Setup 1/4 Sopwith Camel

Hallo Ralf,

Plaatjes gemaakt. Ik heb de kap er maar even afgeschroefd want anders zie je door de dummy zowat niks.
Eerst een plaatje op afstand:

full

Dan van de ophanging.

full

Hier is het aan de motor geschroefde kruis te zien. Ik gebruikte kunststof afstandbussen die ik nog had liggen. Omdat ze te kort waren monteerde ik twee multiplex plaatjes tegen het brandschot. De montage deed ik met stukken 3mm draadeind (geborgd met veerringen, natuurlijk) in inslagmoeren in het brandschot. Aan te raden is om bij HK direct afstandbussen met de juiste lengte te bestellen. Zeer mooi gemaakt uit alu, met flensen zelfs; voor 4$ per set loont het opstarten van de draaibank beslist niet. Binnendiameter is ook groter denk ik en gebruik van 4 mm draadeind heeft dan de voorkeur.
Je ziet hier ook dat de as van de motor geheel naar achter is "doorgetikt". Dit om aan de voorzijde de meegeleverde propmeenemer te kunnen monteren (te zien op de eerste foto). Deze wordt met 4 imbusbouten op de bell geschroefd. Ik meen op het accessoireplaatje bij de 6374 dit type meenemer ook te ontwaren. Dit ding heeft verreweg de voorkeur boven de meenemer met konische klempassing (zo'n ding met propellor vloog bij een andere motor bij een test in de tuin al eens met een grote klap tegen het huis). Op de meenemer zit (bij mij) 10 mm. metrisch draad en dat is dus ook niet verkeerd.

Laatste plaatje, montage van de regelaar
full

De regelaar (Sentilon 100A) hangt onder de motor, gemonteerd op twee haaks omgezette 2mm aluplaatjes.
Het stekkertje dat eronder aan hangt dateert nog uit de tijd van de gebruikte SBEC. Deze hing in het andere model ook onder de motorkap en ik soldeerde daarom een JST-stekker direct aan de plus en de min van de regelaar. Aan SBEC's zit vaak een JST-stekker (female). HK heeft de JST-stekkers (met goede siliconenwire) in haar programma. Je kunt natuurlijk ook JR-stekkers gebruiken of stekkers helemaal achterwege laten.

Dat is het dan wel, meen ik.
Groet,
Juun

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow Juun,
Hartelijk dank voor het plaatsen van de foto's!
Zo te zien hebben de motor en regelaar een goede koeling aan de lucht.
M10 is ook zo'n beetje standaard bij de 4-takters van deze omvang dus dat komt goed uit :D.

Bijzonder dat je wegkomt met de accupaketten achter het brandschot ivm het zwaartepunt, meestal moet alles naar voren geschoven worden.

Mooi te zien is de eenvoud ook, bij brandstof heb je de tank, gasservo, gloeiplug aansluiting en wat al niet meer... hier alles clean
(en dat blijft het ook zonder olie ;))

Worden de motor, regelaar en accu's erg warm met deze setup of meer handwarm?
Is de EIII trouwens een eigen ontwerp van je of van een kit?

Dank je wel, Ralf

Hallo Ralf,

Koeling is inderdaad perfect zo. De koelribben van de regelaar liggen in de lengte. Omdat de combinatie maar heel licht wordt belast blijft alles zeer koel. Handwarm is nog te veel gezegd.

De Fokker is achterin redelijk licht. Toen ik de ST2000 erin monteerde liet ik de zeer zware dummy (die uit gedraaide hardhouten klossen bestaat) weg. Met de electromotor moest deze er weer in, alsmede de ontvangeraccu onder de kap.

De EIII, die ik al zowat 20 jaar heb, is een eigen ontwerp van mijn zwager die in Polen woont en een superouderwetse modelbouwer is. Ik heb er ook een kleinere versie van met 2 meter spanwijdte (mijn allerlaatste verbrandingsmodel) met een ook al zeer oude Enya 120 4T erop. Ook het vliegen met deze kleine Fokker levert altijd veel reacties op omdat hij onvoorstelbaar langzaam vliegt en de motor heerlijk onregelmatig en daarmee realistisch loopt. Beide Fokkers hebben een S-slag profiel.

Juun

Ik bedenk me net: ik was vorig weekend in Polen en bezocht het luchtvaartmuseum in Krakau. Daar stond een Camel en ik maakte daar een (niet al te beste) foto van. Hierbij, voor je archief.

full

Link museum (Engels):
Polish Aviation Museum Cracow

Schijnt 1 van 5 bewaarde Camels ter wereld te zijn, dus wellicht kende je hem al.

Juun

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, deze kende ik nog niet :D
Gaaf toch zo'n originele Clerget 9-cilinder rotatiemotor erin :p
Dank voor je input Juun, wordt zeer gewaardeerd!

Groeten, Ralf

Back