Hoi Ernst,
ja er zit een foutje in maar het is niet zo drastisch als jij aangeeft.
Zojuist gemeten (met Jetibox) en een volle liPo accu.
In rust meet ik 6.6 Volt en in remstand (dit gebruikt het meeste stroom) 6.25 Volt (knippert het tussen de 6.2 en 6.3 Volt).
Het verschil in voltage tussen ruststroom en onder belasting is dus 0.35 Volt (de discussie gaat over de instabiliteit van de voedingsspanning). Conclusie de 1.1 A max heb ik te hoog ingeschat, 800 mA zal dichter bij de waarheid liggen (ook zit ik dus minder aan de vermogensgrens van de diode).
Wat de NiMh accus betreft geeft de datasheet aan dat de 80 MiliOhm interne weerstand geldig is voor een volle accu. Zoals Jan heeft aangegeven neemt de inwendige weerstand toe als de accu leger wordt, dit verklaart waarom ik bij de NiMh accu's (zonder diodes) een grotere spanningsval meet dan de Lipo in combinatie met twee diodes.
Bij de Lipo's zal de inwendige weerstand ook toenemen als ze leger raken maar het effect hiervan is veel kleiner.
Bas
ja er zit een foutje in maar het is niet zo drastisch als jij aangeeft.
Zojuist gemeten (met Jetibox) en een volle liPo accu.
In rust meet ik 6.6 Volt en in remstand (dit gebruikt het meeste stroom) 6.25 Volt (knippert het tussen de 6.2 en 6.3 Volt).
Het verschil in voltage tussen ruststroom en onder belasting is dus 0.35 Volt (de discussie gaat over de instabiliteit van de voedingsspanning). Conclusie de 1.1 A max heb ik te hoog ingeschat, 800 mA zal dichter bij de waarheid liggen (ook zit ik dus minder aan de vermogensgrens van de diode).
Wat de NiMh accus betreft geeft de datasheet aan dat de 80 MiliOhm interne weerstand geldig is voor een volle accu. Zoals Jan heeft aangegeven neemt de inwendige weerstand toe als de accu leger wordt, dit verklaart waarom ik bij de NiMh accu's (zonder diodes) een grotere spanningsval meet dan de Lipo in combinatie met twee diodes.
Bij de Lipo's zal de inwendige weerstand ook toenemen als ze leger raken maar het effect hiervan is veel kleiner.
Bas
Beste Bas hier maak je een grote vergissing of je leest de datasheet verkeerd.
De volledige belasting is volgens jou 1100mA maar als ik dan in de grafiek kijk (Datasheet pagina 2 de grafiek rechts bovenaan) kom ik toch echt aan een spanningsval van 1V per diode! In totaal wordt dat dus 2V minder dat is maar liefst een factor 10 meer!
![]()
Een tweede probleem is dat de continu stroom door de diode is maar 1A dus gebruik je hem echt op de rand van zijn kunnen. Je kunt veiliger een wat zwaardere diode gebruiken. Let op ook daarbij zal je ook op een spanningsval van rond de 1V uitkomen.
Bij dit type diode (1N4001) is de kleinste spanningsval gemeten bij 10mA is nog altijd 0,7V. Een spanningsval van maar 0,1V is totaal onmogelijk. Daar zal je een Shottkey diode voor moeten gebruiken en zelfs daarmee is het zeer moeilijk haalbaar.
Laatst bewerkt door een moderator: