setup space walker ep

beste mensen,

ben kompleet nieuw op het gebied van electro vliegen.
gister dus maar eens een lipo lader bestelt, we moeten er toch maar eens aan.
nu had ik de space walker van seagel op het oog met een gewicht van 2 tot 2,6 kilo.
span van ommernabij de 1,55

aangezien ik dus kompleet nieuw ben op electro gebied heb ik zelf een setup bij elkaar gegokt, zal waarschijnlijk helemaal verkeerd zijndus graag advies.
doelstelling is om alles via hk te bestellen.

motor:
TR 42-50A 700kv Brushless Outrunner / 720W
komt neer op +- 300 wat de kilo (redelijk overpowerd?)

regelaar:\
HobbyKing 40A BlueSeries Brushless Speed Controller
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 40A BlueSeries Brushless Speed Controller
lijkt mijn inziens toch te licht?

lipo:
Turnigy 1800mAh 5S 30C Lipo Pack ??? totaal nieuw voor mij dus grof weg op gewicht een gok gedaan.

mijn lader kan volgens mij tot 6 cellen laden

graag julie kundig advies:)

mvg
stephan

Stephan,

Met de geadviseerde prop 12x8 ga je het niet redden met de regelaar, en met de gekozen accu is het na 2 1/2 minuut vol gas vliegen gedaan met de pret..

Ik denk dat je een wat zwaardere regelaar moet kiezen (60a) en richting 3300/4000 mah pakketten moet als je dit kwijt kunt in de kist

Google even op Drive Calculator,
Hier kan je de motor / prop / accu opgeven en kijken of je in de richting komt.

Regelaar lijkt me een betere keuze, maar op 4 cellen moet je richting een 15x8 prop om aan het vermogen te komen en ik betwijfel of je deze kwijt kunt op deze kist.

Er haakt vanavond vast wel iemand aan die een vergelijkbare kist heeft met een advies.

Mijn Piper ( 2 meter/4 kg vliegklaar ) vlieg ik op een 50-55 motor 60 amp regelaar en 5 cellen 3000mah 14x7 prop. Een minuut of 8 rondfladderen lukt dan prima

Zelf zou ik graag naar 5s4000mah gaan maar kan dit niet kwijt ivm zwaartepunt. ( motor is wat 'gewichtig')

Euh.. hoe bedoel je ?

Lager voltage ( minder cellen ) = hogere stroom die je moet trekken om aan het opgenomen vermogen te te komen.

Dan heb je een nog grotere prop nodig.. en een verhoogd landingsgestel lijkt me niet echt netjes staan ;-)

Alternatief is om richting de 35-48 motoren te kijken ?

Stephan,

Je hebt iig niet gekeken met Drive Calculator, met de TR-35-48-C 800KV zou dit moeten lukken, met de -A 1100KV zeker niet, die combo trekt zo te zien veeel te veel stroom.

Maar... ik hoop dat er nog meer ervaren vonkentrekkers inspringen voor je met meer praktijk ervaring als ik.

Groeten, Bob

Ik ben met een gelijk project bezig ongeveer. Ik ben een fourstar 40 van Sig aan het bouwen. Het is standaard bedoeld voor brandstof dus wat moeilijker te electrificeren, de bouw is gewoon zwaarder. Mijn setup is als volgt,

Motor;
TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w

Regelaar;
60 Ampere

Lipo;
4s of 5s al naar gelang het beste bevalt. om en nabij 4000 mah. Invliegen ben ik van plan om te doen met 4s 2200 is gewoon lekker licht.

Propellor;
13x8

Volgens mij moet ik hier een eind mee moeten komen, lijkt mij ook geschikt voor de spacewalker. Verder staan er op het forum de volgende discussies die ook interresant zijn,

protech-skystar-ii-maar-dan-electro-7

hobbyin-puma-ombouw-naar-elektro-2

vergeet-calmato-en-neem-deze-wot-trainer-3

Met vriendelijke groet,

Aad den Blaauwen.

Laatst bewerkt door een moderator:
weer een stapje verder in mijn grote moeilijke zoektoch naar een leuke setup
via internet een handige calculator gevonden op een of andere zwitserse site daar kwam het volgnde uit:

dus motor:
TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826

esc:
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller

lipo:
en dan een 4s 4000mah lipo.

lijkt julie dit wat?

gr,

Laatst bewerkt:
Ik vlieg, naar volle tevredenheid, mijn naar elektro omgebouwde
brandstof calmato van 2,5Kg (span 1.60) met de volgende setup:

-TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 1100Kv / 770W
-Turnigy ESC Plush 60 Amp.
-Zippy 3s 4000mAh
-Prop 12x6
-Vliegtijd +/- 15 Min.

Deze winter staat er ook een Spacewalker op het program en ik zit er aan te
denken om gewoon de setup uit de Calmato te nemen want deze bevalt mijn prima.

Succes met keuze.

ik ga dit najaar nog even n vintage graupner monsun ep arf daar komt de vlogende setup op:yes:

tr 3548 /800 kv dit is ovrigens n hele fijne moter:yes:

4 cel 3000

prop/11/7 11/8

60 amp plush regelaar

momenteel vlieg ik met n vintage charter met dezelvde moter/regelaar op 2p 2200 3 cel en 12/6 prop, daar ga ik straks ook de 4 cel 3000 in gebruiken dan kan ik met de prop in maat terug naar 11/7/8 de charter weegt zon 23/2400 gram ,de monsun word wat lichter zo,n 2100gr schat ik:wink:

mvgr johan snijders

Op de multiplex site een motor aan klikken, daar staat tevens voor wat voor toestel deze geschikt is , wat voor prop, en regelaar je nodig hebt.
Heb je een aardige richtlijn denk ik.

Mvg Pascal.

deze setup zal ik vanavond gaan bestellen.
lijkt me vrij oke gezien de genoemde voorbeelden?

bestelt tevens 2 x 3s 4000mah en 2x 4s 4000mah dan kan ik daar in afwisselen

weer een stapje verder in mijn grote moeilijke zoektoch naar een leuke setup
via internet een handige calculator gevonden op een of andere zwitserse site daar kwam het volgnde uit:

dus motor:
TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826

esc:
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller

lipo:
en dan een 4s 4000mah lipo.

lijkt julie dit wat?

gr,

mensen,

nog een enkele vraag voordat ik mijn eerste electro setup zal gaan bestellen in het verre ooste:)
wat maakt het verschil tussen 3s of 4s lipo oid.
het begrepen dat elke cel 3,7 volt levert

wat is dus bij mijn bovengenoemde setup beter 3 of 4s?

bedankt,

gr,
stephan

Voor een bepaald wattage ben je afhankelijk van 3 zaken en daarvan heb je er twee zelf in de hand. Wat je niet in de hand hebt dat is het rendement van de motor. Een regel omdit te berekenen is volt X ampere = wattage. Heb je om goed te kunnen vliegen 600 watt nodig en je doet dit met een 3S setup dan is dat 600watt:11.1volt= 54 ampere, ga je voor 4S dan is dat 600watt:14.8 volt= 41 ampere. Bij 3S heb je minder cellen maar dan gebruik je meer ampere, bij 4S heb je meer cellen maar gebruik je minder ampere. Beide hebben voor en nadelen. 3S kan lichter zijn, 4S lipo kan een langere levensduur hebben omdat de opgenomen stroom(ampere) minder is. De grootste kunst is een goede motor erbij zoeken die past bij je vliegtuig. Een trainer vraagt nou eenmaal een andere setup dan een 3d kist.

mvrgrt,

Aad den Blaauwen

Je moet qua wattage zo'n 300 watt per kg aanhouden om lekker power over te hebben. Vlieg zelf met een At6 van graupner. http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/121366-at6-harvard-te-koop.html

Ik vlieg het model op 4s (14,8 volt) en 3600 mah. Als ik normaal vlieg dan kan ik hier makkelijk 10 minuten mee halen.

De eerste elektro motor was een dymond 650 watt, 900 toeren per volt (kv) met een 12x6 prop als ideale prop. Echter de romp is zo dik dat de prop een te laag rendement behaalde. Vliegtijd was ook maar 8 minuten.

Nu vlieg ik het model met een hacker motor, 630 watt en 700 kv met een 14x7 prop. Het rendement hierdoor is enorm, trekt bijna vertikaal.

In beide gevallen een dymond 60a regelaar.

Laat me weten wat je wilt qua vlieggedrag en ik zoek wel een betaalbare setup uit :).

Ik zou het echt zonde vinden als je die 2826 motor besteld, je moet eerder denken aan een slag groter... anders wordt het wel een hele dure hobby als je weer een andere motor wil aanschaffen omdat degene die je hebt gekocht prut is....

Je moet qua wattage zo'n 300 watt per kg aanhouden om lekker power over te hebben. Vlieg zelf met een At6 van graupner. <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Ik vlieg het model op 4s (14,8 volt) en 3600 mah. Als ik normaal vlieg dan kan ik hier makkelijk 10 minuten mee halen.

De eerste elektro motor was een dymond 650 watt, 900 toeren per volt (kv) met een 12x6 prop als ideale prop. Echter de romp is zo dik dat de prop een te laag rendement behaalde. Vliegtijd was ook maar 8 minuten.

Nu vlieg ik het model met een hacker motor, 630 watt en 700 kv met een 14x7 prop. Het rendement hierdoor is enorm, trekt bijna vertikaal.

In beide gevallen een dymond 60a regelaar.

Laat me weten wat je wilt qua vlieggedrag en ik zoek wel een betaalbare setup uit :).

Ik zou het echt zonde vinden als je die 2826 motor besteld, je moet eerder denken aan een slag groter... anders wordt het wel een hele dure hobby als je weer een andere motor wil aanschaffen omdat degene die je hebt gekocht prut is....

alleseerst bedankt voor je reactie.

het model hoeft van mij niet ondersteboven aan zijn prop te kunnen hangen is per slot van rekening toch een semi schaal model?!
bedoeling is wel om er hk spul op te zetten puur om effe te proberen qua levring enz. aangezien ze daar namelijk nog meer verkopen dan alleen motors.

zou zeggen gooi maar eens een leuk setupjes in dit topic:) bedoeling is wel om hem met 4s te gaan vliegen

gr,
stephan

Stephan,

Ik heb even voor je gekeken maar ik zal toch moeten weten hoe grote prop er op je model kan.

Daarnaast kijk ik goed naar de reacties van mede modelvliegers over de motor. Als ik dan hoor over oplossen van lijm tijdens het vliegen, waardoor je motor vastslaat in de lucht etc... Keek ik naar een andere setup.

Ben zelf heel erg tevreden over de volgende setup;

AL-3548 combo with 60 A controller | Outrunner-motors | DYMOND profi brushless-motors + combos | Electric motors | Engines and electric motors | Staufenbiel

Met deze setup en een 4s pakket krijg je die Space Walker sowieso de lucht wel in.

Hoor graag van je.

Groetjes

Stefan

Back