Servo's

Discussie in 'F3P' gestart door Joeri G., 3 nov 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Ja, zo lust ik er ook wel een paar. Een jaar of anderhalf geleden hadden jullie daar ook niet mee gevlogen en was het verhaal gelijk, maar dan over de D47's.

    Ik geloof 100% dat Derk het kan merken op een kist. Maar ik durf ook mijn indoorkist er om te verwedden dat als Derk met 2 voor de rest identieke kisten vliegt, waar op 1tje D47's zitten en op de andere de genoemde JR's, en dan de F3P programma's, dus geen AM, dat er qua score 0 verschil zal zijn.

    Sterker nog, als ik naar de scores kijk, waren z'n scores met de D47 beter. Dat is flauw van mij om te zeggen, want dat was ook een kistje wat ie helemaal uitgetrimd had en kende, maar soit :)

    En als het verschil tussen (fictief) 1 en 0.5s al niet te merken is, waarom zou 0.5s en 0.1s dan ineens wel weer te merken zijn?

    Ook buiten heeft Derk inmiddels zelf aangetoond dat de servo's minder van belang zijn dan wel eens gesuggereerd wordt.. door met heel erg goedkope en relatief langzame servo's toch de A klasse finale te winnen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2009
  2. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Aan de assan vliegers onder ons:
    Assan ontvangers (in dit geval de 4 kanaals variant) kan toch de spanning van een 2S lipo hebben? (met diode dus 7,7V)

    Hopelijk komt morgen mijn topmodel viking met servo's (JR316)aan, kan ik eindelijk eens bouwen:D. Hoogstwaarschijnlijk doe ik ook mee aan de F3P inMiddelburg, maar ik weet niet of ik dat met de viking ga doen (ivm vervoer).

    Ik had trouwens gevlogen met de Click van Niek, en daar zaten D47S servo's op, die vond ik snel genoeg voor mij:)(voor het programma). De viking word een 3d/AM vliegtuig, dus dan wil ik gewoon snelheid:banana:
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2009
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Inderdaad, daarmee hebben ze definitief bewezen dat de factor piloot toch stukken belangrijker is dan de servo's die erin zitten. Nadeel is dat de eeuwige aanprijzingen van de beste en snelste servo's wel in een heel ander daglicht komen te staan daarmee....;)

    Voor de C hoef je die servo's niet direct op de lipo aan te sluiten, totaal nergens voor nodig, verkort alleen maar de levensduur....
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Alex, jij hebt die htx50 gehad, geen verschil met D47?
    Mschien ben ik net tegen een paar rotte htx exemplaren aangelopen..
    Slechte middenstand.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb de D47's eens op een Yak gehad, vloog prima hoor, alleen jammer dat de D47 op hoogte ineens uitviel:confused: Maar de middenstand van al mijn hxt's waren ok hoor. Heb ooit een 9 grammer kapot gehad op mijn buitenshockie, maar verder nooit problemen.
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Middestelling van de hxt's zijn 'ok' maar niet zoals de D47, ik heb op mijn clik even (1 training) een hxt op rudder gehad, en ik was toch wel blij dat ik terug naar D47 kon. vooral op rudder en rol, die moeten gewoon kloppen. daar is precisie belangrijker dan snelheid, en zou ik iedereen de D47 (of jr185/188 ) aanraden, met een hxt ben je gewoon drukker met sturen.
    Ik vlieg op het moment op de bec van de regelaar, zodra ik een nieuwe ontvanger heb gaat daar verandering in komen, echt noodzakelijk voor het b programma is het niet, wel heel iets prettiger.

    Als je hxt500 en D47 op dezelfde manier voed is de hxt500 sneller, en daarom vind ik voor am de hxt500 beter geschikt. snelheid is zo belangrijk.
    En op 2s met diode is echt aan te raden, ziet er zoveel beter uit (ook voor de absolute leek). En een snelle jr is dan nog weer beter
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Kennelijk heb ik geluk met de paar HXT's (500) die ik hier heb. Heb er in de tijd van mijn elipsia wel eens lange armen opgezet en vergeleken, de middenpositie is nagenoeg gelijk.

    De D47 is wel nauwkeuriger, wat je ook ziet aan het aantal stapjes per trimklik of vice versa.

    @Nando: met je 2s diode opmerking, dan doel je op de AM neem ik aan?
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    ik heb er 2 keer over, de eerste keer gaat het over F3P-B
    2e keer over AM
     
  9. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Weet er iemand of de FS31's van robbe ook rechtsreeks op de lipo kunnen?
    Ze zien er hetzelfde uit als de d47's maar zijn ze dat ook echt?
     
  10. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De Robbe FS31 zijn identiek aan de D4.7 en kunnen dus veilig op 2s lipo spanning draaien.

    Derk vliegt al sinds 2004 met snellere servo's dan de standaard D4.7. Eerst met verhoogde spanning tot 2s, en vanaf 2007 met de veel snellere D4.7S op 2s-1diode. Doordat de D4.7S niet meer leverbaar is zijn we nu overgeschakeld op de JR DS 188 welke veel krachtiger is dan de D4.7S.

    Ik zal het nog een keer uitleggen dat de servo snelheid van groot belang is, ook voor precisie vliegen, en zelfs voor de beginners klassen B en C.

    Vooral bij het eindigen van figuren is het belangrijk dat het model direct stopt wanneer je stopt met sturen. Een zeer veel gemaakte fout is het te laat loslaten van het hoogteroer bij de looping. Dit wordt aanzienlijk makkelijker als het hoogteroer de knuppelbeweging direkt volgt. Het is immers veel makkelijker om het hoogteroer los te laten op het moment dat de kist horizontaal ligt dan door trage servo's het punt van terug sturen te moeten inschatten en maar af te moeten wachten of het klopt.

    Alleen als je nog in het geheel geen stuur gevoel hebt ontwikkeld zul je nog slechts weinig merken van snellere servo's. Zodra je er gevoel bij hebt wat je doet is het een groot voordeel, getuige de populariteit van de snellere servo's bij de top indoor piloten.

    Figuren als de hoge hoed met 1/4 rollen zijn met trage servo's eigenlijk niet te vliegen.
     
  11. koen.m

    koen.m Guest

    en hoe zit het met de DS 277 van graupner? zijn deze even goed als de JR DS 188 die jij opnoemt ?

    greetz
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Dus om kort te gaan vloog derk tot dit jaar met de D47. Daarmee vloog ie toch niet bepaald onverdienstelijk en zijn scores zijn er niet op vooruit gegaan met de veel krachtiger JR DS 188. Althans, nog niet.

    Volgens mij getuigt de populariteit van die servo's onder toppiloten, dat ook toppiloten vatbaar zijn voor bling bling en verpiswedstrijden, excuses le mot.

    Derk heeft buiten volstrekt helder aangetoond dat de servo lang niet alles zegt.

    Ik vind het altijd een beetje naar dat er dan maar geroepen wordt dat het aan het vlieggevoel ligt, is zo'n enorme dooddoener en eigenlijk ook een beetje respectloos tegenover de discussiepartner.

    Daarmee zeg je in feite 'en ik heb gelijk, en als je het niet met mij eens bent, kun je niet vliegen'.

    Feit is dat de B en de C klasse prima te winnen zijn met HXT500's, óók tegen mensen die met om het even met welke JR vliegen.

    Dat sneller voordelen heeft betwist ik an sich nog niet, alleen wel de mate waarin die snelheid nog echt tot significante verschillen gaat leiden.

    Ironische aan dit alles dat Derk zelf heeft aangetoond dat dat zwaar overschat wordt.

    Voor de nuancering.. dat je met een langzame servo bepaalde dingen niet zult kunnen vliegen, geloof ik. Het punt is dan alleen 'wat is langzaam' en 'waar ligt die grens?'.

    Als je vanuit de langzaamste servo begint en dan richting sneller gaat, en dat dan afzet tegen vliegprestaties en -scores, dan geloof ik dat in het begin van die grafiek er een grote correlatie bestaat tussen servosnelheid en scores, mits de piloot de bottleneck niet is.

    Ik ben alleen van mening dat naarmate je meer richting de snellere servo's gaat, die correlatie langzaam verdwijnt, mogelijk zelfs helemaal, omdat je domweg tegen de grenzen van de mens, de radiotechniek, de snelheid van luchtstromingen en de invloed van roeren hierop, enzovoort, aanloopt.

    Vraag is dan natuurlijk waar dat punt ligt. Ik geloof 100% dat dat voor Derk, of om het even welke 'top piloot', verder weg ligt.

    Binnen het kader 'F3A programma's' geloof ik dat die grens niet zo ver ligt.

    Het voorbeeld van de looping.. hoe je het wendt of keert, 100% synchroon is het nooit. Dit alleen al vanwege de tijd die radiogolven er over doen om bij je toestel te komen. Het is dus altijd een kwestie van timing. Dus ook met de aller- allersnelste servo ter wereld, zul je het juist moeten timen.

    Dat maakt dus niet uit tov. een langzamere servo. Het enige verschil is de tijdsduur van die timing, maar het principe is gelijk.

    Iemand die de fout nu maakt met een 'langzame servo', zal die fout dus net zo goed maken met een snelle servo. Dan zul je zeggen 'ja maar het punt ligt dan dichterbij het daadwerkelijk eind van de looping en dus zal men sneller goed sturen'.. hier zit een adder onder het gras. Mensen hebben zelf nog een vertraging tussen waarnemen en actie. Het zou zelfs kunnen dat een oneindig snelle servo, de fout weer verergert ipv nog verder oplost.

    Er zit daar een optimum in. De looping is afgelopen, je neemt dat waar, je denkt na, je geeft een stuurcommando, dat wordt verzonden, de ontvanger decodeert het, de servo krijgt de opdracht, de servo gaat bewegen en de servo bereikt het gewenste punt.

    Omdat er een vertraging zit tussen waarneming en actie, kun je dan met een heel snelle servo krijgen dat je moet stoppen met sturen voordat de looping is afgelopen. Met een heel langzame servo moet je stoppen met sturen nadat de looping is afgelopen. De ideale servo valt qua timing en snelheid precies zo uit dat je kunt stoppen met sturen als de looping is afgelopen. Dat is dus per definitie niet de snelste servo, maar ietst tussen 'oneindig snel' en 'langzaam' in.

    Ik durf te wedden dat als ik 2 identieke clik's bouw, eentje met D47's gewoon op de BEC, en eentje met die JR's op 2s met diode of wat dan ook, en daar dan Derk 2 maal blind het C, B en A programma laat vliegen, dat de scores identiek zullen zijn.

    Dat zou op zich een interessant experiment zijn. Ik wil best 2 clicks bouwen voor dit doeleinde, D47's heb ik wel, alleen die JR's niet. Als jullie de JR's aanleveren, zouden we dat een keer kunnen doen.. dan is de discussie in 1 keer helemaal klaar :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2009
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Beter lezen! Derk vloog al sinds 2007 met de veel snellere D4.7S. Deze servo was veel sneller dan de D4.7 maar ook veel minder sterk, waardoor hij gedwongen was te vliegen met de, relatief kleine, Clik.

    Zoals gezegd heeft Derk de snelheid in meerdere stappen verhoogd, bij elke stap waren we er volledig van overtuigt dat het zo'n significante verbetering was dat er geen weg terug was. Alle toppiloten in heel Europa vonden dit ook zo.


    De servo's kwamen uit China en kostten ongeveer niks, maar snel waren ze wel, dank zij de K-Force regelaar waar van de BEC spanning met een switch opgevoerd kon worden.

    Ik heb juist grenzeloos veel respect voor mensen die een leuk B of C programma kunnen vliegen met trage servo's, ik kan het niet.


    Tot zo ver helemaal mee eens....
    Ik kan je helemaal niet meer volgen, als je met een tragere servo denkt later te moeten stoppen met sturen. Ik stel voor dat je dit stukje tekst nog even overleest en bedenkt wat je precies wilde zeggen.
    Spaar je de moeite, we hebben het zelf al vele malen geprobeerd en de kist met de snellere servo's won het altijd. Je had soms wel even tijd nodig om er aan te wennen maar het eind resultaat was altijd dat het beter was.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Het probleem met 'zelf vele malen proberen' is dat het niet objectief, noch blind is. Kenmerk voor dit soort dingen is dat de beoordelaar niet moet weten wat ie beoordeelt.

    Daarnaast ontken ik niet dat Derk het zou kunnen merken, waar ik mijn twijfels bij plaats is in hoeverre dan de marginale verschillen waar we het hier over hebben, daadwerkelijk tot hogere scores leidt. Pas als je 2 vluchten laat vliegen door een piloot die niet weet waar ie mee vliegt en laat beoordelen door een jury die niet weet welke servo's er op dat moment gebruikt wordt, kun je er zinnige uitspraken over doen. En dat eigenlijk pas nadat je dat een x aantal maal gedaan hebt.

    Wat betreft het stukje wat je niet volgt, daar staat precies wat ik wil zeggen.

    Ik zal het proberen uit te leggen.

    Wat we willen, is dat aan het eind van de looping het roer naar de neutraalstand teruggaat, zodanig dat je de looping recht uitvliegt.

    In een ideale wereld waar niets tijd kost, zou dat inhouden dat je precies onderin de looping je knuppel naar neutraal zet.

    Doe je dat in de 'normale' wereld, dan heb je het beschreven probleem. Voordat jouw stuuropdracht bij de servo is, en ook daadwerkelijk uitgevoerd, is er wat tijd voorbijgegaan.

    Resultaat: ipv. precies onderin de looping, gaat je toestel een klein stukje verder pas weer horizontaal vliegen. Fout dus, -1 punt, bromt de jury.

    Er is dus ergens op de kromming van de looping een punt waarop je moet stoppen met sturen, zodanig dat, met de vertraging meegenomen, je kist dat doet exact op het moment dat je onderin bent.

    Dit is niet anders voor een snelle of een langzame servo, het enige wat veranderd is het punt op de looping waar je moet stoppen met sturen. Dat zou bij een snelle servo bv. op 350 graden kunnen zijn, en bij een langzame servo op 300 graden, even heel sterk overdreven.

    Dat is de servokant van het verhaal, maar, er is ook nog een andere kant aan het verhaal, namelijk de sturende waarnemer. Jij kijkt naar je kist en je hersenen hebben tijd nodig om te verwerken wat ze zien en dit te vertalen in een response.

    Pak je nou oneindig snelle servo's dan ontstaat hier een probleem tussen je hersenen en het sturen. Je hersenen registreren immers pas iets later wat er gebeurd is.

    Dus.. je hebt ruimte nodig tussen het punt waarop je wil dat de kist iets doet, en het punt waarop jij met je stuurbeweging moet beginnen. Je hersenen hebben tijd nodig iets te verwerken.

    Bij een theoretisch oneindig snelle servo, is die tijd er niet meer. Immers op het moment dat je kist ergens is, moet je ook, precies op dat moment, sturen.

    Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

    Belangrijk is het ook niet. Het punt wat blijft staan is dat, ongeacht hoe snel je servo is, je altijd ergens in je looping, voor het uiterste punt, teruggestuurd moet hebben.

    Het enige verschil tussen snel en langzaam op servogebied, is dan het punt waarop je moet terugsturen.

    Dat maakt de discipline dus niet moeilijker of makkelijker, het blijft exact hetzelfde.

    Met andere woorden: daarvoor maakt de servosnelheid helemaal geen moer uit.

    Het kan best dat het punt waarop de snelheidsverschillen verwaarloosbaar zijn in uitvoering, nog niet bereikt is. Dat is waar uiteindelijk de discussie over gaat.

    Als ik een zijsprong maak naar de audiowereld; daar spelen dit soort zaken ook. Er zijn mensen die kapitalen uitgeven aan de kabels die tussen CD speler en versterker zitten. Die mensen zeggen het ook echt te horen, en niet meer terug te willen. Als je ze dan blind laat luisteren, blijken ze ineens niet meer te kunnen vertellen welk kabeltje er nu eigenlijk tussenzit.

    Wat uit je verhaal vooral blijkt, is dat het anders is en Derk moest wennen. Dat geloof ik. Zijn Derk's scores voor de A vluchten dan ook de afgelopen jaren stijgende? Dan moet ie dit jaar dus significant hogere cijfers gaan vliegen dan vorig jaar.

    Ik durf nu wel al te stellen dat dat niet het geval zal zijn..

    Aan het einde van het seizoen zal ik Derks scores van vorig jaar tegen die van dit jaar afzetten. Dan gaan we zien in hoeverre het invloed heeft gehad..

    //edit
    misschien dat het zo duidelijker is.

    Stel we nemen het traject tussen waarnemen en sturen. Ik verzin even getallen zodat het duidelijk is, maar in het echt is het niet veel anders.

    Zeg nu dat een langzame servo een halve seconde over iets doet en een snelle een kwart seconde. Zeg dat je hersenen er 2 seconden over doen om iets te verwerken en het afleggen van de afstand zender->toestel + het decoderen nog 1 seconde.

    Dan is de totaaltijd dus bij de snelle servo 3 en een kwart seconde, bij de langzame 3 en een halve seconde. Dus hoewel het qua servosnelheid 50% scheelt, scheelt het op het totaalresultaat maar 8%. Als je nu ten opzichte van die kwartseconde servo een 0.125 seconden servo pakt, scheelt het op servogebied wederom 50%, maar op het totaalresultaat nog maar 4%. Die lijn nadert de nul.

    In de echte vliegerij is men al voorbij dat punt. Een moderne straaljager zou, als de computers uitvallen, binnen en minuut neerstorten. Dit omdat het ding zo instabiel, en de roeren zo snel zijn, dat menselijke hersenen gewoon niet snel genoeg meer zijn om het in de lucht te houden.

    Waar het mij uiteindelijk om draait, is dat de sport zo voor instappers te duur en daarmee oninteressant gemaakt wordt.

    In principe kun je voor rond de 100 euro meedoen in de C klasse. Zelf te snijden depron, wat carbon, wat lijm, paar goedkope servo's, goedkoop motortje, enzovoort.

    Als nu 'de man aan de top' maar heel hard blijft roepen dat het daarmee niet kan, en je een motor van 100+ euro nodig hebt, servo's van 30+ euro per stuk, enzovoort, dan haken mensen af. Er is nogal een verschil tussen Derk die de A klasse vliegt en iemand die wil instappen in de C klasse. Ja, ik weet het, als je zelf niet goed bent, kun je maar beter zorgen dat je spullen goed zijn, maar een beetje zinnig moet het nog wel zijn. Je kunt van een beginner in de C of B klasse, niet eisen dat ie even krap 100 euro neertelt voor de servo's alleen al.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 dec 2009

Deel Deze Pagina