SIG Fourstar 40

• Topicstarter Topicstarter timvaneert
  • Startdatum Startdatum
En de rest van de W2 Ribben ingelijmd:mrgreen:.
DSCN4689.jpg

Tim

Alle ribben zijn gelijmd! Nu even drogen, en dan kan ik weer verder. De
W1 ribben moesten onder een hoek van 2° gezet worden, dit heb ik gedaan met de bijgeleverde dual tool een handig hulpmiddeltje.
DSCN4691.jpg

DSCN4693.jpg

Tim

Hey Tim,

Bedankt voor je PB'tje, ik ziie dat je al bent begonnen.
Ook ik ga hier een abonnementje op nemen.

Gerard.

Is ook alleen maar bij de binnenste 2 ribben gebeurd Johan:wink:.

Weer wat verder!
DSCN4693-1.jpg

DSCN4694.jpg

DSCN4695.jpg

Servo's zijn vandaag trouwens ook besteld!

Tim

De ideale 2e trainer.

AH, weer een FourStart op de club.
Als je wat vragen hebt weet je ons wel te vinden zo te zien.

Een raad die ik je wel al vast kan geven is dat je niet de SIG vleugel verbinder moet gebruiken. De vleugel heeft dan wel erg veel V-stelling. Vraag even aan Sanka wat precies de juiste maat is.
Je kunt ook nog twee rol servo's gebruiken. It geeft iets meer mogelijkheden tot afstellen. Het is zeker niet noodzakelijk.

Over de 12*6 prop, dat werkt als een trein. Ik ben de eigenaar van de tweede FourStar 40 met een Saito 10cc. Hier zat eerst een 11*8 prop op. Het toestel was niet om vooruit te branden. Je had aanlopen nodig voor een vertikale klim. Het toestel houdt snelheid met binnen komen.
Met een 12*6 (12*5 als de moter dat beter vindt) is dit echt andere koek. Loskomen na 4 a 5 meter. Direct een verticale klim door zetten (bijna oneindig). Langzaam overkomen, volgas en bijna direct topsnelheid berijken. Langzaam vliegen, neus verticaal , volgas en een vertikale klim die zeker 300m duurt. Figuren vliegen met 1/3 tot 1/2 gas. En lekker langzaam binnen komen diir de grote prop die dan echt remt.
Dus een 12*6 is een aanrader.

Hier bij een abotje :lol:

Groetjes Rob.

Haha, bedankt voor de tips Rob! Zal Frank, nog even een mailtje sturen over die vleugelverbinder (Tenzij hij hier al eerder reageert:mrgreen:). Zal als ik tijd heb straks is wat nieuwe foto's posten!

Tim

hoezo zou je dan niet de orginele vleugel verbinder gebruiken?
heb hem zelf ook gebruikt en moet zeggen dat hij met de standaard v-stelling heerlijk vliegt.

bouwen gaat overigens lekker zo te zien:)
suc6 ermee.
heb er zelf ook een uitgebreid verslag van gemaakt.
mijn fourstar gaat binnekort toch wel flink aangepakt worden, nieuwe folie grotere roeren her en der versteveging, grotere motor, en 2 servo`s in de vleugel

qua prop keus voor een 10cc sta ik voledig achter een 12x6 deze heb ik ook gedraaid toen ik er nog een hp viertakker op had.

gr,
stephan

Laatst bewerkt:
Als je wat minder v-stelling geeft aan de vleugels, krijg je een sneller rollende toestel. Je blijft beter op zijn kop vliegen. Meskant gaat ook vloeiender. Alleen met landen is het wat oppassen, het toestel wil niet zo snel terug gaan liggen (waar door de figuren wel makelijker worden).

@Stefan
De vergrote rolroeren kan zeer leuk zijn, vooral in combinatie met een 4-takt. Denk ook aan je roer te vergroten, dit zorgt voor een betere controle voor meskant en stallturns.
Een verbeter punt is de rug indekken met 1,5mm balsa, of 0,8mm triplex.
En als je toch een nieuwe vleugel wil bouwen. Neem dan alleen rip W1. Bouw hier de totale vleugel mee op. Dek de neuslijst in en gebruik capstrips voor de tussen liggende ruimte.

Groetjes Rob.

hoezo zou je dan niet de orginele vleugel verbinder gebruiken?
heb hem zelf ook gebruikt en moet zeggen dat hij met de standaard v-stelling heerlijk vliegt.

bouwen gaat overigens lekker zo te zien:)
suc6 ermee.
heb er zelf ook een uitgebreid verslag van gemaakt.
mijn fourstar gaat binnekort toch wel flink aangepakt worden, nieuwe folie grotere roeren her en der versteveging, grotere motor, en 2 servo`s in de vleugel

qua prop keus voor een 10cc sta ik voledig achter een 12x6 deze heb ik ook gedraaid toen ik er nog een hp viertakker op had.

gr,
stephan

kijk zo hoort het gewoon de orgionele v stelling aanhouden das prima :yes:

@metroit de v steling van je eerste vleugel is extra vergroot:yes: daarom denk je meschien dat hij te groot is maar dat heb ik zelf gedaan:yes: omdat ik dacht dat hij dan stabieler zou vliegen en dat is ook gebleken hij is zeeeeeer stabiel aleen de rollen worden kurkentrekkers das even minder :sad:maar sabiel is ie wel:mrgreen:als je de orgionele v steling aanhoud is hij perfekt:yes: en kun je dr mooie rollen enzenzenz mee maken:lol:

mvgr johan snijders

Hey Tim,

Goed bezig man! Ziet er netjes uit. Leuk om te zien dat er nu nog mensen van jouw leeftijd een echte kit bouwen :thumbsup: Doet me denken aan de tijd dat ik 15 was en mijn eerste kist aan het bouwen was: Ook 100% houtbouw, een Svenson Sunny 2m zwever :rolleyes:

Ga zo door! ;)

Groeten!

Als je wat minder v-stelling geeft aan de vleugels, krijg je een sneller rollende toestel. Je blijft beter op zijn kop vliegen. Meskant gaat ook vloeiender. Alleen met landen is het wat oppassen, het toestel wil niet zo snel terug gaan liggen (waar door de figuren wel makelijker worden).

Als beginner in bouwen en vliegen moet je niet gelijk een goed concept gaan veranderen .

Orginale V-stelling past voor dit model , dus laten zo . ;)

Vliegen doet hij met dubbele V-stelling ook goed . (mijn FS-60)
En zonder V-stelling ook (mijn FS-120)

Bouw hem volgens het boekje en je hebt een goed vliegend model.

Mvg Johan

Bedankt voor alle tips, maar ik moet Johan(Plotterwelt) wel gelijk geven als ik hem volgens het boekje bouw is het altijd goed. Dus denk dat ik het zo ook maar hou. Ik heb iniedergeval een vleugel af:mrgreen:.
DSCN4705.jpg

Nu zat ik meteen met een vraag betreft het rolroer, moet ik deze er nu al aanmaken of laten pas i.v.m. folieën?

Tim

later pas.

straks als alles klaar is snijd je de scharnier gaten.
dan een strook folie over de voorlijst van de vleugel en de airelons dan effe gleufje voor de scharnieren uit de folie snijden.
dan scharnieren plaatsen en borgen met een sate prikker oid.
dan alles folieen.
zo heb ik het tenminste gedaan bij de 4star

gr,

mischien een idee om op elke airelon een servo te maken?
heb er bij die van mij spijt van dat ik dat niet gedaan heb.
is mischien het enige goede punt om van de handleiding af te wijken:)

en het cockpit kapje anders snijden staat hem ook wel stoer check mijn project pagina maar eens:)

gr,

zo heb ik hem:
Foto-QL8PDHZU.jpg

Laatst bewerkt:
mischien een idee om op elke airelon een servo te maken?
heb er bij die van mij spijt van dat ik dat niet gedaan heb.
Ik raad dat ooik meestal aan maar met 1 servo werkt het ook prima :yes:

Back