Natuurlijk is het mogelijk om met bijvoorbeeld een microprocessortje een tussenprintje te maken om kunstmatig een grotere dode slag te krijgen. Helaas zal je daar helemaal niets aan hebben. Het probleem zit
in de servo. De dode slag wordt in de servo bepaald door een condensator en een schakeling in het servo Ic. Door alleen al de temperatuur zal dat beïnvloed worden dus extern een grotere dode slag maken heeft weinig zin.
Jan (forumnaam Corrien) heeft het al duidelijk uitgelegd, daar zitten de nodige problemen die niet even opgelost kunnen worden.
Er is wel een andere manier. Je zal dan zelf de servo elektronica moeten gaan maken en met een microprocessor gaan werken. Je kan dan alles zo maken als je zelf wilt. Dat is overigens geen simpele oplossing en vergt de nodige kennis van processors en elektronica. Gelukkig zijn er de nodige mensen hier aanwezig op het forum die dat wel kunnen.
Nu ik dit zit te tikken schiet me nog een mogelijke oplossing te binnen. Er zijn de nodige digitale servo's op de markt die je kan programmeren. Daarvan kan je de servo uitslag en nog meer parameters vergroten of verkleinen met een programmeer apparaatje. Of dat voldoende zal zijn voor deze toepassing weet ik niet maar dat is misschien te proberen.
Kijk eens
HIER voor een voorbeeld. Als je wat verder gaat zoeken zal je nog wel meer mogelijkheden vinden denk ik.
Overigens zal je dan nog steeds geen 360° halen. Je zal dan nog steeds beperkt blijven tot ergens tussen de 180° en 270°. Als je echt 360° nodig hebt is er veel meer nodig zoals al eerder is aangegeven.
Omdat het me toch niet helemaal los laat ben ik verder gaan zoeken en vond een joubuis filmpje.
Misschien is dit iets voor je, maar pas wel op. Dit is een oplossing die waarschijnlijk niet lang zal "leven". De potmeter wordt voorbij zijn eindpunten gedraaid. De loper, dat zijn de contactveren die met de servo arm meedraaien, gaan steeds over de metalen einden van de potmeter. Normaal gaan ze alleen over de koolbaan van de potmeter, dat houden ze heel lang vol. Als ze over de metalen eindpunten gaan slijten ze extra snel. De potmeter (servo) kan dus een heel stuk eerder aan het einde van z'n leven zijn dan normaal.
Een ander probleem kan zijn dat de potmeter een fysieke blokkering heeft aan het einde van zijn weerstandsbaan. Dan is 360° dus ook niet mogelijk. De potmeter in het filmpje heeft deze blokkering niet. De servo wel! Daar moet dus eerst die nok op het laatste tandwiel worden verwijderd! Vergeet dat niet anders werkt het nooit.
Als laatste misschien wel de beste oplossing.

Op het www vond ik
DEZE advertentie. Als alles klopt wat hier wordt verteld zou dit al je problemen oplossen. En de kosten vallen ook nog eens heel erg mee, waarschijnlijk zelfs (veel) minder dan zelf knutselen (knoeien

).