Met andere woorden: de zenderbewaking heeft hier dus niets mee te maken.
Die doet alleen haar werk: alleen zenders uitgeven aan mensen die toestemming hebben om te gaan vliegen.
Als ze dat doen, is er dus geen probleem. Immers, dan kan er nooit een 2e corona zender tegelijk aanstaan.
Het punt is juist dat men tegenwoordig bij veel vliegevenementen helemaal niet meer aan zenderbewaking doen, maw. iedereen mag gewoon z'n zender in bezit houden en aan/uit zetten wanneer hem/haar dat zint.
Ik zie niet zo snel gebeuren dat clubs ook nog moeten gaan checken van welke fabrikant een 2,4 gHz installatie is. Wat ik in mijn schepen heb zitten is mijn zaak. Dat zal voor vliegers waarschijnlijk hetzelfde zijn.
Laat ik het zo zeggen, nu ik weet van dit Corona probleem, als ik een evenement zou organiseren, zou ik van de inschrijvers die op 35 of 40Mhz zitten, de kanalen willen weten, en van de 2.4Ghz mensen of er ook Coronagebruikers tussen zitten.
@Quasti: als een fabrikant zegt dat zijn producten geen onderlinge conflicten kennen en er probleemloos meerderen tegelijk gebruikt kunnen worden zonder kanaal (of in dit geval: id) bewaking, dan kun je dat wel degelijk de fabrikant aanrekenen als in de praktijk blijkt dat dit niet zo is.
Echter.. de 'cat is out of the box', maw, het is nu bekend dat Corona dat 'ID-probleem' heeft en dán is het wel weer de verantwoordelijkheid van de vlieger.
Verder ben ik het dus helemaal met je eens; ik vind het ook veel te ver gaan om dan nu al het corona spul maar gelijk rommel te noemen. Gezien de grote hoeveelheid mensen die Corona al vrij lang gebruikt hebben, is die uitspraak veel te hard.
In de dagelijkse praktijk kom je op een vliegclub of evenement aan met je corona spul, vraagt even 'is er hier iemand die corona gebruikt?'. Als er dan iemand is die 'ja' zegt, even checken of de twee toestellen hetzelfde ID gebruiken (die kans is 1/256e). Zo ja, niet tegelijkertijd aanzetten, zo nee maakt het helemaal niet uit.
In alle gevallen kan er daarna probleemloos en veilig gebruik gemaakt worden van de apparatuur.