Seizoen 2012 gaat richting F5J

Als het werkelijk zo is dat een schuimpje met een goede piloot van een goede glasbak met goede piloot kan winnen, klopt er iets echt niet.
Dat is zo ongeveer hetzelfde als je Sven Kramer op friese doorlopers de 10 kilometer wil laten winnen.
Je zal dan nooit serieus genomen worden.

Ik begrijp de achterliggende angst wel, maar als het in de praktijk niet blijkt te werken is de klasse niet levensvatbaar.

Bertus,

Sven Kramer zal op friese doorlopers altijd verder komen dan een beginner die je op een peperdure klapschaats zet.

GJ

Laatste poging.
Als het werkelijk zo is dat een schuimpje met een goede piloot van een goede glasbak met goede piloot kan winnen, klopt er iets echt niet.

Nee, een mindere piloot met een superdure kist kan verliezen van een goede piloot met een veel minder vliegtuig. Hoeveel denk je aan vliegtijd te winnen met een veel duurder vliegtuig...En hoeveel punten kun je laten liggen door een slechte landing (50 punten, bijna een volle minuut vliegen!)? Voeg daarbij het ietsje beter zijn in het vinden en uitdraaien van thermiek en je bent er al.

Bij F5J ben je op een goede dag met een minder vliegtuig absoluut niet kansloos. Laag de motor uitzetten, je 10 minuten vol maken en netjes landen, daar gaat het om. En persoonlijk vind ik dat juist wél kloppen. De betere vlieger wint. Met enkel een dure kist kom je er niet.

Bertus,

Sven Kramer zal op friese doorlopers altijd verder komen dan een beginner die je op een peperdure klapschaats zet.

GJ
sterker nog ,ik heb na 400 meter al dikke enkels in die lage schoenen .

Maar om mijn punt even wat duidelijker te maken .schik heb ik al met vliegen .Mocht ik in mijn dromen ooit in de top 10 eindigen met mijn houten eigen brouwsel , dan zal ik lachen van oor tot oor ,en die grijns kun je er niet afpoetsen :D.

Als ik wat kan leren heb ik al gewonnen .en ja ik ben rekreant vlieger en zal dat altijd blijven .F5J is een tak van vliegen welke je met taktiek kan winnen . als je met je zwever op 10 seconden motorloop op 50 meter begint . en je pakt een bel tot 200 meter . je vliegt je tijd tot en met de landing vol en eindigt op de stip op de seconde af heb je wel 9,50 minuut gevlogen en de volle bonus van de landing . de gene die dan 30 seconden motorloop heeft gehad ,op 200 meter begint en ook de volle 10 minuten vol maakt en op de stip land heeft wel het nakijken , want hij heeft dan technisch 20 seconden korter gevlogen en een hogere begin hoogte .
daarom is er zoveel kans in de f5j mogelijk en dat maakt het zo leuk . en juist die verschillen in toestellen en budget mogelijheden ,maken het voor mij leuk .hier zit uitdaging in voor iedereen .
je hoeft bij deze tak niet te denken dat je geen kans maakt , die is er altijd als je goed speelt .
kijk maar eens goed naar de uitslagen van de proefwedstrijd.
daar zitten topmodellen tussen en ook 20 jaar oude toestellen die bovenaan staan .En die dag was niet echt thermisch op een klein gedeelte van die dag na .

Ik zie er alleen maar lol in ,en we gaan het zien .Ik ben geen topvlieger en ik heb geen topmateriaal .En dat hoeft voor mij ook niet ,sterker nog ik kan geen topmateriaal betalen .En toch zie ik wel de uitdaging ,net als Arjan .

Niet menselijks is ons vreemd. Waarom zijn we (bijna) allemaal zo volhardend in het willen overtuigen van je gelijk. Gaat je niet lukken. Kunnen we niet meer genieten van de verschillen in benadering van zo iets simpels als proberen een vliegtuig 10 minuten in de lucht te houden?

Daarom denk ik dat je het simpel moet houden en ieder vooral moet proberen zijn eigen doel te laten halen. Voor de 1 is dat nummer 1 worden. Voor de ander is dat een gezellige dag beleven. Beide zijn winnaar aan het eind van de dag als hun doel behaald is.

Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van de Cumulus door de iets gunstiger prijs. En dan zou ik graag in dezelfde heat met Arno omhoog willen, niet om te verslaan, wel om te leren waarom hij meer feeling voor thermiek heeft dan ik. (en als ik dan toch eens van hem win heb ik dubbel-lol...)

Wat ik mis in dit draadje is wanneer we volgend waar gaan vliegen. Voor je het weet is het zover... Ik heb gisteren nog geoefend...

Groet,

Jacob

Laatst bewerkt:
Bertus,

GJ

Ik denk dat hij ze na 2 klappen afbind en in de bosjes gooit haha.

Ik denk van mezelf dat ik redelijk kan vliegen en met mijn huidige zwevers weinig winst meer kan behalen.

Ik wil dus niet winnen sterker nog ik wil helemaal geen wedstrijden vliegen.
Als ik misschien een keer mee doe neem ik gewoon mijn excel mee, (met een zwaartepunt wat verder naar voren ;)) zeker na deze discussie.
Ik wil gewoon een langer seizoen hebben om te thermieken.
Ook wil ik lager de thermiek kunnen pakken omdat ik hier niet te hoog kan vliegen vanwege de echte luchtvaart.

Laatst bewerkt:
mmm, discussie lijkt mij een vreemde wending te nemen (voorstanders van 'lekker gezellig vliegen' vs. F5J competitie).
IMHO: van zodra men een zgn. klasse/competitie wil opzetten, krijg je per definitie competitiedeelnemers - d.w.z. deelnemers die het een uitdaging vinden om de beste te willen zijn/worden. En om de beste' te worden, krijg je vliegers die tijd (&geld) steken in enerzijds het zoeken naar materiaal dat het best voldoet aan de competitie eisen en anderzijds volop trainen om het beste uit hun materiaal te halen. De beste vliegers zijns doorgaans degenen die beide best weten te combineren - tot spijt van wie het benijdt.
En laten we wel wezen: zonder F3J competitie hadden we niet al die fabrikanten van prachtige modellen als NAN, Samba, HKM, etc. Hetzelfde kan/zal gebeuren met F5J: van zodra er voldoende wedstrijden/vliegers komen, zullen de fabrikanten volgen en ons weer prachtige, nieuwe modellen aanbieden.

Laatst bewerkt:
Laat ze dan modellen ontwikkelen die goed zijn, maar ook goedkoop.
Die dure glasbakken zijn leuk en aardig, maar zoals je misschien al wel gelezen hebt niet voor iedereen te betalen. Als je goedkopere "topmodellen" kan leveren dan denk ik dat er meer mensen mee gaan doen.

Daarnaast vind ik al dat gezeur over wel of niet schuimpjes een beetje afgezaagd, er roept eigenlijk al iemand dat je niet met schuimpjes mag deelnemen. Dit vind ik zonde. Op die testwedstrijd is eigenlijk al gebleken dat je met schuimpjes best op redelijk niveau mee kan draaien.

Die toestellen van Reichard die Gert-Jan al opnoemde zijn tenminste nog betaalbaar. Heb misschien wel interesse in een Magic van Reichard

Als ik kijk naar het F5B van de afgelopen 2 jaar dan is toch al duidelijk dat je ook met budget modellen en aandrijvingen leuk mee kan doen en zelfs in de top mee kan draaien. Met een beetje meer geluk was ik waarschijnlijk nog enkele plaatsen hoger geëindigd met mijn budget kisten. 2 wedstrijden gevlogen met een Siren van GP met maar 800 watjes, een wedstrijd overgeslagen vanwege vakantie en 2 wedstrijden met een F5B model (ontwerp van 10 jaar geleden) met een directdrive buitenloper van 2000 watjes, waarvan 1 wedstrijd met veel afstellingsproblemen.

Ik snap alle drukte eigenlijk niet zo goed.
Er blijven altijd mensen die voor de beste zwever gaan.
Sommige kunnen hier uithalen wat er in zit andere niet.
Er zullen er voorlopig ook bij blijven die met oudjes nog aardig goed mee kunnen komen.
Er zullen er ook altijd blijven die met een eigenbouw kist winnen.

Wij willen gewoon lekker zweven.

Laatst bewerkt:
Zodra het licht thermisch wordt, kan je met en E Glider of nog beter een Cularis(4klepper) winnen van de glasbakken omdat je de 10 minuten probleemloos vol kunt maken.Daarna komt het op stuurmans kunst neer...dat betekent...oefenen, oeffenen en oeffenen. Leer je kist kennen.
Dat ik een ronde heb gewonnen was puur beginners geluk.
het vermogen van mijn setup was zo laag dat ik in 30 sec slechts op 120 meter kan komen. Als je dan thermiek pakt, 10 minuten zo weet te blijven hangen en vervolgens binnen 1 meter van het doel terecht komt heb je de ideale vlucht gemaakt :D:D
Zonder thermiek leg je het af tegen de dure zwevers
Als ik nog een gebruikte Cularis tegen kom ga ik hem hiervoor gebruiken

Laatst bewerkt:
Persoonlijk kan ik genieten van ieder mooi gevlogen vlucht.
Of dat nu met een eigenbouw, houtbouw, schuim of glasbak is doet er voor mij niet toe.
Als de gene die aan het vliegen is er maar z'n best voor doet.

Dat ik nu graag ga voor een glasbak hoeft voor een ander toch geen beperking te zijn?

Maar goed, wat er met deze oeverloze discussie wel is bereikt is dat dit mijn laatste post op dit forum is.
Ik steek er geen energie meer in.

Mazzel.
Rob

Haha Rob laat gaan.
Ik heb toch via dit forum weer een goedkoop adresje voor servo's gekregen.
De mensen die hier denken structureel van goede piloot met glasbak te kunnen winnen moeten eigenlijk naar de dokter.
Want te diepste verklaren ze al de bouwers van goede zwevers voor gek.
Ik ben het helemaal met je eens dat iedere kist goed gevlogen moet worden.
Of het nu een kist van 30 jaar oud is of een moderne.
Ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten.

P.s. ik ben in mijn eigen draadje weer verder gegaan daar wil ik het beperken tot een zwever en niet verzanden in hetzelfde gedoe.

Maar goed, wat er met deze oeverloze discussie wel is bereikt is dat dit mijn laatste post op dit forum is.
Ik steek er geen energie meer in.

Mazzel.
Rob

Zucht... k had hier een heel betoog staan, maar toch maar weggehaald. Bottomline, een forum is om discussies te voeren. Een dergelijke reactie vind ik dan ook echt zeer triest..

Anyway! F5J is wel voer voor discussie zeg! Echter, buiten de hele discussie om, zou ik nu graag weer nieuwtjes en info lezen over die prachtkist die jullie willen kopen! Echt respect voor Arno e.a. die zich voor kortingen en promotie inzetten. Dat maakt een forum zeer krachtig, en de kisten sneller in bereik van een groter publiek!! Keep up the good work!

Zucht... k had hier een heel betoog staan, maar toch maar weggehaald. Bottomline, een forum is om discussies te voeren. Een dergelijke reactie vind ik dan ook echt zeer triest..

Anyway! F5J is wel voer voor discussie zeg! Echter, buiten de hele discussie om, zou ik nu graag weer nieuwtjes en info lezen over die prachtkist die jullie willen kopen! Echt respect voor Arno e.a. die zich voor kortingen en promotie inzetten. Dat maakt een forum zeer krachtig, en de kisten sneller in bereik van een groter publiek!! Keep up the good work!

Uhhh nog eentje dan,

Voor mij is het forum er om er SAMEN beter van te worden!
Dus er niet op aangevallen te worden of voor gek te worden verklaard als ik een bepaalde keuze maak. Die ik overigens ook onderbouwd heb volgens mij.
Maar juist voor wat je als laatste schrijft.

On topic:

Heb je enig idee wanneer er wat bekend wordt over de prijs?

MvG
Rob

Dus er niet op aangevallen te worden of voor gek te worden verklaard als ik een bepaalde keuze maak.

Maar dat doet toch niemand....?

Wat ik jammer vind is dat ik lees dat mensen af gaan haken als anderen met top-materiaal deel gaan nemen. Alsof daarmee deelname met minder materiaal ineens zinloos is.

Ik zeg daarmee (juist!) niet dat een ieder die dat wil geen topmateriaal aan mag schaffen!!!! Wat ik wil benadrukken is dat je bij F5J volgens mij niet alleen heerlijk kunt vliegen met allerlei materiaal omdat de reglementen dat toelaten, maar zelfs dat je als je je toestel goed kent en goed kunt vliegen hoge ogen kunt gooien. Het is een echte Vlieg-klasse.

Als er thermiek is begint voor iedereen de tijd (en dus je punten) te lopen op het moment dat je het toestel loslaat; klim je niet hoger dan de rest, vlieg je die 10 minuten vol en maak je een mooie landing dat zit je bovenin. Ook met een schuimpje. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Wat ik jammer vind is dat ik lees dat mensen af gaan haken als anderen met top-materiaal deel gaan nemen. Alsof daarmee deelname met minder materiaal ineens zinloos is.

Ik zeg daarmee (juist!) niet dat een ieder die dat wil geen topmateriaal aan mag schaffen!!!! Wat ik wil benadrukken is dat je bij F5J volgens mij niet alleen heerlijk kunt vliegen met allerlei materiaal omdat de reglementen dat toelaten, maar zelfs dat je als je je toestel goed kent en goed kunt vliegen hoge ogen kunt gooien. Het is een echte Vlieg-klasse.

Als er thermiek is begint voor iedereen de tijd (en dus je punten) te lopen op het moment dat je het toestel loslaat; klim je niet hoger dan de rest, vlieg je die 10 minuten vol en maak je een mooie landing dat zit je bovenin. Ook met een schuimpje. Daar is geen speld tussen te krijgen.
ik schaar me hier volledig achter

Ik meen dat ik dit in post 90 ook al heb verklaard en kan dit als ervaringsdeskundige nogmaals bevestigen.
Als er geen thermiek is........is het een HEEL ander verhaal,
Jammer dan heb ik toch lekker gevlogen en kunnen OH-en

Met deze kist ga ik F5J vliegen: een FVK Skylark. 3 meter spanwijdte en MH32 profiel. Ben nog niet helemaal uit de aandrijving die erin moet komen. Ik heb nu nog een Hype buitenloper van 140 gram liggen met een niet al te hoog kV die mooi zou passen. Alteratief is een Polytech aandrijving met vertraging. Hier een foto van de kist die even provisorisch in elkaar is gezet;)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De Electra F5J disser kruis staart en slanke romp is voor actieve F5J vliegers (minimaal 3 wedstrijden meevliegen) 850 Euro.

Hoe gaat dat bij jou in zijn werk want mijn maat en ik hebben wel intresse.
Hoe maak jij contact met die mensen?
En die 3 wedstrijden moet dat in 1 jaar?
Wij vliegen op zondag niet maar ben best bereid wedstrijden mee te doen als dat wat extra korting opleverd.:p:p

Back