Servo voor fietspomp? Advies? Please?

Wauw wat een goede nieuwe stappen lees ik weer. Die 180 graden Servo is ook interessant. De draai moet niet te snel zijn inderdaad. Ik stuur een plaatje mee van mijn totaaloverzicht. Ik ga nu uit van een pomp of 12 die om moeten draaien voor het gewenste effect (wat al veel werk is om die allemaal om te bouwen en aan te gaan sturen). Alle 40 zou helemaal geweldig zijn maar loopt ook aardig in de papieren vrees ik (alleen al de servo's 40x7euro). Is er niet 1 hele hele sterke soort van servo die ik zou kunnen aansturen en dat er een lang elastiek of geleideband loopt langs meerdere pompen tegelijk? Of dat die pompen met tandwielen verbonden zijn aan elkaar allemaal?

Bijlagen

• WhatsApp Image 2024-04-09 at 12.31.17.jpeg
    WhatsApp Image 2024-04-09 at 12.31.17.jpeg
    171 KB · Weergaven: 92
Die 180 graden Servo is ook interessant.
Dat is zonder meer met een Arduino te bereiken als de servo dat ook kan (volgens de specificatie kan de mg995 dat, net zo als de lagere snelheid).
Ik zou de servo zelfs direct onder aan de as van de pomp koppelen met een flexibele koppeling (stukje siliconen slang of dergelijken) om de servo bij het begin van de beweging iets te ontlasten.
Ik had begrepen dat de pompstang onderaan ondersteund moet worden, ook al om zijdelings weglopen te vermijden. Dat maakt een dergelijke koppeling moeilijk.

Ik had begrepen dat de pompstang onderaan ondersteund moet worden, ook al om zijdelings weglopen te vermijden. Dat maakt een dergelijke koppeling moeilijk.

Lagertje in de houten vloer lost dat eventueel op. Maar dat zou ik in deze toepassing nog niet eens gebruiken. Pomp staat vastgeschroefd op dubbele vloer. As wordt aan bovenzijde gecentreerd door de opening in het pomphuis. De onderkant hangt "vrij" (volgens de foto's van TS) en kan vrijwel zonder weerstand ronddraaien. Daar zal ook geen / nauwelijks radiale belasting optreden. Als je de servo vastzet in een houdertje hoeft er aan de onderzijde van de as verder niets meer ondersteund of geleid te worden.

Is er niet 1 hele hele sterke soort van servo die ik zou kunnen aansturen en dat er een lang elastiek of geleideband loopt langs meerdere pompen tegelijk? Of dat die pompen met tandwielen verbonden zijn aan elkaar allemaal?

Een enkele sterke servo is ook een optie maar de aandrijving naar alle individuele pompen is dan weer een uitdaging (en zal ook de nodige kosten met zich mee brengen).

Wauw wat een goede nieuwe stappen lees ik weer. Die 180 graden Servo is ook interessant. De draai moet niet te snel zijn inderdaad. Ik stuur een plaatje mee van mijn totaaloverzicht. Ik ga nu uit van een pomp of 12 die om moeten draaien voor het gewenste effect (wat al veel werk is om die allemaal om te bouwen en aan te gaan sturen). Alle 40 zou helemaal geweldig zijn maar loopt ook aardig in de papieren vrees ik (alleen al de servo's 40x7euro). Is er niet 1 hele hele sterke soort van servo die ik zou kunnen aansturen en dat er een lang elastiek of geleideband loopt langs meerdere pompen tegelijk? Of dat die pompen met tandwielen verbonden zijn aan elkaar allemaal?
Ruitenwissermotor van een vrachtwagen.

Een Arduino kan een ruitenwissermotor niet rechtstreeks aansturen.
Een Arduino is een computer met digitale uitgangen die maar weinig stroom kunnen sturen. Maar met behulp van externe schakelingen kan je er zo ongeveer alles mee schakelen of regelen.
Wanneer je een relais schakeling door een digitale uitgang aan en uitschakelt kan dat relais de ruitenwissermotor aan en uit schakelen.
Wanneer je een PWM uitgang van de Arduino gebruikt kan je met de juiste uitgangsschakeling de motor aan en uitschakelen en de snelheid er zelfs van regelen.
Je hebt dus extra schakelingen (die noemen ze shields) nodig maar dan kan je er heel erg veel mee. Die schakelingen zijn te kust en ter keur te koop en eventueel zelf te maken.

Back