Serpent F180 ombouwen Brushless

Ik wil mijn Serpent F180 ombouwen naar Brushless. Er word op de mach niet meer gereden met deze auto mede door de geluidsproblemen.

Ik heb nog best wat reserve spullen en anders kan ik ze zelf ook maken.
Nu wil ik de auto ombouwen naar brushles.

Vooraf wil ik aangeven dat elektro voor mij helemaal nieuw is, lijkt mij een mooie uitdaging dit eens te proberen. Nu piel ik meer met brandstof auto's.

Heb op het net gelezen dat speedpassion een ombouw set maakt.......
Alleen deze set laat de voor rem vervallen.
En dat was volgens mij nu net een belangrijk punt in de auto.

Ik heb het een en ander gelezen over motoren lipo's en regelaars.
Maar er zijn nog best veel problemen lees ik door de regels heen als het om onroad 1/8 gaat.

En de 2 bak zou het leuk/zinvol zijn deze nu ik de voorrem wil blijven gebruiken in takt te laten? en dan een mooie opname te maken op de motor zodat er 2 tandwielen van een centax op kunnen?

Ik heb de mogelijkheid om alle mogelijke verspanende CNC machines te gebruiken en software om 3D tekeningen te maken. Dus de ombouw onderdelen maken is geen enkle probleem.
Wie weet zijn er meer mensen die een ombouw willen. Als de machine hobbelt kan ik er best een paar meer maken.

Maar welke motor, regelaar en lipo's zou ik nu het best kunnen gebruiken?

Groet,

Rob

Laatst bewerkt:
Lipo's zo groot mogelijk qua capaciteit en C waarde.....

Voor de motor zou ik iets boven de 2000KV nemen en een regelaar van minimaal 150A.
De regelaar op een hele lage punch setting laten draaien , zodat de amps bij het optrekken beperkt worden .

Gezien de mogelijkheden om met CNC aan de gang te gaan , zou ik ook kijken naar een adapter van de 5mm as > SG as zodat je de Centax gewoon kunt gebruiken.

1 versnelling gebruiken is beter met elektro vanwege de stroom die je systeem zal trekken bij het oppakken van 2de.

Bij elektro is het koppel groot genoeg om gewoon te vertrekken met de vertanding van een Nitro in 2de.

Voor het brushless systeem zou ik naar een 6s setup gaan met een toerental van om en bij de 35000 RPM.

Een Tekin 1350Kv truggy motor lijkt me ideaal.

hi ,
leuk om te horen ben zelf ook al bezig om hem om te bouwen.
heb inmiddels al een brushless set Tekin RX8 met een 2650 kv en 4s lipo.
wacht alleen nog op de motor steun.
de auto met een 2-bak te laten werken gaat denk ik niet lukken.
maar het rem systeem wil ik door middel van een extra servo wel aan de gang hebben

bij een brushless set heb je geen rem nodig hoor.
de motor doet dat voor jou.meer dan remkracht genoeg.er is geen enkel brushless wagen met een extra rem.

bij een brushless set heb je geen rem nodig hoor.
de motor doet dat voor jou.meer dan remkracht genoeg.er is geen enkel brushless wagen met een extra rem.

Het gaat hier om een achterwiel aangedreven auto met ook een voorrem....
Het is dus een kwestie van een Y kabel de servo bij de gasregelaar knopen of als de zender het toelaat op de 3e kanaal en mixen met het gaskanaal.

He stoer, meer mensen die er mee bezig zijn :-)

serpent-966-e-andere-1-8-onroad

Misschien een idee om een gezamelijk topic ervan te maken ?

@borderonlineshop Hoe ben je tot die Tekin gekomen ? Zat zelf aan een Mamba monster te denken. Op zich zou ik best graag een sensored versie willen hebben op een on road, weet dat dit een stuk fijner rijdt in een 1:10 brushless. Maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Heb je niet heeeeel erg weinig plaats op de F180 voor een beetje Lipo pack ?

Ik lees op wat forums dat de 2-bak geen goed idee is met brushless, ze hebben nogal wat moeite om het schakelen soepel te krijgen, auto krijgt tijdens het schakelen een te groot tractie verschil, zodat je met name in bochten de controle kwijt bent. Toch zul je bij een 2WD iets moeten verzinnen qua rem, remmen op motor achter en met servo voor lijkt me echt geen optie. Dus ik zou proberen een vrijloop te maken en de originele remmen te blijven gebruiken bij die auto.
Op een 4WD heb ik dit probleem minder, ik wou wel gaan remmen op de motor, al maak ik me wat zorgen op de terugloopstroom bij het remmen. Een on road remt volgens mij een stuk harder dan BV een E-Revo en daar zag je ookal genoeg ESC's kapot gaan door het remmen (in combo met slechtere Lipo pack kwaliteit)

Laatst bewerkt door een moderator:

@borderonlineshop Hoe ben je tot die Tekin gekomen ? Zat zelf aan een Mamba monster te denken. Op zich zou ik best graag een sensored versie willen hebben op een on road, weet dat dit een stuk fijner rijdt in een 1:10 brushless. Maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Ik lees op wat forums dat de 2-bak geen goed idee is met brushless, ze hebben nogal wat moeite om het schakelen soepel te krijgen, auto krijgt tijdens het schakelen een te groot tractie verschil, zodat je met name in bochten de controle kwijt bent. Toch zul je bij een 2WD iets moeten verzinnen qua rem, remmen op motor achter en met servo voor lijkt me echt geen optie. Dus ik zou proberen een vrijloop te maken en de originele remmen te blijven gebruiken bij die auto.
Op een 4WD heb ik dit probleem minder, ik wou wel gaan remmen op de motor, al maak ik me wat zorgen op de terugloopstroom bij het remmen. Een on road remt volgens mij een stuk harder dan BV een E-Revo en daar zag je ookal genoeg ESC's kapot gaan door het remmen (in combo met slechtere Lipo pack kwaliteit)

Ik kan dat alleen bevestigen, met een 2 bak zal je auto opeens een 'stoot' krijgen, niet echt handig voor on-road racers. (Ik gebruik hem in mijn off-road LST, die is toch niet gemaakt om te racen) Misschien zou je iets met de zender kunnen doen, hij schakelt namelijk bij een bepaalde snelheid over. Als je de throttle curve precies zo instelt dat dat soepel gaat zou het probleem opgelost zijn. (Dit zal denk ik wel enige tijd kosten, of zou het helemaal niet mogelijk zijn?)

EDIT: Hoezo een vrijloop proberen te maken? Gewoon de rem elektronisch helemaal uitschakelen op de regelaar zou voldoende moeten zijn.

Hi,
ik heb een 5000-4s-40c lipo gevonden van 15 centimeter lang, past precies zoals speedpassion het heeft gemaakt.

EDIT: Hoezo een vrijloop proberen te maken? Gewoon de rem elektronisch helemaal uitschakelen op de regelaar zou voldoende moeten zijn.

Ik zeg ook niet dat je een mechanische vrijloop moet maken ;-)

Dit topic zet me aan het denken, zo'n F1 auto is wel een stuk gaver dan een 966 bv. Van de andere kant, tis wel mijn idee om 'club' wedstrijden mee te kunnen doen.

Ik zeg ook niet dat je een mechanische vrijloop moet maken ;-)

Dit topic zet me aan het denken, zo'n F1 auto is wel een stuk gaver dan een 966 bv. Van de andere kant, tis wel mijn idee om 'club' wedstrijden mee te kunnen doen.

Oh.. Ja klopt, mijn excuses :mrgreen:

leuk topic leeft.

maar goed ik ga hem bouwen met de originele remmen dus wat Roelof al zij mixen met een derde kanaal want met de 2wd en zijn gewicht +/- 3 kilo heb alle rem kracht nodig.
dus 1 servo voor de voor en achter rem.
@ RSR heb je al een ontwerp voor een motor steun?

leuk topic leeft.

maar goed ik ga hem bouwen met de originele remmen dus wat Roelof al zij mixen met een derde kanaal want met de 2wd en zijn gewicht +/- 3 kilo heb alle rem kracht nodig.
dus 1 servo voor de voor en achter rem.
@ RSR heb je al een ontwerp voor een motor steun?

Nee, ik heb nog geen ontwerp gemaakt voor de motor steun...
Ik heb nog geen onderdelen aangeschaft voor de ombouw, ik heb geen idee of de bevestiging van de verschillende motoren gelijk aan elkaar zijn?

Zit jij nog te wachten op je motor steun? Ik wil anders wel kijken of ik ereen voor je kan maken.....

Ik ben ook bezig met een F180 om te bouwen, maar heb het anders aangepakt.
Ik heb de koppeling en 2bak behouden door gebruik te maken van een adapter. Nu heb ik schijfremmen, een 2bak en electro-power :D

Leuk om te lezen dat het toch wel gaat leven onder de mensen om de 1/8 om te gaan bouwen naar electro.

Omdat dit idee bij mijn ook was te binnen geschoten heb ik in een opwelling een Motonica P8.0R rollend chassis gekocht. En toen eens gaan kijken of dat te verbouwen was. Helaas toen ik alles een beetje op een rijtje had schrok ik toch van het eind bedrag. En zo doende staat die inmiddels weer te koop :-(

Motonica heeft wel al kant en klare ombouwkits voor hun modellen en Speed Passion heeft ook al motorsteunen voor diverse modellen op de markt.

Al met al ga ik dit draadje zeker verder volgen. En misschien begint het toch weer te kriebelen :-)

Inmiddels heb ik een eerste idee uitgewerkt en wil deze asap even gaan maken om te passen en te meten op de auto.

Ik heb gezien dat mensen de orginelen serpent onderdelen hebben verminkt. Het achterste aluminium onderdeel, eeuwig zonde en volgens mij past de motor er dan nog steeds niet in.

Ook ik heb uitvoerig gekeken naar de speedpassion adaptor. Al kan ik er niet uit opmaken of de ombouw daar nu alleen een plaatje met wat busjes behelst. Of dat hun ook een nieuw onderdeel gemaakt hebben waar oa de schokbrekers en bodysteun aan vast zitten.

Ik wil met deze setup de mogelijkheid behouden om een servo te kunnen plaatsen en de voorrem eventueel ook intakt te laten in de orginelen servo steun.

Wel is de complete achterrem van de F180 komen te vervallen. Maar die heb je zolang je geen vrijloop heb niet nodig door te remmen op de regelaar.

Het is maar een eerste idee om straks te kunnen kijken wat er nog veranderd moet worden.
Hoop vooral dat de gaatjes die ik heb gemeten overeenkomen.

Ik heb van de serpent 966 E de gearadaptor gebruikt en de pinion.

motorsteunbrushlesscompleet.jpg

Laatst bewerkt:
Ik kon het niet laten en ben vandaag gelijk maar de freesbank gaan opstarten.

Op de foto's de prototype motorsteun. Alles kwam eigenlijk wonderbaarlijk goed uit.

Wel heb ik al een paar dingetjes die ik wil gaan veranderen, oa de motor kan iets omlaag en de steun kan veeeeeeeeeel lichter.

Wel vraag ik me af of ik nog een versteviging moet maken die erook was toen de radioplaat er nog opzat.

De chassis plaat is nu wel er kwetsbaar ben ik bang....

Of ik moet een plaat maken van alu en die op het chassis vast zetten om de boel te verstevigen en die tegelijk plaats bied voor het vast zetten van de lipo cellen.

Of zal ik een motor steun maken waar ik een pickup op maak zodat ik tussen de voor trein en de motorsteun een plaat van bijv carbon kan plaatsen. Er moet uiteindelijk ook nog een regelaar ontvanger etc op komen..

Wat denken jullie:?:

002.jpg

003.jpg

Back