SIG 1/6 Piper Cub + floats (is niet meer)

Netje hoor, we zien deze wel verschijnen op de watervliegmeeting in September ;-)

Heb hem daarstraks even laten vliegen.
Het ging niet zo vlot als gehoopt maar dit is er wat er gebeurde:
Het opstijgen ging prima, niets aan de trim moeten veranderen van toen hij nog met wielen vloog. Opeens besefte ik dat ik men timer niet had aangezet voor een schatting te hebben van de batterij. Ik flipte de timer switch en de rechter aileronservo sloeg helemaal uit met als resultaat een piper die op zijn kop flipte en recht naar het water ging. Ik kon nog net genoeg tegensturen en de duik afbreken vlak voor hij op het water smakte. De floats hebben hem mooi recht gezet en gehouden en door de flex die er in zit is er niets gebroken. Verder is de schade minimaal, enkel het motorschot heeft een klap gekregen waardoor 1 balsa stukje is gebroken vlak erachter. Verder niets aan!

Oorzaak: de rechter aileron servo stond op een of andere manier met men timer switch gemixt. Dus toen ik de timer switch flipte, flipte de servo mee en reageerde hij niet meer op input van men stick en hij full up bleef staan...

Conclusie: check eerst ALLE switchkes voor het vliegen. Wie weet heb je per ongeluk iets in je instellingen veranderd.

Laatst bewerkt:
nja, na de crash van gisteren waarbij ik veel geluk heb gehad was ik vandaag vastbesloten om hem lekker te laten vliegen.
Het opstijgen was weer zeer vlot en ik had direct de indruk dat het vliegen niet zo vlot ging. Na wat zachte bochtjes over links ging ik voor een bochtje naar recht. Hier ging het mis: hij ging in een spin... Had nog wel wat hoogte maar niet genoeg. PATS met de neus eerst in het water en bleef op zijn kop liggen. Ik heb wat lang gewacht om erachter te zwemmen met als resultaat een TOTAL LOSS! :( De houtlijm is voornamelijk op de vleugel bijna overal gelost. Op zich nog wel te redden met veel tijd er in te steken maar daar heb ik op dit moment echt geen zin in! Wat misschien nog te redden valt zijn de motor, batterij en ontvanger maar dat valt nog af te wachten eens ze droog zijn.

De oorzaak is dus een spin.
Conclusie: oorzaak van de spin is directional instabillity door ofwel
1. een te klein richtingsroer voor het extra oppervlak dat onder de piper hing
2. CG te ver achteraan (was nog thans hetzelfde van toen hij nog zonder floats vloog maar ik vond het persoonlijk toen ook nogal op de limiet)

Of een te scherpe bocht en te lage snelheid ... Dan krijg je een stall.

Als je de motorsetup zou verkopen nu je vlieger er niet meer is .... :rolleyes:

Nee zeker geen normale stall want dan dwarrelt hij recht omlaag als een bladje maar wel een fully developed spin zoals ze dat noemen in de vliegerij.
De motor ziet er veel belovend uit en zal ik straks eens aan een andere ESC hangen want den deze is lekker zwart. De batterij is nog perfect in orde en laat ons hopen dat de Corrosion X zen werk heeft gedaan met de Rx!
Voorlopig hou ik alles bij, moest ik ooit eens zin krijgen om hem te restaureren (eerst een Top Flite DC3 bouwen die onderweg is :)). De setup kan ik je zeker aanraden. De 13x8 prop trok hem lekker los van het water op 70% throttle. Mooi geluid gaf die trouwens in de duik om er dan toch iets positief uit te halen. :|

groeten en tot het restauratie verslag.

Laatst bewerkt:
Toch nog positief nieuws: het hout is al goed droog en het ziet er goed uit, de ontvanger, een futaba R617FS doet het nog, de batterij, de motor en 2 servo's, die ondanks dat ze volledig onder water hebben gelegen, doen het nog prima! :yes:

Kosten: 13x8 wood prop, turnigy plush ESC 60A, 2 TGY-53317M, een metertje of 3 oracover en een hoop werkuren...

Back