SIG Fourstar 40

• Topicstarter Topicstarter timvaneert
  • Startdatum Startdatum
T

timvaneert

Guest
Hoi,

Het wordt is tijd voor mijn eerste bouwdoos. Dit wordt mijn tweede kist, heb leren vliegen met een Easycub van Multiplex maar het wordt nu is tijd voor een laagdekker. De keuze is gekomen op de Fourstar 40, had deze kit van een clublid overgenomen en al een tijdje thuis liggen. Nu wil ik er toch maar is aan gaan beginnen, heb er helemaal geen haast bij dus ga alles rustig aan bouwen. Er komt een ASP 4takt 10cc op. Tips en advies zijn altijd welkom!

DSCN4674.jpg

De doos.

DSCN4678.jpg

Alles vast een beetje bij elkaar gelegd.

Tim

Je kon het dus toch niet laten.:p
Ik ga hem volgen zodat ik ervan kan leren voor mijn 4star 60 winterproject.

Veel succes met de bouw.

Geweldige vlieger zon 4*40 :yes:

Heb er zelf ook 1 gehad en na een wat onzachte landing er retracts ingebouwd :-)

Succes met het bouwen.

Wow Tim,
Ik wacht op jouw filmpje wanneer ie klaar is.
Veel bouw plezier.

Tipje

Als je een fourstar met een ASP 10cc viertakt vliegt moet je wat tijd besteden aan het goed inlopen/afregelen van de motor. Anders is het stationair toerental zo hoog dat het ding nauwelijks aan de grond te krijgen is. Ik vlieg de ASP zelf met een 11x8 prop. Een fourstar zweeft echt goed.

Inderdaad, ik heb gelukkig veel voorbeelden op de club. Heel wat 40's, 2 60's en 1 120. Dat was ook de reden waarom ik de Fourstar 40 wou gaan bouwen, zo kon ik makkelijk geholpen worden met de bouw. En stiekem word je zo ook wel een beetje, verliefd op die Fourstar's hoor....

Tim

Heb alvast een schuurblokje gemaakt:
DSCN4680.jpg

En aan de bouw begonnen, maar liep al meteen tegen het eerste probleem aan bij de vleugel. Het zal wel een domme vraag zijn, maar de latjes zijn volgens mij te lang ze moeten toch tot het midden van de vleugel komen? Kan ik ze gewoon inkorten?
DSCN4681.jpg

Tim

Hoi Tim,

Ik ga je bouwverslag volgen, altijd leuk een bouwproject, ben gisteren met de bouw van een oude Puma III van Scen begonnen.

Ik heb even de manual op de site van SIG bekeken.
Maar wat betreft die latjes, gewoon uit laten steken, de middelste rib komt toch onder een bepaalde hoek te staan.
Als je vleugelhelft klaar is en van het bouwbord af haalt, kan je latjes (hoofdliggers, eindlijst en neuslijst) mooi gelijk schuren met deze rib, staan ze gelijk in dezelfde hoek.

Succes met de bouw en bij vragen, hier gewoon stellen.

Hans

Hoi Hans,

Bedankt, voor de tip maar ik had de latje's vanmorgen al afgekort....

Tim

Als je een fourstar met een ASP 10cc viertakt vliegt moet je wat tijd besteden aan het goed inlopen/afregelen van de motor. Anders is het stationair toerental zo hoog dat het ding nauwelijks aan de grond te krijgen is. Ik vlieg de ASP zelf met een 11x8 prop. Een fourstar zweeft echt goed.

12x6 prop erop, vliegt veel leuker, en minder snelheid stationair. Hebben we als eens geprobeert met saito's 10cc op twee toestellen, eentje met 11x8 en eentje met 12x6. De laatste vloog net zo snel op volgas, maar klom veel beter door, en vloog ook trager indien gewenst....

Frank.

Aangezien ik ook een 4 * wil gaan bouwen binnenkort, kan ik de kunst mooi bij je afkijken ;). Succes met de bouw.

Freek

Freek, jij moet dan ook een bouwverslag maken he:wink:.

Heb de eerste 2 ribben, alvast vastgelijmd.
DSCN4688.jpg

Tim

Back