Shetland

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de link newb, ik zie nu dat mijn vraagstelling niet geheel de juiste term bevat.
Met het plaatje van een loggerzeil dacht ik dat daar dezelfde problemen zouden zijn. (volgens jouw link blijkbaar niet, wat me opmerkelijk lijkt omdat er boven de mast (aan de loefzijde) tenslotte ook een lap zeil zit met de bolling naar de verkeerde kant)
Ik heb in gedachten een zeil met enkel boven een ra.
Daarbij ging ik er van uit dat het;
geen spriettuig/emmerzeil was (is eigenlijk een gaffel die bij de mastvoet al begint).

Zo zie je maar weer even een term opzoeken op het net geeft niet direct het gezochte.

Emmerzeil ( niet onderstaande afbeelding )
Vierhoekig langsscheeps razeil. In Belgie ook genoemd kladzeil (Antwerpen) of sinjorenzeil (Rupelstreek). Staat slechts over één boeg goed. Over de andere boeg rust het tegen de mast. Dit bezwaar geldt ook voor een spriettuig. Het emmerzeil wordt uitgehouden door een bovenra. Wanneer, zoals op de afbeelding, ook een voetra (onderra) wordt toegepast spreekt men over een loggerzeil . Bij een kleine zeilboot wordt wel gebruik gemaakt van een conducteurlijn of leidsel om bij overstag gaan de voorste nok van de bovenra naar de lijzijde van de mast te trekken [kaaien of inkaken], waarmee voornoemd bezwaar is opgeheven.

conducteurlijn.jpg

Nodig is nu blijkt een conducteurlijn.

Laatst bewerkt:
loggertuig

Hoi baggeraar welkom in de wondere wereld van het loggertuig

Je rompje van de shetland fourern het zeil van dit model is het van het dippinglug type.
Dit houdt in dat ongeveer 1/3 voor de mast staat. Het voorlijk van het zeil is aan geslagen op de boeg . Dit type is bijna niet rc te bedienen door de vele handelingen. Het standig lug zo mogelijk wel kunnen maar is ook nog niet zo eenvoudig. Bij het standinglug staat er slechts een klein gedeelte voor de mast.
De handelingen voor het overstag gaan van het dippinglug zijn als volgt:
Val laten vieren waardoor de traveller ( ring rond de mast waaraan de ra is gehaakt) met ra langs de mast naar beneden gaat. Zeil aan de boeg las haken en onderlijk rond de mast halen ra om halen en de traveller las halen van de val los maken val door het blok treken. Aan de de andere uit einde van de val weer vast maken met een speciale knoop. Nu weer hijsen.
Zoals je begrijpen zal is dat in model best wel een uitdaging ( ik heb het nooit werkend gekregen ) Daar naast mag je het logger zeil nooit dood trekken dit gebeurt door de schoot te ver aan te halen naar het midden van de boot. Het zeil moet in een vleugel profiel staan voor de beste werking van het zeil. Het zeil wordt tot op het boord gezet.
In mijn drie modellen pas ik drie manieren toe.
1 een winch om het zeil door middel van een extra oog op het boord te trekken. Gedwongen overloop.
2 een vaste overloop met oog en zeil arm servo waar bij de schoot door een los oog op de over loop heen en weer kan.
3 een dubbelen schoot aan een kant vast aan het boord en aan de andere kant naar de winch. De schoot loopt door het oog in het zeil.
En er is nog een manier maar die is niet geheel hufter proef 2 lossen schoten met een eigen winch. Je moet erg opletten met het vieren en halen van de schoten . Ja kan ze koppelen maar dan ben je de mogelijkheid van trimmen van het zeil en het enige voordeel van dit systeem kwijt.
Bij de echt logger werd er eigenlijk ook niet gekruist zeil zetten voor de beste koers en op de vis grond de boel weer naar beneden. Het manoeuvreren met deze schepen gaat op de roerriemen. Voor de terug tocht zeil zetten voor de best koers en weer terug naar de thuis haven. Voor jou model zal je wel een lange hulp kiel nodig hebben om het niet al te snel te laten om gaan, ook de plaatsing is wat lastiger te bepalen dan bij een gewoon zeilschip. Mijn gevoel zegt zo ver mogelijk naar voren en dan het gewicht schuin naar achter te laten lopen.
De roer bedinging met het asje is prima allen moetje wel de as in een kast laten lopen voor de wrijving . ik gebruik dit systeem voor mijn Fifie van 1,50 ( zonder boeg spriet en papgaaistok) ook het vorkje is in gebruik werkt ook maar het roer bedienen met 2 touwtjes voor kleinere model heeft mijn voorkeur ( zit op mijn Coble) .
Ik heb wel een zeil foto’s van de shetland fourern als je geïnteresseerd ben stuur even een pbtje .

Greetz
JJ . logger goeroe HMBC ;)

Kom ik hier in de stapel "oud papier" nog een prachtig stuk tegen in een spiegel der zeilvaart over het loggergrootzeil.
Hieronder een kort stuk daaruit.

De 6,63 m lange longboat is een grote open boot en daarom geschikt voor seascouts en ander druk volk.
Om ze ècht bezig te houden tekende Watkinson er het tuig van de Norfolk wherries voor: loggergrootzeil met flinke emmerdruil.
Voor dat tuig is iets te zeggen, want weinig zeilvormen paren zo'n gunstig aerodynamica aan zo'n laag zwaartepunt en zulke korte palen bij een gegeven oppervlak als het loggerzeil, en een emmerzeil is tamelijk zorgeloos als bezaan.
Het nadeel van het loggerzeil (""dipping"" lug zeggen de Britten) is dat je het bij wenden moet strijken om het in lij van de mast te houden.
Met een boot vol padvinders is dat echter alleen maar een voordeel.

Ook dit is weer hersteld met foto's.
Gelukkig had ik de foto's nog op een externe schijf staan, want "minisail" lijkt ook al niet meer te bestaan.
Geen idee of ik hier nog ooit aan toe kom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back