Signaalhoorn voor modeljachtje gezocht

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Mallegat, 31 dec 2019.

  1. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Hallo,

    Voor mijn jachtje in aanbouw zoek ik een schema voor een zelf te maken elektronische scheeptoeter / signaalhoorn (geen misthoorn!). Kant en klaar kopen is me te duur en zelf maken is leuk.

    Op dit forum gezocht en onderstaand schema van Ernst Grundman gevonden.
    Hier te vinden, met beschrijving:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/probleem-met-misthoorn.174121/






    [​IMG]
    Ik kan dit helaas niet gebruiken; de voedingsspanning die ik gebruik is 4,8V en daar zal dit niet op gaan werken vermoed ik. Verder heb ik geen idee wat de juiste frequentie van zo'n scheepstoetertje uit de pleziervaart moet zijn. Ook geen idee wat voor versterkertje daar nog aan gekoppeld moet worden.

    Wie kan me helpen aan een compleet schema, werkend op 4,8V, met een klein 8Ohm-speakerje?

    Alvast bedankt!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zie niet direct in waarom dit niet op 5v zou draaien, misschien moet de basisweerstand van 100k naar iets van 56k verlaagd worden maar verder zou het naar mijn idee gewoon moeten werken.

    En anders zoek je toch een soundmodule? Zo zijn er ook goedkope MP3 modules te vinden waar je MP3 geluidsbestanden kunt uploaden.
     
  3. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    Het problem is dat je met 4,8V voedingsspanning en een luidspreker van 8 Ohm hooguit op 2,5W vermogen komt, dat is voor lage geluiden erg weinig. Daarnaast is het verstandig voor lage tonen juist een grotere luidspreker te gebruiken en deze in een gesloten behuizing te installeren.
    Je zou een DC/DC omvormer kunnen gebruiken om de voedingsspanning op een hogere spanning te transformeren.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  5. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    Ja, mijn dealer heeft mij bij een onderhoudsbeurt van mijn auto zo’n klein Bluetooth speaker cadeau gegeven, was positief verrast over het goede geluid. Maar... een signaalhoorn werkt op ~400Hz, hiervoor heb je dus een hoorn ter versterking van het lage geluid of alsnog een krachtige versterker nodig.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Net als Roelof denk ik dat deze schakeling ook bij ongeveer 5V zal moeten werken. Of de basisweerstand verlaagd moet worden weet ik niet zeker, misschien is dat nodig. Probeer hem wel zo hoog mogelijk te houden anders kan hij de frequentie beïnvloeden. Het is wel heel belangrijk dat je een transistor kiest met een zo hoog mogelijke versterkingsfactor. Daarom heb ik de "C" versie van de BC239 gekozen. Vooral bij lagere voedingsspanningen zal een "A" of "B" versie mogelijk niet (goed) werken.
    Blijft natuurlijk nog wel over dat je ook nog een versterker nodig hebt om de speaker aan te sturen. Daarvoor is 5V als voeding wel erg laag, zeker als je echt "een flink beetje" geluid wilt hebben. Misschien dat je dan toch naar 12V zal moeten en dan is deze schakeling zeker goed te gebruiken.
    Ergens moet ik nog het schema van een oscillerende versterker hebben. Die was bedoeld als stoomfluit in m'n boot. Die bouwen en gebruiken heb ik echter nooit gedaan. ;) Ik zal een kijken of ik dat schema nog kan vinden.
     
  7. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Bedankt voor alle reacties!

    Ik weet niet of een signaalhoorn, zoals die op plezierboten zit, een heel lage frequentie heeft. Dat lijkt me typisch iets voor een misthoorn en zoiets zoek ik niet.
    Dus qua vermogen van een klein speakertje (diam. ca. 6 cm) zou het weleens me kunnen vallen. Het speakertje in een soort klankkast plaatsen lijkt me een prima idee; ik heb er ruimte voor.

    Dan de spanning.
    Ik heb 2 soorten aan boord: 6V voor de motor en 4,8V voor de RC-besturing, waar ik ook de LED-verlichting en de toeter op wil laten werken.
    Dat omdat, als er een andere motor in moet, dat waarsch. een 12V ding zal worden. In dat geval kan de rest ongemoeid gelaten worden.
    Wellicht kan een DC / DC omvormer de oplossing bieden om van de 4,8V (of de 6V) iets van 12V te maken.
    Voor schema's van de benodigde schakelingen houd ik me aanbevolen!

    @Ernst Grundmann
    Alvast bedankt voor je zoekwerk!
     
  8. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Volgens deze site
    https://www.1st-relief.com/nl/toon/...000&min=0&sort=default&brand=0&filter[]=74424
    zou de frequentie tussen 180 en 2100 Hz liggen.
    Twee anderen maken ze met 216 Hz en 420Hz.
    Eigenlijk kan je alleen een sinus signaalgenerator oid gebruiken om te bepalen welke toonhoogte het beste gekozen kan worden.
    Een klein jachtje met een enorm zwaar / donker klinkende hoorn van een groot zeeschip is het niet helemaal.......
    Bij Conrad hebben ze mogelijk een niet duur dingetje dat ik zoek met frequentie 160 - 400Hz.
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik zou zeggen probeer het even uit. https://www.szynalski.com/tone-generator/
     
  10. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Hahahahaha, dat is een handig dingetje hobbyist, bedankt!!
    Meteen even geprobeerd en 400Hz klinkt vlgs mij redelijk in verhouding tot de grootte van het bootje, hoewel 475 Hz net even beter is in mijn beleving.
    Maar goed, over smaak valt niet...............zogezegd.;)
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Van een lost plane beeper heb ik een signaalhoorn gemaakt. Leeg plastic doosje van een filmrolletje er overheen en met een stukje sponsrubber klem onder het dek. Voor mijn avatar-scheepje een beetje hoog geluid, maar voor een jachtje denk ik wel bruikbaar. Is het ding onder de zwarte dop. Een soort zoemer. Gr. Klaas.


    2017 0531_211213 Outrunner.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2020
  12. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    Probeer een luidspreker met 4 Ohm en een hiervoor geschikte versterker toe te passen, dan heb je bij de lage spanning meer volume beschikbaar.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Versterkertje en luidsprekertje
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audio/2x3w-stereo-audio-versterker-mini-5v-pam8403-groen
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audio/speakers/kleine-speaker-4ω-3w
    Rest alleen nog een dingetje voor een toontje.
    Dat is voor de één makkelijker te maken dan voor de andere.
    Een goed en goedkoop alternatief zonder zelf al te veel te moeten knutselen of kennis van elektronica te moeten hebben.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/diversen/overige/ne555-instelbare-pulsgenerator-module

    Of maakt gebruik van b.v. zo iets, neem het geluid op en speel het af.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/geluid/stem-opname-module-met-speaker-isd1820
    Ik weet alleen niet hoe lang het onthouden wordt.

    Oh ja ik heb geen aandelen bij deze firma en ze zijn ook niet in alles het goedkoopste.
     
  14. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Toeters bij de vleet blijkt hier!
    Ga eens zien of er iets voor mij tussen zit.

    Als klankkast heb ik ooit een behuizing van een wasmachineafvoerpomp gebruikt.
    Werkte best goed.
    Filmrolpotje is wat klein voor speakertje dat ik heb.

    Deze https://www.tinytronics.nl/shop/nl/diversen/overige/ne555-instelbare-pulsgenerator-module heeft een blokgolf en als je die signaalvorm met deze https://www.szynalski.com/tone-generator/ hoorbaar maakt blijkt dat een blokgolf zeker niet het scheepstoetergeluid voort brengt. Het moet echt een sinus zijn.

    Leuk adres trouwens, die Tinytronics!
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    het schema heb ik gevonden en ik snap nu ook waarom ik het nooit gebouwd heb. Er wordt gebruik gemaakt van een heel oud versterker ontwerp wat nog veel op de oude buizen schema's lijkt. Er worden een paar transformatoren in gebruikt. Bij een transformator moest je dan zelf een paar wikkelingen bij leggen om een positive terugkoppeling te maken zodat de versterker gaat oscilleren. In dat terugkoppelingscircuit zitten aan aantal weerstanden en condensatoren om de juiste frequentie te kunnen maken. Het probleem was dat er geen berekeningen gemaakt konden worden omdat de versterker ook een belangrijke rol heeft.
    Al met al niet bruikbaar dus, helaas. :(
     
  16. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Geen nood, ik denk dat er intussen wel iets anders is langs gekomen dat voor mij OK is.
    In elk geval bedankt voor je moeite!!!
     

Deel Deze Pagina