a en b groep voor mijn part.
Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk.

Laatst bewerkt:
Begrijp ik het zo goed?

Nee...het gaat er over of je misschien 2 klassen zou kunnen maken. .

Zelf vind ik vliegen altijd leuk dus ik vermaak me sowieso wel maar er zijn anderen die het gevoel hebben dat ze niet meer mee kunnen/mogen/willen doen als er topkisten worden ingezet. En dat zou jammer zijn.
Vandaar de gedachte om twee klassen te maken; één voor de mensen die op topnivo willen presteren en één voor mensen die op recreatie-nivo willen vliegen, om het zo ook voor de recreanten leuk te houden.

Dat klinkt al weer heel anders toch?

Het zal mij lekker aan mijn balzakhaar kriebelen waar je mee komt ,als je maar komt om te vliegen .
De intentie is juist genieten , de een kan dat met 100 euro aan vliegtuig kant en klaar ,de ander met 1000 euro kant en klaar , en weer een andere generatie kan dat door zelf te bouwen varierend ook tussen de 100 en 1000 euro vliegklaar .
Je vliegt wat je portemonai zich kan veroorloven en als iedereen zich dat kan indenken en de kift aan de kant zet ,heeft iedereen schik .
Uiteindelijk is het wel degene met de juiste stuurkunsten die bepalend is .Wat deze persoon vliegt maakt in f5j eigenlijk maar 30% van het totaal uit de andere 70% procent komt uit je duimen en afstelling .

En ik schaar me geheel achter Arjan dat f5j met een Cularis of easyglider gewonnen kan worden , zolang je maar je doellandingen haalt en je vliegtijd maximaal weet te benutten .

Uiteindelijk is de winnaar degene met de meeste schik met of zonder pokaal .

En geloof me ,ik lach al als ik in de top 10 sta met eigenbouwsel .

Is het misschien dan niet handig om een nieuw draadje te openen?
Even los van of ik wel of geen wedstrijden ga vliegen.
Ik zou altijd voor 2 klassen gaan.
Om 2 redenen.
1 er is altijd een aantal mensen die vooruit willen (waaronder ik ;) )
Je brengt zo het niveau omhoog (ik bedoel en kisten en piloten)
2 je heb een goedkope instap klasse en die kunnen ook gelijk zien wat er mogelijk is.

Verder zou ik het erg triest vinden als je met een schuimpje zou kunnen winnen.
Dan zijn we erg diep afgedaald.
Als je dan wil vliegen kunnen we beter een meeting houden.
Dat was ook de reden waarom ik de electrosleepmeeting ben begonnen.
Dan gaat het om de fun en het gezellig samenzijn.
Met een wedstrijd moet je wel proberen beter te worden. zowel piloot als model.

Eindelijk Arjan je hebt hem door :rolleyes:

Ik heb hem vanaf het begin al door ;) Voor mij hoeft het niet maar als er op deze manier mensen mee gaan doen die anders afhaken zou ik er erg voor zijn.

Persoonlijk kan ik er niet goed bij waarom je niet mee zou doen als anderen veel geld in een toestel willen steken maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Even ter verduidelijking, ik heb niets met de organisatie van F5J te maken.
Alleen kreeg ik wel PBtjes en mailtjes.

Mijn motivatie om geen 2 klassen te maken is dat het een nieuwe klasse is.
Laten we eerst eens kijken hoe het loopt.
Als je maar 10 deelnemers hebt en je gaat het opdelen in 2 klassen dan is er voor beide klassen geen draagvlak.
Tevens ben ik er van overtuigd dat er heel veel goede vliegers zijn die graag mee willen vliegen en inderdaad, met een schuimpie of ander goedkoop model, de glasbakken eruit kunnen vliegen.
Dat zie je ook in andere klassen, de echte goede piloot komt wel bovendrijven, ongeacht waar ze mee vliegen.

GJ

Back