Sig floats 1:4 (BosModelAir)

thx berto.. heb alles ontvangen...

vanochtend dus maar eens even snel de bouwplank opgezocht en begonnen.
Ik had nog een tekening liggen van drijvers en die had een dubbele step. Dit dus een klein beetje aangepast en verwerkt in de drijvers die ik nu ga bouwen...


drijver%201.JPG

drijver%202.JPG

drijver3.JPG


de voorste spanten zijn van 3 mm triplex, (spant 3 4 5 en 6) en de rest is van 3 mm balsa.
de indekking, zowel onderzijde en zijkanten is van 3 mm balsa.
de bovenkant is van 3 mm populierentriplex.

de onderzijde ga ik misschien nog voorzien van een extra laagje triplex (0,8 m) voor extra stevigheid....
ze worden wel geheel voorzien van glasmat....

gewicht tot nu toe 317 gram
 
Mooi, is dat ook goed gekomen 8)

Dubbele step is ook een optie ben benieuwd of dat merkbaar is tijdens het watervliegen.


hmmm geen idee waarom de img tags niet meer werken...
Wat je even moet doen is de betreffende pagina openen (die je nu tussen de img tags hebt staan) dan op de foto gaan staan, rechts klikken, eigenschappen, en het adres in dat venster kopieeren en tussen de img tags plaatsen.

Als het goed is krijg je dan dit:
drijver%201.JPG

drijver%202.JPG

drijver3.JPG


Zier er goed uit :thumbsup:

EDIT: je had er al een link van gemaakt zie ik ;-)
 
Zo vandaag de achterste tuusenverbinding gespoten en katrolletjes bij de shop gehaald.

Ze hadden hele mooie met kogellagers maar die kosten direct 7,50 euro de stuk, mhhhh beetje te gortig als je er 10 moet hebben.
Heb dus maar een iets mindere kwaliteit (1,60 per stuk) gehaald, morgen eens mee gaan vechten :D
 
Hier een fotootje van de katrollen:
float65.jpg


Zit nu nog even te dubben of we het "schaal" gaan maken of niet.

Bij niet schaal had ik het idee om de katrollen aan het drijverframe te maken.
voordeel: de katrollen zitten ten alle tijden aan het frame,
nadeel: langere bedieningsdraden

Bij schaal zitten de katrollen halverwege tussen het eind van de drijver en het frame.
voordeel: meer schaal, en kortere bedieningsdraden
nadeel: 3 katrollen zitten vast halverweg de romp en zitten daar dus ook in de landuitvoering.


mhhh keuzes, keuzes, keuzes.
Nog even denken maar :lol:
 
Hee Pieter,

foto even aangepast, was iets te snel geweest met kopieren/plakken :-)

Kijk, dat ziet er goed uit :yes:
 
en even gepast onder de big lift.
voor mijn gevoel staat de kist er nog te hoog boven... (staat nog los)

ook heb ik de bestaande bevestigingspunten in de romp gebruikt.
misschien nog een strut maken naar de voorzijde.......

lift1.JPG

lift2.JPG
 
Hij staat zeker nog wel aan de te hoge kant.
Op het oog lijkt het ook erg fragiel die staanders zo dicht bij elkaar.

Heb je echt geen mogelijkheid om de achterste staander wat naar achteren te plaatsen?

En op de foto is het niet goed te zien maar heb jij de step onder het zwaartepunt of 1,5 cm daarachter zitten?
De drijvers lijken namenlijk erg ver naar voren te staan.
 
ja daarom zat ik al te denken aan een extra verbinding naar de voorzijde van de drijver....
kan geen andere bevestigingspunten maken zonder de hele romp open te halen.... en van dit bevestiginspunt aan de achterkant weet ik dat het minmaal 4 kg kan hebben.
 
de step staat nu onder het zwaartepunt.
van romp tot drijver is nu 18 cm...
hmmm toch maar een beetje zakken...

op het eerste gezicht was het al laag..
voor het paraspringen zit er een landingestel onder van 27 cm hoog....
dus dit was al een stuk lager...
nog maar een stukje zakken dan..... :oops:
 
Ja bevestigingspunten zijn lastig, daarom heb ik de romp van de S. Decathlon gewoon open gehaald.

Hier kun je aardig goed zien hij laag (of hoog) mijn S. Decathlon staat, dit is met de 19x11 prop:
float63.jpg

De tip van de prop komt geloof ik nog 1-1,5cm boven de drijverbovenzijde uit.
 
ik heb net even gemeten en volgens de tekening van sig zou de achterste 8 cm verder naar achteren moeten.

dit zou nog kunnen in de romp maar ik ga eerst proberen de aluminium strips onder een hoek te buigen zodat de bevestiging op de drijver verder naar achteren kan en de voorste iets verder naar voren.
moet volgens mij ook goed kunnen..

back to the drawing board....
:)

jouw prop een 19" die van mij is een 18" en staat nu 7 cm boven de top van de drijvers.
dus nog een cm of 6 zakken...
 
nee gaat niet.

maar eigenlijk maakt het toch niets uit???
zoveel kracht komt er als het goed is niet op te staan.
inzakken zal hij achter niet en door de aluminium strips zullen de drijvers ook niet gaan draaien.....
 
Jaaaaaaa, ik ben eruit :banana:

Het wordt de niet schaal opstelling, waarom?
Nou ik zal vaker de landversie gebruiken dan de waterversie, als ik het schaal maak zit ik met de katrollen aan de romp vast en kan ik met geen mogelijkheid de kwiklinks die vanaf het roer komen door de katrollen halen.
Nu kan ik wel steeds de katrollen loshalen van de romp maar dat is op den duur vragen om problemen.

Alle katrollen komen nu dus op de drijver cq. het fram hiervan, verwijder ik de drijvers dan hoef ik alleen de kwiklinks bij het roer los te halen en klaar :D

De eerste katrollen geplaats:
float66.jpg

Je kijkt van achter naar voor over de linker drijver.
De linker katrol is de geleiding voor de kabel die van de linker arm van het linkerwaterroer naar de rechter arm van het rechterwaterroer loopt. Deze kabel loopt net achter de achterste drijververbinder langs en wordt in het midden voorzien van een verstelbare spanner.

De rechterkatrol geleidt de kabel van de rechter arm van het linkerwaterroer schuin naar boven achter het frame langs naar een katrol die boven aan het frame nog bevestigd moet worden. De kabel wordt hier vandaan naar de linkerzijde van het richtingsroer geleidt.

De rechterzijde net zo.
 
voor mijn big lift maar een mal gemaakt om daarop het "landingsgestel" te kunnen bouwen en uitrichten.
mal.JPG

mal2.JPG


hij staat in ieder geval een stuk lager. de tip van de prop nu ongeveer 1 tot 1,5 cm boven het dek van de drijvers.
de afstand tussen de voorste en de achterste drager is nu ook vergroot...
afwerking komt nog.... 8)
 
Back
Top