Simpel te bouwen modelvliegtuig voor PWS

Hoever zijn jullie? Ik woon in Zwolle en heb eventueel wel een zender/ontvanger tot jullie beschikking (die ik daarna wel graag terug wil), ook heb ik nog wel een paar plaatjes depron staan en kan ik je eenvoudig uitleggen hoe je depron buigt.

Neem anders even contact met me op via PM als het nodig is :)

-edit- en een acculader + koffer om op het veld bij te laden heb ik ook.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het aanbod Sadkingbilly! We gaan het zeker onthouden!

Kan iemand ons helpen met het volgende:

We moeten een uitgebreid bouwverslag maken, en ik ben alvast begonnen met de uitleg wat welk onderdeel van de besturing doet. Nu vraag ik me alleen af wat eigenlijk het nut is van de gele draad van de motor? Rood en Zwart zijn voor stroom, en is geel dan voor hard/zacht?

Alvast bedankt!

We zijn trouwens nu bezig met de bovenste vleugels, de onderste vleugels hebben we gisteren aan de romp gelijmd, en we waren van plan om de bovenste vleugels (heeft vast een mooier woord) aan elkaar te lijmen, maar ik heb de lijm op school laten liggen... :shock::murder:

De drie draden zijn equivalent, maar niet hetzelfde. Ze voeren hetzelfde spanningssignaal, telkens 120 graden in phase verschoven, de motor krijgt geen gelijkstroom zoals jij denkt. Draaistroom a.k.a. krachtstroom, (bijna) zoals de meeste hoogspannings- en distributie-netwerken wereldwijd.

Meer uitleg en plaatjes
LRK Site
-> Why does the Torquemax rotate so slowly and so forcefully
en
-> SPEEDY-BL self made brushless controller

Volgas

Motor-3-phasen.gif

Niet vol gas, spanning in stukjes gehakt ('chopping')

Teillast_Motor.gif

Laatst bewerkt:
Dan kunnen we dus niet hebben dat we na een paar uur vliegen (is vol (11,65V) geleverd) de rest van de maand dat ding in de garage neer moeten zetten...

Ook ff vermelden, je spreekt over een paar uur, ik weet nu nog niet juist hoeveel je tuig gaat verbruiken, maar reken er toch maar op dat na 10 minuten vliegen (afhankelijk van welke mAh lipo) het gedaan is hé. :) Dus die lader is toch echt wel nodig. :)

De accu is vandaag geleverd (we waren niet thuis, dus hij komt morgen weer), dus maak je daar maar geen zorgen over!

We hebben nog een paar vraagjes:

Hoe fixeren we de propeller zodat hij meedraait met de motor en niet van de motor afschiet? We dachten een of andere 'dop' te zien in de tigermoth thread, maar we konden er niet helemaal wijs uit worden.

Ook vraag ik me nog een beetje af hoe we de verschillende plugjes in het ontvangertje moeten steken. Welk kanaal hoort bij welk roer en moet de uitgang bij de regelaar in het 'gaatje' bij 'BAT'(terij) of bij CH1 (of een andere). En zit er nog een voor en achterkant aan de plugjes, of maakt het niet uit hoe je ze erin stopt? En moet er nog iets gebeuren met het extra plugje, geleverd bij de ontvanger?

Alvast bedankt!

En Ron, enorm bedankt, dit helpt ons een stuk verder!

Job en Koen

EDIT: we gebruiken een Propeller GWS 7060 en een Brushless Outrunner 1550kV

Laatst bewerkt:
RCtechnics
RCtechnics

Die twee heb je nodig. Bespaart je een hoop props bij een crash of harde landing.

Wlk kanaal je welk stekkertje aan moet sluiten is weer afhankelijk van welke mode je gaat vliegen. Als het goed is staat er het een en ander over in in je zenderhandleiding, ooo waar dat plugje voor dient. (zeker niet weggooien)

Alle plussen en alle minnen zijn in de ontvanger met elkaar verbonden. De ontvanger-accu of de ESC insluiting kun je wat betreft voeding overal in steken. Maar de ESC (met BEC) stekker moet in het goede kanaal, anders wordt ESC niet door goede (gas) functie aangestuurd.
In handleiding staat welke stuurfunctie met welk kanaalnummer overeenkomt. En als je geen handleiding hebt is het gewoon in kwestie van proberen, kan niet fout gaan.

Lader hebben we intussen binnen, ook hebben we vandaag op school weer wat geknutseld. De motor zit ondertussen vastgeschroefd op een rompschotje (nog niet ingelijmd) en de regelaar hebben we er ook aan vast gesoldeerd. Nu alleen nog de servootjes, de accu plakken en alles in de ontvanger proppen.

Ron, zou je iets meer uit kunnen leggen over ESC en BEC? Ik weet van beide begrippen niet waar ze voor staan, en we willen allebei niet de onderdelen mollen (je zegt 'gewoon een kwestie van proberen, kan niet fout gaan.', maar we zijn toch nog een beetje huiverig. Weet je zeker dat het niets uitmaakt? Dus alles zou met alles verwisseld kunnen worden? Dus we moeten gewoon proberen in welke de motor, richtingsroer en hoogteroer moeten? We vliegen trouwens 'mode 1')

Bedankt voor alle hulp tot zover!!!

Job

PS, sadkingbilly, heb je (een van de) PMs ontvangen?

ESC = Electronic Speed Controller, de regelaar dus.
BEC = Battery Eliminator Circuit
Het BEC circuit verlaagt de motor-accu spanning tot 4,8V en voedt daarmee de servo's en ontvanger. Dit elimineert de noodzaak van een losse ontvangeraccu (4,8Volt). (Meestal is BEC onderdeel van de ESC maar ze zijn ook los verkrijgbaar). De regelaar voedt dan niet alleen de motor maar ook de stuur-elektronica, via zijn servostekkertje. De servo's worden gevoed via hun servo stekkertje.

Zie deze multiple choice plaatjes:
The Script Asylum (zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-itmes, toevoegen aan favorieten?)
-> RC calculations
rccalculations.jpg

-> electrical
-> System wiring
en
-> LiPo pack wiring

Betere uitleg van ESC en BEC in de betreffende hoofdstukken van dit e-book:
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf

Laatst bewerkt:
We hebben met veel gedoe de boel draaiend gekregen! het hoogteroer doet nu (op het feit na dat het ijzerdraadje nog niet vloeiend loopt) goed zijn werk, maar de servomotor voor het richtingsroer is volledig de weg kwijt! Op het moment dat ik de servomotor voor het richtingsroer aansluit op een willekeurig kanaal (ook kanalen die ik getest heb met de servo voor het hoogteroer, en die keurig hun werk deden) dan slaat de servomotor volledig uit. Dit gebeurt echter pas op het moment dat de zender aangaat (met de zender gaat automatisch de ontvanger aan). Het lijkt me op een probleem met de servomotor (aangezien het ook niet werkt als ik de plug op een getest kanaal inplug). Weet iemand of ik iets kan doen? Of moet ik maar weer naar conrad bellen en een nieuw servootje aanvragen (duurt waarschijnlijk weer een eeuw, dus heeft niet mijn voorkeur...)

Alvast bedankt!

Job

Als je toestel automatisch aangaat bij het aanzetten van de zender doe je iets DRAMATISCH fout! Niet alleen een servo kan namelijk een extreme uitslag maken, je motor zou ook zomaar volgas kunnen gaan draaien (stel je voor, een vlijmscherp propje van 1,5mm dik dat met 12000RPM ineens richting je vingers (of ogen!) gaat...

ALTIJD eerst je zender aan, dan toestel (en deze zo vasthouden of neerleggen dat ALS je prop ineens gaat draaien het toestel van je weg wil ipv naar je toe).

En ik denk inderdaad ook dat je even je servo moet centreren en dan pas aansluiten. Of 'stottert' de servo na het aansluiten? Reageert deze helemaal niet op de zender?

Het ijzerdraadje soepel laten lopen kan door een paar druppeltjes kruipolie of siliconenspray in het buisje waar 'ie door loopt te laten lopen.

Hebben jullie al geoefend op de sim of is er bij de maiden vlucht iemand bij met vliegervaring?

Hmm. het is volgens mij wel echt zo dat het toestel automatisch aangaat op het moment dat ik de zender aanzet (ik kan dit alleen voorkomen door de ESC pas aan te sluiten na het aanzetten van de zender).

Is er een manier om een servootje opnieuw te kalibreren? Want ongeacht in welke stand ik het servootje zet als ik hem aansluit, hij schiet altijd weg op het moment dat de zender aangaat.

We hadden om te testen de motor afgekoppeld, en nu we hem weer aankoppelen (dus accu-ESC-motor, met '-' als draadjes) dan begint die motor ineens te piepen. Op internet lijkt het erop of de servorichting verkeerd om staat, maar het piepen begint al voordat ik de hele ontvanger aansluit. Ook bij het aansluiten van de ontvanger gebeurd er verder niets (en blijft de motor piepen). Wat kunnen we hier aan doen?

En Sadkingbilly, ik snap je laatste zin niet echt... 'de sim' en 'maiden vlucht' ??

Job

ik kan dit alleen voorkomen door de ESC pas aan te sluiten na het aanzetten van de zender).
Precies!...

... hij schiet altijd weg op het moment dat de zender aangaat.
En waar hij dán staat is zeer waarschijnlijk precies de neutrale stand (middenstand). Het servohoorntje er pas dán opschroeven (zonder de servo weer te verdraaien) in de stand die het moet hebben.

sim: Vliegsimulator. Programma op de PC waarmee je het radiografisch vliegen kunt "droog-oefenen"
Maiden: De allereerste vlucht van een vliegtuig. Als je geen of niet voldoende ervaring hebt is het erg verstandig een ervaren RC-vlieger erbij te hebben die je kan helpen, of die de allereerste vlucht voor zijn rekening neemt.
RC: Radio controlled, ofwel radiografisch bestuurd :-)

Laatst bewerkt:
Ik stel voor dat je even naar iemand gaat met ervaring. Dat je je zender aan zet en je servo van het nulpunt gaat klopt niet. Je servo gaat juist naar het nulpunt toe dan. Je moet de servoarm loshalen, dan de zender aanzetten met het gas volledig uit. Zorgen dat je trims ook neutraal staan. Zodra alles aanstaat kan je de servoarm op de gewenste positie zeetten.

Ik ging er niet van uit dat we het servoarmpje verkeerd hadden geïnstalleerd, maar om die mogelijkheid toch maar even uit te sluiten heb ik net weer het servootje uit het vliegtuig gemold en zonder servoarmpje aangeloten op de regelaar. Conclusie: we hadden inderdaad niets verkeerd aangesloten. Het losse servootje reageert precies hetzelfde als toen hij nog in het vliegtuig zat. Op het moment dat ik de zender aanzet, en daarna de ESC inplug in de ontvanger slaat het servootje verder uit dan mogelijk, hoor je een vreemd, zoemend geluid en trilt de hele servo.
Is er een manier om handmatig de servo te kalibreren (hij lijkt nu namelijk, ongeacht het kanaal, naar een nulpunt buiten het bereik van de servo te willen gaan)?

En weet iemand wat ik moet doen met de motor?

en nu we hem weer aankoppelen (dus accu-ESC-motor, met '-' als draadjes) dan begint die motor ineens te piepen. Op internet lijkt het erop of de servorichting verkeerd om staat, maar het piepen begint al voordat ik de hele ontvanger aansluit. Ook bij het aansluiten van de ontvanger gebeurd er verder niets (en blijft de motor piepen). Wat kunnen we hier aan doen?
Je hebt van Sadkingbilly een heel mooi aanbod gekregen, maak er gebruik van!
Vrijwel niemand red het zonder hulp, en áls dat lukt dan ten koste van een hoop schade en schande (en een hoop verspild geld)
Dat is helemaal niet nodig!
Je kunt in dezelfde tijd een hoop plezier hebben en met dat geld leuke dingen kopen ;-)

En antwoord gestuurd :) ik weet nog hoe ik me voelde toen mijn eerste toestel (naar mijn mening) vliegklaar op tafel lag en ik allerlei vreemde termen om mijn oren kreeg... En wat ben ik blij dat ik de beschikbare hulp toen ook aangenomen heb :)

Alwin

Back