serie/batch zenders en ontvangers met problemen !!!

Henri....je geeft zelf met je link aan waar jouw denkfout zit.
Stel: Assan heeft 100% zeker 256 ID's. Hoe klein is dan de kans op een dubbeling? Miniem, net zo groot als dat je met een dobbelsteen met 256 vlakken dubbel gooit. Ofwel, klein genoeg om jaren geen conflict te krijgen als je mazzel hebt. Dat verandert echter niets aan de zekerheid dat er 256 ID's zijn.

Ik heb geen zin in de discussie, maar mijn resultaten bij Backgammon zouden beter zijn als Henri gelijk had... :wink:
(om over ganzenbord maar niet te spreken)

PH_AJH zei:
Stel: Assan heeft 100% zeker 256 ID's.

Dat kun je dus niet stellen, omdat je dat niet weet. Het gaat juist om het berekenen van de kans dat Assan 256 ID's zou hebben.

Jongens, het staat helemaal niet vast dat Assan 256 ID's heeft. Wat ik zeg, is dat zolang er geen conflict opgetreden is, de kans dat Assan 256 ID's heeft, kleiner wordt.

Dit is echt gewoon 100% waar en een wiskundig feit. Zoek jullie oude statistiekboeken er maar eens bij.

Jullie hebben het over kansverdelingen waarbij de mogelijke uitkomsten vast staan. Een dobbelsteen weet je bijvoorbeeld 100% zeker van dat ie 1 t/m 6 heeft. Ja, in dat geval hebben jullie gelijk. Dat is echter iets heel anders dan hier.

Mijn link bewijst dat ook, of althans, is een introductie in de waarschijnlijkheidsberekeningen.

Als ik nu echt heel vervelend wil worden, zeg ik dat Assan zowel WEL als NIET 256 ID's heeft en verwijs daarbij naar Schrodingers kat.

Een ander voorbeeld dan.. stel ik verkoop jou een zak M&M's.. en zeg erbij 'het zou kunnen dat hier een gouden M&M in zit, maar dit is niet zeker'.

Stel dat er 2000 M&M's in die zak zitten. Dan heb je aan het begin 2000 kansen op een gouden M&M. Naarmate je meer uit die zak opeet, neemt dat af, halverwege heb je er nog 1000 M&M's in zitten, dan heb je dus nog 1000 kansen over op een gouden M&M. Als je de zak bijna op hebt en er nog maar 1 inzit, heb je nog maar 1 kans op een gouden M&M.

Echt.. het feit dat een set langdurig gebruik is zegt in deze echt wel iets. Het zegt iets over de kans dat er 256 ID's zijn.

Stel ik zou nu 10.000 assan setjes kopen. Ik zet 1 set aan en ga dan onderzoeken of er in de 9.999 anderen eentje zit met hetzelfde ID. LET OP: het staat dus niet vast dat er inderdaad een beperking is.

Als dan blijkt dat na 10.000 willekeurige andere sets ingeschakeld te hebben, er nog geen conflict is geweest, is de kans op het bestaan van een 256 ID beperking, wel degelijk veel kleiner geworden. Ik kan dit wel verder overdrijven, als ik 10 miljoen assan zenders koop, 1tje aanzet en dan 1-voor-een de rest, als ik dan bij 10 miljoen ben aangekomen en er is nog geen storing geweest, is het kanstechnisch nagenoeg onmogelijk (de kans nadert 0) dat er een 256 ID limiet bestaat. Dat is ook volstrekt logisch en kan iedereen op z'n klompen aanvoelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Stel ik zou nu 10.000 assan setjes kopen. Ik zet 1 set aan en ga dan onderzoeken of er in de 9.999 anderen eentje zit met hetzelfde ID.
Natuurlijk wordt de kans op narigheid kleiner naarmate het langer duurt voor er zich een gelijk ID voordoet.
Maar je zal met me eens zijn dat je op deze manier nooit kan bewijzen dat het bij assan niet voorkomt... toch?
Bovendien denk ik niet dat jij al met 10.000 andere Assan piloten samen hebt gevlogen :rolleyes: dus je voorbeeld is een beetje té mooi...
En ten slotte: stel dat in jouw voorbeeld hierboven, de éne set die je aanzet ID A heeft... en de 9.999 andere hebben ID B. Dat zou je dan dus nooit ontdekken... :D:D:D

Natuurlijk wordt de kans op narigheid kleiner naarmate het langer duurt voor er zich een gelijk ID voordoet.

Kijk.. dan zijn we er uit. Dat is namelijk precies wat ik de hele tijd al zei ;)

Je kunt inderdaad niet hard aantonen dat iets wel of niet zo is, daarom is het ook een kansberekening. Je kunt alleen iets zeggen over de kans of iets zo is of niet.

Dus inderdaad, je kunt nooit door gebruik hard aantonen of wie dan ook 256 ID's heeft. Máár, je kunt het dus wel heel erg onwaarschijnlijk maken, de kans erop erg klein maken. Dat is dus precies wat ik zei; doordat ik die set al zovaak gebruikt heb, ook icm. wisselende andere Assan setjes, is de kans dat dat probleem bestaat, kleiner geworden.

De uitspraak 'jouw gebruikt zegt er helemaal niets over' is dus pertinent niet waar. Het zegt wel degelijk iets, alleen niets defintiefs. Het is geen hard bewijs. Een storing zou een hard bewijs zijn, of het ding reverse-engineeren en uitzoeken hoeveel ID's er zijn. Theoretisch blijft het mogelijk dat na 100 miljoen probleemloze vluchten icm 10 miljoen andere assan setjes, er nog steeds maar 256 ID's zijn. Alleen als je de kans daarop gaat berekenen, is die astronomisch klein.

Hoe dan ook, natuurlijk is deze discussie niet van belang, maar het toont wel weer eens aan hoe makkelijk men hier op het forum bepaalde uitspraken afdoet als onzin of 'dat zegt niets', terwijl als je het dan een keer wél helemaal uitkauwt, zoals we nu hier gedaan hebben, blijkt dat het wel degelijk iets zegt. Daarnaast bewijst het ook dat je dit soort dingen kunt uitkauwen zonder elkaar voor rotte vis uit te maken :)

Niet echt henri. Je hoeft geen 10 miljoen andere assan setjes, 257 is genoeg want ALS er dan maar 256 id's zijn is de kans op een id conflict 100% (zie pigeon hole theory).
Er zijn trouwens maar een 20-tal setjes nodig om bij 256 id's de kans op een conflict al >50% te maken (zie birthday probleem, heb berekening geschat, dus vergeef me als ik er enkele naast zit)

Nu die id's zullen me eigenlijk worst wezen. Het feit dat assan (mijn eigen V2 module) maar op 1 frequentie uitzend vind ik veel erger. En dat is geen kansberekening, dat heb ik zelf met de spectrumanalyzer vastgesteld (zie draadje over assan of mijn fpv twinstar topic).
Mogelijk zijn er V2 setjes die WEL op 2 kanalen zenden, maar de mijne in elk geval niet. Een V2 sticker is dus geen garantie voor redundante kanalen, enkel een spectrum analyzer kan je hiervan op de hoogte brengen.

Voor mij persoonlijk is de kans dat 1 of ander 2.4Ghz apparaat (video zender, wifi, microgolf,...) het ene kanaal stoort VEEEL groter dan dat ik ergens ga vliegen waar nog een assan zender met hetzelfde id actief is.

Niet echt henri. Je hoeft geen 10 miljoen andere assan setjes, 257 is genoeg want ALS er dan maar 256 id's zijn is de kans op een id conflict 100% (zie pigeon hole theory).

Nope, want je hebt niet de zekerheid dat al je setjes uniek zijn. Het kan bv. best zijn dat je 30 stuks geleverd krijgt met ID 106.

Er zijn trouwens maar een 20-tal setjes nodig om bij 256 id's de kans op een conflict al >50% te maken (zie birthday probleem, heb berekening geschat, dus vergeef me als ik er enkele naast zit)

Ook dit is niet waar, dit hangt helemaal af van hoe de producent e.e.a. verdeeld heeft, maar je hebt wel gelijk dat de kans al relatief snel vrij klein wordt.

Nu die id's zullen me eigenlijk worst wezen. Het feit dat assan (mijn eigen V2 module) maar op 1 frequentie uitzend vind ik veel erger. En dat is geen kansberekening, dat heb ik zelf met de spectrumanalyzer vastgesteld (zie draadje over assan of mijn fpv twinstar topic).
Mogelijk zijn er V2 setjes die WEL op 2 kanalen zenden, maar de mijne in elk geval niet. Een V2 sticker is dus geen garantie voor redundante kanalen, enkel een spectrum analyzer kan je hiervan op de hoogte brengen.

In feite maakt dat helemaal geen drol uit, zolang hij maar snel kan wisselen, mocht het kanaal bezet zijn of raken. En dat kan hij. In feite zend 2.4Ghz helemaal niet op 'kanalen', is de term 'kanalen' hier verkeerd gekozen. Het is spread spectrum, het gaat dus om één frequentiedomein. Zolang dat domein groot genoeg is en er eventueel de mogelijkheid bestaat een ander domein te kiezen, is het nergens voor nodig om meerdere domeinen tegelijk in gebruik te nemen.

Raar genoeg zou het prima zijn als Corona hack modules maar 256 ID's hadden... als we dan die ID's maar kenden. Het enige dat we dan nodig hadden was een frekwentiebord met 256 knijpers... niks aan de hand... :D

Nope, want je hebt niet de zekerheid dat al je setjes uniek zijn. Het kan bv. best zijn dat je 30 stuks geleverd krijgt met ID 106.

Ook dit is niet waar, dit hangt helemaal af van hoe de producent e.e.a. verdeeld heeft, maar je hebt wel gelijk dat de kans al relatief snel vrij klein wordt.

In feite maakt dat helemaal geen drol uit, zolang hij maar snel kan wisselen, mocht het kanaal bezet zijn of raken. En dat kan hij. In feite zend 2.4Ghz helemaal niet op 'kanalen', is de term 'kanalen' hier verkeerd gekozen. Het is spread spectrum, het gaat dus om één frequentiedomein. Zolang dat domein groot genoeg is en er eventueel de mogelijkheid bestaat een ander domein te kiezen, is het nergens voor nodig om meerdere domeinen tegelijk in gebruik te nemen.

Als je 30 setjes geleverd krijgt met id 106 heb je daar je conflict al he ! Leg mij maar eens uit hoe jij 257 verschillende (ah ja, anders heb je conflict) setjes gaat samenzetten als er maar 256 verschillende zijn (dat is dus de pigeon hole theorie)

Hoe de producent zijn 256 verschillende setjes verdeelt maakt niks uit. Neem 257 setjes en hij heeft geen keus : er zullen er ALTIJD minstens 2 met hetzelfde id tussen zitten. Dat is mathematische zekerheid (birthday probleem : zet 367 mensen samen en er zijn er GEGARANDEERD minstens 2 die op dezelfde dag verjaren)

Tot slot, Assan verandert helemaal niet van kanaal eens hij opgestart is hoor (tenzij dat in de laatste maanden veranderd is, maar mijn V2 module alleszinds niet)

Laatst bewerkt:
Als je 30 setjes geleverd krijgt met id 106 heb je daar je conflict al he, appel ! Leg mij maar eens uit hoe jij 257 verschillende (ah ja, anders heb je conflict) setjes gaat samenzetten als er maar 256 verschillende zijn (dat is dus de pigeon hole theorie)

De vraag was; als 1 iemand 1 zender heeft en die al een tijd lang gebruikt icm. een willekeurig aantal andere assan zenders, of dat iets bewijst of niet.

Hoe groter het aantal willekeurige andere assan zenders er zonder storingen naast de oorspronkelijke zender gezet worden, dus niet tegelijkertijd, hoe kleiner de kans dat er daadwerkelijk amar 256 ID's zijn.

Daarbij is het perfect mogelijk dat je tot over de 1000 'andere zenders' komt. Omdat er in de ID's doublures kunnen zitten.

Wat jij bedoelt, is heel iets anders. Als er inderdaad maar 256 ID's zijn, zul je uiteindelijk altijd maximaal 256 zenders tegelijk kunnen gebruiken. Dat heeft hier ook nooit ter discussie gestaan.

Het ging hier om de ervaring van één eindgebruiker met een zender, ik dit geval ikzelf. Als ik nu op een veld vlieg waar ook andere assan zenders gebruikt worden, en op evenementen kom waar weer ook andere assan vliegers zijn, en dat gaat goed, bewijst dat dan iets over het aantal ID's of niet. Dát was het vraagstuk. En dan is het antwoord: ja dat bewijst dat de kans dat er inderdaad maar 256 ID's zijn, klein is. Verder bewijst het niets, en het bewijst dus ook niet definitief of iets zo is of niet, het zegt alleen maar wat over kansen.

En ja.. ik kan ik m'n assan-vliegcarriere wel 300 man met assan zenders tegenkomen en nooit onderlingen storingen hebben omdat er niemand op hetzelfde ID zit. Dit omdat je ze nooit allemaal tegelijk tegekomt. Jouw situatie is iets totaal anders dan wat hier ter discussie stond, je opmerkingen hierover raken dus ook kant noch wal.

Tot slot, verdiep je eens in 2.4Ghz technologie. Assan verandert helemaal niet van kanaal eens hij opgestart is hoor.

Spread spectrum is een vorm van draadloze communicatie waarbij de energie van het uitgezonden signaal met opzet verspreid wordt over een bepaald frequentiedomein. Dergelijke verspreide signalen hebben een veel grotere bandbreedte dan de informatie die ze bevatten, hierdoor ontstaat een ruisachtig signaal dat moeilijk te detecteren of te onderscheppen is.

Spread spectrum - Wikipedia

Er is dus geen sprake van een kanaal. De storingsbron waar jij het over hebt, zou dus een geheel stuk band moeten verzadigen. Nu mag jij mij gaan vertellen waar jij een storingsbron tegenkomt die dat kan. Of de Assan zender kan uitwijken naar een ander stuk band, als het gebruikte stuk band in zijn geheel verzadigd is, weet ik niet, ik ga er maar even vanuit dat je daar gelijk in hebt. Het blijft totaal irrelevant, want het gaat hier om een spread spectrum iets.

Voorbeeld; stel de Assan pakt een stuk van 1mhz breed en een ander systeem pakt 2 stukken band van elk 0.5mhz breed (getallen en grootheden even totaal uit duim gezogen) dan is het systeem wat 1 stuk van 1mhz pakt, in theorie zelfs beter, want een betere verhouding signaal vs bandbreedte.

We weten hier dondersgoed wat spread spectrum is, maar Assan maakt hier amper gebruik van. Als iemand een video zender aanzet die toevallig precies op hetzelfde kanaal zit als je Assan set terwijl je aan het vliegen bent. Dan ben je gewoon de ***.
Zo ziet assan er namelijk uit:
assanv207.jpg

FrSky:
frsky01s.jpg

Futaba:
rfspec3.jpg

Bij de laatste 2 maakt het niet uit of iemand anders ergens een stoorzender aanzet die de halve 2,4GHz band verpest.

Hezik, op volgend plaatje kan je zien hoe 'spread' het spectrum van MIJN assan module is :

freq-spectrum-assan.jpg

Het signaal van mijn chinese video zender is even breed EN continu, waardoor het assan signaal weggedrukt wordt. Het stoorsignaal hoeft helemaal niet zo breed te zijn, in bovenstaand geval moet het enkel tussen 2430 en 2435 Mhz liggen, dus 5Mhz breed (van de 80Mhz beschikbare bandbreedte in de 2.4Ghz band), wat een videozender met gemak haalt.
Als jij beweert van niet is dat je goed recht veronderstel ik en dan hebben wij een meningsverschil.

Spectrum is trouwens niet zo HEEL veel beter, want blijkbaar (volgens testen op http://www.rcmodelreviews.com/dsm2flaw.shtml ) kiest deze zijn 2 kanalen soms zo kort bij elkaar dat ze ook beide gelijktijdig weggedrukt kunnen worden door bvb een videozender. (maar dat heb ik zelf niet vastgesteld vermits ik geen spectrum heb)

Laatst bewerkt:
Tja, je bent nu eenmaal vrijwillig deze discussie aangegaan, dus nu zul je 'm afmaken ook! (;););););))

Laat ik me ook maar eens met deze Hezikiaanse (;)) discussie bemoeien, want het is hier weer goud-van-oud (:D):

Daar denk ik toch anders over. Als je meer dan 1000 storingsvrije vluchten met zo'n set maakt binnen een jaar, op een veld waar ook anderen Assan vliegen, dan zegt dat wel degelijk wat.

Het zegt alleen, dat jij storingvrij hebt gevlogen. Hoewel, was er niet iets met een defekte antenne van het zendermodule? Als je een produkt op zijn merites wil beoordelen moet je de ervaringen van zo veel mogelijk anderen meenemen. Wat dat betreft worden er weinig of geen negatieve ervaringen met Assan gemeld.

......maar het geeft niet aan of het systeem gebruik maakt van een uniek ID!
Zoals al eerder vermeld heeft nog niemand een uitspraak daarover gedaan!
En als dit niet bekend is dan blijft ook Assan een gok!

Er zijn tot nu toe geen meldingen geweest van identieke ID's bij Assan, dus het lijkt er op dat er GUID's worden gebruikt. Heeft iemand dit trouwens al eens nagevraagd bij de fabrikant?

Voorbeeld; de eerdere versies van IFS hadden een 'ID-0' bug. Dus ook bij fabrikanten die beweren veel kanalen te gebruiken, kan het misgaan.
Niet iFS, maar FASST had bij de allereerste versie dit probleem. Hoe dit is opgelost is terug te lezen bij de terugroepakties bovenin dit forumdeel.

't Is geen rocket science, maar toch schijnen sommige mensen moeite te hebben met kansberekening... :cool:
Als er een kans is, dan komt-ie gegarandeerd een keer voor. Als dat jou overkomt interesseert het geen hout hoe klein die kans was. Kansberekeningen zijn dan futiel en Murphy heeft weer eens gelijk gekregen.

En in tegenstelling tot wat sommigen hier altijd menen te moeten beweren, kan óók op een set die in Hong Kong gekocht is, een geldige CE zitten.
Je draait de zaken om. Er zijn mensen, die beweren dat er op Hong Kong produkten een geldige CE zit en dat wordt met name door mij bestreden als dat niet verifiëerbaar is. Als het hier dan toch over kansberekening gaat: hoe groot zal de kans zijn, dat een fabrikant alle CE-keuringen laat uitvoeren en vervolgens het produkt niet officiëel op de Europese markt brengt of laat brengen? Enne nee, als enkele Europese internetshops het produkt voeren is dit niet het bewijs, dat er een officiële vertegenwoordiging is. Enkele tips: een fabrikant heeft de meeste kans op omzet als er zo veel mogelijk verkooppunten zijn. Daarnaast verkopen winkeliers niet graag nee, ook niet op produkten met een lage marge.

Tot slot, Assan verandert helemaal niet van kanaal eens hij opgestart is hoor (tenzij dat in de laatste maanden veranderd is, maar mijn V2 module alleszinds niet)

In principe zou dat wel moeten kunnen, maar volgens mij doet-ie dat inderdaad niet.

We weten hier dondersgoed wat spread spectrum is, maar Assan maakt hier amper gebruik van.

Uiteraard werkt Assan volledig met spread spectrum. Alleen of er een ontwijkingsprotocol is en (indien aanwezig) of dit echt werkt is de vraag. Ook bij de eerste versie van iFS is daar lang over gediscussiëerd. Daarbij is/was wel degelijk zo'n protocol, maar of dit in de praktijk ook werkte werd door velen in twijfel getrokken.

Alles is relatief, dat wordt hier ook aangetoond.

Dat het Assan systeem niet het beste is, is iets waar geen discussie over geweest is.

De postings van 4ueeke en baggus zijn leerzaam, maar bewijzen niet het standpunt.

Wat je ziet is dat Assan een stuk van 5Mhz pakt. Ter vergelijk; een regelier 35Mhz kanaal zit op iets van, wat, 5khz? dan is dit dus 1000 maal meer 'bandgebruik'. Je zou dus kunnen zeggen dat die 5Mhz al gelijk staat aan 1000 kanalen.

De stoorzender die dan als voorbeeld genoemd word, is een videolink. Dat is geen storingsbron die je 'toevallig' tegenkomt en waarbij je je ook nog kunt afvragen in hoeverre een dermate verzadigende videobron op 2.4Ghz wettelijk is toegestaan.

Ik begrijp dat het voor de FPV vliegers van belang is, dat voor hen kennelijk Assan geen goede keuze is, maar voor regulier vliegen, bljift het gewoon overeind staan dat Assan Spread Spectrum gebruikt en daarmee storing voldoende wordt afgevangen en er geen '2e kanaal' nodig is.

Hetgeen ook in de praktijk uitgebreid gebeurd, Assan wordt veel gebruikt en er zijn relatief weinig klachten over.

Jan, voor de zoveelste maal heb je je onmisbaarheid op dit forum weer eens aangetoond...
Chapeau!

:oops: Zo erg is het toch niet? Overigens is niemand onmisbaar (behalve dan bij zijn/haar eigen begrafenis.).

Ik zie trouwens, dat er iemand vanwege andere redenen een weekje op de strafbank zit, dus ik laat deze discussie zo lang voor wat-ie is.

Henri's absentie geeft jullie mooi de gelegenheid om hiervoor een eigen draadje te starten. Ik ben in een gulle bui, ik vraag de heren moderati zelf wel even om e.e.a. af te splitsen, of te verplaatsten naar een eerder draadje.

Het zegt alleen, dat jij storingvrij hebt gevlogen. Hoewel, was er niet iets met een defekte antenne van het zendermodule? Als je een produkt op zijn merites wil beoordelen moet je de ervaringen van zo veel mogelijk anderen meenemen. Wat dat betreft worden er weinig of geen negatieve ervaringen met Assan gemeld.

In een meer ideale situatie heb je gelijk, maar je wilt niet weten hoeveel mensen op internet gewoon anderen naroepen zonder ook maar zelf enige ervaring te hebben omtrent bijvoorbeeld Assan modules en ontvangers, maar ook die Turnigy 9x zender (puur als voorbeeld). Dat is overigens met nadruk geen verwijt richting jou, maar als je zoekt op problemen op het internet dan zul je ze ook vinden. Ook met Futaba, ook met Graupner en ga zo maar door.

Dan is het vervolgens nog de kunst ze te ontcijferen op geloofwaardigheid en accuraatheid. Als het internet ons één ding keer op keer weer leert, dan is het wel dat aantal niets zegt zonder verder ondersteunend vergelijkingsonderzoek en/of 'bewijs'.

En dan heb ik het nog niet eens over hoe een slecht uitgevoerd mini crash post-mortem onderzoek van de betreffende RC piloot voor wat betreft de oorzaak van een crash roet in het eten kan gooien.

Er zijn tot nu toe geen meldingen geweest van identieke ID's bij Assan, dus het lijkt er op dat er GUID's worden gebruikt. Heeft iemand dit trouwens al eens nagevraagd bij de fabrikant?

Het verschil tussen beiden is wel zeer, maar dan ook zeer klein. Veel nieuwere zendersystemen werken overigens al met een combinatie systeem van unieke ontvanger ID en GUID van de zender. Vervolgens kiezen ze een frequentie volgens een al dan niet vaststaand of willekeurig algoritme (patroon) en als je zender beschikt over frequentie hopping dan kan het al bijna niet meer fout gaan wanneer eenmaal de verbinding tot stand is gekomen geweest, tenzij het zeldzame geval zich voordoet dat de gehele bandbreedte wordt overspoeld door sterke storing.

Het 'wegdrukken' van een signaal door een sterker signaal is overigens geheel afhankelijk van de afstanden die spelen en waar de storing vandaan komt, hoe lang het duurt enzovoort. Als je storingsvrij en risico-loos wilt vliegen, dan kun je het beter houden bij een beetje taxiën. Dat klinkt wellicht heel erg bijdehand, maar zo is het wel.

Het is dan ook een beetje de vraag hoe zinvol die ID discussie hier eigenlijk is. :(

Als er een kans is, dan komt-ie gegarandeerd een keer voor. Als dat jou overkomt interesseert het geen hout hoe klein die kans was. Kansberekeningen zijn dan futiel en Murphy heeft weer eens gelijk gekregen.

Kansberekening betekent niet dat het altijd voorkomt in onafhankelijke en zeer specifieke situaties hoor, maar je hebt in zeer filosofische en nauwe zin wellicht gelijk. Als je echter letterlijk gelijk zou hebben, dan zou de wereld een grote depressieve zooi van chaos zijn waar niets werkt en alles kapot gaat.

Het is dan ook een beetje een vreemde manier van het willen ontkrachten van een argument wat in essentie gewoon heel redelijk te noemen is.

Je draait de zaken om. Er zijn mensen, die beweren dat er op Hong Kong produkten een geldige CE zit en dat wordt met name door mij bestreden als dat niet verifiëerbaar is. Als het hier dan toch over kansberekening gaat: hoe groot zal de kans zijn, dat een fabrikant alle CE-keuringen laat uitvoeren en vervolgens het produkt niet officiëel op de Europese markt brengt of laat brengen? Enne nee, als enkele Europese internetshops het produkt voeren is dit niet het bewijs, dat er een officiële vertegenwoordiging is. Enkele tips: een fabrikant heeft de meeste kans op omzet als er zo veel mogelijk verkooppunten zijn. Daarnaast verkopen winkeliers niet graag nee, ook niet op produkten met een lage marge.

Het maakt niet uit of die CE markering 'geldig' is. Dat is namelijk in Europa gewoon een kwestie van zelfcertificering. Laat het nou ook nog eens zijn dat producten niet gecontroleerd worden door een overheidsinstantie en je zult zien dat zo'n markering er alleen toe doet wanneer een product schade berokkend.

Zelfcertificering betekent dat bedrijven zelf verplicht zijn te zorgen voor een controle op eigen producten. Dat mag gebeuren door een onderzoeker naar eigen keuze en inzicht. Enige échte onpartijdigheid hoeven ze dan ook niet te garanderen.

Het gaat dan ook om de verantwoordelijkheid van de fabrikant, wanneer het fout gaat. In praktijk blijkt dat er maar verdomd weinig échte rommel op de markt komt en dat is dan ook waarom échte actieve controle ook in Nederland gewoon ontbreekt.

Het is dan ook een beetje de vraag hoe zinvol die ID discussie hier eigenlijk is.

In praktijk blijkt dat er maar verdomd weinig échte rommel op de markt komt en dat is dan ook waarom échte actieve controle ook in Nederland gewoon ontbreekt.
4 januari 2011 20:10

Wat mij betreft hebben Corona en FrSky wel bewezen hoe belangerijk de ID discussie is.
Ook hier duurde het een tijdje voor het naar voren kwam.
Daarbij blijkt ook dat Corona eerst een FHSS systeem geleverd heeft wat faalde en nu blijkt hun DSSS systeem ook te falen. Neem daarbij de trieste reactie/actie van de fabrikant (Corona). Er wordt dus wel degelijk rommel verkocht!
Groot probleem blijft het als dusdanig te herkennen.

Back