Simpel te bouwen modelvliegtuig voor PWS

Vandaag ENORM geholpen door Sadkingbilly (in het echt lijkt hij niet op zijn avatar hoor ;)), nogmaals bedankt daarvoor!

Conclusie was een kapotte motor en een kapotte servo, ik heb net een mailtje weggestuurd naar RCTechnics voor de kapotte motor, hopelijk zo snel mogelijk antwoord...

Het worden nu wel echt de laatste loodjes, het wordt steeds meer realiteit!

Nogmaals ontzettend bedankt iedereen voor de hulp zover!

Job

Ik weet niet hoeveel je fout kan doen aan een servootje of een motortje, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat we weinig of niets fout hebben gedaan. We hebben beide servootjes gelijk behandeld (we doen niet aan discriminatie) en toch werkt de ene wel en de ander niet. Ook het motortje kan je volgens mij weinig verkeerd mee doen... We horen wel wat RCTechnics erop te zeggen heeft.

Sadkingbilly adviseerde ons om te denken over een simpel landingsgestel waarmee we eenvoudiger op zouden kunnen stijgen en geen halsbrekende toeren uit hoeven te voeren met het gooien van het vliegtuig. Heeft iemand nog goede/goedkope ideeën?

Job

De servo is een DOA denk ik, van de motor ben ik niet zeker. Toen de boel uit de doos kwam was de lipo rechtstreeks aan de regelaar gesoldeerd (gelukkig vol geleverd, de cellen zaten alledrie nog rond de 3.8V dus had niet veel langer moeten duren) dus even voorzien van XT60 stekkers. De motor stottert alleen maar en reageert niet op omsolderen, het 1500KV motortje dat ik had liggen werkte direct. Job en Koen direct maar even voorzien van een HTX500, prop adapter en de juiste prop.

Nu werkt alles dus is het aan hen verder. Het toestel ziet er in ieder geval goed uit dus daar zal het niet aan liggen!

simpel landingsgestel
Goedkoopste idee waar ik zo op kan komen is twee wielen maken van een dubbele laag depron, even in het centrum een buisje lijmen tegen uitlubberen. De 'rollende kant' voorzien van een laagje plakband. De rest van het landingsgestel maak je simpel uit een paar satéprikkers. Zoals gezegd controleer of het CoG goed is (ook hier wil ik wel even mee helpen) zodat je maiden niet na vier seconden over is.. De lipo moet je wel even vastzetten in het toestel, bij voorkeur met een stukje klittenband ofzo (in het toestel lijmen, om de lipo heen en dichtmaken) zodat deze niet gaat schuiven en je CoG ver***

Ik weet niet hoeveel je fout kan doen aan een servootje of een motortje ...
Je bent nog niet zo lang op het forum :mrgreen: Sommige mensen slagen erin om plus en min van servo te verwisselen: exit servo-elektronica, kan geen enkele elektronica tegen. Er zijn mensen die borstelloze motor direct op accu aansluiten (hee, ik hou een draadje over????), olympische kortsluiting. En dan zijn er nog de mensen die een slordig geformuleerd advies opvolgen, gelukkig was dat een goedkoop borstelmotortje. De betreffende 'adviseur' heeft te kennen gegeven dat hij anoniem wenst te blijven :oops:
... Toen de boel uit de doos kwam was de lipo rechtstreeks aan de regelaar gesoldeerd ...
Nooit gedacht dat een bedrijf TE veel service kon geven :mrgreen:
De motor stottert alleen maar en reageert niet op omsolderen ...
Slechte verbinding in de motor, of slechte connectorverbinding: meteen stoppen anders kan de regelaar gaan hemelen (weet jij al). Je zou de generatortest kunnen doen om hier achter te komen.

Laatst bewerkt:
Motor erin gehangen vandaag, beide ijzerdraadjes zitten nu goed en alles werkt volgens ons naar behoren. Nu moeten we alleen de ontvanger en, belangrijker nog, de LiPo in het vliegtuig proppen. Jullie zeggen dat we goed op de CoG moeten letten, maar waar moet 'ie ongeveer? Moeten we het vliegtuig (bij wijze van spreken) op een vinger kunnen laten balanceren als die vinger in het midden van de vleugels staat, of moeten we juist ergens anders op letten?

Alvast bedankt!

(hij vloog bijna van het bureau af (we hadden 'm wel vast hoor...) tijdens de eerste test, dus dat belooft wat!)

Job en Koen

Haha ja dat motortje trekt 'm wel verticaal hoor da's het probleem niet ;)

Het CoG (Center of Gravity) is het evenwichtspunt van het toestel. Dit ligt niet midden op de vleugel (tenminste, bij 98% van de toestellen niet), je zou het moeten kunnen vinden op de tekening die je gebruikt hebt bij de bouw. Is dit niet te vinden (zou er wel op of bij moeten staan!) dan zou je van de veilige 1/3 regel uit kunnen gaan. Met andere woorden is de onderste (in dit geval) vleugel 9cm breed van voor naar achter dan zit je CoG rond de 3cm van de voorkant van de vleugel. Over het algemeen kun je beter iets teveel naar voren dan iets teveel naar achteren beginnen..

Dit is hoe het eruit ziet en vliegt als je CoG niet in orde is:
Redirecting ...

Deze beschrijvingen hebben we gebruikt voor de romp, maar ik zie niets over waar het CoG moet zijn...

Als ik het goed begrijp moeten we dus op (of net iets voor) 1/3 van de voorkant van de vleugels het CoG proberen te krijgen.

Job

Als je op de tekening kijkt vlak naast de romp staan er twee cirkels ter hoogte van ongeveer 1/4 van de vleugel. Verdeeld in vier stukjes, twee zwart en twee wit. Op dit punt moet je CoG komen :)

E-Saver-C3-Center-of-Gravity1.png

Laatst bewerkt:
Blond... ik keek alleen maar naar de dingen die we uitgeknipt hadden, en daar staat het natuurlijk niet meer bij... :o

Alweer bedankt!

Hmm... wat is de beste manier om te bepalen of het CoG op de juiste plek zit? Ik probeer nu steeds een of een paar vingers op de plek te houden waar de CoG moet komen, en dan steeds de accu een beetje verplaasten, maar er moet vast een makkelijkere (en waarschijnlijk betrouwbaardere) manier zijn...

Nee hoor, gewoon blijven balanceren, eventueel een soort opstelling maken dat jouw vingers vervangt. De wil bij het vliegen dat de neus van het toestel ietsjes meer naar beneden leunt en de staart dus ietsjes omhoog. Komt het vlieggedrag ten goede.

werken de plugjes die in de ontvanger gaan hetzelfde als de motor? drie equivalente draden met een faseverschil van 120 graden, of weken die heel anders? (en is er nog verschil tussen de plugjes van de servootjes, met bruin/rood/oranje draden, en die van de ESC, met zwart/rood/wit)?

Alvast bedankt.

En ik vraag het nu alvast, is er misschien iemand met veel verstand van de elektronica die het verslag even op fouten zou willen controleren als het af is? Dat zou heel erg fijn zijn!

Job

Ik wil het wel voor jullie nalopen/verbeten, maar is dat ook de bedoeling van jullie docent??

Servostekkertjes hebben plus en min, de voeding, en puls. De lengte van het pulsje vertelt de servo welke stand de servo aan moet nemen, pulslengte ligt tussen 1,0 en 2,0ms. 1,5ms is middenstand/neutraal. De servo krijgt ongeveer vijftig van die pulsjes per seconde. Bij regelaar zijn plus en min niet de voeding van de regelaar. Daar gaat de energie juist de andere kant op, van regelaar naar voeding en servo's. De BEC op de regelaar voedt het hele systeem.

Meer info en plaatjes. Tegenwoordig is zo'n beetje alles 2,4GHz, en daar vindt de overdracht ongeveer als PCM protocol plaats. Ongeacht of het nu het oude PPM of het nieuwe PCM, in beide gevallen werken de servo's hetzelfde. Logisch ook, anders had iedereen nieuwe servo's aan moeten schaffen.

Meer uitleg en plaatjes
PCM vs PPM

empfaenger_ppm-pcm.gif

PCM vs PPM

Laatst bewerkt:
Plugjes van de ontvanger werken (weer) heel anders. De kleuren van de draden maken niet zo veel uit. Graupner en andere merken gebruiken oranje-rood bruin, de Futaba kleuren zijn wit rood zwart.

Rood is de plus 4.8 Volt
zwart (of bruin) is de min
Wit (of oranje is de impuls)

De lengte van deze impuls bepaalt de positie van de servoarm.
Bij een impulslengte van ongeveer 1,5 milliseconde staat de servo in de middenpositie.
Is de impulslengte ongeveer 1 milliseconde dat staat de servoarm in de ene uiterste positie en is de impulslengte ongeveer 2 milliseconde dan staat de arm in de andere uiterste positie.

De impuls wordt ongeveer 50 maal per seconde naar de servo verstuurd. De genoemde impulslengte en herhalingsfrequentie kunnen per merk zender verschillen vertonen.

Twee mensen die tegelijk hetzelfde schrijven, dan moet het wel kloppen wat ze zeggen :)

puls = signal = impuls

full

ron-van-sommeren-albums-elektro-picture55606-servowg.gif
ron-van-sommeren-albums-elektro-picture55606-servowg.gif
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ron, voor de uiteindelijke opdracht is het de bedoeling dat wij opschrijven wat wij geleerd hebben. Als we dingen opschrijven die niet goed blijken te zijn, dan mag daar natuurlijk door iemand anders op gewezen worden. Je mag het verslag dus 'nakijken', en we houden ons volledig aan de regels zolang WIJ het verslag hebben geschreven en we zelf ook vooral snappen wat we opgeschreven. Je kan dus best aanvullen, zolang wij het maar in onze eigen woorden opschrijven en het zelf snappen is er geen probleem!
We zullen je dan ook vermelden in de bronnen ;)

(ik zal het voor de zekerheid nog even navragen)

Nog maar weer eens bedankt voor de hulp, Ron en NPS!

EDIT: het is me nu nog niet helemaal duidelijk waar het witte draadje van onze ESC goed voor is (verbinding ESC naar ontvanger), zou iemand dat nog even duidelijk willen/kunnen maken?

Laatst bewerkt:
Dat draadje is signaal (= pulse = informatie), zowel bij servo's als regelaars, zie het plaatje met de servo in mijn vorige bericht.
Ik stuur jullie mijn e-mail adres via PB.

Laatst bewerkt:
Kan iemand ons nog uitleg geven of doorlinken naar een website over propellers. Wat is het verschil tussen verschillende props, waarom de ene wel en de andere niet op een vliegtuig zetten, waar staat 7x6 of 7x4 of iets dergelijks nu eigenlijk precies voor?

Alvast bedankt!

Back