Sig floats 1:4 (BosModelAir)

De Drijvers van Sig zijn speciaal gemaakt voor hun 1:4 Piper Cub.
De montage steunen zijn ook hiervoor pas gemaakt en deze Piper staat ook op hun bouwtekening vermeld.

@ helerik
Geloof dat 6,5cc (.40) size floats een beetje klein zijn voor pietervisser die een kist heeft met een ZG38 (38cc) ;-)
 
@ Berto...

heb ook nog wel een aantal andere kistjes waar dit wel onder zou kunnen....
ben net zo'n verzamelaar als jij... :lol: :lol:

heb ook nog een diamant no limit...
ook leuk voor op drijvers....
 
Dat "jij" is teveel eer, de meeste kisten zijn van "ons" (Onno en ik)
En wat let je, een Diamant No Limit op drijvers is ook "leuk spelen" ;-)


De drijvers wogen kompleet opgebouwd VOOR het glassen 1445 gram.
Ik schat een kompleet klaar gewicht van zo`n 1600 gram, geeft SIG ook op in hun handleiding dus dat zal wel aardig kloppen.


Een eigen drijftest ga ik uitvoeren als de drijvers echt klaar zijn, Sig geeft oa de volgende richtwaardes op:
romplengte: 1575 tot 1780 mm
spanwijdte: 1830 tot 2750 mm
vlgt gewicht: 5,5 tot 11.3 kg

dus een kist van 9.5 kg normaal vlieggewicht zou met de drijvers op +/- 11kg uit komen wat dus nog zou moeten werken.....


Wat er ook nog in de handleiding vermeld staat is dat de floats ook makkelijk kisten kunnen dragen zwaarder dan 11kg als het formaat van de kist zelf maar niet veel groter is.
Alles binnen proporties natuurlijk ;-)
 
vlgt gewicht is vliegtuig inclusief drijvers????? (edit..... duhhhh lezen visser)

heb net even op je site gekeken
jouw/ jullie decathlon 7,8 kg bij een span van 2,43 m
mijn piper 8 kg bij een span van 2,55 m

als die van jou/jullie dus niet zinkt blijft die van mij ook wel drijven.

Heb met de piper 2 para's tegelijk omhoog gebracht (2 x 1,5 kg) dus het gewicht van de drijvers moet niet echt een probleem zijn.
Je merkt het echter wel goed dat er extra kilo's onderhangen.....

Zal met jou/jullie decathlon dan ook wel zijn...
 
Mhhh, laat nu net die S. Decathon wel van mij zijn en niet van ons :roll:
(tja, op de site is wel duidelijker welke kisten er van Onno, mij of ons zijn ;-) )

Ik durf nu al te zeggen dat ze niet zinken met de Super Decathlon of jouw Piper erop 8)
 
helerik zei:
Hoi,

Misschien voor Pieter interessant omdat ik in Eindhoven woon.
Ik heb nog een nieuwe complete bouwdoos liggen van Great Planes de Float kit .40 Size. Kijk maar op www.towerhobbies.com voor alle bijzonderheden. Ik had hem bedoeld voor een ultra light (Chinook Ultra) maar die is helaas afgelopen zomer gecrashed.

Groetjes, Erik. :D

heb je een pb gestuurd....
 
Vandaag weer even bezig geweest met de drijvers en heb besloten dat ik op de onderzijde op de naad, dus alleen het voorste gedeelte een 2 tot 3 cm brede laag nog ga glassen.

Kwam erachter dat er toch een paar miniscuul kleine luchtgaatjes in zitten en dat kunnen we niet hebben :nooo:

Op alle andere hoeken is dit niet het geval daar op die plekken wel 2 lagen zitten (net als met bespannen zeg maar) maar over de voor/onderzijde zit op de naad maar 1 laag en daar lijkt het glasweefsel iets uit elkaar te zijn getrokken wat een paar kleine luchtgaatjes oplevert.
Om nu te voorkomen dat de drijvers gaan lekken ga ik dus alleen over deze naad een strook glasweefsel leggen wat dan de drijvers goed moet afsluiten.

Maar da`s voor morgen ;-)
 
Zo even een kleine update.

De drijvers zijn geglast, ik heb zoals hiervoor gemeld over de voorste onderste naad nog een strook van 3cm gelegd daar ik wat kleine luchtgaatjes zag.
Dit is nu ook echt dicht.

Verder heb ik van 1 drijver de "grote" oneffenheden weggeschuurd en deze drijver staat ook in de spuitplamuur.
Maar het busje was op dus vanavond eens kijken of ik alvast wat extra kan halen.

Morgen oppasdag dus een klein beetje thuis rommelen.

Vrijdag probeer ik beide drijvers in ieder geval in de spuitplamuur te hebben en ik probeer ze ook nog te schuren.

Zaterdag vliegen, eindelijk weer eens :banana:

Zondag werken :-( dus bouwen ;-) ik hoop dan beide drijvers te spuiten....... :?


We zullen zien hoe het loopt.
 
Zo gister de eerste laag wit gespoten, nu komen er toch weer oneffenheden en miniscuul kleine gaatjes te voorschijnn :-(

Dat gaan we even behandelen en dan moet het goed zijn en gaan ze gewoon getest worden zo veel eisend ben ik nu ook weer niet als het maar werkt ;-)
float35.jpg
 
Zo voor het eerst hangt de romp even boven de drijvers:
float36.jpg

float37.jpg

float38.jpg


In de opening waar normaal het landingsgestel zit ga ik een groot blok maken waar de voorste staander in vastgezet wordt.
Dit blok kan dan gewoon met 2 schroeven aan de romp bevestigd worden waar ook het landingsgestel aan vastgeschroefd wordt.

Voor de achterste staander zal ik wat breek en contructie werk moeten verrichten :lol:

Ik hoop de drijvers dit weekend op het werk klaar te krijgen.........
 
ziet er al goed uit Berto....
ben benieuwd hoe dat gaat vliegen.....
heb de 28e tenminste vrij gekregen voor de meeting...
nu alleen nog floats bouwen, ik heb echter een ander projectje tussendoor gekregen.... een border collie van 8 weken oud.....
moet hem nu eerst leren te bouwen en als het even kan de kist zonder schade op te halen als hij in het water ligt...... aportttttttttttttt
:lol:
 
Berto,

Ziet er goed uit en schiet al aardig op. Jouw drijvers zijn idd. een stuk groter. Deze zullen wel gaan denk ik.

Komt de prop niet redelijk dich bij de drijver vroeg ik me af? Of misschien lijkt het op de foto alleen maar.

wat houd jij aan als instelhoek voor de drijver? Bovenkant drijver parralel aan de hartlijn van de vleugel (is dus niet de onderzijde bij asym profiel).?

Groet,
Alex
 
Dank je,

Speling tussen de drijvers en prop is groot genoeg.
Op de tweede foto sie je een waterpas liggen die kan net onder de prop door, dus de prop sit zowiezo horizontaal gezien 1,5cm boven de drijvers.

De drijver bovenzijde is gelijk gezet met het stabilo
 
Om de steunen te zilversolderen heb ik het geheel op een plaat vastgeschroefd en gefixeerd.
En dan maar zilversolderen.
float39.jpg


En de voorste delen gedaan, nu achter nog:
float40.jpg

float41.jpg
 
zo langzamerhand wel :D

En ook de achterste verbindingen vastgezet en het geheel weer even op de drijvers gemonteerd:
float42.jpg

float43.jpg

float44.jpg


Ne voornamenlijk de romp nog gereed maken (hakken en breken dus ;-) )
 
Zo vanochtend weer wat werk verricht :-)

De operatie is uitgevoerd:
float45.jpg

float46.jpg


En zo moet het allemaal komen te staan dus nog wel even wat uitvogelwerk qua opvulling / versteviging en afwerking.
Tevens moet de floatbevestiging aan de voorzijde verwijderbaar worden zodat ik daar ook nog het gewone landingsgestel normaal kan monteren:
float49.jpg

float50.jpg

float51.jpg


En de prop clearance tov van de drijvers en het water:
float47.jpg

float48.jpg


Ziet er volgens mij allemaal wel in orde uit dus vandaag maar eens kijken hoe we een en ander gaan aanpakken :D
 
Back
Top