Servo's voor H9 Spitfire

Hallo MBF'ers,

Ik ga een H9 spitfire aanschaffen met Saito 100 (4 takt).
Spitfire: Hangar 9 Spitfire MkII 60 ARF (HAN4250)
Saito 100: Saito Engines 100 FA-AAC with Muffler: QQ (SAIE100)

Mijn vraag is welke servo's moet ik hierbij kopen?!
Even op een rijtje:

HorizonHobby aanbevelingen (Horizon Hobby - Radio Control R/C Planes, RC Airplanes, RC Helis and Helicopters, RC Cars, RC Trucks, RC Truggys, RC Boats, RC Radios, RC Engines, parts, hop-ups, and accessories)

-DS821 in het setupje met de Saito 100
(JR DS821 High Torque Servo (JRPS821))

-JR537 in het setupje met een 2 takt motor
(JR 537 Servo (JRPS537))

RC-Addict aanbevelingen www.RC-Addict.nl

-HITEC HS-322HD SERVO 3,7KG / .15SEC / 43G
Hitec HS-322HD Servo 3,7kg / .15sec / 43g - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

-HENGE MD752MG DIGITAL METAL GEAR SERVO 6,3KG/ 28G/ 0.11SEC
Henge MD752MG Digital Metal Gear Servo 6,3kg/ 28g/ 0.11sec - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

Ik kan de JR servo's voor US prijzen krijgen, me nicht komt naar nederland (uit US)en wil wel een pakje voor me meebrengen :D

Wat is de beste servo als prijzen niet zo heel veel meetellen?!

Laatst bewerkt:
Jr, Hitec, eigenlijk alle 'merken', allemaal prima servo's.

Ikzelf heb een aantal hitec hs 485 servo's, die bevallen prima.
Misschien handig om high voltage servo's te nemen, zodat je geen bec nodig heb?

Als accu wil ik NiMh 4.8v 2500mAH gaan gebruiken (JR)
Genoeg? te weinig? ruim voldoende?
In mijn Kyosho Calmato (ja het goede oude trainertje) zitten 4 standaard servo's die niet bijzonder veel werk verrichten. Batterij is NiCd 4.8v 600mAH volledig opgeladen met iMAX B6 (genuine) even vliegen (10/20 min aan) en toen ontladen.
er kwam iets van 570mAH uit (buiten het feit dat ik niet weet hoeveel erin gaat)
als ik het me goed herinner... en kan dit kloppen?

Zoja lijkt het me onnodig om LiPo's te gaan gebruiken met UBEC's (wat het allemaal nóg duurder maakt) als het ook simpel kan..
en dan nog buiten het feit dat ik geen lipo's in het vliegtuig wil laden maar altijd op veilige plaats... NiCd/NiMh doe ik wel in het vliegtuig...

4.8 v en geen 6.0v omdat servo's dan ook meer gebruiken, en die extra kracht/snelheid scheelt me ook niet zo verschrikkelijk veel. ik ga er niet met een stopwatch naast zitten.

Reacties?!

Ik heb meermaals verhalen gelezen van mensen die hun model verloren doordat 4x nihm's niet toereikend bleken. Ik herinner mij iemand met een bonanza.

De 'beste servo's' hebben niet veel toegevoegde waarde als je stroomvoorziening niet even goed is. Uiteraard hangt het af van wat je er qua servo's in doet, maar ik zou zou niet vertrouwen op zo'n lullig nimh pakketje.
Ik zou voor een lipo gaan. En als je high voltage servo's neemt, heb je niet eens een bec nodig, maar kan je 2s gaan. In het andere geval gebruik je een bec, kost je 15 euro.

Overigens, ik weet niet wat je vliegt etc, maar van een calmato trainer naar een spit is een hele stap.... maar dat weet je waarschijnlijk wel he....

Ja dat weet ik :p dat is ook juist de reden dat ik hem koop :)

Nog nooit zo'n verhaal gelezen, maar ik geloof je wel.
Wat voor lipo zou ik dan moeten nemen?
(met ubec)

nimhs zakken nogal in voltage, en een rotte nimh doet dit heel snel
zeker op 2.4 ghz gaat dit vlot mis, aangezien deze minimaal 3,5 volt nodig heeft
Maar, als je nimh in de gaten houdt, kan dit best.

Alleen een lipo heeft gewoon wat langer vermogen
en bij eenzelfde gewicht, heb je meer miliamperes mee, dus langer vliegen

mooi maatje is een 1900 mah 2 cel
dan een 5 amp losse bec erachter, moet goed gaan.

bijvoorbeeld
http://www.hobbymaniac.nl/products/5096/GUEC-GB-200-Li-Po-Battery-2S1P-7-4v-2000mah-20C-330X--500X/

met
http://www.hobbymaniac.nl/products/323/5-7-5-Amps-High-Voltage-3-10S-Switch-Mode-UBEC/

En is dat veel betrouwbaarder?
Lipo's hebben nog wel eens een kort lontje en geven een uitbrander.

Kan ik gewoon mijn oud vertrouwde tgy 2200 3s eraan hangen. Of is zo'n lipo niet te vertrouwen?

Of iets dergelijks als Turnigy nano-tech 2000mAh 2S1P 20~40C Lipo Receiver Pack

Die 2s lipo die je noemt is prima.
Als je high voltage servo's neemt, heb je niet eens een bec nodig. Je ontvanger kan makkelijk 8v hebben.
Anders kan je deze nemen:
TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly

Ja die BEC had ik al gezien.

Ik vind het toch lastige vraag nog... Zoals Student al zei is het geen probleem als je je NiMh's goed bijhoud, en dat doe ik.
En NiMh's/NiCd's kan ik gewoon ín het vliegtuig laden, wat ook wel zijn voordelen heeft. Én minder gevaarlijk e.d.

Heeft iemand nog een echt goede reden om voor de een of ander te gaan?

Aan goede spullen kom ik niet te kort..

.... als je geen advies wil opvolgen, moet je het niet vragen.

Het is echt geen moeite net zolang te vragen totdat je een antwoord hoort dat je graag wil horen hoor. Er gaat heus iemand zeggen dat het geen probleem is.
Dus gewoon lekker voor een 4.8v 2500nimh pakketje gaan, dan zie je vanzelf wel of het goed lukt.

Waarom niet? We hebben decennia lang met dat soort pakketjes gevlogen. Zelfs mijn Henseleit 3DNT vloog ik dit jaar nog gewoon met 4.8V 2000 mah accupack, de beschikbare ruimte in die heli voor de accu was ontworpen op zo'n pack, en de futaba swashservo's a 100 euro p/s mochten enkel op 4.8V. Lipo's zijn niet heilig, nimh ook niet maar als je gewone servo's plaatst met een nimh pack zou ik in ieder geval voor meer mah gaan of een 6V pack... zodat je in ieder geval iets meer buffer hebt.

Maar als ruimte en gewicht geen issue zijn... dan is een 2s lipo natuurlijk een mooi alternatief.

Laatst bewerkt:
Inderdaad... als je er een Henseleit mee durft en kan vliegen... Met goede laadapparatuur en indicatiemateriaal kom je een heel eind.

Die stemming makerij van jou daar heeft niemand behoefte aan. Je reageert hier om iemand te helpen en als diegene jouw idee niet omarmt ben je op je teentjes getrapt? Niemand die jou verplicht hier te kijken hoor...

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

De Do's en don't van beide mogelijkheden afwegen kan nooit kwaad, weet jij veel of de TS ervaring met lipo's heeft.

* ja ik ken het bonanza verhaal en een aantal van jouw veronderstellingen worden behoorlijk onderuit gehaald en je bevestigd zelf dat je daar wat wijzer van bent geworden.. #19

beechcraft-bonanza-r-i-p-2

NIMH of lipo... net zoiets als electro of brandstof. 2 kampen en discussies.

Laatst bewerkt door een moderator:
6V is geen optie. daar werkt de Retract servo niet op.

Mijn plan is nu om een JR pack te kopen, 4.8v en 2500mAH deze 30 min aan te laten staan onder gebruik vd servo's
En kijken hoeveel er uit is gegaan, dan moet 10 min vliegen ook nog wel lukken.
En ja ik weet ook wel dat op de grond niet hetzelfde is als in de lucht. En daarom 3x zolang..

Laatst bewerkt:
Oke, na de serenade van Jonkie ('helicopter 2300 euro', 'stemmingmakerij', 'goede laadapparatuur en indicatie materiaal') beschouw ik verder bemoeien als verloren moeite mijnerzijds. Ik ga er tussenuit.
Wens je succes verder!

Laatst bewerkt:
Nou nou, wat een herrie vanwege een afwijkende mening..
Feit is wel dat je altijd wel een voorstander vind van je oplossing, als je maar lang genoeg door blijft vragen.

Feit is ook dat nimh al jaren een goede oplossing is.
Maar gewicht/capaciteit wint de lipo toch echt...
De nadelen van nimh beginnen met de intrede van 2,4 gewoon een stuk zichtbaarder te worden, omdat nimhs onder belasting best stevig in voltage kunnen zakken
Vanwege dat zou ik persoonlijk minimaal 6v erin stoppen.

Die ene servo kun je dan met een limiter of diode ertussen alsnog op 5 volt zetten. Doen we in de heli's constant, omdat de staartservo's meestal maar 5 volt mogen hebben

Maar wel zelf je keuze maken...
Waarom wil je perse nimh, gezien je verhaal vermoed ik een voorliefde voor die richting...

Beetje het forum vergeten,
Servo's JR DS821

Over die batterijen, ja klopt LiPo wint met 300% van nimh, kwa gewicht, ontlading en eigenlijk bijna alles.
Maar ik wil niet dat mijn vliegtuig afbrandt vanwege een slechte lipo,
En dan de warmte en trillingen van een 4 takt, nimh is in dat geval veel robuuster.

We hebben zoals gezegt al een decennia lang op nicd/nimh gevlogen.
Ik ga een 2.7Ah 4.8v nimh kopen van JR, en ben er zo weer vanaf als ik merk dat het te weinig is.

Ik begin gewoon met lekker wat batterij tesjes en kijken hoeveel er uit gaat.
En als ik het niet vertrouw (ik ga geen vliegtuig van 800 eu op een slechte accu laten vliegen, dus is me die 40€ wel waard.) ben ik er zo weer vanaf.

Ik vind het eigenlijk daarbij ook wel interessant om te testen :)
Ik weet het, ik negeer even het batterijen advies (een beetje dan) maar het topic ging daarom ook over de servo's.
En dat zijn nu 6x de JR DS821 geworden en een (retract) de 791 ook van JR

Nog een tipje, Zet je retracts op een aparte accu...
het wil nog wel eens voorkomen dat ze ergens "blijven hangen" en dus gewoon jouw ontvanger accupack leeg trekken.
en die sluipstroom gaat hard!
anders een 2s lipo van veel Mah's en een voltregulator. Lipo's lopen gelukkig ook niet zo snel leeg. NIMH's (ook eneloops tot op zekere hoogte) kan je na een paar weken gewoon weer aan de lader hangen.. zou ik bij een LIPO ook wel doen, maar je zal zien dat de LIPO bij lange na niet zo veel is leeggelopen..

Vergeet ook niet je hebt digitale servo's gekozen en die vreten veeel meer stroom, vanwege hun "nasty" habbit om altijd het 0-punt te blijven zoeken..

Back