Servo's en andere ingewanden U177 van Engell

Beste Mart,

Naar aanleiding van je vraag, stuur ik je hierbij de foto's van mijn servo opstelling.

PICT1076.JPG

Hierop is te zien dat in van PVC (bijgeleverd door Engell) steuntjes heb gemaakt waar de servo's klem tussen zitten. Je heb gelijk dat het moeilijk schroeven is om de servo's vast te zetten en de hele zaak ook weer demontabel te maken. Om de reden heb ik alleen de binneste schroefgaten gebruikt om de servo's vast te zetten. Onder de servo's heb ik voor de zekerheid klittenband geplakt (niet te zien op de foto).

Wel heb ik bij de doorvoer vaan de voorste duikroeren een foutje gemaakt. Deze doorvoer zit aan stuurboord maar zou volgens tekening aan bakboord moeten zitten. Hierdoor loopt de stuurstang klem langs de voorste balasttank. Wellicht dat ik de doorvoer toch nog moet verplaatsen.

PICT1078.JPG

de doorvoeren aan de achterzijde van de WTC:

PICT1077.JPG

Succes met jouw U177.

Groetjes:

Mathijs

Hoi Mathijs,

Bedankt voor je foto's, dat helpt me erg.
Ik heb je een email gestuurd met nog 1 verzoek.
Groeten,
mart

Hoi Mathijs,

Zo te zien heb je niet veel roeruitslag op je achterste roeren. Daar zou je met varen en manoeuvreren nog wel eens last van kunnen krijgen
Dit zou je kunnen verhelpen door de "roerhoorns" wat naar binnen te zetten, dan kan je roeren bijna haaks zetten.

Groetjes,
U-Kater

hallo

ja dat zou ik dus ook doen
de twee roerhorns wat naar binnen zetten en de stang die beide nu verbind korter maken
er is nog een andere oplossing maar die is wat moeilijker te realiseren en vergt wat meer plaats
maar dan heb je wel heeeeeeeeeel veel uitslag

groeten raf

Hallo Mathijs,

Stomme vragen bestaan niet! :wink:

Roerhorn, of roerhoorn, of roerhevels zij die dingen die je op de roerassen hebt zitten, en waar de stuurstangen aan vast zitten. Zo te zien heb jij ze van een stelring gemaakt waar een messing stripje onder gesoldeerd is.

Als je de 'armlengte' korter maakt bij de roeren (gaatje erbij dichter bij de as) vergroot je de uitslag. De armlengte bij het servo vergroten (gaatje naar buiten) geeft ook meer stuuruitslag, de slag van de stuurstang wordt immers groter.

Heren,

Nu ik weet wat een roerhorn / roerhoorn is begrijp ik de tekst niet helemaal. Wanneer ik de roerhoorn niet haaks op het roer zet wordt de roer uitslag toch asymetrische? Hiermee bedoel ik te zeggen dat de roeruitslag naar links meer of minder groot wordt dan de roeruitslag naar rechts.

Het trukje om de roeruitslag te vergroten door aan de servozijde een gaatje naar buiten te gaan werkt helaas niet omdat de roeruitslag dan zo groot wordt dat de stuurstang zich dan om de roeras heen moet vouwen.

P.S. Ik heb nu ongeveer +/- 45 graden (dus in totaal ca. 90 graden) uitslag op mijn roeren. Is dit voldoende?

Bovendien wil ik mijn motoren appart aansturen zodat ik eventueel volledig met de schroeven op de plaats kan sturen.

Groetjes:

Mathijs

Hè Mathijs,
Bedankt voor je email,ben benieuw hoe je dit gaat fixen want die stuurstang moet over de duiktank dus die servo moet omhoog (lijkt mij) en hoe zet je hem dan vast?
Zo te lezen zijn er ben jou ook nog de nodige vragen en is het jammer dat we de enige 2 (of 3?) u177 bouwers zijn.
Maar er zijn genoeg deskundigen op dit forum die overal een oplossing voor hebben!
Greetz,
Mart

mdejong zei:
Heren,

Nu ik weet wat een roerhorn / roerhoorn is begrijp ik de tekst niet helemaal. Wanneer ik de roerhoorn niet haaks op het roer zet wordt de roer uitslag toch asymetrische? Hiermee bedoel ik te zeggen dat de roeruitslag naar links meer of minder groot wordt dan de roeruitslag naar rechts.

Het trukje om de roeruitslag te vergroten door aan de servozijde een gaatje naar buiten te gaan werkt helaas niet omdat de roeruitslag dan zo groot wordt dat de stuurstang zich dan om de roeras heen moet vouwen.

P.S. Ik heb nu ongeveer +/- 45 graden (dus in totaal ca. 90 graden) uitslag op mijn roeren. Is dit voldoende?

Bovendien wil ik mijn motoren appart aansturen zodat ik eventueel volledig met de schroeven op de plaats kan sturen.

Groetjes:

Mathijs

Hoi Mathijs,

De roeruitslag asimetrisch is (denk ik :?: ) ook niet de bedoeling. In denk dat Raf met "naar binnen zetten" bedoelt om de stuurstang een gaatje dichter bij de as te zetten. Met de tussenstang korter maken krijg je wel asimetrische toestanden, die begrijp ik ook niet.

45 graden zou voldoende moeten zijn, maar ik ken de vaareigenschappen van een 177 niet.
Mischien niet de stang om de as buigen, maar wel een stukje uit de roerlink vijlen zodat hij net iets verder door kan. Waarschijnlijk is 2x 60 graden het maximale, meer heeft mijns insziens ook geen nut, krijg je alleen maar remkleppen zo pal achter de schroeven.

Of het schroeven "omkeren", dus één vooruit, één achteruit laten draaien effect zal hebben betrijfel ik. In mijn XXI van 190 cm heb ik dat geprobeerd met 0,0 effect. De schroeven staan te dicht bij elkaar voor die lange romp, en dat heeft veel te weinig hefboomwerking om de romp om te drukken. Als ik de foto zo bekijk staan de jouwe nog dichter bij elkaar. Maar het is eenvoudig te proberen door als proef tijdelijk één van de motoren om te polen, en dan in het water kijken wat het doet.

Succes!!

hallo

de asimetrie van de roeren is geen probleem

ik bedoel de twee die aan elkaar gekoppeld zijn
dus die bak en stuurboort verbinden die wat meer naar binnen zetten
de uitslag is beperkt daar ze tegen de kant aan gaan komen als je vol uit naar links of rechts draait

maak je die tussen stang nu korter dan slaat je een roer verder uit dan je ander maar dat geeft niet

want het roer dat minder uitslaat lecht ook de grootste weg af in de bocht dus dat mag

daarom hebben auto's in de as een diferentieel om juist dat effect op te kunnen vangen
het binneste wiel gaat trager draaien en het buitenste sneller omdat het een grotere bocht moet maken

hoop dat je het verstaat

groeten raf

Of het schroeven "omkeren", dus één vooruit, één achteruit laten draaien effect zal hebben betrijfel ik. In mijn XXI van 190 cm heb ik dat geprobeerd met 0,0 effect. De schroeven staan te dicht bij elkaar voor die lange romp, en dat heeft veel te weinig hefboomwerking om de romp om te drukken. Als ik de foto zo bekijk staan de jouwe nog dichter bij elkaar. Maar het is eenvoudig te proberen door als proef tijdelijk één van de motoren om te polen, en dan in het water kijken wat het doet.
Nou Lex dat is dan weer een illusie armer! Heb nog wel een zender met een twinstick speciaal hiervoor aangeschaft.
Zou toch denken dat dit in werkelijkheid wel gefunctioneerd moet hebben .
Enfin voorlopig zijn er nog andere problemen.
Bye,
mart

Raf,

Eindelijk snap ik wat je bedoelt. De oplossingen van jou (inkorten tussen stang en naar binnen draaien bijbehorende roerhoornen) en Lex (uitvijlen slipring) gecombineerd zouden zeker een grotere uitslag moeten geven. Ik zal eerst eens proef gaan varen om te kijken of ik een grotere uitslag nodig heb of niet.

Lex, wat betreft de dubbele schroeven, vol verwachting klopt mijn hart. :cry: Het origineel kon wel op zijn plaats rondraaien op deze manier. Uiteraard had deze iets meer pk's dan het model. Als het niet lukt met de XXI zal het ook wel eens moeilijk kunnen worden met de IX-D2. Ook hier geld: EET HET EN JE WEET HET. Proefvaren dus!

Groetjes:

Mathijs

Mart,

A.s. donderdag kan ik in een zwembad proberen of ik voldoende roer uitslag heb en of de U177 kan draaien door de schroeven tegegesteld te laten draaien.

Ik zal je laten weten of je jou twinstick voor niets hebt aangeschaft of niet.

Groetjes:

Mathijs

Hallo Mart en Mathijs,

Misschien dat het bij de 177 toch wel lukt dat draaien. De schroeven 'blazen'de roeren aan, zodat het roer dat achter de schroef die vooruit draait zit voor het draaimoment kan zorgen. De schroef achteruit houd de boot dan op z'n plaats.

Bij de XXI wordt het roer niet aangeblazen, en moet in dit geval het draaien alleen van het moment tussen de twee schroeven komen. En dat lukt dan niet.

Ben benieuwd naar de test. :)

En anders Mart moet je me toch eens vertellen waar je die twinstick voor niets hebt aangeschaft. Dan bestel ik er daar meteen twee !!! :lol: :roll: :lol: :wink:

hallo

twin sticks dus dubbel zoveel kanalen
doe mij der dan heu heu 7
maar hoe doe je dat met de ontvanger ???
twee naast elkaar zetten dan op de zelfde frequentie ??????

en waar zou ik de functies voor nodig hebben?????????

bij ons in de club vaart andre alleen met twin sticks
hij heeft een smith nederland en mixt daar zijn motoren mee door twee regelaars te gebruiken
daar lukt het mooi wel maar ja zo een sleepboot is kort en breed en duikboten zijn lang en slank

groeten raf ik blijf het volgen

Ik ben blij te zien dat het warme weer niet voor verlies van humor heeft geleid en zal iedereen op de hoogte van het "draai-de-u177-experiment" op de hoogte houden.

Mart als het niet werkt dan zijn Raf en Lex in ieder geval geinteresseerd om je zender over te nemen!

Groetjes:

Mathijs

Beste Twinstikker(s?),

Het experiment met het draaien van de U177 d.m.v. tegengestelde schroefrichting is gelukt. Voor het experiment heb ik beide motoren direct op de accu aangesloten (tegengestelde polairiteit) om te kijken of the U177 hierdoor "op de plaats zou kunnen draaien". Nu dit gelukt is ga ik mijn zender ombouwen tot een z.g.n. Twin-Stick en de motoren met een apparte vaartregelaar aansturen.

Wanneer in de richtingsroeren neutraal hou draai de U177 maar heel erg langzaam. Wanneer er vol roer wordt meegegeven dan draaid de boot sneller rond waarbij de boeg op z'n plaats blijft en het achterschip daar als het ware om heen draaid. Het eerder genoemde blaas effect is dus van wezelijk belang.

Overigens was het de eerste keer dat mijn U177 water zag. en omdat ik het experiment zonder deksel moest doen (om de accu binnen redelijke tijd te kunnen aansluiten en afkoppelen) was het best eng de waterlijn ongeveer 1~2 cm onder de opening van het WTC te hebben.

DSC00005.jpg

Vandaar toch maar even gevraagd of de zwembad vloer iets omhoog gehaald kon worden:

DSC00006.jpg

Maar uiteindelijk draaide de boot naar behoren:

DSC00008.jpg

Als laatste heb ik met de kiel op de bodem gelegen even mijn tanks vol en weer leeg geblazen. Ook dit ging perfect.

Volgende week donderdag hoop ik een vaartregelaar inelkaar geflanst te hebben zodat ik voorzichtig kan proberen te duiken. Ook hier zal ik jullie van op de hoogte houden.

Groetjes:

Mathijs

Hoi Mathijs,

Dat noem ik nu nog eens een testbassis, perfect zeg!!
Kan ik ergens reserveren .... :lol: :lol:

Mooi dat de boot toch op de plaats draait, scheelt straks heel wat geklo@#% bij het varen! Alleen helaas, geen twinsticks in de aanbieding dan :|

Lex,

Het testbasin is met dank aan duikvereniging "SeaHorse" waar ik lid van ben. Die vinden het overigens niet zo erg geloof ik want dan wordt er weer eens een rustige trainingavond ingelast. :lol:

Groetjes:

Mathijs

Back