ja bert , hoort bij oud worden .
ik heb deze analoge servos in mijn 3d nt gevlogen , zoals voorgeschreven met een 4 cellen aa pakketje als ontvangeraccu , gaat prima , en dan hebben we t over een 3d heli die knalt , en het is een henseleit , dus met zo een kop word er meer van de servos gevergt dan bij een 'normale'kop . ze schijnen zelfs na jaren van misbruik betrouwbaar te blijven . ik heb later de servos vervangen voor digitale , en niet de eerste de beste , maar 451 bls . wat bleek , deze hadden na een jaar speling .
bovendien gebruiken de 9206 zeer weinig stroom , ik meen iets van 220 mah per 14 vliegminuten , met een 401 en 9254 op staart
Dat verbaast: mijn BO 105 heeft bij normaal vliegen een gemiddeld stroomverbruik van een kleine 2A, ongeveer 2 x zoveel als wat jij noemt dus. Overigens kunnen ze volgens Futaba onder vollast moeiteloos 1 A per stuk opnemen, en daar heb ik de stroomvoorziening dus maar op berekend (7200 mAh ontvangeraccu, er moest toch fors gewicht in de neus

Blijkbaar vergt een rigid vierbladskop dan toch meer van de servo's dan een heftige 3D machine. Helemaal een reden voor mij om van de digitale servo's weg te blijven bij rigids.
Of het extra stroomverbruik moet verklaard kunnen worden doordat de BO een 8 kilo digitale hekrotorservo heeft, maar dat lijkt me een beetje stug....
Hoe dan ook.... tot nog toe heb ik nog geen enkele reden om van die gouwe ouwe analoogjes af te stappen dus
Maar merkte je bij de overstap nou verschil in het sturen? En wat verbruikten die 451BLS in de zelfde heli en met dezelfde vliegstijl? Ben ik wel benieuwd naar.... Iedereen zet er tegenwoordig maar klakkeloos digitalen in, maar er zijn niet veel mensen die met de zelfde heli met beide types ervaring hebben en dus het verschil écht kunnen melden.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: