Service menu van een Futuba 9Z

• Topicstarter Topicstarter Fabian
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Geweldig! In deze slappe maanden kunnen de Futaba servicediensten best wat extra werk gebruiken, dus laat iedereen even het servicemenu betreden en aan het werk gaan!!!

Niet hatelijk tegen jou bedoeld Fabian, maar wel tegen de onverantwoordelijke malloot, die zoiets op internet zet. Via dit forum ben ik al eens eerder tegen dit stukje dwaasheid aan gelopen en heb me toen nog meer geergerd dan nu.
Wat kun je als eindgebruiker met het servicemenu van een zender? Het apparaat ontregelen, meer niet. Het is best wel interessant om te weten, dat zoiets er is. Blijf er echter wel van af, de zender is daarvoor veel te kostbaar.
Waarvoor is zo'n menu: op de fabriek om de eindcontrole uit te voeren en om alles te calibreren en voor de reparatiediensten als er bepaalde reparaties zijn gedaan, waarna een knuppel o.i.d. opnieuw gecalibreerd moet worden. Verder wordt het gebruikt om de mode en het mixtype om te zetten, maar daarvoor ontbreken er weer gegevens, zodat je dat nog steeds niet zelf kunt doen.

Jan bedankt voor je zeer nuttige aanvulling, niemand moet er zomaar in gaan prutsen!!!!

Nu moet ik jammer genoeg toegeven dat ik ook zo'n malloot ben......

Een nieuwe computer moet ook eerst open voordat ik m opstart... een gloednieuwe Korg Trinity synthesizer moet open voordat er geluid uit komt...
Een Sony PC100 digitale video camera moet open om te zien hoe het eruit ziet.....

Of je iets in het betreffende menu moet doen is natuurlijk een heel goede tweede vraag die ieder zich af moet vragen.

Goed opgemerkt dat je waarschijnlijk alleen dingen verprutst die anderen zorgvuldig hebben ingesteld.

Wat ik toch ook een zeer leerzaam item vond op de site was een connector voor je pc, zodat je de parameters kunt instellen en opslaan op je pc! Nu nog een geweldige GUI en het is net alsof het nog makkelijk wordt ook! Dus aan de andere kant vind ik het wel interessant hoe mensen creatief om KUNNEN gaan met bestaande apparatuur (je 9zhp ombouwen tot 10 kanaals zender!). Dat niet iedereen dit kan is natuurlijk een afweging die ieder voor zich moet kunnen maken.

Helemaal niet verkeerd bedoeld naar Jan natuurlijk, maar op internet staan ook handleidingen om atoombommen te maken... Of je het moet doen is 2, maar ik wil ze zeker eens lezen ;-).

groeten fabian

Fabian zei:
(je 9zhp ombouwen tot 10 kanaals zender!).

Helemaal niet verkeerd bedoeld naar Jan natuurlijk, maar op internet staan ook handleidingen om atoombommen te maken... Of je het moet doen is 2, maar ik wil ze zeker eens lezen ;-).

groeten fabian

De 9Z is al een 10-kanaals zender! Wat er beschreven wordt is het aansluiten van een 10e kanaal op de ontvanger. Hier heb ik minder moeite mee.

Mensen met een beetje technische interesse schroeven inderdaad eerst altijd alles open en lezen handleidingen alleen om te weten of ze het zelf helemaal goed hadden uitgevogeld. Ik herken dat en daarom is het ook zo onverantwoord om zo'n servicemenu op internet te zetten: als je eenmaal weet, dat zoiets er is, moet je het ook met eigen ogen gezien hebben!!! Hopelijk is dat met die H-bom niet zo. Het lijkt me erg beroerd om van iemand te horen: ik heb er drie nagebouwd; weet iemand een veilige manier om ze te testen????

Mwah... ik heb wel een aantal locaties waar ik ze graag zou willen testen... of laat ik me dan te veel gaan door o.a. alles wat ik heb meegemaakt met de wanadoo/casema ;-)

Die andere 2 wil ik graag doneren aan al die mafkezen die zich onder het mom van geloof elkaar opblazen... en dan alleen voor die groep die denkt dat het met opblazen opgelost kan worden.

(jemig, ben ik echt zo!?!??!?!)

LANG LEVE DE FUTUBA 10ZHP WCII

Jan, weet jij of er binnenkort een opvolger aan komt van de WCII???

Ik wil misschien zelf ook een 9ZHP WCII bestellen.. maar als er binnenkort een nieuwe versie uitkomt, dan wacht ik nog ff (voor de grote opruiming).

Groeten Fabian

Dit wordt een draadje voor het cafe, geloof ik...
Uiteraard zal de 9Z nog wel even geen opvolger krijgen. Als je wil weten wat deze zender allemaal kan: Gerard_nl (voorzichtig) vragen, die weet er alles van... Wel oppassen, Gerard heeft altijd Fifi naast de 9Z liggen (als ik het goed begrepen heb).

en daarom is het ook zo onverantwoord om zo'n servicemenu op internet te zetten

wat een BS!

Fabian, dit soort dingen in het juiste sub forum posten!!

Moved naar model elektronica

Loos alarm zonder "service menu enabler", je kunt er dus niet zomaar handmatig in komen.

Ik lees nergens in dat verhaal dat als je dat gelezen hebt dat je dan verplicht bent om het ook te gaan doen.
Als iemand dat risico wil lopen moet hij of zij dat toch zelf weten.
Dus waarom allemaal zo negatief hierover?

Zo lang dit soort misplaatste informatie alleen maar een ontregelde zender zou opleveren, zou ik waarschijnlijk de enige op dit forum zijn, die juichend positief zou zijn: het calibreren en testen van het apparaat is niet alleen een leuk klusje, maar het levert ook nog aardig wat arbeidstijd op.

Dat onjuist gecalibreerde knuppelfuncties spontaan servo-reverse-achtige bewegingen kunnen leveren moet je eerst bij een vliegend model gezien hebben, om nog maar niet te spreken van doorvliegen met een vrijwel lege accu, terwijl de verkeerd gecalibreerde Voltmeter nog boven de 10 Volt aangeeft.
En dit soort dingen zijn al gebeurd en zullen met dit soort info vaker gaan voorkomen.

Dus: als men mijn reaktie op dit soort onverantwoorde informatieverstrekking 'bs' wil noemen vind ik dat prima, hoor. Ik denk alleen niet, dat men ook bedacht heeft dat er sleutelaars zijn, die daarna gaan modelvliegen met zo'n niet-goedwerkende zender. En als dat toevallig op jouw vereniging gebeurt ben ik helemaal niet benieuwd naar de reaktie van alle aanwezigen, er worden dan hooguit krachttermen gebruikt die ik nog niet ken...

Corrien's benadering is niet negatief, hij informeert en ontraadt. Voorbeeld uit mijn praktijk, grote textielinkjetprinters (8kleuren, 16m^2 per uur). Deze machines hebben ook een dergelijke mogelijkheid om instellingen te veranderen, we deden heel veel moeite om ervoor te zorgen dat de klant er niet met zijn vingertjes aan kon komen. Voor het geval de klant daar toch in slaagde, had de machine een speciaal logbestand waar al deze handelingen in werden opgeslagen.

Ach ik vind het wel positief dat dit draadje ontstaan is. De onverantwoordelijke dwaze malloot ;) vindt dit toch wel op internet.
Dit draadje is dan behoorlijk ontmoedigend om aan de fabrieksinstellingen te knutselen. Jan: :worship:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back