Pjoeter, als je een gewone scheepsas in de winkel haalt heb je geen draaibank nodig, je maakt een smeerpunt op de asbuis en je bent klaar. Zo een as gebruik jij nu ook. Dan kun je ook een goede motor gebruiken die weinig amp gebruikt en een goed rendement heeft en die gaat dan jaren mee. Als je er een neemt die je ieder jaar moet vernieuwen wordt het wel duur. Dan wordt goedkoop echt duurkoop. Ronald, wat gebruikt zo een motor van jou die in het water draait aan amp? Na een maal varen begint hij al flink te roesten hoor. En wat gebruikt hij na 3 vaar middagen? Als je in de zwembaden van tegenwoordig vaart heb je nog een extra probleem er bij. Die worden gereinigt met chloor én zout tegenwoordig. Is niet zo goed voor je boot en zeker niet voor je motor die van ijzer is. En dan kun je spoelen wat je wilt. Hein
goeie vraag ! ik had 't niet eerder gemeten, maar op een 9-volts batterijtje en mijn vinger op de as zodat íe wat weerstand ondervindt, draait íe maximaal 0,5 amp. natuurlijk bepaalt later the esc hoeveel vermogen de motor krijgt. Die 0,5 amp is dus bij vol gas.
Hallo heren, Die "fiets-waterdichte-doorvoer" ga ik ook eens proberen, goed idee!!! Je hoeft er dan ook niet een 3mm buisje op de 2mm stuurrstang te solderen. Wat de motoren in het water gebruiken, hier heeft Raf al een tijdje geleden een draadje over opgezet: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...ys=0&postorder=asc&highlight=motor+onderwater Het blijkt toch redelijk wat problemen te geven. De motor gaat kort mee, na een paar keer varen is er behoorlijk vermogenverlies, en de motor trekt erg veel stroom. Dit laatste gaat op het conto van het water dat zich in de motor om het anker bevind. Dit moet dan met het motortoerental rondgeslingerd worden, en dat kost erg veel stroom. Lees het draadje maar eens door. Mij lijkt de motor binnenboords toch de betere oplossing. Een 4mm keerring kost niet erg veel, en past in een 3/8 einddop voor gasleidingen. Gaatje ter grote ven de schroefas hierin boren, en hij kan zo op de schroefas gelijmd/gesoldeerd worden. Totale kosten rond de 4 euri per schroefas. Een nieuwe motor elk seizoen wordt wat meer denk ik .... :wink:
Motivatie van mijn vraag was, als ik een simpel asje zoek voor wat voor boot dan ook, dat ik niet iedere keer naar een modelbouwwinkel hoeft te "vliegen". Ok, zo'n ding kost een tientje maar er komt wel een reis naar de stad om de hoek kijken ( 80 km vv). Als je zo'n ding via niet al te moelijke kunstgrepen en met bouwmarktspullen ook zo inelkaar kan flansen, scheelt het toch weer een reis. Ik heb net ook gelezen over motoren nat/droog lopen, maar ik heb ook ergens gelezen over accu's in het natte gedeelte te houden. Hoe zijn hier de meningen over?
@ lex, Mijn probleem met de motor is een paar keer geweest dat ik de as en de motor niet goed genoeg opgelijnd krijg, waardoor de lipring vastliep en/of lekte. of ik doe eerst de as, en moet dan uitmikken waar de schroefgaten voor de bevestiging van de motor komen (ik heb geen redelijk univerele motorbokken kunnen vinden) of ik schroef de motor vast maar dan kan ik niet bepalen waar het gat voor de as moet komen :cry: de twee keer dat ik 't geprobeerd heb was de as zelfs met de hand niet rond te krijgen. Het is natuurlijk ook een gevolg van een (te) kleine wtc. er is gewoon geen ruimte voor losse componenten, alles moet aan elkaar vast, en in elkaar gepast. 21 Mei even bijpraten/cursus 8) ?
Ronald, Wat voor motor is het, of beter, wat is de asdiameter? Kun je niet de motor door het deksel van de WTC monteren zodat het lager daar nat zou gaan lopen. Dan een keerring tegen het lager lijmen zodat de motor droog blijft, en dan een koppeling op het overgebleven stuk motor-as zetten naar de schroefas toe? Misschien zit ik uit m'n nek te lu$#*&, ik weet niet hoe het in elkaar gaat zitten bij jou, het is maar een idee. :wink:
Ronald, zou je niet eerst een laten zien wat je aan het maken bent. We kunnen wel verder praten of zoals Lex schrijft"L#@@#n"dat schiet ook niet op. Maak een foto van het "probleem". Problemen kun je ook zoeken. Hein
het probleem zat 'm enkele versies van de wtc geleden. daarna heb ik de motor in het water gezet. ergo, helaas geen foto's ik moet in mei gewoon nog eens erg goed naar jullie boten kijken en hoe die motors, assen en afdichtingen gecentreerd zijn.
Hoi Ronald en anderen, Ik heb dus ook de afdichting gehaald, maar de O ring is niet van rubber maar van een soort harig spul. Dus als je deze constructie wil gaan gebruiken zal je toch echt dat een ander rubber moeten monteren! Verder vind ik deze oplossing echt perfect! Groetjes Douglas.
Ronald, Even in de Gouden Gids zoeken onder "afdichtingen". Ik heb zelf ooit een adresje in Amsterdam gevonden dat de meest onmogelijke maten kan leveren. Kleine ringetjes met 2mm binnendiameter zijn er vast wel. Of het hele handeltje gewoon bij Norbert bestellen voor € 3,= per stuk, ben je in één keer klaar.
Ronald, zo wordt goedkoop toch duurkoop he. Zorg gewoon dat je die dingen op voorraad hebt van Norbert. Of maak ze zo als ik op de foto laat zien. Hein