H
hezik
Guest
Je mag de middelijn passeren. je hebt dus 2 opties.
1 start voorlijn, toestel komt van grond voor voeten, doorvliegen tot zijlijn, bocht 90 graden, langs zijlijn, bocht 90 graden, langs achterlijn, hoogte houden tot minimaal middellijn. dan dalen tot zijlijn, 180 graden bocht zodat je in het midden tussen voor- en achterlijn uitkomt, door vliegen tot voorbij middellijn (figuur begint dan bij middellijn) en stallturn vliegen... enz.
Of
1 start voorlijn, toestel komt van grond voor voeten, doorvliegen tot zijlijn, bocht 90 graden, langs zijlijn, bocht 90 graden, langs achterlijn, hoogte houden tot minimaal middellijn. Doorvliegen tot zijnlijn, 90 graden bocht, zijlijn uitvliegen, 90 graden bocht, voor jury langs voorlijn vliegen, 180 graden bocht tot je... enz.
Dat passeren mag ook op elke manier, je mag het alleen niet gebruiken om een figuur te oefenen ofzo, maar je mag bv. in bovenstaand voorbeeld ook ipv. langs de voorlijn passeren, schuin door de zaal vliegen naar de achterlijn toe.
Hier nog meer filmpjes van het C programma:
http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/Martijn.wmv
http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/f3pc.wmv
Nette vlucht trouwens Corné
Als je naar het filmpje van Corné kijkt, 1 tipje, het is niet handig om je cirkel rugvlucht aan juryzijde te beginnen. Het net uitvoeren van die halve rollen en het starten van je cirkel is best lastig, als je dat midden voor de jury doen kunnen ze je fouten wel ERG goed zien, dus het is slimmer om dat aan de achterlijn van de zaal te doen.
Nog een tip.. onderin de looping zie je mensen vaak last hebben van hun eigen turbulentie en/of te laat hun up loslaten en dat ze doorschieten. Onderin de stallturn zie je het laatste ook vaak.
Voor de looping zou het dus slim zijn om 'm iets als een kurketrekker te vliegen, dus met je rudder een beetje valsspelen zodat je tijdens de looping ook iets van de jury afvliegt. Zo kom je niet in je eigen turbulentie terecht. Als je je looping verder netjes voor de jury vliegt, is dat voor hun niet te zien.
Onderin een looping of onderin de stallturn, of bij het uitkomen van je keerfiguur.. eerst iets gas geven en dan pas up gaan trekken. Op die manier voorkom je dat je je toestel doodtrekt en hij gaat lopen etteren onderin het figuur.
Dingen waar mensen punten op kwijtraken:
1) na elke rol of deelfiguur dient een stuk rechtuit gevlogen te worden in het C programma. Dus bv. bij de cirkel rugvlucht is het rollen naar inverted, STUKJE DOORVLIEGEN, cirkel rugvlucht, STUKJE DOORVLIEGEN, rollen naar level. Bij de cubaanse acht hetzelfde, 45 graden omhoog, STUKJE DOORVLIEGEN, rollen, STUKJE DOORVLIEGEN, 5/8 lus.
2) het in- en uitvliegen van een figuur moet op dezelfde hoogte gebeuren. Bv. de stallturn, als je die invliegt een halve meter hoog, moet je die ook een halve meter hoog uitvliegen
3) een figuuur is pas afgelopen als je de middellijn passeert of wat afstand van het figuur gevlogen hebt. Dus bv. als je op die halve meter hoog uit je stallturn komt, niet gaan klimmen voor je de middelijn gepasseerd bent, dat kost je punten
4) correcties: dit is een wat moeilijk onderwerp. Voorbeeld je komt uit je stalturn iets schuin uit. Je hebt dan 2 opties; het corrigeren tot je weer rechtvliegt, of het figuur verder schuin uitvliegen. Heel strikt genomen is het laatste beter. Stel je bent minder dan 15 graden schuin uitgekomen, dan kost je dat een punt. Ga je dat nu corrigeren, kost je dat weer een punt. Waarom is dit dan toch een moeilijk onderwerp? Met name de C klasse wordt minder 'strikt' gejureerd, domweg omdat als je dat 100% volgens de regels gaat jureren, meer dan de helft van het deelnemersveld alleen nog maar met nullen thuis zou komen. Het zijn dus ook deels indrukcijfers. Ik weet van een aantal juryleden dat die het juist WEL waarderen als je een fout tijdig corrigeert.
Zo wat losse tips die ik ook niet uit kan voeren in het echt, maar die wel goed zijn om in je achterhoofd te houden.
Sowieso is het een goede om de jurycursus een keer te volgen, als je dat al niet gedaan hebt. Als je weet hoe er gejureerd wordt, weet je ook waar je eigen verbeterpunten liggen. Irritant is het ook wel, ik kan bv. zelf van mijn eigen vluchten haarfijn aangeven wat er fout is, tijdens de vlucht kan ik al redelijk aangeven wat voor cijfer ik krijg.. waarom vlieg ik het dan niet gewoon goed? Tsja.. er is altijd een verschil tussen weten hoe het moet en ook daadwerkelijk doen. Erg frustrerend als je gewoon weet dat je net iets fout deed, maar het toch fout gedaan hebt
1 start voorlijn, toestel komt van grond voor voeten, doorvliegen tot zijlijn, bocht 90 graden, langs zijlijn, bocht 90 graden, langs achterlijn, hoogte houden tot minimaal middellijn. dan dalen tot zijlijn, 180 graden bocht zodat je in het midden tussen voor- en achterlijn uitkomt, door vliegen tot voorbij middellijn (figuur begint dan bij middellijn) en stallturn vliegen... enz.
Of
1 start voorlijn, toestel komt van grond voor voeten, doorvliegen tot zijlijn, bocht 90 graden, langs zijlijn, bocht 90 graden, langs achterlijn, hoogte houden tot minimaal middellijn. Doorvliegen tot zijnlijn, 90 graden bocht, zijlijn uitvliegen, 90 graden bocht, voor jury langs voorlijn vliegen, 180 graden bocht tot je... enz.
Dat passeren mag ook op elke manier, je mag het alleen niet gebruiken om een figuur te oefenen ofzo, maar je mag bv. in bovenstaand voorbeeld ook ipv. langs de voorlijn passeren, schuin door de zaal vliegen naar de achterlijn toe.
Hier nog meer filmpjes van het C programma:
http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/Martijn.wmv
http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/f3pc.wmv
Nette vlucht trouwens Corné

Als je naar het filmpje van Corné kijkt, 1 tipje, het is niet handig om je cirkel rugvlucht aan juryzijde te beginnen. Het net uitvoeren van die halve rollen en het starten van je cirkel is best lastig, als je dat midden voor de jury doen kunnen ze je fouten wel ERG goed zien, dus het is slimmer om dat aan de achterlijn van de zaal te doen.
Nog een tip.. onderin de looping zie je mensen vaak last hebben van hun eigen turbulentie en/of te laat hun up loslaten en dat ze doorschieten. Onderin de stallturn zie je het laatste ook vaak.
Voor de looping zou het dus slim zijn om 'm iets als een kurketrekker te vliegen, dus met je rudder een beetje valsspelen zodat je tijdens de looping ook iets van de jury afvliegt. Zo kom je niet in je eigen turbulentie terecht. Als je je looping verder netjes voor de jury vliegt, is dat voor hun niet te zien.
Onderin een looping of onderin de stallturn, of bij het uitkomen van je keerfiguur.. eerst iets gas geven en dan pas up gaan trekken. Op die manier voorkom je dat je je toestel doodtrekt en hij gaat lopen etteren onderin het figuur.
Dingen waar mensen punten op kwijtraken:
1) na elke rol of deelfiguur dient een stuk rechtuit gevlogen te worden in het C programma. Dus bv. bij de cirkel rugvlucht is het rollen naar inverted, STUKJE DOORVLIEGEN, cirkel rugvlucht, STUKJE DOORVLIEGEN, rollen naar level. Bij de cubaanse acht hetzelfde, 45 graden omhoog, STUKJE DOORVLIEGEN, rollen, STUKJE DOORVLIEGEN, 5/8 lus.
2) het in- en uitvliegen van een figuur moet op dezelfde hoogte gebeuren. Bv. de stallturn, als je die invliegt een halve meter hoog, moet je die ook een halve meter hoog uitvliegen
3) een figuuur is pas afgelopen als je de middellijn passeert of wat afstand van het figuur gevlogen hebt. Dus bv. als je op die halve meter hoog uit je stallturn komt, niet gaan klimmen voor je de middelijn gepasseerd bent, dat kost je punten
4) correcties: dit is een wat moeilijk onderwerp. Voorbeeld je komt uit je stalturn iets schuin uit. Je hebt dan 2 opties; het corrigeren tot je weer rechtvliegt, of het figuur verder schuin uitvliegen. Heel strikt genomen is het laatste beter. Stel je bent minder dan 15 graden schuin uitgekomen, dan kost je dat een punt. Ga je dat nu corrigeren, kost je dat weer een punt. Waarom is dit dan toch een moeilijk onderwerp? Met name de C klasse wordt minder 'strikt' gejureerd, domweg omdat als je dat 100% volgens de regels gaat jureren, meer dan de helft van het deelnemersveld alleen nog maar met nullen thuis zou komen. Het zijn dus ook deels indrukcijfers. Ik weet van een aantal juryleden dat die het juist WEL waarderen als je een fout tijdig corrigeert.
Zo wat losse tips die ik ook niet uit kan voeren in het echt, maar die wel goed zijn om in je achterhoofd te houden.
Sowieso is het een goede om de jurycursus een keer te volgen, als je dat al niet gedaan hebt. Als je weet hoe er gejureerd wordt, weet je ook waar je eigen verbeterpunten liggen. Irritant is het ook wel, ik kan bv. zelf van mijn eigen vluchten haarfijn aangeven wat er fout is, tijdens de vlucht kan ik al redelijk aangeven wat voor cijfer ik krijg.. waarom vlieg ik het dan niet gewoon goed? Tsja.. er is altijd een verschil tussen weten hoe het moet en ook daadwerkelijk doen. Erg frustrerend als je gewoon weet dat je net iets fout deed, maar het toch fout gedaan hebt

Laatst bewerkt door een moderator: