Even een update.....hij heeft gevlogen!!
Er stond gisteren een stevige zuiden wind, voor een echte fijne maiden iets te vlagerig maar de voorspellingen zijn voor komende week niet echt goed (i.e. weinig wind) dus ik had besloten dat het er nu van moest komen.
Door de middenvleugel is het geen makkelijke kist om onder deze omstandigheden vast te houden, ik stond aanvankelijk ook enorm te hannessen maar uiteindelijk de juiste manier gevonden: voor de vleugel de hele romp beetpakken en zover mogelijk naar voren op het duin om uit de turbulentie te komen. Dan een flinke worp en gaan!
Ook dit is gewoon weer een heel erg leuk ding zeg! Hij gaat als de brandweer! Aanmerkelijk sneller dan bijvoorbeeld de Spirit-V (die ik eerst een half uurtje heb gestuurd om de omstandigheden af te tasten) en rolt als een gek ventje, ik denk dat hij 2 of 3 keer per seconde om zijn as kan als je een beetje tempo erin hebt. Looping doet hij ook erg mooi, je kan echt hele grote loopings maken omdat hij zijn snelheid zo goed vasthoud.
Maar waar dit kistje echt mijn hart mee steelt is de manier waarop hij een bocht neemt. Ik kan niet echt uitleggen waarom maar hij voelt heel anders aan als je hem de hoek om trekt. Ik heb ook het idee dat hij zijn energie beter vast houd t.o.v. een conventionele kist (er zijn dan ook geen roeren of kleppen die weerstand creeren ofzo) waardoor hij vlot uit een bocht komt.
Snelheid in hoogte omzetten doet hij ook echt erg leuk. Na een lang stuk laag voor het duin langs is een tikkie up voldoende voor een klim die bijna zo lang doorgaat als je zelf wilt. Ik had ook niet veel moeite om flink hoogte te pakken maar om de een of ander reden kon ik het niet laten om hem de hele tijd laag te houden en de hoek om te jagen. Ik kon zelfs bijna F3F achtig aan het einde van een rak een 3/4-rol maken en dan met een soort looping weer goed uit komen.
Zijn er geen nadelen dan? Jawel hoor.....het is geen makkelijke om te landen. Door de hogere snelheid en deze wijze van sturen is elk klein tikje up meteen een meter of 4 a 5 hoogte en dat wil je niet als je land. Ik moest dus ook echt van heel ver al heel erg laag zitten en proberen met steile bochten en vol up de gang er helemaal uit te halen zonder hoogte te pakken want bij het minste of geringste zit je weer een stuk omhoog.
Ik had ook eigenlijk voor het mooie gewoon naar het strand moeten lopen en hem rustig uit laten glijden maar ik vond dat ik dit ook moest kunnen. Het ging ook wel maar ik moest hem op het eind toch een beetje tegen de grond sturen met een ruwe landing als gevolg en dat vind ik zelf niet zo fijn. En uiteindelijk was ik net zo lang bezig als wanneer ik gewoon naar zee was geen vliegen en naar beneden was gelopen. (Alleen veel minder moe van het weer terug de duin op klimmen haha!)
Als ik hem even met de Spirit-V vergelijk (omdat ik die dezelfde dag ook heb gevlogen) Is hij onder deze omstandigheden de betere. Hij is sneller, zet beter door, pakt de bochten wat mooier en reageerd direkter op rol, is dus (voor mij) leuker om laag en hard heen en weer te jagen.
Wel is hij veel nerveuzer om mee te vliegen, je moet echt heel scherp zijn en kan geen moment 'alleen' gelaten worden. De Spirit is rustiger (laat je makkelijk een uur boven het duin hangen voordat je aan landen gaat denken), presteert iets beter qua klimmen/zo hoog mogelijk boven het duin hangen, en is echt op elke postzegel te landen door die 4-kleppen vleugel. Dat laatste is toch ook wel heel erg fijn als je ineens een bui aan ziet komen en je zo snel mogelijk geland moet zijn om droog te kunnen blijven.
Al met al vervangt hij de Spirit niet maar is het wel de 1ste keus als er wat meer wind staat!
ant mocht het nog niet duidelijk zijn: Ik vind dit echt een leuk ding!!!