SIG Kadet in XPS.

Breekbouten hebben bij mij altijd keurig gewerkt.
Servo's in de vleugels geplaatst. Zodat bij afschuiven een middenservo de zijwand er niet meer uit zou slaan.
1x een fraaie digitale en prijzige MPX servo op stukgeslagen. Calmato romp weer gefixt.
En een oplossing bedacht, dat ook werkelijk de M4 boutjes zouden afbreken. Nog een maal buiteling gemaakt.
Nieuwe boutjes op het veld, en gewoon weer door met lessen. De buiteling door falende NiMH cellen.
Met 5 minuten al doof. Daarna brevet, en toen dat kon omgebouwd naar lipo en BEC.
17,5 jaar later een midair met een lessende Calmato. Einde kist.

Vleugel aan flarden, romp 95%... in de neus een scheur 1%, de rest 4% was vette romp door wax van de folie.
Zelfklevend geworden. Geer resto... gewoon andere projecten.

In jou geval is elastiek prima.
Dus zou ik het epoxy manchet, wat de vleugel veel sterkte geeft wat breder houden,
wegens het getakel en gesjor van de elastieken zo betere verdeling van krachten.
Maar de houten pennen moeten ook goed verankerd zijn in de romp.
Schuim houd niet zoveel...


Ondersteuning bij afschuiven...
Boutjes kunnen keen kant uit, dus moeten wel breken...


IMG_6896.jpg



Plaatstuk op de vleugen, bouten goed ingesloten.
Bewegen is niet buigen maar 'snappen'...
Vergelijkbare constructies waar mogelijk... maar gelukkig blijft alles redelijk heel...
Wel fraaie landingsdansjes met een Robbe Progo, veel te zwaar en volledig windstil...
zeikkist maar blijft toch leut... 45 jaar oude plastic-bomber...


DSC_1380.JPG


Vergelijkbare constructies op andere modellen waar mogelijk...


Servo stangen uit carbon. Volledig in in lijn, frictieloos.
Martelsleufjes in carbon slijpen voor oppervlakte vergroting en grip
bij het krimpen van de huls... zwakste schakel in het geheel is het messing vernikkeld draadeind M2

IMG_2176.jpg



Werken met messing hulzen...
Eerst solderen, dan waar het carbon staf in steekt, carbon weer beetje bewerken, CA rumhartig, en krimpen met de krimptag…
Om nooit meer los te laten…

DSCN2007.JPG


Tot zovers Jan :thumbsup:
Gr Bas

 
Laatst bewerkt:
Bedankt Bas.

Vandaag een point of no return gepasseerd; het vastlijmen van het stabilo :
Point of no return.JPG

Het bevochtigen van de te lijmen vlakken laat de boel flink opschuimen:
Bruislijm.JPG

Now we wait...

Na het uitharden en bijwerken zet ik nog een reepje glasweefsel in de hoeken, hopelijk is het dan sterk genoeg voor normaal gebruik.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Omdat de servo's voor de rolroeren aan de onderkant van de vleugel komen, dacht ik een nette oplossing te hebben gevonden in dit soort kapjes waar je de servo in schroeft, verkrijgbaar voor verschillende afmetingen:
Servo holder.jpg

Ik gebruik de EMAX ES08 MA II, metal gear servo's, die goed voldoen.

Gisteren kwamen de servo houder/kapjes binnen en tot mijn verbazing passen de servo's niet, want de behuizing is 24 mm breed en de uitsparing in de houder is maar 22mm.
Even met een freesje in de weer en de servo past:
Servo 02.JPG

Ware het niet, dat de servo arm dusdanig dicht bij de uitstulping loopt, dat er geen stuurstang op past:
Servo 01.JPG

Om dat op te lossen, de servo niet in de gleufjes gemonteerd, maar er tegenaan:
Servo 04.JPG

Servo 05.JPG

Het werkt, maar is natuurlijk niet fraai, want de servo steekt uit, onder de afdekking...

Ik heb gezocht, maar vind geen afdekking waar de EMAX servo in én onder past.

Suggesties? Alternatieven?

Groeten, Jan.
 
Back
Top