signaal draad "splitsen"?

BadBert

Forum veteraan
Ik ben van plan om mijn mx12 te voorzien van een sigmal ppm mixer.

Hiermee krijg ik 2 kanalen erbij, op deze mixer, kan ik de head tracker van hobbyking aansluiten (het gaat hier NIET over deze tracker trouwens).

Ik wil deze op een dermate manier aansluiten, dat ik de mixer aan en uit kan zetten. Dit ivm mogelijke storing als ik de tracker niet gebruik, en dus niet aangesloten is op de mixer.

ik wil hiervoor de volgende schakeling maken, ik zou graag willen weten, of een dermate manier van splitsen en gebruiken van de signaal draad wel in order is. En dus niet gevaarlijk of wat dan ook.

Ik heb een schematje gemaakt:

schakelingMX12.jpg

(EDIT: ik zie dat ik de signaal draad verkeerd heb getekend om de werking te krijgen die ik hieronder beschrijf. Maar het gaat om het idee... het splitten van de draad dus)

Hiermee creeer ik dus 2 situaties:

SCHAKELAAR IN STAND 1
De signaal draad wordt vanaf de bron, via de schakelaar direct naar de assan module gebracht, en het originele 6ch signaal wordt via de assan uitgezonden.
De PPM mixer krijgt geen +, en staat dus niet aan. (de signaal draad zit dus wel nu aangesloten op de signaal-in van de ppm mixer)

SCHAKELAAR IN STAND 2
De signaal draad, wordt vanaf de bron, naar de ppm mixer gebracht, en de signaal-uit, wordt via de schakelaar naar de assan module gebracht. De ppm mixer krijgt nu ook voeding, en zal actief nu 2 kanalen toevoegen aan mijn signaal.

DE vraag is dus, mag ik de signaal draad zo aansluiten. Hij wordt dus gesplitst, en afhankelijk van de stand van de schakelaar, wordt hij direct op de assan module doorgevoerd, of via de mixer.
De gesplitste draad gaat dus altijd EN naar de mixer, EN naar de schakelaar.

Ik DENK dat het wel kan, omdat de mixer als het signaal direct naar de assan module wordt gebracht (via schakelaar) de mixer geen voeding heeft, en dus niets met het signaal doet.

Klopt deze gedachte?

Laatst bewerkt:
Et lijkt wel of je daarover nagedacht hebt joh. ;)
Maar waarom wil je daar een schakelaar tussen doen?
Zonder die module heb je toch uberhaubt geen 8 kanalen?
Of stoort het ding ook op andere kanalen als de tracker er niet aan zit?

Als je zonder tracker een normaal 6 kanaals vliegtuig wil vliegen, dan trek je er denk ik net zo makkelijk gewoon die tracker even uit zonder iets te hoeven schakelen. Want 8 kanaals vliegtuigen kun je niet met je zender, kanaal 7 en 8 zijn in principe gewoon exclusief voor je tracker bij jouw setup.

Ikzelf zou er misschien wel baat bij hebben want mijn zender is +8 kanalen, en als ik 7/8 nodig heb voor normale bediening zou ik die tracker er op een of andere manier vanaf moeten peuteren. Jouw schema zou daar wel mooi voor werken denk ik. ;)

Zomaar een vraag tussendoor: Wat zou er gebeuren als je die schakelaar omhaalt terwijl de zender aan staat?

Ik wil een schakelaar ertussen, omdat op rcgroups gezegd wordt, dat als je de tracker niet op de mixer aan sluit, je meer storing hebt.

En (misschien lullig) stroomverbruik.

Als je de knop omhaalt terwijl de zender aan staat? geen idee. Denk dat hij dan HEEL even zijn signaal kwijt is, hoe lang? geen idee... kan ik wel een keer testen als ik mijn tracker binnen heb ;)

Meer storing op alle kanalen, of alleen die van de tracker, das wel een belangrijk detail. ;)
Stroomverbruik, tsja, als et meer dan 30mAh is vind ik et knap, alhoewel dat LEDje is wel erg fel.. :p

En zon PPM trein, ik moet er niet aan denken dat alle kanalen 1 stap opschuiven omdat hij een pulsje gemist heeft. 8O

vandaar dat ik de schakelaar goed ga controleren.

En storing op alle kanalen, wordt over gesproken dan ....

de vraag blijft, kan ik het ongestoord oplossen zoals ik heb bedacht? (en ja, daar heb ik echt over nagedacht ;) )

Laatst bewerkt:
Het idee om de mixer uit te schakelen als hij niet gebruikt wordt vind ik een goed idee! Zeker als de tracker niet op de mixer is aangesloten. Je hebt dan geen idee wat voor signalen er dan door de mixer gefabriceerd zouden kunnen worden. De pulstijden die dan worden "gemaakt" zullen bijvoorbeeld veel te kort of te lang kunnen worden. Hierdoor kan de ontvanger of de decoder in de ontvanger helemaal in de war raken.
Het is niet zo dat dit ook altijd zal gebeuren maar het kan wel en als het gebeurt is het op een moment dat je het niet kan hebben.

De schakeling die je getekend hebt zal wel werken maar ik heb mijn bedenkingen bij de signaalingang van de mixer. Die blijft altijd aan de uitgang gekoppeld. Het zou kunnen dat die mixer ingang een te grote belasting vormt waardoor het signaal verzwakt wordt. Het kan volgens mij geen gevaar om het te proberen maar test wel alles heel zorgvuldig voordat je er "in het echt" mee gaat werken.

De schakelaar die je gebruikt is geen 6 polige schakelaar maar een twee polige om-schakelaar. Wanneer je een drie polige om-schakelaar zou gebruiken kan je de signaal lijn ook omschakelen.

@Ernst: heb je evt een tip, waardoor het beter zou kunnen?

@Sven: ik heb al zo'n schakelaar liggen, van steven ;)

ja, maar dan nog zit ik dus met het "splitsen" van die signaal draad.

Er wordt al geopperd hierboven, dat het dus misschien niet goed is.....

Heb Jan (corrien) ook al om info gevraagd.

Overigens, moet ik natuurlijk wel de module eerst binnen hebben :P

@Ernst: is het misschien slimmer, om de "uitgangen" aan elkaar te sluiten?

Dus: de bron signaal draad gaat naar de middelste pin van de schakelaar, in de ene stand, gaat de signaal draad naar de assan module, en de andere stand, richting de mixer ingang. De mixer uitgang, zit dan ook vast aangesloten op de assan ontvanger.
Dat is misschien slimmer? omdat de mixer (als hij geen voeding krijgt) niets op zijn uitgang zet?

Badbert, ik heb deze bedenkingen ook allemaal gemaakt toen ik de schakeling maakte. Het is natuurlijk niet slecht dat andere hier ook eens hun gedachten over laten gaan. De beschrijving van mijn mx-12 modificatie staat hier :

mx-12-met-8-kanalen-via-ppm-mixer-en-headtracker

1) Sven, mixer in of uitschakelen met zender op geeft geen merkbaar effect bij mij, behalve dan dat de pan/tilt "vast" gezet wordt. In combinatie met de corona RD8PII blijft deze de pan en tilt het laatste geldige signaal zenden, waardoor je pan en tilt gewoon blijft staan als je de headtracker uitzet. Geen garanties natuurlijk, ik heb dit nog maar 1 keer op de grond getest, maar daar werkte het wel.

2) Ik dacht eerst ook de ppm uitgang te splitten ipv de ingang met dezelfde redenering als badbert (als de ppm mixer uit staat geeft die geen uitgang). Echter ga je dan wel het ppm signaal van de zender aan de uitgang van de mixer binnenbrengen. Een signaal ingang heeft meestal een hoge impedantie (12Mohm weerstand gemeten op de ppm mixer als deze uitstaat) maar een uitgang heeft gewoonlijk een lage impedantie. Daarom zal het veel waarschijnlijker zijn dat de uitgang je ppm signaal gaat verzwakken. Ernstig verzwakken zelfs, door de lage impedantie slorpt deze het signaal als het ware op.
De ppm mixer geeft een flink hoog ppm voltage, ik dacht 10V bij een 12V gevoede zender. De 12Mohm ingangsimpedantie van de ppm mixer zal deze niet noemenswaardig verzwakken volgens mij.

Maar ik hoor hierover ook graag de mening van de doorwinterde elektronici hier.

In praktijk (vorig weekend mee gevlogen) geeft dit voorlopig geen merkbare problemen.

Filmpje hier : [121295] het-grote-fpv-filmpjes-draadje-20

Laatst bewerkt door een moderator:
@Ernst: is het misschien slimmer, om de "uitgangen" aan elkaar te sluiten?

Dus: de bron signaal draad gaat naar de middelste pin van de schakelaar, in de ene stand, gaat de signaal draad naar de assan module, en de andere stand, richting de mixer ingang. De mixer uitgang, zit dan ook vast aangesloten op de assan ontvanger.
Dat is misschien slimmer? omdat de mixer (als hij geen voeding krijgt) niets op zijn uitgang zet?
Nee dat bedoel ik niet. Dan zal de uitgang van de mixer altijd met de zendmodule verbonden zijn.
Wat ik bedoel is dat je de schakeling zo laat als hij nu is maar dat je OOK de ingang van de mixer omschakeld zodat de hele mixer "los" is van de rest van de schakeling als hij niet in gebruik is.
Ik heb je tekening aangepast, zo bedoel ik het.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, zoals Ernst het getekend heeft is inderdaad het beste, maar ik had zelf geen 3 polige schakelaar liggen, enkel een 2 polige.

wat is nu eigenlijk het verschil, als ik het doe zoals ernst nu tekent, of u4eake?
ga ik het verschil daadwerkelijk merken?

ik heb namelijk ook alleen een 2 polige stekker liggen (dacht dat de benaming anders was)

als het verschil verwaarloosbaar is... doe ik het met de 2 polige, maar als het ECHT veel beter is, regel ik wel een 3 polige dan.

Laatst bewerkt:
De kans is groot dat de in en uitgangen van de mixer het signaal zal beïnvloeden wanneer de mixer uit is. Dat is NIET van te voren te voorspellen maar de kans is vrij groot.
Het probleem is dat alles goed kan lijken te werken maar opeens kan het gebeuren dat het signaal te zwak wordt en dat de zendmodule het niet goed meer kan "verwerken" en dus ook niet goed meer kan uitzenden. En geloof me je wilt niet dat je zender opeens niets meer doet, ook niet voor één seconde!
Wanneer je de juiste meetapparatuur hebt (een oscilloscoop) kan je meten of dit probleem zich voor kan doen.
Blijkt uit metingen dat je daar niet bang voor hoeft te zijn dan kan je gewoon die tweepolige schakelaar gebruiken. Maar kan je die metingen niet doen dan zou ik het risico niet nemen.

goed, ik kan die meting dus niet doen, dus zal ik voor een 3 polige schakelaar moeten gaan. Bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
iemand trouwens een idee, waar ik een 3 polige schakelaar kan bestellen, buiten de conrad? (dikke verzendkosten....)

prijs van het schakelaartje mag rond de 4 euro zijn (incl verzendkosten)

Back