servo

hallo,

ik heb de servo Hitec HS-311 servo omgebouwd zodat deze 360 graden kan draaien. alleen het probleem dat er nu is, is dat als de stuurknuppel op de afstandbediening losgelaten word de servo heel langzaam blijft draaien. ik had gehoord dat er hiervoor een printplaatje is die je tussen de servo en ontvanger kan zetten. maar ben er alleen nog niet achter gekomen hoe zoiets heet en waar ik het kan kopen. weet iemand wat ik bedoel en waar ik het kan vinden?

groeten,
joeri

hallo,

ik heb de servo Hitec HS-311 servo omgebouwd zodat deze 360 graden kan draaien.
joeri

Dat kan ook niet zomaar hoe heb je dat gedaan.
De terug koppel potmeter kan geen volle 360 graden draaien en als hij dat wel kan dan dan werkt hij niet in een deel van de 360 graden.
Er is dus een gebied waar hij buiten het bereik van de potmeter komt en dan heb je geen terug melding van de stand van de potmeter meer.
Er moet dus een tandwiel over brenging tussen hoofd as en potmeter komen of je moet een meerslagen potmeter gebruiken.
Met een printplaatje kan je dat niet oplossen omdat je geen terugmelding krijgt buiten het bereik van de potmeter.;)

Laatst bewerkt:
de servo heb ik omgebouwd door middel van een paar tandwielen simpel aan te passen. aan de potmeter kun je het nulpunt instellen, alleen dat is in deze servo zo klein dat het onmogelijk is om de servo precies op het nul punt te krijgen. dus had met een kennis bedacht die dat probleem ook heeft om het op te lossen met een bepaald print plaatje, maar ook hij is de naam vergeten:D

de servo heb ik omgebouwd door middel van een paar tandwielen simpel aan te passen.

Zo simpel is het dus niet blijkt na ombouw van 2 servos die niet meer werken.
De servo slag verkleinen kan wel maar dat kan m.b.v.elke moderne zender.
Deze servo kan 180 graden draaien en dan zit de potmeter bijna aan het eind van de slag aan beide kanten daar veranderd een tandwiel niets aan.
Als je de servo kunt verdraaien dan verschuift het nulpunt maar dat heeft niets te maken met de maximum uitslag.
ik ben wel benieuwd naar dat printje en hoe dat werkt.:yes:;)

http://www.servodatabase.com/servo/hitec/hs-311

Laatst bewerkt:
Probeer eens te spelen met de trim in de zender, net zo lang verhogen of verlagen tot de servo niet meer beweegt wanneer de stick centraal staat.

Ben

In het filmpje is te zien hoe je de servo in twee richtingen onbeperkt door kan door laten draaien.
Is dit de bedoeling?
Of moet de slag alleen vergroot worden van 180 naar 360 graden.:confused:
De potmeter is nu vervangen door twee weerstanden.
Als die even groot zijn dan staat dit gelijk met de melding"de servo staat in de middenstand".
De servo blijft nu altijd draaien links om of rechts om afhankelijk van welke kant van het midden je de knuppel zet.
De stilstand is nu exact in het midden en is zo smal dat de knuppel niet in staat is een stand te vinden om de servo stil te zetten.
Hij zal dus altijd langzaam door draaien.
Zou de elektronica minder gevoelig zijn zo als in oudere servos dan heb je kans dat de servo nog wel stil te zetten is.
Deze gevoeligheid is noodzakelijk om de servo nauwkeurig op de knuppelstand te laten volgen.
Ik kan me nog wel voorstellen dat er met een stukje elektronica een stopstand in het midden te simuleren is.;)

Laatst bewerkt:
Een servo een slag laten maken van 180° is al lastig. Er zijn servo's waarbij dat niet eens zal lukken. Een slag van 360° is zonder behoorlijke ombouw onmogelijk.

Als je echt 360° wilt halen zal je de potmeter moeten vervangen door een meerslags potmeter.
"Vroeger" heb ik wel 2 slags potmeters gebruikt maar die kan ik nergens meer vinden.
Een andere, omslachtige, manier is de potmeter buiten de servo monteren en via tandwielen aandrijven. Dat heeft wel een paar nadelen maar je kan dan de slag bijna zo groot maken als je wilt. Dat hangt namelijk van de tandwiel overbrenging af.

Waarschijnlijk is er maar één echt goed werkende manier, gebruik een zeil winch. Dat is een servo die door de fabrikant gemaakt is om een hele slag of zelfs meer te kunnen maken.

Zoals Ernst hierboven beschrijft maak je van een servo een zeilwinch. Dit is vooral mechanisch lastig te construeren.

Als je echter een servo continu wil laten draaien is het uitermate moeilijk om deze in de nulstand stil te krijgen. Dit komt doordat de zogenaamde dode slag van servo's uiterst klein is. Hiervoor zijn geen printjes, waarmee je dit kunt veranderen en bij de meeste servo's is hier ook weinig tot niets aan te doen. De enige servo's, waarbij je die dode slag echt heel veel groter kunt maken zijn de standaard servo's van Futaba, zoals de S3003 en de S148.

Zelf heb ik al enkele keren beschreven hoe je zo'n servo ombouwt als winch of de elektronica ervan als motorompoler kunt gebruiken. O.a. in DIT draadje, maar helaas zijn de foto's verdwenen. Ik zal eens zoeken of ik ze nog ergens heb.
Je kunt echter ook voor deze servo's de volgende ombouw methode volgen en daarbij als aanvulling de dode slag vergroten, zoals ik in het foto-loze draadje beschreef.

http://www.seattlerobotics.org/encoder/200009/S3003C.html

Als je de foto van de printplaat neemt bepaalt rechtsboven de één na bovenste condensator de dode slag. Alle bruingekleurde componenten zijn condensatoren en rechtsboven zie je eerst een donkergekleurde en daaronder een lichtbruine. Deze laatste moet je hebben.

Een andere manier is het gebruik van een goedkoop en klein snelheidsregelaartje. Je sloopt dan de elektronica uit de servo en sluit het motortje rechtstreeks aan op de regelaar.

cdrom flyer de servo's werken nog wel alleen is het probleem dat de zogenaamde dode slag heel klein is. en de vraag daarbij was of er iets was om tussen de ontvanger en de servo te plaatsen zodat de dode slag vergroot word. voor de rest is de ombouw goed gelukt, niks mislukt alleen wil ik de dode slag vergroten zodat als de stuurknuppel van de afstandbediening centraal staat de servo dan ook helemaal stil staat.

Als je er verder tevreden over bent dan is het enigste en tevens grootste probleem de dode slag waar ik geen oplossing voor weet.
Ik sluit me verder aan bij het verhaal van Ernst en Corrien.
Als iemand een idee zou kunnen hebben dan zijn zij het wel.;)

Natuurlijk is het mogelijk om met bijvoorbeeld een microprocessortje een tussenprintje te maken om kunstmatig een grotere dode slag te krijgen. Helaas zal je daar helemaal niets aan hebben. Het probleem zit in de servo. De dode slag wordt in de servo bepaald door een condensator en een schakeling in het servo Ic. Door alleen al de temperatuur zal dat beïnvloed worden dus extern een grotere dode slag maken heeft weinig zin.
Jan (forumnaam Corrien) heeft het al duidelijk uitgelegd, daar zitten de nodige problemen die niet even opgelost kunnen worden.

Er is wel een andere manier. Je zal dan zelf de servo elektronica moeten gaan maken en met een microprocessor gaan werken. Je kan dan alles zo maken als je zelf wilt. Dat is overigens geen simpele oplossing en vergt de nodige kennis van processors en elektronica. Gelukkig zijn er de nodige mensen hier aanwezig op het forum die dat wel kunnen.

Nu ik dit zit te tikken schiet me nog een mogelijke oplossing te binnen. Er zijn de nodige digitale servo's op de markt die je kan programmeren. Daarvan kan je de servo uitslag en nog meer parameters vergroten of verkleinen met een programmeer apparaatje. Of dat voldoende zal zijn voor deze toepassing weet ik niet maar dat is misschien te proberen.
Kijk eens HIER voor een voorbeeld. Als je wat verder gaat zoeken zal je nog wel meer mogelijkheden vinden denk ik.
Overigens zal je dan nog steeds geen 360° halen. Je zal dan nog steeds beperkt blijven tot ergens tussen de 180° en 270°. Als je echt 360° nodig hebt is er veel meer nodig zoals al eerder is aangegeven.

Omdat het me toch niet helemaal los laat ben ik verder gaan zoeken en vond een joubuis filmpje.

Misschien is dit iets voor je, maar pas wel op. Dit is een oplossing die waarschijnlijk niet lang zal "leven". De potmeter wordt voorbij zijn eindpunten gedraaid. De loper, dat zijn de contactveren die met de servo arm meedraaien, gaan steeds over de metalen einden van de potmeter. Normaal gaan ze alleen over de koolbaan van de potmeter, dat houden ze heel lang vol. Als ze over de metalen eindpunten gaan slijten ze extra snel. De potmeter (servo) kan dus een heel stuk eerder aan het einde van z'n leven zijn dan normaal.
Een ander probleem kan zijn dat de potmeter een fysieke blokkering heeft aan het einde van zijn weerstandsbaan. Dan is 360° dus ook niet mogelijk. De potmeter in het filmpje heeft deze blokkering niet. De servo wel! Daar moet dus eerst die nok op het laatste tandwiel worden verwijderd! Vergeet dat niet anders werkt het nooit. ;)

Als laatste misschien wel de beste oplossing. ;)
Op het www vond ik DEZE advertentie. Als alles klopt wat hier wordt verteld zou dit al je problemen oplossen. En de kosten vallen ook nog eens heel erg mee, waarschijnlijk zelfs (veel) minder dan zelf knutselen (knoeien :rolleyes:).

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de uitleg, als ik mijn kennis binnenkort ergens weer zie zal ik eens vragen wat hij heeft. hij zegt dat hij iets tussen de ontvanger en servo heeft. als ik weet wat hij heeft dan zal ik het hier mededelen.;)

Hackerstore [info@hackerstore.nl] voor €14,95 een perfect werkende 360 graden servo dus waarom al die moeite en verbrande vingers van het solderen.

Even dat e-mail bericht creatief verminken voor de spammers het vinden, maak er bijvoorbeeld iets van als info apestaartje hackerstore punt nl.

Leuk idee Hans maar dat is nog maar 180°. Yuri wil graag 360° hebben en dat is hiermee niet haalbaar. Er wordt zelfs voor gewaarschuwd dat ook niet te proberen omdat je de servo daarmee kan beschadigen.

Back