Derk vliegt al sinds 2004 met snellere servo's dan de standaard D4.7. Eerst met verhoogde spanning tot 2s, en vanaf 2007 met de veel snellere D4.7S op 2s-1diode. Doordat de D4.7S niet meer leverbaar is zijn we nu overgeschakeld op de JR DS 188 welke veel krachtiger is dan de D4.7S.
Dus om kort te gaan vloog derk tot dit jaar met de D47. Daarmee vloog ie toch niet bepaald onverdienstelijk en zijn scores zijn er niet op vooruit gegaan met de veel krachtiger JR DS 188. Althans, nog niet.
Alleen als je nog in het geheel geen stuur gevoel hebt ontwikkeld zul je nog slechts weinig merken van snellere servo's. Zodra je er gevoel bij hebt wat je doet is het een groot voordeel, getuige de populariteit van de snellere servo's bij de top indoor piloten.
Volgens mij getuigt de populariteit van die servo's onder toppiloten, dat ook toppiloten vatbaar zijn voor bling bling en verpiswedstrijden, excuses le mot.
Derk heeft buiten volstrekt helder aangetoond dat de servo lang niet alles zegt.
Ik vind het altijd een beetje naar dat er dan maar geroepen wordt dat het aan het vlieggevoel ligt, is zo'n enorme dooddoener en eigenlijk ook een beetje respectloos tegenover de discussiepartner.
Daarmee zeg je in feite 'en ik heb gelijk, en als je het niet met mij eens bent, kun je niet vliegen'.
Feit is dat de B en de C klasse prima te winnen zijn met HXT500's, óók tegen mensen die met om het even met welke JR vliegen.
Dat sneller voordelen heeft betwist ik an sich nog niet, alleen wel de mate waarin die snelheid nog echt tot significante verschillen gaat leiden.
Ironische aan dit alles dat Derk zelf heeft aangetoond dat dat zwaar overschat wordt.
Voor de nuancering.. dat je met een langzame servo bepaalde dingen niet zult kunnen vliegen, geloof ik. Het punt is dan alleen 'wat is langzaam' en 'waar ligt die grens?'.
Als je vanuit de langzaamste servo begint en dan richting sneller gaat, en dat dan afzet tegen vliegprestaties en -scores, dan geloof ik dat in het begin van die grafiek er een grote correlatie bestaat tussen servosnelheid en scores, mits de piloot de bottleneck niet is.
Ik ben alleen van mening dat naarmate je meer richting de snellere servo's gaat, die correlatie langzaam verdwijnt, mogelijk zelfs helemaal, omdat je domweg tegen de grenzen van de mens, de radiotechniek, de snelheid van luchtstromingen en de invloed van roeren hierop, enzovoort, aanloopt.
Vraag is dan natuurlijk waar dat punt ligt. Ik geloof 100% dat dat voor Derk, of om het even welke 'top piloot', verder weg ligt.
Binnen het kader 'F3A programma's' geloof ik dat die grens niet zo ver ligt.
Het voorbeeld van de looping.. hoe je het wendt of keert, 100% synchroon is het nooit. Dit alleen al vanwege de tijd die radiogolven er over doen om bij je toestel te komen. Het is dus altijd een kwestie van timing. Dus ook met de aller- allersnelste servo ter wereld, zul je het juist moeten timen.
Dat maakt dus niet uit tov. een langzamere servo. Het enige verschil is de tijdsduur van die timing, maar het principe is gelijk.
Iemand die de fout nu maakt met een 'langzame servo', zal die fout dus net zo goed maken met een snelle servo. Dan zul je zeggen 'ja maar het punt ligt dan dichterbij het daadwerkelijk eind van de looping en dus zal men sneller goed sturen'.. hier zit een adder onder het gras. Mensen hebben zelf nog een vertraging tussen waarnemen en actie. Het zou zelfs kunnen dat een oneindig snelle servo, de fout weer verergert ipv nog verder oplost.
Er zit daar een optimum in. De looping is afgelopen, je neemt dat waar, je denkt na, je geeft een stuurcommando, dat wordt verzonden, de ontvanger decodeert het, de servo krijgt de opdracht, de servo gaat bewegen en de servo bereikt het gewenste punt.
Omdat er een vertraging zit tussen waarneming en actie, kun je dan met een heel snelle servo krijgen dat je moet stoppen met sturen
voordat de looping is afgelopen. Met een heel langzame servo moet je stoppen met sturen
nadat de looping is afgelopen. De ideale servo valt qua timing en snelheid precies zo uit dat je kunt stoppen met sturen als de looping is afgelopen. Dat is dus per definitie niet de snelste servo, maar ietst tussen 'oneindig snel' en 'langzaam' in.
Ik durf te wedden dat als ik 2 identieke clik's bouw, eentje met D47's gewoon op de BEC, en eentje met die JR's op 2s met diode of wat dan ook, en daar dan Derk 2 maal blind het C, B en A programma laat vliegen, dat de scores identiek zullen zijn.
Dat zou op zich een interessant experiment zijn. Ik wil best 2 clicks bouwen voor dit doeleinde, D47's heb ik wel, alleen die JR's niet. Als jullie de JR's aanleveren, zouden we dat een keer kunnen doen.. dan is de discussie in 1 keer helemaal klaar