In dat geval heb je NiMH accu's, die je beter maar niet meer kunt gebruiken. Overigens kun je de vervelendste spanningsvariaties niet met een Voltmeter zichtbaar maken omdat deze slechts een paar keer per seconde sampled. Met een oscilloscoop zie je ook de gemene naaldjes, die bij het starten van een servo ontstaan. Deze spanningsdips zijn het meest hinderlijk.
In een grijs verleden (we spreken over de periode, waarin uitsluitend NiCd's werden gebruikt) heb ik voor de 10-led testertjes, waarmee je de ontvangeraccuspanning kon bewaken het volgende voorgeschreven om iets over de conditie van een 4,8 V accu te kunnen zeggen:
- uitgaande van een volgeladen accu en testertjes, die de spanning in tienden van Volts aangeven:
Accu goed:
- bij het bewegen van één servo mag de accuspanning 0,1 Volt dalen.
- bij het bewegen van meerdere servo's (een stuk of 4) mag de spanning 0,2 Volt dalen.
Accu nog voor testdoeleinden bruikbaar:
- bij het bewegen van meerdere accu's daalt de spanning tot 0,4 Volt.
Nu neemt bij het leegraken van een accu de inwendige weerstand toe, dus dan zie je grotere variaties. Op het moment, dat de variaties echter groter worden dan pak 'm beet 0,4 Volt is de accu echter te leeg (of te slecht) om nog een vluchtje te maken. Velen gebruikten een dergelijke indicatie ook om vast te stellen of er nog een vluchtje gemaakt kon worden: even rondpoken met alle servo's en als er dan nog geen rode led oplichtte was het nog verantwoord. Erg wetenschappelijk verantwoord is zo'n testje natuurlijk niet, maar wél gebaseerd op uitgebreide praktijkervaringen.
Als je een LiPo neemt met daarachter twee dioden heb je allereerst te maken met de inwendige weerstand van de LiPo, die uiteraard ook per merk/type/leeftijd hoger of lager kan zijn en vervolgens nog met de spanningsvariaties over de dioden. Gegarandeerd, dat hiermee de spanningsschommelingen veel hoger liggen dan bij een Nixx accu.
V.w.b. de spanning van bec's zijn er wel degelijk regelaars en losse bec's, waarbij de bec-spanning instelbaar is. Je komt dan echter al snel uit bij het zwaardere spul. Een voorbeeld is de S-bec van Hitec, die 12 gram weegt en 5 of 6 Volt uitgangsspanning levert. Op de site van Hitec doet het plaatje het momenteel niet, dus ik heb 'm van elders geleend:
Toen ik schreef, dat een bec nauwelijks meer hoeft te wegen dan twee dioden had ik nog niet gekeken naar wat er op de markt is. Ik dacht daarbij aan een lineair bec-ic in smd-uitvoering, zoals bijv. een BA05FP, die je in diverse kleinere vliegregelaars en enkele auto regelaars tegenkomt. Deze ziet er zó uit (plaatje gepikt van ebay):
De totale hoogte ervan is ongeveer 1cm, inclusief de pootjes en samen met twee condensatortjes levert het een compleet bec-systeem. Of er al een BA06FP (6 Volt) leverbaar is weet ik niet, anders moet ik eens kijken of de BA05FP net als de meeste 5 Volt regelaars te foppen is, waardoor 't ie 5,7 Volt gaat leveren.