Bedankt voor de link newb, ik zie nu dat mijn vraagstelling niet geheel de juiste term bevat.
Met het plaatje van een loggerzeil dacht ik dat daar dezelfde problemen zouden zijn. (volgens jouw link blijkbaar niet, wat me opmerkelijk lijkt omdat er boven de mast (aan de loefzijde) tenslotte ook een lap zeil zit met de bolling naar de verkeerde kant)
Ik heb in gedachten een zeil met enkel boven een ra.
Daarbij ging ik er van uit dat het;
geen spriettuig/emmerzeil was (is eigenlijk een gaffel die bij de mastvoet al begint).
Zo zie je maar weer even een term opzoeken op het net geeft niet direct het gezochte.
Emmerzeil (
niet onderstaande afbeelding )
Vierhoekig langsscheeps razeil. In Belgie ook genoemd kladzeil (Antwerpen) of sinjorenzeil (Rupelstreek). Staat slechts over één boeg goed. Over de andere boeg rust het tegen de mast.
Dit bezwaar geldt ook voor een spriettuig. Het emmerzeil wordt uitgehouden door een bovenra. Wanneer, zoals
op de afbeelding, ook een voetra (onderra) wordt toegepast spreekt men over een
loggerzeil . Bij een kleine zeilboot wordt wel gebruik gemaakt van een conducteurlijn of leidsel om bij overstag gaan de voorste nok van de bovenra naar de lijzijde van de mast te trekken [kaaien of inkaken], waarmee voornoemd bezwaar is opgeheven.
Nodig is nu blijkt een conducteurlijn.