... De effectieve waarde van het vermogen bij wisselspanning is 1/wortel(2)=71%...
Dat is de effectieve waarde van de wisselspanning. Vermogen kent geen effectieve waarde, spanning en stroom wel.
... maw het vermogen bij wisselspanning moet je nog corrigeren (x 0,71) om tot het vermogen bij gelijkspanning te komen. ...
Vermogen is zoals hierboven geschreven vermogen, daar is geen aanpassing/correctie voor nodig.
... Bij gelijkspanning is het vermogen eenvoudigweg (nominale) spanning x (nominale )stroom, bij wisselspanning wordt dat dus 0,71 x nomimale spanning (230V) x nominale stroom
De 230volt netspanning is de effectieve waarde van de spanning, de top spanning is 230 × √2 volt. Het is me niet duidelijk wat je hier met
nominaal bedoelt.
Voor vermogen kun je ervan uit dat de fabrikant die factor 2 verschil in vermogen tussen gelijk en wissel-spanning goed heeft verwerkt, iedereen werkt toch altijd met de effectieve waarde, zonder het te weten. Blijft over hoe optimistisch een fabrikant is in zijn specs
Zie ook
https://nl.wikipedia.org/wiki/Effectieve_waarde
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amplitude
https://en.wikipedia.org/wiki/Crest_factor
... De 5330/18 heeft wel een hoge kV waarde, moest deze niet juist lager zijn voor een grotere prop?
Vermogen loopt op met 3e macht van toerental, dus ook met derde macht van K
v. Dus stroom wil oplopen met 3e macht van K
v. Er is maar één motor om stroom weer in het gareel te krijgen: lichtere prop.
... Nogmaals ik ben een leek op E-gebied, schiet me niet gelijk af...
Is het dan wijs om met zulke vermogens te beginnen? Als het misgaat of als je iets verkeerd aan sluit, verbrandt er meteen voor een paar centen (vliegtuig laat ik buiten beschouwing) en als motor begint te lopen is het meteen een fors koppel. Eerst kinderschoentjes verslijten met kleiner/lichter spul, routine opbouwen? Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel elektro-ervaring er binnen jullie club is.
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Ampeer
->
Electric Power Basics
followed by
The Ampeer
->
Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents
- Six Keys to Success for New Pilots
- Important Note About Motor and Propeller Safety
- The Mythical Best First Plane
- The AMA Park Pilot Program
- Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
- What You Need To Know About Receivers
- What function goes on which stick?
- Battery Basics
- Amps Versus Volts Versus C
- Lithium Battery Chargers
- Balance chargers versus external balancers
- Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
- Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
- he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
- The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
- Sizing Power Systems for Electric Airplanes
- Prop Versus Amps
- Why Consider a Gearbox?
- What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
- Who Needs a Wattmeter/Power Meter?
'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's
'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud
- Waar is een lipo van gemaakt?
- Hoe laad ik een lipo?
- Wat betekent de C waarde?
- Balanceren
- Waar Lipo laden
- Koude LiPo
- Wat betekent 2p3s?
- Waar op letten bij aanschaf?
- Laders
- Kwaliteit versus prijs
- Bolle LiPo :sad: :cry:
- LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro