Servo probleem

Een parkertje in schuim heeft niet zo veel effect.
Ik dacht ooit dat epoxy altijd schuimveilig was. Tot bij een ingrijpende reparatie een halve romp oploste. Sindsdien weet ik dat niet elk schuim hetzelfde is. Het loont om op een plek die niet in het zicht komt een proefje te doen voor je schuim gaat lijmen.
In dit geval is de romp niet van schuim dus kan vrijwel alles. Overigens vermoed ik dat je vleugelservo's wel in schuim gelijmd zitten dus daar moet je ze wel lijmen.
 
Die servo zat prima zoals ie zat. Nou ja, prima, dat is niet helemaal waar, het had mooier/netter gekund, maar voor zo'n servo in een electrokist, kan verlijmen gewoon prima. Daar hoeft echt niet per se een schroefje of rubbertje bij. Wat meer kwalijk is, zijn de ander genoemde zaken, dat hij niet netjes haaks stond, de speling in het oog van de servoarm, etc. Een schroefje is netter, dat zal ik niet tegenspreken, maar mits met een geschikte lijm verlijmd, is er niets mis met lijmen. Dat zou in deze kist ook prima met bv. hot glue kunnen, dan krijg je het ook weer los.

Is dat de beste methode? nee. De netste methode? nee. Werkt het ? Ja.
 
Ja hallo... hoe netjes de servo's aan de binnenkant van een model zitten... gaan we daar moeilijk over doen, bij iemands eerste model?
Ik zeg altijd, alles wat je niet ziet als-ie tien meter hoog vliegt dondert niet. En dit zie je al niet meer als de kap er op zit...
Servo's werken absoluut niet slechter als ze een beetje scheef zitten.
 
Ja hallo... hoe netjes de servo's aan de binnenkant van een model zitten... gaan we daar moeilijk over doen, bij iemands eerste model?
Ik zeg altijd, alles wat je niet ziet als-ie tien meter hoog vliegt dondert niet. En dit zie je al niet meer als de kap er op zit...
Servo's werken absoluut niet slechter als ze een beetje scheef zitten.

Als dat een reactie op mij was, het ging mij om het haaks staan van de stuurstang op de servoarm in de middenstand. En dát maakt wel degelijk uit voor de werking. Of de servo zelf scheef zit en verlijmd, dondert inderdaad niet, dat was mijn punt ook een beetje.
 
Om servo`s in schuim te lijmen gebruik ik altijd UHU por.
Dit is een bisonkit achtige lijm, blijft dus een klein beetje soepel/elastisch waardoor de servo er doorgaans (bij bv storing) weer uit te halen is zonder alles te breken.
Gewone bisonkit kun je niet gebruiken omdat die het schuim oplost en UHU por voor schuim veilig is.


Idd, in een EPO vleugel of dergelijke gebruik ik ook altijd POR. Kun je indien nodig weer losmaken en de lijm 'afpellen'
 
Ben een RC beginner.
Vraagje, de servo van m'n rudder maakte een knetterend geluid zonder dat ik de zender aanraakte. Als ik de subtrim met 5 punten aanpas doet hij het niet meer. Leek of hij een klein beetje geactiveerd werd standaard.

Als ik de servo bedien maakt hij wel meer dat knetterend elektronisch geluid als de andere servos eerlijk gezegd. Moet ik me zorgen maken dat deze gaat kapot gaan of is dit normaal dat sommige meer lawaai maken als andere?

Bedankt voor de hulp.
 
Is het toevallig een digitale servo? Die willen vaak een beetje herrie maken maar dat is geen probleem. Hoewel ze geen afwijkend geluid maken als ze gewoon aangestuurd worden.
 
Is het toevallig een digitale servo? Die willen vaak een beetje herrie maken maar dat is geen probleem. Hoewel ze geen afwijkend geluid maken als ze gewoon aangestuurd worden.
Het is een analoge. Deze https://servodatabase.com/servo/multiplex/nano-s
Zit in een Multiplex Easystar 2

Maakt meer lawaai als de andere servo's.
Tsja, veel kan ik er niet aan doen, aangezien het vliegtuig is dichtgelijmd. Hij zal het wel blijven doen hopelijk :-)
 
als het met een paar tikken trim is opgelost, heb je kans dat het roer zelf een beetje stroef scharniert.
haal voor de grap het linkje eens los, en bedien het roer eens met de hand.
je mag daarbij eigenlijk geen weerstand voelen. moet heel soepel gaan.

zit daar wel wat weerstand in, wil die weerstand continu tegen de servo duwen.
die servo probeert zijn stand vast te houden, dus die gaat tegen duwen. en dat is dan je herrie.

een digitale servo is zo kritisch, dat die nog wel eens continu om zijn 0 punt aan het springen is. dat voorkom je bijna niet.
maar als het roer niet lekker soepel is.. dat kun je natuurlijk wel voorkomen.
en het scheelt op de servo, deze gaan gewoon langer mee als alles soepel is.

een analoge servo is in de regel iets minder kritisch, dus die zal niet zomaar rond zijn 0 punt gaan rommelen.
maar ook deze zijn gevoelig voor soepele roeren.

alles moet gewoon vrij, soepel, en zonder speling draaien en bewegen.
 
Er is niet heel veel weerstand eerlijk gezegd.

Ik denk dat het toch vrij normaal is. De nieuwe aileron servos maken nog meer lawaai aangezien die bloot onder de vleugel hangen.
 
Back
Top