Servo keuze benzine heli

deadband is de mate waarin een servo bij lichte afwijkingen zal proberen z'n positie terug te krijgen en andersom ook de mate van minimale stickverandering om een servobeweging te realiseren.

Dus zet je die op een theoretische 0, dan zal de servo altijd ALLES willen corrigeren, dus gaat je tuimelschijf ook maar een k-haartje ergens naartoe, gaat ie corrigeren.

Zet je die op een theoretische maximale waarde, dan zal die servo pas vrij laat beginnen met het ondernemen van actie.

Je zou het als een soort van softwarematige speling kunnen beschrijven, die dus instelbaar is.

Bij vliegtuigen wordt dat gegeven gebruikt op grote kisten met meerdere servo's per roer, daar heb je namelijk exact hetzelfde probleem; 2 servo's die elkaar in potentie kunnen tegenwerken.

Zoals gezegd is op een swash met 4 servo's het probleem dat 3 punten een vlak definieren en de 4e er dus eigenlijk voor spek en bonen bijzit (tafel met 4 poten kan 'wippen', tafel met 3 poten niet). Als nu al die servo's een beetje anaal zijn ingesteld mbt. de positie die ze moeten hebben, gaan ze elkaar daarin tegenwerken. Het is dus zaak om, als je daar last van hebt, van de 4 betweters ("nee, HIER moet ik staan", "nee man DAAR moet je staan!") minimaal 1 om te toveren tot een mak lammetje die het niet zoveel uitmaakt. Dat doe je door de deadband te verhogen.

Laatst bewerkt door een moderator:
vario bezine trainer

He hallo Ruud,Heb het ff zitten volgen allemaal maar voor mij is het allemaal nog ff puzzelen denk ik.heb ook een vario bezine trainer besteld maar zo te zien kan ik dus nog wat verwachten wat die 4de servo betreft. welke swash type moet je eigenlijk selecteren in je zender (heb een ff9)?vlieg nu met een sceadu en een shutelle van hirobo maar wil wel eens wat anders proberen. wat is jou reden om een bezine trainer te kopen?Mischien kun je af en toe eens wat laten weten hoe het een en ander bevalt of niet bevalt. kunnen we elkaar wat de heli betreft wat op de hoogte houden.(als je dat wil natuurlijk). ik hoor het welgroetjes bonkie.

He hallo Ruud,Heb het ff zitten volgen allemaal maar voor mij is het allemaal nog ff puzzelen denk ik.heb ook een vario bezine trainer besteld maar zo te zien kan ik dus nog wat verwachten wat die 4de servo betreft. welke swash type moet je eigenlijk selecteren in je zender (heb een ff9)?vlieg nu met een sceadu en een shutelle van hirobo maar wil wel eens wat anders proberen. wat is jou reden om een bezine trainer te kopen?Mischien kun je af en toe eens wat laten weten hoe het een en ander bevalt of niet bevalt. kunnen we elkaar wat de heli betreft wat op de hoogte houden.(als je dat wil natuurlijk). ik hoor het welgroetjes bonkie.

Hallo Bonkie,

Wat voor swashplate je moet gebruiken staat in de manual van de zender. Bij mijn zender de T10CG heet het swashplate H4.
Ik heb vroeger altijd met een Skyfox gevlogen nu na 6 jaar geen heli vliegen wil ik het weer opnieuw oppakken. Bij ons op de club vliegt er iemand met een benzine trainer en dat ziet prima uit. Zo doende is mijn keuze op een benzine heli gekomen. 3D vliegen is niet mijn ding dus een wat zware heli is voor mij prima.
Natuurlijk ik laat wel wat weten als ik aan het bouwen ben, ik heb trouwens de Vario Benzine Acrobatic besteld is net ietsje anders als de trainer.
Gr.
Ruud.

Laatst bewerkt:
Probleem met de H4 is dat een servo geen lineaire beweging geeft t.o.v. de verdraaiing van de hevel op de servo maar een sinus gaat beschrijven. Verplaatsing bouwt af naarmate de servohevel minder haaks op zijn stuurstang staat.
Als alles netjes haaks staat zal bij rol/nick sturen de servo die omhoog stuurt net zoveel effect hebben als de servo de aan de andere kant naar beneden stuurt.

Geef je een aantal graden pitch zullen de servohevels allen wat uit het midden staan.
Stuur je dan rol/nick is uitslag van de stuurstang niet aan beide kanten gelijk. Terwijl de verdraaing in graden van de servohevels wel gelijk is.

Dus de servo’s krijgen altijd ruzie in een H4 opstelling (tenzij je zo’n heel oude lineaire servo’s van Graupner hebt)
Meestal gebeurt dit ruziën alleen in de uiterste waarde en is er genoeg speling om kleine verschillen rond het midden op te lossen.

Eigenlijk jammer dat we servo’s kunnen kopen die met een computer zijn na te stellen maar geen servo’s die zo te programmeren zijn dat ze geen lineaire verdraaiing hebben maar een lineaire verplaatsing van de stuurstang.
Moet toch kunnen?

Grt,
Ben

Probleem met de H4 is dat een servo geen lineaire beweging geeft t.o.v. de verdraaiing van de hevel op de servo maar een sinus gaat beschrijven. Verplaatsing bouwt af naarmate de servohevel minder haaks op zijn stuurstang staat.
Als alles netjes haaks staat zal bij rol/nick sturen de servo die omhoog stuurt net zoveel effect hebben als de servo de aan de andere kant naar beneden stuurt.

Geef je een aantal graden pitch zullen de servohevels allen wat uit het midden staan. Stuur je dan rol/nick is uitslag van de stuurstang niet aan beide kanten gelijk. Terwijl de verdraaing in graden van de servohevels wel gelijk is. ...
Bovenstaande is tevens de reden waarom er altijd interactie is, zowel in H3 als H4. Of je het bij elke pitch even goed merkt, is een tweede, daar durf ik niets over te zeggen.

Laatst bewerkt:
Hier heb ik gister avond nog met een club lid over gesproken. 4 punts aansturing is door mij nog nooit gebruikt, bij de Skyfox gebruikte ik altijd 120 graden. Ben dus benieuwd in welke mate dat tegen werken, digitale servo's, gaat gebeuren en met welke gevolgen (veel stroom verbruik?). Ik ga vermoedelijk digitale programeerbare servo gebruiken waar je de Deadband bij kan instellen, misschien is dat een oplossing.
-Ruud-

Geef je een aantal graden pitch zullen de servohevels allen wat uit het midden staan.
Stuur je dan rol/nick is uitslag van de stuurstang niet aan beide kanten gelijk. Terwijl de verdraaing in graden van de servohevels wel gelijk is.

Dus de servo’s krijgen altijd ruzie in een H4 opstelling (tenzij je zo’n heel oude lineaire servo’s van Graupner hebt)
Meestal gebeurt dit ruziën alleen in de uiterste waarde en is er genoeg speling om kleine verschillen rond het midden op te lossen.

Eigenlijk jammer dat we servo’s kunnen kopen die met een computer zijn na te stellen maar geen servo’s die zo te programmeren zijn dat ze geen lineaire verdraaiing hebben maar een lineaire verplaatsing van de stuurstang.
Moet toch kunnen?

Grt,
Ben

Laatst bewerkt:
Moet toch kunnen?

Ja, dat vroeg ik me ook al eens af. Waarom niet bijvoorbeeld een curve per servo instellen. (Naast de gewone pitch curve). Dan kun je de lineaire beweging van de pitch omzetten naar een niet lineaire servo beweging die moet resulteren in een lineaire swashplate beweging. Dit kan zowel in de zender als in de servo geprogrammeerd worden.

Volgens mij is er nog een factor die hierin een rol speelt. Namelijk hoe het mechaniek is ontworpen en daarmee de plaatsing van de servo's is bepaald. Dit kan het probleem namelijk oplossen. Om die reden heb ik voor mijn Vario Benzine de vervangende zijplaten van Airstar gekocht. Daarmee zijn de vier servo's op gelijke afstanden rond de hoofdrotoras geplaatst en sturen de swashplate direct aan. De verdraaing van de linker is daardoor altijd gelijk aan die van de rechter, evenals voor ten opzichte van achteren. Natuurlijk blijft het wel een niet lineaire beweging, maar dat is met pitchcurves weer op te vangen, denk ik. Overigens is er op de swashplate natuurlijk ook sprake van een verdraaing, maar door de grotere diameter in beperktere mate. Als de stuurarmen op de servo's dezelfde lengte zouden hebben als de straal (met link) van de swashplate, dan was er helemaal geen probleem. De keerzijde daarvan is dat de servo dan waarschijnlijk weer veel te weinig kracht levert door de lange servo-arm.

http://img80.imageshack.us/img80/6900/airstarsideframe.jpg

Mvg.,

René

Laatst bewerkt:
Stel, er is ergens een punt waarbij geen interactie zal optreden als twee servoheveultjes omhoog draaien. Dan zal er wel interactie optreden als de servoheveultjes tegengesteld draaien. Had ik nu maar een plaatje, dat zou veel duidelijker zijn.

Servo' lineairiseren heeft geen zin, want de tuimelschuif (en alles wat er boven zit) is ook niet lineair. De ene keer compenseren de niet-lineairiteiten elkaar, de andere keer versterken ze elkaar (zelfs per rotor-omwenteling).

Stel, er is ergens een punt waarbij geen interactie zal optreden als twee servoheveultjes omhoog draaien. Dan zal er wel interactie optreden als de servoheveultjes tegengesteld draaien. Had ik nu maar een plaatje, dat zou veel duidelijker zijn.

Servo' lineairiseren heeft geen zin, want de tuimelschuif (en alles wat er boven zit) is ook niet lineair. De ene keer compenseren de niet-lineairiteiten elkaar, de andere keer versterken ze elkaar (zelfs per rotor-omwenteling).

Voor het pitch gedrag/gevoel van de helicopter zal dat inderdaad niet veel zin hebben maar voor het kunnen elimineren van ongewenste interactie van tussen cyclische input en collective input wel denk ik.

Is het zo niet opgelost dan? Hoop dat het plaatje overkomt.

full

Zo niet, dan moet ik maar eens in de theorie duiken.

Mvg.,

René

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, dat lost niet alles op. Ik zal proberen in woorden uit te leggen wat het interactie probleem is.

Stel alle hevels staan haaks. (Bijvoorbeeld bij 0 graden collective pitch). Als je nu een cyclische stuur input geeft, bijvoorbeeld roll, dan gaat aan de ene kant de servo hevel iets naar onderen en aan de andere kant iets naar boven. De hoek verdraaiing van de servo naar boven is gelijk aan die naar onderen aan de andere kant. De verticale afstand die het uiteinde van de hevel aflegt is nu ook gelijk maar tegengesteld voor beide servo's. Dit is goed. Nu zal de roll beweging de collective niet beinvloeden. Je kunt dit zien aan de kogel in de swashplate, die blijft op zijn plek.

Maar nu de situatie met interactie:
Dit gebeurt wanneer de uitgangspositie niet met horizontale hevels is, bijvoorbeeld bij 10 graden collective pitch. De uitgangs positie is dat beide servo's evenveel naar boven gericht staan. Als je nu die zelfde roll input geeft dan gaat één servo hevel iets naar beneden en die aan de andere kant verder omhoog. Dit gebeurt weer met dezelfde hoek verdraaiing.

Maar nu komt het. Omdat de verticale verplaatsing af neemt naarmate de servo hevel meer naar boven gaat wijzen (gevolg van de cirkelbaan die het uiteinde van de hevel beschrijft) zal de verticale verplaatsing voor beide servo's nu NIET gelijk zijn. De servo hevel die verder omhoog gedraaid is zal minder verticaal omhoog gegaan zijn dan de andere servo hevel, (die naar beneden gedraaid is), verticaal naar beneden gegaan is.

Het gevolg is dat (in geval van 3 punts aansturing) de swashplate iets naar beneden getrokken wordt en iets naar voren of achteren. Je kunt dit zien aan de bal die bij deze pitch stand wel beweegt tijdens een roll beweging.

Dit is tevens het probleem voor 4 servo setup, dan wordt het naar beneden trekken van de tuimelschijf echter tegengewerkt door de 2 servo's die in de 'nick' beweging staan en die dus niet verplaatst zijn. Dit is het punt waarop de servo's elkaar gaan tegenwerken. De twee 'nick' servo's willen de swashplate op dezelfde plek houden maar haaks daarop willen de twee 'roll' servo's de swashplate (per saldo) iets naar beneden trekken.

Deze effecten zijn niet wereldschokkend groot maar wel op de grond waarneembaar (als je niet te veel speling hebt). Afhankelijk van hoe goed je als piloot bent kun je dit mogelijk ook waarnemen in de lucht. (Ik niet)

Ik hoop dat dit het probleem enigszins inzichtelijk maakt.

Laatst bewerkt:
Halt,

Het probleem heel knap en duidelijk omschreven!

grt,
Ben

Back