Serpent 950R => 950RE


nu wel!

wegligging ziet er vooral goed uit.
Dit is wel de kant waar het heen zal gaan, maar dan dient een fabrikant erin te stappen (ik weet wel dat ze het aan de zijlijn met interesse aan het volgen zijn alle ontwikkelingen).

De gebruikte motor/regelaar komt uit de boten wereld,
Motor diameter van 36mm, geeft wel weer meer speelruimte voor de tandwielen, da's een goeie zaak.
De gebruikte 6S lipo, heb ik ook al op de markt gezien, maar de kosten zijn nog wat hoog.....
Wat ik eventjes snel kon vinden kost wat ze daar rijden:
Regelaar 250,-
Motor 300,-
accu 200,-
Ongeveer.

Als het zeker is dat dit in leven blijft, maakt het mij niet uit, dan is het een eenmalige uitgave, maar eerlijk gezegd, ben ik daar nog niet zo zeker van....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel erg leuk Martin,
Ik stap een beetje laat in bij deze topic maar ga hem zeker verder volgen. Vorig seizoen heb in Michel en Stanley mogen helpen met het ombouwen van de F180 serpent naar Brushless. Ik was echt zeer verbaasd wat een geweld eruit zo een brushless auto komt en zo lekker stil....:p
Helaas is er voor die auto geen echte intresse bij andere volgens mij om hem van de plank te halen en om te bouwen.

Ik geloof wel zeker dat ereen toekomst is voor brushless auto's vraag me eerder af hoeveel toekomst is er nog voor brandstof auto's.........

Wel denk ik dat een auto als de mugen MRX5 beter geschikt is voor een ombouw.
De achterrem is daar volgens mij het grootste plus punt evenals de aluminium lagerblokken.
Met de serpent heb je gewoon weinig ruimte en blijft er maar een heel klein remschijfje over.

Ook kan je een ander lagerblok maken met een geintergreerde motorsteun.
Ik heb de mogelijkheden voor een ombouw van een MRX5 al eens bekeken en dat zou best gaan. Echter mij ontbreekt het aan finaciele middelen om een auto en alles voor de ombouw aan te schaffen.

Er is zelf een bedrijf in Haarlem wat accu's zou kunnen maken in een gewenste vorm is mij verteld. Zo zou je een meer ideale gewicht verdeling in de auto kunnen benaderen.
Of het waar is of niet de man die het mij verteld had het over liquid lipo's.... val me er verder niet op aan ik heb totaal geen kaas gegeten van Elketro rijden, maar misschien bewijs ik dat nu zelf al met deze opmerking:oops:

Ik ben meer van het bewerken van een stuk materiaal.
Mijn maatje gaat volgend seizoen rijden met de MRX5, dan heb ik er 1 thuis staan en kan ik het eens in 3D gaan tekenen.

Groet,

Rob
 
Rob, Woensdag zal Stanley er ook zijn, dan zie je z'n F1 eens in actie, wellicht heb ik de remschijf ook al aan weten te passen dan en met de door jouw gemaakte meenemer erop kan ik wellicht ook weer rijden, als de postbode eerst nog is geweest....

Dat van de remschijf op de MRX5, dat klopt, deze auto is tezamen met de Shepherd Velox momenteel eigenlijk het beste geschikt voor 1:1 ombouw, maar ik gok er zomaar op dat de andere fabrikanten ook met zo'n achterrem gaan komen.
Het allerbeste nog is om zoals in het filmpje van een paar posts terug echt een aangepast chassis te maken. Dit is best iets waar ik wellicht in de winter eens over na ga denken...
 
Martin,

Ik ben helemaal met je eens dat wanneer je de auto redelijk OK hebt je beter een ander chassis kan maken. Dat hebben we ook gedaan voor de F180. Je kan dan gelijk alle ideetjes die je zelf hebt erin verwerken en een goede plaats en bevestigigng maken voor de Elektro onderdelen.
Die van de F180 wer oa daarom ietsje langer en heeft net als een echte F1 auto een veel bredere bodem. En die zou je mooi uit een 5mm dik carbon plaat kunnen frezen. Mooi he die rem op het achtertandwiel ik heb nog een hele oude slide staan die had het toen al....

Groetjes en see you woensdag

Rob
 
Spead passion heeft een 4S en ik geloof ook een 5S pakket in de vorm van een tank.
 
5S zou nog kunnen, maar Speed Passion, weet je dat zeker?
Ik kan bij hun niets daarover vinden?
 
Trouwens, de accu waar ik het over heb, is dezelfde maat als de 1S accu's die wel in de 1/12 hebben, iets dikker alleen....
Zou ook erg gaaf zijn om die eens in de 1/12 te steken, gewoon om eens heel erg hard te gaan!
 
De afgelopen tijd heb ik wat aanpassingen gedaan en inmiddels is de auto voorzien van een aangepaste remschijf en remservo.
Mijn M11X is 4 kanaals, en er zit een rem mix functie op, werkt heel mooi allemaal. Gas geven gaat naar de regelaar, remmen gaat naar het servo en eventueel ook naar de regelaar, mocht het servo niet genoeg rem geven, maar dat doet hij wel, als ik het zo voel.
Om e.e.a. voor elkaar te kunnen krijgen, diende ik de afstand tussen de motor en de aandrijfas te vergroten. Ik heb 2 mm van de remschijf af moeten draaien om hem weer passend te krijgen.
Roberto (RSR) heeft een aangepaste 1e versnellings adapter gemaakt voor de Serpent F-180, waar inmiddels ook succesvol elektro mee wordt gereden door Stanley en Michel, maar deze past ook op mijn auto natuurlijk. Zelf heb ik andere motortandwielen besteld en is de overbrenging nu i.p.v. 45/19, 49/22 geworden. de 49 kan ook 47, 48 en 50 zijn, de 22 kan nog naar 21, groter gaat niet, zonder aanpassing van de X steun, maar ik verwacht niet dat dat nodig is.
Morgen komt de postbode, dus volgende week wordt het weer testen.

Hier de foto's zoals het er nu uitziet, en op verzoek van Roelof zijn ze wat kleiner... :p

GroteFoto-7JJVZRTO.jpg


GroteFoto-F7WYBQG8.jpg


GroteFoto-YFIDZFEB.jpg


GroteFoto-CX4WTXRE.jpg
 
Hey martin,

Ik heb contact met die jongen van in het 1/8 filmpje met de Atos regelaar. Wat hij dusver heeft geschreven over de regelaar lijkt het dat die Atos regelaar wel zeer goed geschikt is voor de 1/8 (maar ook voor andere modellen). De regelaar gebruikt de motor als dynamo bij het remmen. Tevens heeft die adaptieve vertiming. Dus je stelt de hoeveelheid timing in en de regelaar vertimed de motor helemaal zelfstandig aan de hand van hetgeen wat de motor nodig heeft of aan kan.

Hij had interesse om eind september langs te komen op de Mach om wat zaken te testen. Kan je meteen kijken of je goed zit kwa remmen en snelheid :D
 
Laatst bewerkt:
Hey Alexander!

Uit het filmpje haalde ik dat ze een Atos prototype regelaar gebruikten, wat mij dus verteld dat de standaard regelaars die ze volgens hun site hebben, de job niet aankunnen.
De Prototype regelaar die genoemd is (de ATOS Alpha 6S.160 SE), vind ik niet op hun site.

Hoe de regelaar de motor vertiming aanpast terwijl het volgens mij sensorloos is, is mij een raadsel.

Bij regelaars van Tekin en Hobbywing, wordt de motor met remmen met een puls/tijd frequentie kort gesloten, dit kun je horen door de fluittoon. Het hele elektrische motor/regelaar circuit staat dan dus gepulseerd in kortsluiting hoe meer rem je wil, hoe langer de kortsluitpulsen, de optredende warmte wordt door de motor gedisipeerd, de vermogenfet's van de regelaar hoeven alleen de hoge stroom aan te kunnen, en mijn laatste conclusie is dat ze dit gewoon kunnen.
Het lijkt er namelijk op in mijn geval dat het sensorboard van mijn motor het begeven heeft en hierdoor de regelaar stuk is gegaan.

Het kortsluiten van de motor geeft veel vervuiling op het gehele elektrisch circuit, en daarom zie je ook dat het snoertje van ontvanger naar Regelaar bij de HW regelaar voorzien is van een ronde metalen kern, waar het draadje omheen zit gewikkeld een paar slagen. Dit om optredende vervuiling daar af te vlakken en niet terug te laten gaan je ontvanger in. Tekin heeft dit niet, en daar lees ik gereld over uitvallende ontvangers. De schuld wordt gegeven aan Savox servo's omdat die nogal veel stroom vragen, maar ik heb mijn twijfels.

Als de ATOS regelaar de motor als dynamo gebruik, dan denk ik dat hij doelt op het terug laten vloeien van de remenergie de accu in. Voordeel is, dat de opgewekte energie onder remmen mooi de accu in kan met zijn lage inwendige weerstand en dus nagenoeg geen warmte opbrengst. Nogmaals, de vermogens FET's in de regelaar zijn in principe hele snelle "schakelaars" die de volle accuspanning op de motor zetten gedurende een hele korte tijd per puls als je langzaam rijd, en een langere tijd als je hard rijdt.
De fluittoon hoor je daarom ook wel bij wegrijden, maar niet meer als je voluit rijdt.
Onder remmen sluiten deze FET's dus alles op dezelfde manier kort.
 

Oh, dat spul...
De conversie motorsteun van hun had ik besteld... past niet. Hun silver arrow motoren zijn 36mm, en daar ik hun motorsteun ook op gebaseerd. Mijn motoren zijn 42mm.
Stanley heeft de Silver Arrow motor gehad in zijn F-180, hield het 4 rondjes vol, alvorens het begon te roken.... ;)

2400mAh is trouwens ook goed voor 3 minuten ongeveer...
 
Laatst bewerkt:
Het gewicht van de auto moet gewoon omlaag jongens, voor een verdubbeling van het gewicht is tweemaal zoveel kracht nodig voor dezelfde versnelling.
Vol gas rijden is veel minder belastend in vergelijk met de acceleratie in de eerste meters. Hier geeft de motor max. koppel, dit is ongeveer driemaal hoger in vergelijk met volgas.
 
Het gewicht van de auto moet gewoon omlaag jongens

Ja Roy, maar doe dat maar ff makkelijk.
Als je eventueel op een makkelijke manier mensen wilt overhalen om dit ook te proberen, dan moet je op een zo makkelijk mogelijke manier bestaande auto's ombouwen, zodat men kan "proeven" aan de klasse.
 
Ja Roy, maar doe dat maar ff makkelijk.
Als je eventueel op een makkelijke manier mensen wilt overhalen om dit ook te proberen, dan moet je op een zo makkelijk mogelijke manier bestaande auto's ombouwen, zodat men kan "proeven" aan de klasse.

Ik maak steeds meer gebruik van Shapeways.com dat is een 3D print bedrijf welke diverse materialen kan printen. Voor de modelbouw zijn er zeker een aantal super geschikt bijvoorbeeld wfs alumide.
Eerder maakte ik alle onderdelen op de CNC frees en draaibank wat gewoon ontzettend veel uren kost nu maak ik het alleen nog op de laptop en krijg ik het met de post thuis...
Je kan dan redelijk eenvoudig zelf onderdelen maken zonder dat je een komplete werkplaats heb achter het huis.....
Als je kan tekenen in 3D, en daar zijn ook gratis programma's voor in omloop. Dan kun je je eigen onderdeel laten uitprinten en gebruiken.
Vind het super werken en zo word het maken van lichte onderdelen een stuk makkelijker met een uitstraling van een fabrieks onderdeel!
Weet niet of het geschikt is voor een motorsteun??? Al denk ik dat je met een goede stijve construktie een heel eind kan komen.
Je kan dan ook eenvoudig elkaar helpen als je onderdelen wilt delen/verkopen aan anderen zonder dat je weer uren vrije tijd moet opofferen

Het is maar een ideetje.

Gr. Rob
 
Laatst bewerkt:
Zag toevallig afgelopen week een stukje op tv of internet erover..
Maar zou dat niet extreem duur zijn, wat zou een onderdeel ter grote van een motorsteun kosten? Enig idee?
 
Zag toevallig afgelopen week een stukje op tv of internet erover..
Maar zou dat niet extreem duur zijn, wat zou een onderdeel ter grote van een motorsteun kosten? Enig idee?

De motorsteun die ik voor de F180 heb ontworpen heeft een volume van 25,6 cm3

f180steunbrushlessbigblock.jpg


WFS kost $1,50 per cm3 en in alumide $1,99 per cm3
Dan kom je op een prijs tussen de 38 en de 51 dollar minimale orderkosten zijn 25 dollar. Oja en dat is inclusief UPS verzendkosten wereldwijd...

Ik vind het erg goedkoop als ik kijk naar wat je aan materiaal kwijt ben in aluminium voor de steun zelf en de hulpstukjes om het op te kunnen spannen op de freesbank en dan nog slijten van je freesjes en ander snijgereedschap om nog maar niet te spreken van de uren die erin gaan zitten, zeker als het er maar 1 is!!

Gr. Rob
 
Dat is idd. niet verkeerd, kosten vallen erg mee en iedereen die een beetje kan tekenen kan er zijn onderdeeltjes bestellen.
Hoef men ook niet meer te leuren bij iemand die beschikking heeft over een freesmachine, ken dit van mijzelf met het ontwerp van mijn cnc machine.
Het uitbesteden van onderdelen kost veel geld, uiteraard betaal je gewoon voor wat jij net opnoemde.

Voor bepaalde onderdelen is het zeker ok, zo`n motorsteun krijgt niet zoveel te verduren. Het Alumide zal niet de treksterkte van een 7000 serie alu hebben, maar dat is ook helemaal niet nodig. Toleranties zijn ook wel ok dacht ik, zie trouwens net in een filmpje dat het gewoon plastic is met aluminium poeder erin.
Het is erg bros.
 
Dat is idd. niet verkeerd, kosten vallen erg mee en iedereen die een beetje kan tekenen kan er zijn onderdeeltjes bestellen.
Hoef men ook niet meer te leuren bij iemand die beschikking heeft over een freesmachine, ken dit van mijzelf met het ontwerp van mijn cnc machine.
Het uitbesteden van onderdelen kost veel geld, uiteraard betaal je gewoon voor wat jij net opnoemde.

Voor bepaalde onderdelen is het zeker ok, zo`n motorsteun krijgt niet zoveel te verduren. Het Alumide zal niet de treksterkte van een 7000 serie alu hebben, maar dat is ook helemaal niet nodig. Toleranties zijn ook wel ok dacht ik, zie trouwens net in een filmpje dat het gewoon plastic is met aluminium poeder erin.
Het is erg bros.

WFS is echt ontzettend sterk, alumide heb ik alleen een filmpje van gezien en viel ook erg mee, ze kregen het met een amer niet stuk geslagen!!. Je zal verbaasd zijn hoe sterk het in werkelijkheid is allemaal. Mijn ervaring strekt tot het WFS materiaal.

De maatvoering is zeer nauwkeurig, en je kan bijvoorbeeld alleen een gaatje in je 3D Model zodat je er naderhand net als bij de fabrieks onderdelen een schroefje in kan draaien.

Ach er zijn zat onderdelen die je kunt maken van kunstof die zeker sterk genoeg zijn middels deze techniek. je zou zelf je eigen auto kunnen ontwerpen en de draagarmen etc printen.... En omdat jij opperde een auto lichter te maken in brushless ombouw denk ik dat je zo best veel kunt besparen.
Je kan prachtige beugels en accu houders maken. mocht een onderdeel toch te zwak blijken maar wel de perfecte pasvorm hebben dan kun je altijd nog je 3D file uitfrezen in aluminium.

Ik ga eerdaags in wax laten printen en dan in hittevast staal onderdelen laten gieten voor mijn turbine motoren:D
Gebruik ik ook deze techniek, wel een ander bedrijf maar scheelt mij weer heel veel spuitgietmatrijsenmaken voor de was modellen.
 
Back
Top