Setup voor Ikarus Yak 54

Discussie in 'F3P' gestart door Julius Monchen, 4 jan 2009.

  1. hezik

    hezik Guest

    Je mag de middelijn passeren. je hebt dus 2 opties.

    1 start voorlijn, toestel komt van grond voor voeten, doorvliegen tot zijlijn, bocht 90 graden, langs zijlijn, bocht 90 graden, langs achterlijn, hoogte houden tot minimaal middellijn. dan dalen tot zijlijn, 180 graden bocht zodat je in het midden tussen voor- en achterlijn uitkomt, door vliegen tot voorbij middellijn (figuur begint dan bij middellijn) en stallturn vliegen... enz.

    Of

    1 start voorlijn, toestel komt van grond voor voeten, doorvliegen tot zijlijn, bocht 90 graden, langs zijlijn, bocht 90 graden, langs achterlijn, hoogte houden tot minimaal middellijn. Doorvliegen tot zijnlijn, 90 graden bocht, zijlijn uitvliegen, 90 graden bocht, voor jury langs voorlijn vliegen, 180 graden bocht tot je... enz.

    Dat passeren mag ook op elke manier, je mag het alleen niet gebruiken om een figuur te oefenen ofzo, maar je mag bv. in bovenstaand voorbeeld ook ipv. langs de voorlijn passeren, schuin door de zaal vliegen naar de achterlijn toe.

    Hier nog meer filmpjes van het C programma:
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/Martijn.wmv
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/f3pc.wmv

    Nette vlucht trouwens Corné :)

    Als je naar het filmpje van Corné kijkt, 1 tipje, het is niet handig om je cirkel rugvlucht aan juryzijde te beginnen. Het net uitvoeren van die halve rollen en het starten van je cirkel is best lastig, als je dat midden voor de jury doen kunnen ze je fouten wel ERG goed zien, dus het is slimmer om dat aan de achterlijn van de zaal te doen.

    Nog een tip.. onderin de looping zie je mensen vaak last hebben van hun eigen turbulentie en/of te laat hun up loslaten en dat ze doorschieten. Onderin de stallturn zie je het laatste ook vaak.

    Voor de looping zou het dus slim zijn om 'm iets als een kurketrekker te vliegen, dus met je rudder een beetje valsspelen zodat je tijdens de looping ook iets van de jury afvliegt. Zo kom je niet in je eigen turbulentie terecht. Als je je looping verder netjes voor de jury vliegt, is dat voor hun niet te zien.

    Onderin een looping of onderin de stallturn, of bij het uitkomen van je keerfiguur.. eerst iets gas geven en dan pas up gaan trekken. Op die manier voorkom je dat je je toestel doodtrekt en hij gaat lopen etteren onderin het figuur.

    Dingen waar mensen punten op kwijtraken:

    1) na elke rol of deelfiguur dient een stuk rechtuit gevlogen te worden in het C programma. Dus bv. bij de cirkel rugvlucht is het rollen naar inverted, STUKJE DOORVLIEGEN, cirkel rugvlucht, STUKJE DOORVLIEGEN, rollen naar level. Bij de cubaanse acht hetzelfde, 45 graden omhoog, STUKJE DOORVLIEGEN, rollen, STUKJE DOORVLIEGEN, 5/8 lus.
    2) het in- en uitvliegen van een figuur moet op dezelfde hoogte gebeuren. Bv. de stallturn, als je die invliegt een halve meter hoog, moet je die ook een halve meter hoog uitvliegen
    3) een figuuur is pas afgelopen als je de middellijn passeert of wat afstand van het figuur gevlogen hebt. Dus bv. als je op die halve meter hoog uit je stallturn komt, niet gaan klimmen voor je de middelijn gepasseerd bent, dat kost je punten
    4) correcties: dit is een wat moeilijk onderwerp. Voorbeeld je komt uit je stalturn iets schuin uit. Je hebt dan 2 opties; het corrigeren tot je weer rechtvliegt, of het figuur verder schuin uitvliegen. Heel strikt genomen is het laatste beter. Stel je bent minder dan 15 graden schuin uitgekomen, dan kost je dat een punt. Ga je dat nu corrigeren, kost je dat weer een punt. Waarom is dit dan toch een moeilijk onderwerp? Met name de C klasse wordt minder 'strikt' gejureerd, domweg omdat als je dat 100% volgens de regels gaat jureren, meer dan de helft van het deelnemersveld alleen nog maar met nullen thuis zou komen. Het zijn dus ook deels indrukcijfers. Ik weet van een aantal juryleden dat die het juist WEL waarderen als je een fout tijdig corrigeert.


    Zo wat losse tips die ik ook niet uit kan voeren in het echt, maar die wel goed zijn om in je achterhoofd te houden.

    Sowieso is het een goede om de jurycursus een keer te volgen, als je dat al niet gedaan hebt. Als je weet hoe er gejureerd wordt, weet je ook waar je eigen verbeterpunten liggen. Irritant is het ook wel, ik kan bv. zelf van mijn eigen vluchten haarfijn aangeven wat er fout is, tijdens de vlucht kan ik al redelijk aangeven wat voor cijfer ik krijg.. waarom vlieg ik het dan niet gewoon goed? Tsja.. er is altijd een verschil tussen weten hoe het moet en ook daadwerkelijk doen. Erg frustrerend als je gewoon weet dat je net iets fout deed, maar het toch fout gedaan hebt :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2009
  2. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Helaas moet ik vandaag mensen teleurstellen... Gisteren de motor / regelaar / lipo's gesoldeerd. Maar, het mocht niet baten. Het Hacker motortje is hoogstwaarschijnlijk defect, het draaid niet maar staat alleen te shaken alsof ie 80 graden koorts heeft bij het opendraaien van het gas. Dan, als je de prop tijdens het shaken een draai in de goede richting geeft, begint het motortje zachtjes te draaien. Het heeft veel van een losse magneet...:rolleyes:

    Net Lorenz gemaild over het probleem, is waarschijnlijk een garantiegeval. Uit ervaring met Wolfgang stuurt ie gewoon een nieuwe op, maar ik denk niet dat ik de Yak dan nog voor de 24ste klaar heb.... :(:(:(
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Klinkt eerder als een niet werkende fase. Weet je zeker dat hij goed gesoldeerd is? Lakdraad kan nogal rotspul zijn om te solderen, voor je het weet heb je een optisch en mechanisch redelijke verbinding, maar electrisch prut..

    Heb je foto's van de soldeerverbindingen?
     
  4. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Alles is keurig gesoldeerd :p De verbinding van de ESC naar Hacker heb ik niet via stekkertjes laten verlopen (zwaar) maar gewoon draadje op draadje. Eerst natuurlijk beide kanten wezen vertinnnen, daarna tegen elkaar gesoldeerd en een krimpkousje eroverheen. Lipo spanning is ok en de bec word niet te zwaar belast...

    Foto van de verbindingen kan ik maken, moet ik alleen eerst alle krimpkousjes eraf slopen...
     
  5. hezik

    hezik Guest

    ach nou als je het zeker weet, is het zinloos om los te maken natuurlijk.

    Jammer!

    Enige 'niet defect' wat ik nog kan verzinnen, zou de timing van je regelaar kunnen zijn.. heb je al de verschillende timingmodus geprobeerd?
     
  6. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Ja, de timing heb ik ook al geprobeerd.

    De hacker wil volgens de handleiding 25-30 graden en heeft 12 polen.

    De hacker ESC bied keuze uit:

    -Automatic 7-30 graden (recommend)
    -Soft 7 graden
    Hard 22-30 graden (multi pole motors)

    In eerste instantie Automatic aangehouden. Daarna Hard timing geprobeerd maar zonder resultaat.

    Verder wil de Hacker motor 8-16 kHz

    De ESC bied keuze uit:

    8 kHz (recommend)
    16kHz

    Beiden zonder resultaat...
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Tsja.. dan blijft er inderdaad weinig over, helaas..

    Ik zou zelf de motordraden nog een keer opnieuw solderen.. voor het vertinnen lichtjes opschuren en dan direct vertinnen.. maar nogmaals, als je zeker weet dat die soldering goed is.. tsja, dan wordt het inderdaad een gevalletje garantie.. zonde!
     
  8. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Anders zal ik hem straks nog wel even proberen door te meten. (is dit eigenlijk wel mogelijk met een brushless?)
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Rctechnics 19 gr motortje snel even bij bestellen..

    Kan ook de regelaar zijn, even uitproberen op andere motor.
     
  10. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Net doorgemeten. Alle drie de draden maken met elkaar contact. Doch sluit het geen slechte verbinding uit :rolleyes:.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Ja hoor.. je kunt gewoon bv. de boormachine op de motor zetten en dan tussen de fases meten. Wat je dan zou moeten meten, weet ik ook neit, maar dat komt Ron van Someren hier zo wel vertellen denk ik. Denk dat het vooral van belang is dat je tussen de fases hetzelfde meet :p
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wel V~ meten, en idd 3X hetzelfde.
     
  13. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Misschien kom ik nu met een domme opmerking.Maar heb je de draden van de regelaar wel in goede volgorde gesoldeerd?Als je namelijk twee draden verkeerd hebt zitten gaat je motor ook hikken,of draait de verkeerde kant op?
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Neehoor, gaat niet hikken, enkel andersom draaien.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Zoals ik op de vorige pagina al aangaf, regelaar ook gecontroleerd?
    (met een andere motor)
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Idd, hikken heb ik nog nooit meegemaakt. Ik soldeer gewoon de boel aan elkaar met ff een stukje tape ertussen, dan kijken of ie goed draait (en anders 2 draden omwisselen) en vervolgens opnieuw solderen met krimpkous, of direct aan de regelaar....

    Grt.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Hikken is typisch wat je krijgt als van de regelaar of motor een fase niet werkt. De motor kan zichzelf dan net niet over het dode punt van die ene missende fase heenkrijgen.
     
  18. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Natuurlijk heb ik de draden in goede volgorde gesoldeerd :p Motor draaid overigens, als ie draait, wel in de goede richting.

    Heel soms, als de prop in een bepaalde richting staat, hikt ie eerst even en start dan uiteindelijk. Lijkt inderdaad op een incomplete cycli zoals hezik al beschreef.

    Wel, van meneer X van Hacker net een bericht teruggekregen, ik kopier even zijn antwoord op mijn probleem;

    Dear Mr. Monchen,<O:p</O:p

    please test a smaller propeller (for example 7x3,5GWS). We know about this problem by some motor controller combinations, but only with the prop 8x4,3. This prop has too much weight! With the smaller prop it should work very well. We also have good experience with controller Master SPIN11. This controller is only 2grams heavier but is unfortunately more expensive. But with this ESC the motor will run with 8x4,3 prop.<O:p></O:p>

    If the motor will never start alone, please contact your dealer or send the controller and the motor to our company for repair.<O:p></O:p>

    Dus mijn ESC en prop zouden niet goed zijn??? Vreemd, de 8x4,3 prop staat als enige aangeraden in de handleiding van de A-10... En de Hacker X serie staat evenal hoog in het lijstje van aangeraden ESC's... :rolleyes:

    Wel vooruit dan maar, heb maar een 7x3,4 GWS erop gezet en weer getest. Resultaat was bijna hetzelfde...
    Ook maar even voor de zekerheid zonder prop geprobeerd (wel met weinig gas zodat de motor niet overtoeren maakt), motor draaid vaker zonder eerst te hikken en verder best netjes, doch blijft de motor soms shaken bij het opstarten.

    Oei, dit gekloot gaat allemaal weer erg lang duren, vrees ik :rolleyes:.

    @Niek; ik heb net mijn voorraadje afgevlogen brushless motortjes verkocht. Helaas kan ik dus niet een andere motor aansluiten. Hoewel, er staat hier nog een AXI 5330/F3A van 2,8 kW voor de Tojeiro.... dat zal ik die arme X-7 maar niet aan doen :D !

    Groet,

    Julius
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2009
  19. hezik

    hezik Guest

    Het verhaal van Hacker kan wel hoor.. als je bv een CC10 regelaar pakt met nieuwe software en 'het strecker motortje'.. dat gaat ook niet samen. Die gaat ook staan hikken.

    Toch slecht van Hacker.. koop je 'kwaliteitsspullen'. Met een Himodel Regelaartje en motortje, die nog niet de helft gekost hadden, had je nu een 8*4.3 probleemloos rondgeslingerd..
     
  20. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Precies.

    Vind het toch een vreemd verhaal aangezien de motor en het regelaartje allebei van Hacker zijn. Ze raden de X-7 nog aan ook.
     

Deel Deze Pagina