Servo's voor H9 Spitfire

Nog een tipje, Zet je retracts op een aparte accu...
het wil nog wel eens voorkomen dat ze ergens "blijven hangen" en dus gewoon jouw ontvanger accupack leeg trekken.

Hoe zou ik die rectracts op een aparte accu moeten aansluiten zonder al te veel poespas?

Je hebt wel van die bordjes voor giants maar dit is natuurlijk niet zo groot en hoeven niet alle servo's aparte voeding (voor giants anders gaat er te veel stroom door de ontvanger)

Ik heb trouwens alles al gekocht en alles is als het goed is vandaag binnen! (me nicht neemt het mee uit US. En nee niet de arf :P die heb ik al:D

Zal toch maar voor die lipo gaan denk ik.. Ik hoor niet veel positiefs over die "goede oude" nimh pakketjes

Wat zou dan een echt goede BEC zijn van 5/8A ?
 
... Zal toch maar voor die lipo gaan denk ik.. Ik hoor niet veel positiefs over die "goede oude" nimh pakketjes ...
Wat voor slechts heb je zoal gehoord? NiCd en NiMH zijn ongeveer dertig jaar in de hobby gebruikt. Robuster dan LiPo en geen BEC nodig. KISS :)

Hoe zou ik die rectracts op een aparte accu moeten aansluiten zonder al te veel poespas? ...
De minnen van beide accu's met elkaar verbinden, alleen de signaaldraad en min vanaf ontvanger naar retract-servo's voeren.
 
Ron,

Zou jij zelf een 4,8v 2700mAH nimh pakketje gebruiken voor een H9 Spit met 7 digitale high torq servo's (waaronder een retract) ?
Dit bedoel ik niet sarcstisch ofzo.

En met een BEC is er wéer iets wat kapot kan..

PS 6.0v is geen optie :retract moet 4,8 hebben.
 
Geen probleem. 25 jaar geleden vloog ik heli, collective pitch, 6,5cc, met 500 of 1200mAh accu.
En daarom schreef ik ook KISS: keep it simple stupid, minder dingen die kapot kunnen gaan.
 
Laatst bewerkt:
Alles is binnen, me tante nam de elekctro incl saito 100 mee uit us.
Ik zal hier misschien wel verslagje van maken.
Welke prop? Ik dacht aan 14x10
Em trouwens wat een enorme spinner 3 1/2 "
Ook een remote glow om de cowling te sparen

Even dus alles op een rijtje:
H9 Spitfire
Servo DS821 JR
retract 791 JR
Saito 100
2500mah 4cell nimh JR
DX8--AR8000 + Telemetry (temp+volt+rpm)

Wie wil mij helpen met de break in (inloop) voor de saito 100 ?
Ik heb al wel hulp maar misschien wat ervaring.
 
Niemand?
Ik moet die prop toch hebben!
Ik ga kijken of ik hem dit of volgend weekend ga bouwen.
Tips?

En iemand ervaring met de inloop van een Saito (100)
Lijkt me niet uitzonderlijk moeilijk maar is mn eerste viertakt.
Als brandstof beveelt horizon 4 takt brandstof met ~30% heli brandstof voor koeler schoner en krachtiger lopen.
Hobby in gaf aan dat de Klotz het beste is.
 
Dag Junglemonkey,

iets specfieker? je bedoelt mbt inlopen?
heb je mijn link al gezien met de uitleg van Robke?
Zelf heb ik bij hobbyin 80% methanol, 15%klotz en 5%wonderolie.
geen nitro. Als de 5ltr op is dan ga ik over op 80% methanol, 5% nitro,15% aerosave.
de echte handelingen over inlopen zie link..

Ga je de retracts nog op aparte NIMH zetten? witte draadje van retract servo is signaal, die naar ontvanger. overige zwart/rood van je retract servo op een batterij.
 
Nee rectracts hoevel denk ik niet op aparte accu want de servo is inactief als er geen a der signaal op komt of druk, dan draait hij gewoon mee. Tot hij over een bepaald punt is dan draait hij weer terug naar hoe hij hoort.
Mijn rectracts hebben een mechanische lock dus ook niet zoveel druk.

Oke fijn dat ik je brandstof weet, hoeveel verbruikt zon ding per uur?
Ik weet niet of ik wel 5 liter moet kopen
 
Volledig dood topic geworden, maar wil toch wat foto's plaatsen :)
Alleen nog de staart servo's, wat decals en klaar.

20130201163804.jpg


20130201163742.jpg


20130201163725.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow, dat is een nieuwe supermarine spitfire, komt net uit de hangar..
Laat maar weten hoe deze vliegt, meen gehoord te hebben dat de spitfire wel wat up mag hebben wanneer je in een bocht hangt. Dit ivm de zeer ronde wingtips.
 
Oh, nog nooit gehoord, Bedankt!
Ik ben wel beetje bang om hem te gaan vliegen :) 't is zo'n mooi ding!

Alle electronica is binnen,
Verder loopt de motor nog zo rijk dat ik hem nog even wil laten inlopen en wat afstellen, ik gok dat hij nu 8 min loopt
op 1 tankje (En dan is de tank ongeveer echt leeg)

Dus...
Motor loopt- 2min later in de lucht (min toch wel)
Vliegen- 2 min
Landings pogingen 4 min (Alleen eerste vlucht hoop ik dit te hoeven doen)
En het is ook wel fijn dat je nog een doorstart kan maken :)

Ik kom echt net van de calmato (sport) als het om grote vliegtuigen gaat.
(natuurlijk wel snelle schuimpjes maar dat telt niet) en weet niet hoe dit beestje gaat landen.

ook het gebruik van retracts en (en flaps op niet-schuimpje) is nieuw voor mij. Iemand tips? Ik las ergens dat hij niet zo stabiel vliegt met de retracts naar beneden.

Heeft iemand motor tips voor my?
Hij loopt nu nog te rijk, wanneer kan dat minder worden? Nu 3 Tankjes gelopen (420CC)
(Saito 100 ondersteboven met 14x10)

Verder, zou ik nog wat moeten testen voor ik ga vliegen ?
Mijn setup lijstje atm
-Saito 100 met 14x10
-AR8000 met DX8
-6 x JR DS821 en retract JR791
-Ubec : TGY 8-15A
-LiPo 2S 3000mah
-en natuurlijk H9 Spitfire mkII 60
 
Laatst bewerkt:
Die ronde tips geven wel aanleiding tot tip-stall, dus HOU HET GAS ER OP als je gaat landen. Ben ik zo eens bijna mijn Kyosho spit mee verloren...kwam net goed....
 
Tip, bij het opstijgen snelheid langzaam op voeren. Als het staartwiel los komt rustig gas bij geven en gaan met die banaan. Zolang de wielen niet los zijn van de grond met je vingers van de rolroeren afblijven!!! Richting corrigeren doe je met je richtingsroer!!!


Mvg Pascal.
 
Vlieggedrag met flaps eerst veilig op hoogte uitproberen, incl stallsnelheid. In de landing met flaps altijd een dalende lijn blijven vliegen en snelheid houden en op het eind pas gaan afvangen. Gang is alles... Letterlijk ;-)

Zorg dat je een ervaren vlieger naast je hebt met de maiden, dat geeft een hoop rust. Heb ik ook gedaan toen ik mijn 1/4 Piper voor het eerst ging vliegen. Flaps waren ook voor mij nieuw en dan is een persoon met veel ervaring een hele rust als hij met je meekijkt, info en tips verschaft tijdens de vlucht zelf.
 
Bedankt voor alle tips!!

Ja flaps nog ff laten zitten en dan veilig op hoogte, ik vraag wel iemand, want anders is niemand op het veld.
Jammer genoeg is even geleden mijn instructeur overleden.

Hoe lastig is het om een spit uit een stall te herstellen?

Mij werd op de club gezegd dat het door de breedte van de romp komt, maar dit is misschien niet bij tip stall: hoe breder (of dikker) de romp hoe beter hij hersteld. Wat zou betekenen dat hij goed zou herstellen uit een stall

En Retracts? Even afblijven nog? Ik las dat hij veel stabieler vliegt met retracts naar boven,

De motor zit onder een cowling, moet ik nog iets maken als (pvc) buisje naar buiten zodat er geen brandstof in de cowling spuit tijdens pompen? (Dus prop draaien net uitlaat dicht) kan me voorstellen dat je dit na een tijdje ook wel weet, drie slagjes kan net bijvoorbeeld

En ik ga (natuurlijk) met telemetry vliegen (inderdaad de eerste vlucht even vergeten :))
Kan de temp sensor (spektrum) om de cilinder ?


Wout
 
hoe breder (of dikker) de romp hoe beter hij hersteld.

nog nooit gehoord...
Tip stall komt omdat die ellipsvormige tips niet zo goed dragen en dus als eerste overtrekken. dan kukelt het toestel gewoon over 1 vleugel weg, en dat gaat hard naar beneden.


tip stall is net als elke andere overtrek, zorgen dat je snelheid hebt (duiken en gas) en dan recht leggen en optrekken.

Alleen als dit in je landing gebeurt ben je altijd de klos omdat je geen hoogte hebt om die snelheid op te bouwen, daarom "binnen vliegen" en niet glijden.
 
Back
Top