Simprop Edago

Beste Heren

Na lange tijd heb ik het modelbouwen weer op gepakt
Nou kwam ik laatst een Simprop Edago rompje tegen op ebay en deze heb ik vroeger ook gehad wel gebouwd toen der tijd maar nooit mee gevlogen omdat club genoten zijden dat het zo een kreng was met opgooien
Nou was ik toch weer nieuwsgierig naar dit model geraakt en heb besloten om hem te kopen
Toen der tijd zat er een mooi bijna kant en klaren vleugel bij deze heb ik nu zelf gesneden uit eps schuim Profiel Mh43 en bekleed met 0.4 Abachi fineer en in de vleugel een carbon ligger gelamineerd met koolstof roving en hars er komt nog een afwerk laag op van 50 grams glas weefsel wie ik wil gaan spuiten met verf

Omdat ik er geen tekening van heb en niks weet van het zwaartepunt en hoe het stabilo in de romp gelijmd moet worden heb ik er voor de zekerheid een mal van gemaakt mocht ik hem de eerste vlucht de grond in boren dat ik altijd weer een nieuw rompje kan maken
Toch had ik de vraag of iemand nog iets van dit model weet of misschien nog wel een tekening heeft
Zodat ik meer zekerheid heb voor ik hem zijn eerst vlucht geef
Alle informatie is welkom




20190729_210641.jpg




20190729_210951.jpg
 
Lijkt wel een Jet en Speed rompje geworden...
De Edago is gen kreng, vond het een vrij simpel te vliegen kistje.
Zwaartepunt gewoon op 1/3 van de vleugel, dan zit je safe.
En onderhands gooien kan tegenwoordig, met de de brushless motoren heb je zat vermogen.
In de tijd dat ik hem had zat er een gewone borstelmotor in, dan moest je wel een zwiepert geven.
Ik zou alleen geen glas over de vleugel doen, denk dat het te zwaar gaat worden.
Denk dat gewoon bespannen beter is.

GJ
 
Lijkt wel een Jet en Speed rompje geworden...
De Edago is gen kreng, vond het een vrij simpel te vliegen kistje.
Zwaartepunt gewoon op 1/3 van de vleugel, dan zit je safe.
En onderhands gooien kan tegenwoordig, met de de brushless motoren heb je zat vermogen.
In de tijd dat ik hem had zat er een gewone borstelmotor in, dan moest je wel een zwiepert geven.
Ik zou alleen geen glas over de vleugel doen, denk dat het te zwaar gaat worden.
Denk dat gewoon bespannen beter is.

GJ

Bedankt voor je infromatie GJVO

Ja van Look heb ik het geleerd de mallen bouw en hoe hij de rompjes maakt dus dat heb ik overgenomen (zijn werkwijzen) heb nu ook glitters gebruikt
heb nu ook rode pigment besteld kijken hoe dat er uit komt te zien
over de brushless motoren zo zat ik ook te denken
en over het glas ja ik was gisteren aan het kijken bij muco in amsterdam dat is de dichts bij zijnde modelbouw winkel in de buurt maar die had 2 rare kleuren rood wat totaal niet leek op de romp dus had ik besloten hem te spuiten
heb jij enig idee wat zo een vleugeltje mag wegen klaar van een meter?
ik wil eigenlijk als hij goed vliegt er nog een vleugel mal bij maken zodat hij vol gfk is



.
20190730_133147.jpg
20190730_133208.jpg
20190730_133302.jpg
20190730_133208.jpg
 
Dan stond jij ook af en toe in de winkel in Haarlem?
Dan moet ik je kennen denk ik.

Wat mag het vleugeltje wegen?
Ik denk dat je moet vragen wat de hele kist mag wegen.
Als je zo bouwt zoals Look vroeger dan is de romp ook al zwaar.
Ik zou hem proberen rond 1 kilo te houden, vliegklaar.
Ik had een vol gfk F5D kistje van 140 span en die woog zo rond de 1000 gram.
Je zwaartepunt moet om te beginnen op 5cm vanaf de neuslijst liggen en is maximaal 5,5 cm.
Een volgfk vleugel heeft als voordeel dat ie veel makkelijker te maken is als je een nieuwe nodig hebt.
Dat was ook altijd de reden waarom ik volgfk bouwde en bouw.
Je kan een hele kist, afgewerkt en al in 2 dagen bouwen, helemaal die kleintjes.

Gert-Jan
 
Hoi Gert-Jan

Nee ik heb nooit in de winkel gestaan dat was voor mijn tijd
ik heb een paar avonden bij look gekeken hoe hij mallen maakt en de rompjes maakt zo heb ik het geleerd
ik probeer de rompjes zo licht mogelijk te houden
top van het zwaarte punt dat je die nog weet ga ik proberen als hij af is
ja zo dacht ik ook over de gfk vleugel geen hoop werk meer met schuren en schaven en afwerken

bedank voor de info
 
Zelf zou ik tegenwoordig een ander profiel nemen.
Dat staat ook in het zip bestandje dat ik je heb gestuurd, MH54 is sneller dan MH43.
En ik heb nog snellere maar dan wordt het te dun om uit schuim te maken.

Ik gok dat je rompje op de Look methode ongeveer 100 gram gaat wegen.
Ik denk dat ik hem op 60 a 70 gram kan krijgen met dezelfde sterkte.
Moet je alleen vacumeren.

GJ
 
de romp die ik heb gebruikt om een mal te maken weegt 100 gram dit is met 1 laag 160 grams doek denk ik gok ik
de rode romp met glitters weegt 130 gram maar die zijn 2 lagen 160 grams en 1 laagje 160 grams te grote van de motor op de plek van de motor
en heb nog koolstof roving gebruikt
mijn romp is wel wat zwaarder maar deze is wel 2 keer zo sterk ik wil nog gaan proberen met 1 laag 160 en een 2de laag 160 ter grote van de motor

ja ik ga binnen kort is aan de slag met de ander mh profielen
maar voor nu hou ik het even bij de edago op mh43 en ga kijken hoe dat vliegt


heeft er iemand misschien een idee hoe het stabilo er uit zag van de edago
ik heb er wel een aantal foto´s van maar weet iemand misschien de maten nog
 
Je kan het even vragen aan RickNL.
Die heeft destijds de Gilette van Composite Models van Ruud Zandvliet ontworpen en succelvol gevlogen.
Is wat afmetingen vrijwel gelijk aan de Edago, vloog volgens mij ook in dezelfde periode.

EDIT
Ik heb de tekening met afmetingen van de Gilette gevonden.
En ook nog wat andere dingen zoals de Tokoloshi, heb ik toen ook nog uit mallen gebouwd, zo vreselijk klein en dun allemaal.
gilette.gif


tokoloschi.gif


En hier staat nog veel meer met alle gegevens die je wilt
https://www.aerodesign.de/modelle/modelle_m.htm


GJ
 
Laatst bewerkt:
Ja, de Gilette heeft een licht gemodificeerd MH43 profiel
Licht gemodificeerd was toen vaak een eufemisme voor een niet perfect in mallen gebouwde vleugel. :koud:

De Gilette was uit de zelfde tijd als de Edago, alleen beter.:bye: (2e team plaats op de WK van 1996)
De spanwijdte en daarmee de slankheid was groter, de romp was dunner en had minder weerstand.
Ik zou nu de staart wat langer maken om hem meer 'op rails'te laten vliegen.

Het MH 54 profiel is eigenlijk gemaakt voor F3D en daarmee voor hogere Reynolds getallen dan je (ook nu) met een F5D kan halen. Daarmee is het in mijn optiek niet een beter profiel voor een Edago variant dan de MH43.
De Edago had een stabilo oppervlak van 2.3 dm² zie deze info:
http://wiki.rc-network.de/index.php/Edago_von_Simprop

PS, misshien heb ik nog een spinner die je zoekt, maar dan wel inwendig afgedraaid met verlichtingsgaten etc. Alleen kijken of ik het kapje nog kan vinden.
 
@sums008
Ik heb wel het Alu deel, maar geen kapje meer gevonden.
Het is de 38/4mm in een door mij verlichtte versie die nog heeft meegevlogen op de WK F5D in Australië in 1994.
Spinner 38-4-Gilette.jpg

Zelf ben ik op zoek naar een met een 3.17 mm gat voor een HET Typhoon 3W welke ik nog altijd een keer wil vliegen in het nog niet afgebouwde reserve model voor die WK.
In Duitsland heb ik een adres gevonden die die 3.17 mm spinner nog als leverbaar heeft staan, ik heb meteen gevraagd naar kapjes.
 
Heb je kernen nog nodig, ik ben druk aan het snijden, hij staat al de hele dag te draaien.
Kan ook overlopen maken van het ene naar het andere profiel, zoals van RG14 naar MH32 of zo.

GJ
 
Stabilo:
Span: 23,5 cm
Wortelkoorde: 7,5 cm
Tipkoorde: 5 cm
Berekend vanaf een foto, ik kan er een paar millimeter naast zitten maar niet heel veel.
 
Heb hem gevonden, span stabilo ongeveer 28 cm,wortelkoorde iets meer dan 9 cm, tipkoorde ongeveer 7 cm..
IMG_20190901_183232.jpg
 
Na een drukke periode heb ik weer wat tijd gevonden om met de edago veder te gaan


20190928_222640.jpg



Hier heb ik wat spantjes in de romp gelijmd en een accu/servo plaatje gemaakt



20190925_213357.jpg




Hier heb ik het stabilo profiel op de romp gezet en heb ook een stabilo gemaakt met het profiel Naca 0006 deze heb ik uit schuim gesneden en ingedekt met abachie en heb hem daarna bekleed met 50 grams glasdoek en in een vacuum zak gedaan voor een mooi en glad resultaat

20190929_150409.jpg


Voor ik het stabilo had ingedekt heb ik nog een kevlar strook aan gebracht van 2cm breed waar op de roeren kunnen scharnieren


20190928_223752.jpg


Hier heb ik een sleuf in de romp gemaakt met de dremel en diamant freesje

20190929_150954.jpg


Stabilo zit nu mooi strak in de romp moet hem alleen nog vast lijmen dit wil ik gaan doen met Uhu Plus en een beetje rode keurstof door de lijm te mengen

20190929_173738.jpg



Vandaar ben ik begonnen met het maken van de roeren in de vleugel
 
Back
Top